ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa elektrycznego seicento
Autor Wiadomość
michas88 
początkujący


Dołączył: 31 Mar 2014
Posty: 6
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 31 Mar, 2014   Budowa elektrycznego seicento

Witam,
Interesuje się budową elektrycznego samochodu od kilku lat, ale cały czas mam problem żeby wszystko sensownie zebrać do kupy.
Jest to moje pierwsze auto elektryczne więc projekt ma być niskobudżetowy:)

Auto jak w temacie Fiat Seicento.
Silnik chce spiąć ze skrzynią która jest w aucie.
Co do modelu silnika to jakiś stary silnik od wózka widłowego lub pompy hydraulicznej. Znalazłem coś takiego:
http://allegro.pl/silnik-...4098621155.html
Chciałem dodać zdjęcie z tabliczką znamionową silnika ale coś mi nie idzie więc napiszę:
MOC: 12kW
Napięcie: 48V
chyba pobór: 310A
prędkość obrotowa: 2250 min
Zasięg jaki chciałbym osiągnąć to 50km.
Teraz pytanie :)
Jakie akumulatory i w jakiej ilości trzeba zastosować by to osiągnąć? (masa auta z silnikiem bez akumulatorów to około 800kg)

Moja wiedza na temat silników elektrycznych nie jest zbyt obszerna więc nie wiem jak rozwiązać sterowanie takiego silnika. Czy można gdzieś nabyć gotowy sterownik? Czy można go zbudować samemu?

Proszę o pomoc :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 31 Mar, 2014   

Może coś z sąsiedniego forum?
http://www.samochodyelekt...p?p=10882#10882
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 31 Mar, 2014   

Masz jakies doswiadczenia w elektronice? Jesli nie to zrobienie sterownika do tego silnika bedzie trudne.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 678
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 31 Mar, 2014   

Ten silnik to jest prawdopodobnie S3, 15% na tabliczce znamionowej to max. czas pracy tego silnika.

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
michas88 
początkujący


Dołączył: 31 Mar 2014
Posty: 6
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 31 Mar, 2014   

Doświadczenie w elektronice minimalne. Jestem z wykształcenia mechanikiem samochodowym. A elektroniką interesuje się od zawsze tylko jakoś nigdy nie było czasu żeby to lepiej zgłębić. Ale wydaj mi się że jestem kumaty he he :)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 31 Mar, 2014   

Silnik może być, sterownik lepiej kupić jakąś używkę no i aku, potrzeba jakieś 5-7 kWh co w ołowiu to ok 200kg, li-po 50kg, jeżeli nowe to ołów od 4000 pln, li-po 6000pln, ale ja w ołów bym się nie pakował, chyba że na początek jakieś tanie używki.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 01 Kwi, 2014   

Czy ten silnik nie bedzie za słaby? Te 1800W wystarczą do jazdy z normalną prędkością?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 01 Kwi, 2014   

gienek333 napisał/a:
jeżeli nowe to ołów od 4000 pln, li-po 6000pln


Chyba podałeś cenę Li-po za 1/2 kWh... ogniwa Kokam 53Ah to rząd wielkości ok 250-300 dolarów sztuka... Trzeba by pakietu 13S3P żeby mieć 7kWh czyli 39 ogniw co daje blisko 10000 dolarów....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Wto 01 Kwi, 2014   

Kolega sprzedaje gotowego. Wiadomość na SE dział ogłoszenia.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
michas88 
początkujący


Dołączył: 31 Mar 2014
Posty: 6
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 01 Kwi, 2014   

widziałem tego do sprzedania ciekawa opcja, ale jeśli się nie mylę to sprzedaje go bez aku.

Cytat:
gienek333


Pytanie jak to policzyłeś że potrzebuje aż 5-7 kWh?
A co do używanego sterownika to jak tego szukać? Też np. od widlaka?
 
 
honda104 
początkujący


Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 40
Skąd: Wenecja IT
Wysłany: Wto 01 Kwi, 2014   

Nostusek napisał/a:
gienek333 napisał/a:
jeżeli nowe to ołów od 4000 pln, li-po 6000pln


Chyba podałeś cenę Li-po za 1/2 kWh... ogniwa Kokam 53Ah to rząd wielkości ok 250-300 dolarów sztuka... Trzeba by pakietu 13S3P żeby mieć 7kWh czyli 39 ogniw co daje blisko 10000 dolarów....


Zestaw Li-pol 7kWh to koszt 11000 zł jak dobrze się zakręcisz :)
52V / 3,7V
14s Li-po

52V x 5ah
7000Wh / 260Wh
27p x 14s
278s / Turnigy 5ah 4s1p
95 Turnigy 5ah 4s1p x 115 zł
10925 zł
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Śro 02 Kwi, 2014   

Gdybys chciał tamte Seicento aku możesz ode mnie, ten sam wymiar mial.
Ja BXa bede kasował zapewne.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 02 Kwi, 2014   

Turnigy 5Ah 14,8V kosztuje (na dzień dzisiejszy) w HK Eu ok 29 USD co daje ok 90 pln × 70szt=6300 pln, 70×14,8V×5Ah=5180 Wh, masa 0,60×70=42 kg. Pojemność aku ołowiowych podawana jest C/20, albo C/5, a tutaj mamy od C/2 w górę i jak wyciągniemy połowę z C/20 (przy 27°C) to dobrze, a musimy jeszcze wozić ze 150kg więcej. Aku ołowiowe o poj. ok 200Ah i 6V ważą ok 27kg i kosztują ok 500 pln/szt.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
michas88 
początkujący


Dołączył: 31 Mar 2014
Posty: 6
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 03 Kwi, 2014   

Niestety
Cytat:
gienek333

ale z twojej wypowiedzi nie rozumiem jak wyliczyłeś zapotrzebowanie na akumulatory.

Zrozumiałem jak policzyłeś cenę zestawu ale nic więcej?

Jeszcze dodatkowe pytanie :)

Jaką żywotność będą miały trojany przy użytkowaniu codziennym?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 03 Kwi, 2014   

Dokładne policzenie zapotrzebowania na energię jest bardzo trudne, ponieważ zależy od wielu czynników, styl jazdy, ukształtowanie terenu, temperatura, masa itd. Założyłem 10 kWh/100km. Trojany teoretycznie mają 700 cykli, czyli używając codziennie to dwa lata. Akumulatory z płytami pancernymi mają żywotność do 1200 cykli.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group