ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Rower medion MD13926.
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

A co reguluje w takim razie napięcie silnika? ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

zeeltom napisał/a:
A co reguluje w takim razie napięcie silnika? ;)


Zależy co masz na myśli ?

ad. 1 - napięcie SKUTECZNE na silniku zależy od wysterowania tranzystorów wyjściowych.
ad. 2 - podbicie fizycznie napięcia stosując pakiet o wyżyszym napięciu powoduje iż cewki wytwarzają większą indukcję i silnik kręci się szybciej..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

Kolega stwierdził, że silnik BLDC sterowany jest wielkością napięcia regulowaną przez manetkę ;)
Ja mam inne zdanie w tej materii, ale nie będę udowadniał wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

zeeltom napisał/a:
Kolega stwierdził, że silnik BLDC sterowany jest wielkością napięcia regulowaną przez manetkę ;)
Ja mam inne zdanie w tej materii, ale nie będę udowadniał wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą ;)


O gustach się nie dyskutuje już - też przeczytałem powyższe i na twarzy pojawił się uśmiech...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

Zaraz,zaraz,czyżbym się nie jasno wyraził w poprzednich postach? Manetka podaje max.napiecie 5V i podaje je na odpowiednie wejście procesora (być może tam właśnie jest kondensator ładowany przez manetkę czy PAS). Natomiast napięcie jakie jest podawane przez klucze na cewki silnika nie jest przecież napięciem z manetki czy PASu ale z akumulatora z tym, że tryby wspomagania (L,M,H) "dzieli" napięcie akumulatora na trzy.Taki podział w elektronice to nic skomplikowanego gdyż wystarczą np.dwie scalone przetwornice i jako trzecie,max. napięcie z aku. bezpośrednio na klucze.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

A może nie ma tam żadnego kondensatora, a procek ma bazie sygnału wychylenia steruje jednak wypełnieniem? :)
Impulsy z PAS są zliczane przez procesor, który po otrzymaniu np 20 rozpoczyna pracę silnika napięciem zgodnym z zaprogramowanym poziomem wspomagania (np 1stopień - 15V=15km/h, 2 stopień - 20V = 20km/h itd). Dlatego rozpoczęcie wspomagania wymaja 1-2 obrotów korby, a zaprzestanie występuje prawie od razu - sterownik nie otrzymuje w spodziewanym czasie ostatniego impulsu = koniec wspomagania.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

Mogło by tak być jak mówisz ale jest jedno ale..otóż silnik po zaprzestaniu kręcenia działa jeszcze przez jakieś 2-4 sec (a to by świadczyło o kondensatorze i jego rozładowaniu).Gdy natomiast naciśniemy hamulec (odłączymy silnik,jest taka opcja w tym rowerku) to by silnik ponownie ruszył należy wykonać kilka (3-4) obrotów pedałami a to z kolei sugeruje, że kondensator został całkowicie rozładowany przez zwarcie z masą i dlatego dość sporo obrotów,znacznie więcej niż przy starcie.To co piszę to tylko rozważania teoretyczne gdyż do sterownika jeszcze się nie dobierałem z powodów jak podałem poprzednio ale gdy trochę kilometrów przejadę żeby wykryć ew. jakieś usterki mechaniczne (spawy,łożyska) to do tej elektroniki się dobiorę.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

No to z niecierpliwością oczekuję doniesienia o zderzeniu teorii z praktyką i ujawnienia tajemniczego kondensatora :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

@wibi: gdyby nawet Twoje spostrzeżenia dały się potwierdzić analogową, 'prymitywna' konstrukcją opartą o proste wygładzanie napięcia sterujacego za pomocą kondensatora, to raczej nie zmienimy zdania ze tak sie w praktyce nie robi współczesnych konstrukcji wielkoseryjnych.Z kilku powodów, podstawowy to powtarzalność, liniowosc takiego sterowania przy niskich obrotach i wysokich, możliwość strojenia, sterowania zachowaniem sterownika na podstawie sygnalow zwrotnych, odporność temperaturowa, zabezpieczenia itp.
Tym niemniej jak to kiedyś rozbierzesz, rozrysujesz schemat to się pochwal.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pon 25 Sie, 2014   

Nie wiem coście się przyczepili do tego kondensatora,on zapewne jest we wszystkich konstrukcjach sterowników tyle, że pewnie nikt nie zastanawiał się po co tam jest.Jeśli (jak sadzę) z PASu idą impulsy to teraz mogą być dwie alternatywy albo procesor "czeka" na sygnał impulsowy a częstotliwość (czyli szybkość kręcenia korbą) steruje w jakiś pośredni sposób kluczami albo procesor czeka na sygnał czyli napięcie a ponieważ są to impulsy (z PAS) to muszą być "wygładzone" właśnie tym kondensatorem,to chyba jasne i proste. Sterownik który jest w Medionie opisany jest jako "inteligentny" ale to nie prawda,nie jest gdyż inteligentny sam wybierał by tryb wspomagania i wspomagał właśnie proporcjonalnie do użytej siły na korby lub obrotów względnie "wykrywał by przełożenie przerzutki włączając odpowiedni tryb pracy. A tu takiego wykrywania nie ma.
Sterowanie szerokością impulsu (jak w pierwszej alternatywie) to już byłby jakiś krok w kierunku "inteligencji" sterownika i pewnie jakaś firma coś takiego robi ale nie w tym rowerku. Tu raczej na pewno nie jest sterowany "szerokością" impulsu bo (dam drugi przykład) gdy jadę już jakimś wybranym trybem "wspomagania" i silnik osiągnął swoje obroty to aby podtrzymać stałą pracę silnika i szybkość, wystarczy "leniwie" pedałować zupełnie nieadekwatnie do szybkości jazdy.
A wszystko zaczęło się od "manetki" a wychodzą rozważania na temat pracy sterownika. W sumie to podstawowa elektronika ale w ostatnim czasie dostała potężnego "kopa" w postaci samochodów hybrydowych i KERSu w formule F1.Mam nadzieję, że wyjaśniłem wszystko,jak by co to możemy kontynuować.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 25 Sie, 2014   

Brak słów - ... piszesz że 20 lat zajmujesz się elektroniką a działanie sterownika łapią nieco zdolniejsi uczniowie technikum w II klasie.. Zastanów się - skoro PAS podaje impulsy to jak wstawisz kondensator to co się stanie ? Nałapiesz tych impulsów w kondensator jak grzybów do koszyka i po koleii będziesz oddawać sterownikowi? Zrozum że to właśnie procesor podtrzymuje Ci działanie silnika przez chwilę po zaniku impulsów z PAS-a.
A napięcie na silniku jeśli to jest silnik DC wyregulujesz właśnie sterowaniem PWM tego silnika (Pulse Width Modulation - Modulacja Szerokości Impulsu). Druga sprawa - jak byś poczytał conieco forum to znalazłbyś temat jak oszukać PAS - jest podany przykład jak wstawić generator IMPULSÓW żeby jechać bez pedałowania...

ZROZUM - w KONTROLERZE WSZYSTKIM STERUJE PROCESOR!! Kwestia napisania softu do niego tylko - Procesor może sobie poczekać , może po otrzymaniu napięcia albo zgodnych impulsów z wzorcem zapisanym w pamięci zrobić to czy tamto... Wszystko może - jak dopiszesz odpowiedni soft to będzie mógł wysyłać Ci SMS z potwierdzeniem że jedzie jak dopniesz mu nadajnik GSM..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 25 Sie, 2014   

Może koledze pomoże ten schemat?



20 lat praktyki powinno pozwolić zrozumieć działanie kontrolera BLDC ;)
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

Ten schemat znam, ale dobrze że go zamieściłeś zerknij więc na kondensator o numerze c34 bo o nim mówię.A poza tym ja nikogo o brak wiedzy nie posądzam a schemat jak raz potwierdza to co pisałem we wcześniejszych postach.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

20 lat praktyki i nie wiesz po co on tam jest? Po to samo, co kondensatory o numerach 10, 11, 13, 15, 17, 26, 27, 28, 31, 33, 39 i wiele innych. Nie brnij w tę ślepą uliczkę ;)
Poczytaj o kondensatorach filtrujących w układach cyfrowych ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

wibi napisał/a:
Ten schemat znam, ale dobrze że go zamieściłeś zerknij więc na kondensator o numerze c34 bo o nim mówię.


Co w nim dziwnego ? wraz z R77 stanowią filtr RC żeby "wyjście/wejście procka nie pływało". Zawsze na wejściu każdego układu scalonego w postaci mikrokontrolera dowolnej maści daje się rezystor i kondensator podpięty do masy zasilania że sprowadzić potencjał ze ścieżki i samej nóżki do masy. Napisz sobie soft np. woltomierza z LCD w najprostszym BASCOM-ie (góra 30 linijek kodu) i zostaw wejście układu scalonego wiszące w powietrzu nie podpięte - zobaczysz jak twój procek będzie szalał z wskazaniami (przeważnie wskazanie będzie wynosić minimum 1/3 a max 2/3 zakładanego poziomu na wejściu) a podpięcie filtra RC sprowadzi wskazania na ziemię.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group