ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasilanie diody led z baterii li-ion 3,7V
Autor Wiadomość
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   Zasilanie diody led z baterii li-ion 3,7V

Chciałbym zrobić solarne lampki z wykorzystaniem tych ogniw,


http://allegro.pl/ogniwo-...3952445228.html

daje to 4,5W czyli około 3A prądu i 1,5V napięcia
Przetwornicą podniosę napięcie do 5,5V i podłącze do ładowarki Mini USB


I tutaj nasuwają się 2 pytania:
1. Czy jak będe zasilał diode led barwy białej to nie uszkodze diody led ?
2. Jak zrobić aby dioda led nie świeciła się kiedy będzie widno (wykluczając duze i drogie czujniki zmierzchu)

Pozdrawiam
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

Dziecinnie proste! Na początek musisz znać prąd i napięcie znamionowe diody... Liczysz zatem tylko rezystor który musisz wstawić w szereg z diodą. Jeśli dioda będzie mieć np. 3V i 20mA to już wiesz jaki prąd popłynąć powinien w układzie - 20 mA. Spadek napięcia na diodzie to np. 3V, ty masz zasilanie 5,5V więc na rezystorze musi się odłożyć 2,5V. Rezystor wychodzi zatem 125 ohm. Następnie liczysz moc tego rezystora. Znasz już jego napięcie pracy i prąd więc prosto wychodzi 0,05W - rezystory 1/8 wata będą aż naddto zatem a to są drobne elementy. Zatem do powyższego przykładu musisz mieć rezystor 130 ohm 1/8W z szeregu E24 czyli o tolerancji 5%

Zastanawiam się tylko jednego po co lubisz sobie komplikować życie ? Chińczycy już dawno za Ciebie zrobili to wszystko... http://allegro.pl/ogrodow...3950766882.html
albo to żeby nie dopłacać za dodatkowe sztuki: http://allegro.pl/lampa-s...3941834592.html
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

chyba źle mnie zrozumiałeś bo policzyłeś moc rezystora dla napięcia 5,5V

skoro dioda będzie zasilana z akumulatora li-ion o napięciu 3,7, to powinniśmy policzyć dla
około 0,7V jak liczysz ile ohm powinien mieć rezystor

akumulator li-ion z ładowarki 5,5V

a co zrobić żeby światełko się wyłanczało gdy będzie napięcie na panelu

a poco to robie ?
bo chce żeby swiatełko paliło się całą noc a nie 2 h po zachodzie słońca oraz po to zeby ładowało się w 2 h do pełna a nie że przez cały dzień przy bezchmurnym niebie.
 
 
aniski 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2013
Posty: 8
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

bartek24m napisał/a:
a co zrobić żeby światełko się wyłanczało gdy będzie napięcie na panelu


zastosować komparator
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

Budowa od zera takiego zestawu budzi tez moje watpliwosci, chobby ze wzgledu np. Na szczelna obudowe i sprawdzone parametry temperaturowe oraz cene podzespolow ktore moga sporo przewyzszyc proste, tanie chinskie lampki
Dlatego jesli ktos dokonal adaptacji takich modulow tanich lampek aby mozna bylo wlozyc tam aku 18650 to byloby i ciekawe i pozwoli znalezsc zastosowanie dla slabszych ogniw ktore nie nadaja sie do roweru.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

bartek24m napisał/a:
chyba źle mnie zrozumiałeś bo policzyłeś moc rezystora dla napięcia 5,5V

skoro dioda będzie zasilana z akumulatora li-ion o napięciu 3,7, to powinniśmy policzyć dla
około 0,7V jak liczysz ile ohm powinien mieć rezystor

akumulator li-ion z ładowarki 5,5V

a co zrobić żeby światełko się wyłanczało gdy będzie napięcie na panelu

a poco to robie ?
bo chce żeby swiatełko paliło się całą noc a nie 2 h po zachodzie słońca oraz po to zeby ładowało się w 2 h do pełna a nie że przez cały dzień przy bezchmurnym niebie.


To kup sobie chińską lampkę, zmień panel fotowoltaiczny na swój mocniejszy i wstaw tam swoje ogniwo li-ion. Naprawdę nie wiem po co się mordować... Szczerze powiedziawszy to mnie by się nie chciało
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

wydawało mi się ze te lampki chinskie są robione pod baterie 1,2V ale sprawdze i może faktycznie lepiej bedzie przerobić takiego małego solara.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

Może po kolei. Jest błąd w opisie ogniwa, bo daje ono (użytkowo) ok 0,5V max 0,6v i max ok 8A. Diody białe zaczynają świecić od 3V, ale świecą ok 3,6V. Przetwornica powinna dawać stały prąd na wyjściu, a nie napięcie. Zarówno napięcie ogniw produkujących prąd jak i diód świecących maleje ze wzrostem temperatury i jeżeli zasilimy diody świecące ze stałego napięcia, to płynący prąd spowoduje wzrost temperatury, przez co wzrośnie prąd i tak aż dioda nie spłonie.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

na aukcji napisał sprzedawca ze napięcie jest 1,5 V
dzwoniłem i upewniałem się 2 krotnie.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014   

Dla mnie wygląda to na pojedyncze ogniwo, moc z wymiarami się zgadza.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014   

bartek24m napisał/a:
na aukcji napisał sprzedawca ze napięcie jest 1,5 V


Pewnie zmierzył na jałowo bez obciążenia....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014   

Nostusek napisał/a:


To kup sobie chińską lampkę, zmień panel fotowoltaiczny na swój mocniejszy i wstaw tam swoje ogniwo li-ion. Naprawdę nie wiem po co się mordować... Szczerze powiedziawszy to mnie by się nie chciało

Nie tak łatwo , bo standadowe chińskie lampki sa na aku 1,2 V AA lub AAA więc wprost ogniwa 3,7 V tam nie wsadzisz.
Dlatego warto sie temu przyjrzeć w bardziej zaawansowany sposób.
A wspomniane ogniwo 1,5 V na 99 % maja napięcie na luzie albo z bardzo małym obciazeniu.
Na moje oko to oznacza, że użyteczny prąd rzędu kilkudzięsieciu mA lub więcej będzie przy napięciu 1 V lub nizej.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014   

Co do samej cześci zasilającej diodę:

Zrobić żródło prądowe na jakim stabilizatorze LDO. ( dobrze zostało wspomniane wcześniej, LED/y świećmi stałym prądem. Ty masz ogniwa 3,7V. Nie potrzebujesz nic kombinować z podbijaniem napięcia. Elektronika ze zwykłej solarnej lampki się tu nie sprawdzi, a nie wiem czy jest opłacalna budowa takiego układu. Samo odłączanie diody gdy zaświeci słońce można zrobić nawet na samych tranzystorach, lub jak ktoś wcześniej sugerował zagonić do roboty prosty wzm.operacyjny.

ogólnie to sporo kombinowania przez niezgodność napięć.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014   

To jest proste do zrobienia, przetwornica boost 1V->4,2V, koszt 20zł około.
Stosuje się je w latarkach...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014   

Ladowanie to jedno a odcinanie swiecenia LED w dzien to drugie.
A calosc winna byc mala, odporna na temp i wilgoc oraz energooszczefna.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group