Maksymalny prąd sterownika |
Autor |
Wiadomość |
BogaS
początkujący
Dołączył: 12 Mar 2014 Posty: 21 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014 Maksymalny prąd sterownika
|
|
|
Witam Wszystkich!
To jest mój pierwszy post, jednakże przeglądam forum od dawna. Zmontowałem swój rower elektryczny korzystając z zestawu Magic Pie 3 na tylne koło. Akumulator to 16x Lifepo4 10Ah Headways. Na początku jexdziłem w konfiguracji 16 z ograniczeniem 20A. Nie zadowalała mnie jednak moc silnika przy niskich prędkościach podczas podjazdów pod górę. Wprowadziłem więc do baterii możliwość przełączania między 16s a 8s2p. Sądziłem, że uzyskam znacznie większą moc przy niskich prędkościach. Niestety moc ta nie jest dużo większa. Czy nie jest tak, że przy niskim napięciu baterii nie jestem w stanie osiągnąć ustawionego progu ograniczenia natężenia (35A)? Czy są jakieś sposoby poprawienia tego bez wymiany kontrolera?
Pozdrawiam! |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
Moc o której mówisz nazywa się momentem obrotowym. Im większa jego wartość tym silnik ma wyższą moc przy pokonywaniu górek. Moment obrotowy w Twoim silniku nie zależy od napięcia, ale wyłącznie od wartości prądu, jaki sterownik przekazuje silnikowi. Zwieszając prąd o 50% - zwiększasz moment obrotowy o 50%.
Niestety zakup silnika z wbudowanym sterownikiem znacznie utrudnia jakiekolwiek zmiany. Możesz wykonać opisywaną wiele razy modyfikację drutów pomiarowych prąd sterownika, ale wiąże się to z ryzykiem lub zrezygnować z użytkowania sterownika i dokupić inny, mocniejszy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
BogaS
początkujący
Dołączył: 12 Mar 2014 Posty: 21 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
Dziękuje za odpowiedź. Jest to wszystko dla mnie jasne. Wydaje mi się jednak, że przy takim napięciu (24V) silnik nie jest w stanie obciążyć kontrolera w pełni. Nie dysponuje jeszcze miernikiem cęgowy aby to potwierdzić. Najwyższy czas chyba zaopatrzyć się w taki. Być może zwiększenie przekrojów przewodów w instalacji może pomóc. Poinformuje o rezultatach... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
To raczej kontroler nie daje większego prądu. Jeśli ma np. ograniczenie do 10A, to zmniejszając napięcie zasilania do 24V ten prąd wcale ci się nie zwiększy, a ogólnie będziesz miał dużo mniejszą moc na silniku. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
Zauważ, że jest dokładnie odwrotnie
To nie silnik określa moc (ampery=moment obrotowy), jaką pobiera, ale sterownik określa moc, jaką przekazuje silnikowi. Silnik to taki pasywny odbiorca, jak sterownik "wtłoczy w niego" 50A to silnik to przyjmie.
No i jeśli teraz przewody się nie grzeją w dużym stopniu, to nie powodują żadnych strat więc na pewno nie są źródłem niskiej mocy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
Co to za pierdoly? Kontroler nie wtlacza pradu do silnika bo to musialoby byc zrudlo pradowe a prad zalezy od napiecia.
Przewod musialbybyc naprzewodnikiem zeby nie generowac strat co w tych warunkach jest w tej chwili nie wykonalne. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
Kolego drogi, to "wtłaczanie" jest w cudzysłowu żeby nie dosłownie w opisie przedstawić pewien fakt z działania silnika i sterownika. Proszę tego nie traktować dosłownie bo mogą wyniknąć pewne nadinterpretacje |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
Silnik pobiera prąd a regulator ewentualnie ogranicza. W celu uzyskania pracy na poziomie ograniczenia prądowego powinno się zwiększać napięcie a nie zmniejszać. Im mniejsze napięcie tym silnik podczas przyspieszania będzie krócej (w funkcji czasu) pobierał duży prąd. Będzie więc mniejsze przyspieszenia (szybko malejące bo maleje prąd). Napięcie więc jak najwyższe ale pod warunkiem, że akumulatory dadzą duży prąd. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014
|
|
|
Pisałem n razy, ale napiszę jeszcze raz. Jeżeli silnik ma np 1/4 obrotów nominalnych to wystarczy mu 1/4 napięcia zasilania (nie licząc strat). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
BogaS
początkujący
Dołączył: 12 Mar 2014 Posty: 21 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Czw 13 Mar, 2014
|
|
|
Właśnie to chciałem osiągnąć, aby przy niskim napięciu móc zaplanować podjazd dłuższy. Przy akumulatorze 10Ah 48V pod górę bardzo spada sprawność układu. Poprawie troszkę instalację i dam znać. |
|
|
|
|
BogaS
początkujący
Dołączył: 12 Mar 2014 Posty: 21 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Wto 18 Mar, 2014
|
|
|
Witam!
Dokonałem pomiarów i przy napięciu około 24V maksymalny prąd jaki 'poszedł' z baterii to 26A. Przy jeździe bez pedałowania z maksymalną prędkością około 25km/h po płaskim około 13A. Z uwagi na to, że przewód od manetki i złączki są 'nierozbieralne' mam kolejne pytanie:
Czy może być tak, że manetka nie daje sygnału 'pełnego wysterowania'? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 18 Mar, 2014
|
|
|
Zmierz napięcia na wyjściu manetki przy różnych napięciach zasilających kontroler. Typowo powinno być 5V zasilania i sterowanie od (około) 1V do 4V |
|
|
|
|
BogaS
początkujący
Dołączył: 12 Mar 2014 Posty: 21 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Wto 25 Mar, 2014
|
|
|
Witam ponownie!
Zmierzyłem napięcie na wyjściu manetki i zarówno przy zasilaniu 48v jak i 24 jest tak samo i wynosi od 08V do 4.2V. Czy coś jeszcze można zrobić? Wydaje mi się, że pogrubienie rezystora pomiarowego (shunt) nic tu może nie dać, ponieważ taka zmiana spowodowałaby podniesienie progu ograniczenia prądowego, a nie moge nawet osiągnąć aktualnie ustawionego progu.
Ogólnie to wrażenia z jazdy na 24V mam raczej pozytywne. W warunkach miejskich i tak bardzo rzadko można jechac szybciej niż 25 km/h. Moment obrotowy pod góre jest jednak większy niż wcześniej. Wydaje mi się, że idealne napięcie zasilania Magic Pie 3 to 36V a rozsądny zasięg to będzie 20Ah. |
|
|
|
|
BogaS
początkujący
Dołączył: 12 Mar 2014 Posty: 21 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Wto 25 Mar, 2014
|
|
|
Oczywiście przy kole o rozmiarze 26". Być może w przyszlości w silniku wyląduje felga motocyklowa o rozmiarze 24". |
|
|
|
|
BogaS
początkujący
Dołączył: 12 Mar 2014 Posty: 21 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Pon 31 Mar, 2014
|
|
|
Wpadł mi do głowy pomysł wykonania przełącznika baterii 16s <-> 8s2p wykorzystując jakieś dobre tranzystory mosfet o niskim Rdson. Czy ktoś próbowal wykonać już taki obwód? |
|
|
|
|
|