|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Zasilanie diody led z baterii li-ion 3,7V |
Autor |
Wiadomość |
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014 Zasilanie diody led z baterii li-ion 3,7V
|
|
|
Chciałbym zrobić solarne lampki z wykorzystaniem tych ogniw,
http://allegro.pl/ogniwo-...3952445228.html
daje to 4,5W czyli około 3A prądu i 1,5V napięcia
Przetwornicą podniosę napięcie do 5,5V i podłącze do ładowarki Mini USB
I tutaj nasuwają się 2 pytania:
1. Czy jak będe zasilał diode led barwy białej to nie uszkodze diody led ?
2. Jak zrobić aby dioda led nie świeciła się kiedy będzie widno (wykluczając duze i drogie czujniki zmierzchu)
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
Dziecinnie proste! Na początek musisz znać prąd i napięcie znamionowe diody... Liczysz zatem tylko rezystor który musisz wstawić w szereg z diodą. Jeśli dioda będzie mieć np. 3V i 20mA to już wiesz jaki prąd popłynąć powinien w układzie - 20 mA. Spadek napięcia na diodzie to np. 3V, ty masz zasilanie 5,5V więc na rezystorze musi się odłożyć 2,5V. Rezystor wychodzi zatem 125 ohm. Następnie liczysz moc tego rezystora. Znasz już jego napięcie pracy i prąd więc prosto wychodzi 0,05W - rezystory 1/8 wata będą aż naddto zatem a to są drobne elementy. Zatem do powyższego przykładu musisz mieć rezystor 130 ohm 1/8W z szeregu E24 czyli o tolerancji 5%
Zastanawiam się tylko jednego po co lubisz sobie komplikować życie ? Chińczycy już dawno za Ciebie zrobili to wszystko... http://allegro.pl/ogrodow...3950766882.html
albo to żeby nie dopłacać za dodatkowe sztuki: http://allegro.pl/lampa-s...3941834592.html |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
chyba źle mnie zrozumiałeś bo policzyłeś moc rezystora dla napięcia 5,5V
skoro dioda będzie zasilana z akumulatora li-ion o napięciu 3,7, to powinniśmy policzyć dla
około 0,7V jak liczysz ile ohm powinien mieć rezystor
akumulator li-ion z ładowarki 5,5V
a co zrobić żeby światełko się wyłanczało gdy będzie napięcie na panelu
a poco to robie ?
bo chce żeby swiatełko paliło się całą noc a nie 2 h po zachodzie słońca oraz po to zeby ładowało się w 2 h do pełna a nie że przez cały dzień przy bezchmurnym niebie. |
|
|
|
|
aniski
początkujący
Dołączył: 20 Cze 2013 Posty: 8 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
bartek24m napisał/a: | a co zrobić żeby światełko się wyłanczało gdy będzie napięcie na panelu |
zastosować komparator |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
Budowa od zera takiego zestawu budzi tez moje watpliwosci, chobby ze wzgledu np. Na szczelna obudowe i sprawdzone parametry temperaturowe oraz cene podzespolow ktore moga sporo przewyzszyc proste, tanie chinskie lampki
Dlatego jesli ktos dokonal adaptacji takich modulow tanich lampek aby mozna bylo wlozyc tam aku 18650 to byloby i ciekawe i pozwoli znalezsc zastosowanie dla slabszych ogniw ktore nie nadaja sie do roweru. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
bartek24m napisał/a: | chyba źle mnie zrozumiałeś bo policzyłeś moc rezystora dla napięcia 5,5V
skoro dioda będzie zasilana z akumulatora li-ion o napięciu 3,7, to powinniśmy policzyć dla
około 0,7V jak liczysz ile ohm powinien mieć rezystor
akumulator li-ion z ładowarki 5,5V
a co zrobić żeby światełko się wyłanczało gdy będzie napięcie na panelu
a poco to robie ?
bo chce żeby swiatełko paliło się całą noc a nie 2 h po zachodzie słońca oraz po to zeby ładowało się w 2 h do pełna a nie że przez cały dzień przy bezchmurnym niebie. |
To kup sobie chińską lampkę, zmień panel fotowoltaiczny na swój mocniejszy i wstaw tam swoje ogniwo li-ion. Naprawdę nie wiem po co się mordować... Szczerze powiedziawszy to mnie by się nie chciało |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
wydawało mi się ze te lampki chinskie są robione pod baterie 1,2V ale sprawdze i może faktycznie lepiej bedzie przerobić takiego małego solara. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
Może po kolei. Jest błąd w opisie ogniwa, bo daje ono (użytkowo) ok 0,5V max 0,6v i max ok 8A. Diody białe zaczynają świecić od 3V, ale świecą ok 3,6V. Przetwornica powinna dawać stały prąd na wyjściu, a nie napięcie. Zarówno napięcie ogniw produkujących prąd jak i diód świecących maleje ze wzrostem temperatury i jeżeli zasilimy diody świecące ze stałego napięcia, to płynący prąd spowoduje wzrost temperatury, przez co wzrośnie prąd i tak aż dioda nie spłonie. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
na aukcji napisał sprzedawca ze napięcie jest 1,5 V
dzwoniłem i upewniałem się 2 krotnie. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014
|
|
|
Dla mnie wygląda to na pojedyncze ogniwo, moc z wymiarami się zgadza. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014
|
|
|
bartek24m napisał/a: | na aukcji napisał sprzedawca ze napięcie jest 1,5 V |
Pewnie zmierzył na jałowo bez obciążenia.... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014
|
|
|
Nostusek napisał/a: |
To kup sobie chińską lampkę, zmień panel fotowoltaiczny na swój mocniejszy i wstaw tam swoje ogniwo li-ion. Naprawdę nie wiem po co się mordować... Szczerze powiedziawszy to mnie by się nie chciało |
Nie tak łatwo , bo standadowe chińskie lampki sa na aku 1,2 V AA lub AAA więc wprost ogniwa 3,7 V tam nie wsadzisz.
Dlatego warto sie temu przyjrzeć w bardziej zaawansowany sposób.
A wspomniane ogniwo 1,5 V na 99 % maja napięcie na luzie albo z bardzo małym obciazeniu.
Na moje oko to oznacza, że użyteczny prąd rzędu kilkudzięsieciu mA lub więcej będzie przy napięciu 1 V lub nizej. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014
|
|
|
Co do samej cześci zasilającej diodę:
Zrobić żródło prądowe na jakim stabilizatorze LDO. ( dobrze zostało wspomniane wcześniej, LED/y świećmi stałym prądem. Ty masz ogniwa 3,7V. Nie potrzebujesz nic kombinować z podbijaniem napięcia. Elektronika ze zwykłej solarnej lampki się tu nie sprawdzi, a nie wiem czy jest opłacalna budowa takiego układu. Samo odłączanie diody gdy zaświeci słońce można zrobić nawet na samych tranzystorach, lub jak ktoś wcześniej sugerował zagonić do roboty prosty wzm.operacyjny.
ogólnie to sporo kombinowania przez niezgodność napięć. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014
|
|
|
To jest proste do zrobienia, przetwornica boost 1V->4,2V, koszt 20zł około.
Stosuje się je w latarkach... |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014
|
|
|
Ladowanie to jedno a odcinanie swiecenia LED w dzien to drugie.
A calosc winna byc mala, odporna na temp i wilgoc oraz energooszczefna. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|