ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa baterii 24V 9Ah - ocena koncepcji
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014   

Ja w praktyce laduje ogniwo ok 0, 5 A. Tylko w wyjatkowych przypadkach :szybkie awaryjne podladowanie , pomiary ogniw przekraczam te wartosc do max 1-1, 2 A.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   

Przyszedł weekend udało się zrobić zasilacz do ładowarki (dobry artykuł: JAK ZROBIĆ ZASILACZ Z ATXa ) , przetestować ogniwa i zbudować ćwiczebny pakiet 7s2p



Udało się podłączyć do ładowania wraz z balanserem (w "mieście" Kielce w żadnym sklepie elektronicznym nie było złącza balansera, więc musiałem dorobić :) )


Niestety to wszystko byłoby za łatwe, pakiet od jakiś 2 godzin próbuje się balansować i rezultat jest taki:




Nie wiem z jakiego powodu, ale cela 1 i 2 licząc od minusa (czarny kabelek) mają tylko 4V, gdy ładowałem je oddzielnie ładowały się do 4,2V.

Nie wiem czy to ma znaczenie w diagnozie, ale gdy odłączyłem ostatnie złącze pin 8 (kabelek czerwony) ładowarka pokazała błąd połączenia, natomiast gdy odłączyłem kabelek z pinem 1 (kabelek czarny) ładowarka pokazała na celi 1 mniejsze napięcie, zamiast błąd połączenia. Czy możliwe, że mam gdzieś zwarcie?
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014   

Wszystko w porzadku cela 5 ma juz 4,2 wiec ładowarka ogranicza prąd do takiego jaki może rozproszyć w postaci ciepła. Jak masz mocno rozjechany pakiet to balansowanie może trwać bardzo długo. ( no chyba, że masz inny balanser o wiekszym prądzie).

Aha moja sugestia- Ja we wszystkich rowerach na typowo 24v daję 8s. jest lekko przewoltowany silnik ale tak komfort jazdy jest dużo wiekszy. Do ładowania i tak masz 8 kanałów dostępnych. Rozładowania pilnujesz jakimś klasycznym mierniczkiem modelarskim.
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Dokładnie tak jak napisałeś, po 5 godzinach pakiet się zbalansował i wszystkie cele po 4,2V :grin:
Narazie to był pakiet ćwiczebny, jeszcze się zastanowię czy docelowo będzie na 24V, 36V czy 48 V. W tym momencie chciałem tylko zrozumieć jak to działa :)
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Z laczeniem rownoleglym sa dwa problemy.
1. jesli padnie jedno ogniwo w sekcji(ogniwa z odzysku robia to dosyc czesto) i zrobi zwarcie, to cala ceja idzie sie kochac
2. cela powinna sie skladac z tych samych ogniw(pojemnosc, rodzaj) ze wzgledu na ladowanie(rezystencja wewnetrzna)
U ciebie widze jakiegos ICRa, pewnie Samsung. Gdybys mial cala baterie z takich ogniw, to by bylo super, bo do ogniwa wysoko pradowe wiec mozna je ladowac i rozladowywac pradami ok. 6 razy wiekszymi i mniej strat sie przy tym ponosi, bo sie mniej grzeja.
Postaraj sie poskladac baterie tak aby kazda sekcja miala zblizone pojemnosci, a masz czym sprawdzic kazde ogniwo z osobna.
Dobrze tez przed zlorzeniem, ladowac kazde ogniwo pradem ok 1A i wyeliminowac te, ktore sie najbardziej grzeja. Oszczedzi to klopotow na przyszlosc.
Rozladuj teraz ten pakiet cwiczebny tak aby najslabsza cela miala ok. 3V i pomierz napiecia reszty, bo widac po czasie balansowania, ze rozjazdy sa duze. Zmierz tez przy okazji pojepnosc pakietu.
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014   

Tak większość ogniw jest Samsunga. Ogniwa były ładowane prądem 2-3A i rozładowywane pod obciążeniem 1A, średnia pojemność 3000mAh i ładowarka mówiła stop mimo tego, że na celach jeszcze było napięcie ok 3,7 i przy ponownym włączeniu jeszcze dużo prądu można było pobrać.

Szymek napisał/a:
Rozladuj teraz ten pakiet cwiczebny tak aby najslabsza cela miala ok. 3V i pomierz napiecia reszty, bo widac po czasie balansowania, ze rozjazdy sa duze. Zmierz tez przy okazji pojepnosc pakietu.


Obecnie odczekam aby sprawdzić czy napięcie na celach samoczynnie nie spada i będę rozładowywał prądem, tu bardzo nie wiem jakim 1A, 2A? Czy jak ładowarka wypije i powie że koniec to uruchamiać jeszcze raz? i sumować dwa wynik (ma to sens)?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014   

Może masz ograniczony czas rozładowania lub max pojemność, sprawdź w ustawieniach.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014   

Ja do testowania pojemności ogniw używam przy rozładowywaniu funkcji NiMH . Ustawiam sobie napięcie 2,8V jako końcowe . Testuję każde ogniwo osobno a potem dobieram do łączenia równoległego sztuki które różnią się między sobą max 20mAh na pojemność 3200mAh. Jak do tej pory nie ma żadnych zastrzeżeń od używających tak zbudowanych baterii .
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014   

Jakim pradem przy tym ustawieniu rozladowujesz ogniwa ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014   

WojtekErnest napisał/a:
Jakim pradem przy tym ustawieniu rozladowujesz ogniwa ?


Zawsze przy określaniu pojemności swoich ogniw rozładowuję je prądem 1C czyli w moim przypadku jest to 3,2A.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014   

W jakiej ladowarce masz mozliwosc ustawienia prądu rozladowania 3,2 A ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014   

WojtekErnest napisał/a:
W jakiej ładowarce masz możliwość ustawienia prądu rozładowania 3,2 A ?

W każdej którą posiadam mogę rozładowywać , testować takim prądem (do 5A iMAX B8+ , Turnigy Accucell-8150) a w przypadku Junsi iCharger 1010B+ jest to nawet do 7A .
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014   

Adam Wysokiński napisał/a:
Może masz ograniczony czas rozładowania lub max pojemność, sprawdź w ustawieniach.


Czas mam ustawiony na 8 godz, pojemność mam ustawiona na 4,2. U mnie wygląda to tak ze jak rozładowuje np prądem 1A i wyciągnę z ogniwa np 1500 to ładowarka się wyłącza ponieważ napięcie na ogniwie jest już 3V (pod obciążeniem) natomiast napięcie bez obciążenia wynosi ok 3,7V, czyli jeszcze sporo prądu jest, czy to znaczy że ogniwa które używam są już zużyte?

Pykacz napisał/a:
Ja do testowania pojemności ogniw używam przy rozładowywaniu funkcji NiMH . Ustawiam sobie napięcie 2,8V jako końcowe

Ciekawe rozwiązanie, rozumiem że chodzi o napięcie 2,8V pod obciążeniem? Musze przetestować Twój sposób
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014   

adriax napisał/a:
Adam Wysokiński napisał/a:
Może masz ograniczony czas rozładowania lub max pojemność, sprawdź w ustawieniach.


Czas mam ustawiony na 8 godz, pojemność mam ustawiona na 4,2. U mnie wygląda to tak ze jak rozładowuje np prądem 1A i wyciągnę z ogniwa np 1500 to ładowarka się wyłącza ponieważ napięcie na ogniwie jest już 3V (pod obciążeniem) natomiast napięcie bez obciążenia wynosi ok 3,7V, czyli jeszcze sporo prądu jest, czy to znaczy że ogniwa które używam są już zużyte?

Pykacz napisał/a:
Ja do testowania pojemności ogniw używam przy rozładowywaniu funkcji NiMH . Ustawiam sobie napięcie 2,8V jako końcowe

Ciekawe rozwiązanie, rozumiem że chodzi o napięcie 2,8V pod obciążeniem? Musze przetestować Twój sposób


Na każdym aku jak zdejmniesz obciążenie to wzrośnie napięcie i w drugą stronę tak samo czyli jak podasz obciążenie to napięcie przysiądzie . To normalne .
"Dataschety" producentów ogniw tak samo pokazują wykresy napięć pod obciążeniem .
Dodatkowo ja celowo zaniżam końcowe napięcia odcięcia o błąd pomiaru na ładowarce (około 0,25V ale ta wartość jest zależna od wartości obciążenia i klasy ładowarki) . Widać to wyraźnie (różnicę w pomiarze ) jeśli podczas rozładowywania równolegle w obwód wepniesz inny woltomierz .
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014   

Jak się wyłącza po osiągnięciu 3V to w porządku. Zrozumiałem, że wyłącza jak jest napięcie wyższe. Jak napięcie ogniwa po odpięciu obciążenia wzrasta znacznie to znaczy, że marne ogniwo. Można zrobić 2 rozładowania, jedno dużym prądem a jedno małym. Jak wynik będzie znacząco różny to aku ma dużą rezystancję.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group