ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zmniejszenie prądu rezystorem?
Autor Wiadomość
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Pon 21 Kwi, 2014   Zmniejszenie prądu rezystorem?

Mam taki zapytanie, czy podłączając 2 rezystory równolegle o wartości 50W/ 10Ohm zaraz za akumulatorem to da się zmniejszyć prąd? czy jest sens coś takiego robić? ew. jak zrobić to prawidlowo
Mój silnik to 350w 24v DC z Magmy + sterownik.
Wykonałem na dosłownie moment taką próbę ale nie jeździłem bo po dodawaniu gazu silnik zaczynał inaczej pracować tak jak by lekko buczał? co zrobiłem nie tak?

P.S. mam tylko nadzieję że nie uszkodziłem sobie silnika.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Kwi, 2014   

Nie wiem co chcesz osiagnac ale jesli zasilasz silnik 350 W przez rezystor 50 Ohm to jesli nawet na biegu jalowym Ci lekko ruszyl (jakie napiecie aku ?) to na pewno nigdzie nie pojedzie...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Chciałem osiągnąć minimalne zmniejszenie prądu co by się nie grzał. Rezystor 10 Ohm x 2szt , a napięcie 24v. Kręcił chyba w miarę normalnie tylko po dodaniu gazu zaczął dziwne dźwięki silnik wydawać coś jak buczenie
 
 
Joki 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Cze 2013
Posty: 81
Skąd: Białystok
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Witam serdecznie.

Za duża rezystancja. Ograniczyłeś prąd rozruchu do 5A a napięcie na silniku obniżyłeś prawie do zera. Tak nie ruszysz.
Jeśli już chcesz stosować rezystor w szereg z silnikiem to jego rezystancja nie powinna przekraczać 1 Ohm a moc sięgać połowy mocy silnika. Tyle, że mocno ograniczysz w ten sposób także prąd pracy a około połowę energii z akumulatorów wyślesz w powietrze.
Kompletnie bez sensu.
Pozdrawiam.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
http://daihatsu.com.pl
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Bez prądu nie ma momentu. Od tego masz właśnie kontroler by ten prąd dawkować poprzez manetkę. Może masz coś luźnego w silniku albo zaczęła wibrować konstrukcja do której go przytwierdziłeś - samo dodanie rezystora silnika nie uszkodzi. Po mojemu - nie ma sensu zmniejszać prądu na wpiętym w szereg rezystorze bo jedynie tracisz część mocy w ciepło. Podłącz silnik normalnie do kontrolera a kontroler do akumulatorów i zamiast dawać ostro w palnik - łagodnie operuj manetką. Druga sprawa - jak masz zrealizowane przeniesienie napędu z silnika na koło ? Bezpośrednia przekładnia ? Jaka średnica koła ?

Dodam od siebie że ja swoją 250W upaliłem przy jednostopniowej przekładni (11 zębów silnik, 80 zębów na kole) wraz z kołem 26 cali. Owszem - ruszało to z miejsca, rozpędzało się do ok. 40 km/h ale grzało się potwornie. Na takim set-upie pokonałem 1400 km... Od roku zasadziłem 500-tkę, przerobiłem ramę bagażnika na lżejszą i przy moim katowaniu to kontroler jest gorętszy niż silnik. Silnik określam mianem - zdecydowanie ciepły - po ostrej jeździe. W tym roku mój rowerek powinien pojawić się na zlocie więc jeśli ktoś ma chęć - można będzie go sobie i obejrzeć, i obfotografować do woli. Niestety z litowym pakietem się raczej nie wyrobię - brak środków.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Dziękuję Panowie za konkretne informację. Dziwne w tym wszystkim jest to że silnik po podłączeniu przez rezystor zaczął po dodaniu gazu inaczej pracować tak jak by lekko buczał, na biegu jałowym było normalnie. Po podłączeniu bez rezystora silnik pracuje bez tego buczenia (to buczenie to jest tak jak by coś się wzbudzało czy coś).
Przekazanie napędu mam przez rolkę 40mm bez pośrednio na koło 26cali. Dodatkowo po podniesieniu silnika da się usłyszeć jakieś delikatne żegotanie tak jak by kulki łożyska lekko przeskakiwały (silnik jest praktycznie nowy, przejechane na nim jest 40km). Nie wiem czy czegoś tymi próbami nie upaliłem :cry:
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Mój silnik też przy maksymalnych obrotach bez obciążenia sobie lekko grzechota - nie ma się czym przejmować. Rolka 40 mm i koło 26 cali to całkiem spore przełożenie - nie powinien tak bardzo się grzać aczkolwiek 350W to też nie specjalnie wielka moc jest. Upalić nic nie upaliłeś - no chyba że na twoim silniku po jeździe można było naleśniki smażyć - wtedy to prawdopodobne - tak jak napisał Ci kolega - ograniczyłeś silnik za bardzo i nie miał się on siły rozkręcić.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Nie no tak naprawdę nawet nie jeździłem z rezystorem. Uruchomiłem silnik w celu sprawdzenia jak się kręci (bez obciążenia)z rezystorem i wogóle czy silnik ruszy. Silnik jak i sterownik był zimny, generalnie to żegotanie to tak jakoś przez przypadek zauważyłem/usłyszałem. Myślałem że może moimi próbami i nie wiedzą sobie coś uszkodziłem, bo wcześniej tego nie zauważyłem. Zastanawiałeś się kiedyś co to tak żegota? może to chińskie łożyska? albo szczotki?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Powinienies używać prostego panelu kontrolnego do sterownika w którym miałbyś przynajmniej 3 stany sterowania LO-MID-HI To jest naturalna dla sterownika metoda ograniczania prądu/współczynnika wypełnienia impulsów i max mocy + oczywiscie manetka.
Próby z rezystorem do niczego nie prowadzą .
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Silnik 350W na sterowniku i rolce 40mm nie powinien się grzać - spokojnie osiąga obroty nominalne. Sterownik jest okropnym rezystorem, kto jeździł na krótko to wie.
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

To w sumie jest fakt, silnik się nie grzeje jakoś dramatycznie. Ale chciałem coś zakombinować, może ulepszyć tylko mi nie poszło :wink: Temat w sumie można by zamknąć bo wyjaśniliście mi koledzy prawie wszystkie problemy. Pozostaje tylko ten jeden malutki... co tak żegocze? :mrgreen: w tym silniku? jak kręcę rolką nic nie słychać jak włączę silnik to słychać.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Mnie kiedyś mechanik powiedział:
jak stuka, niech stuka, jak wyleci, to będzie wiadomo co
;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Pewnie łożysko sobie hurgota albo masz rolkę z dużym biciem (nie wyważona) i to nasila hałas. Najlepiej nagraj film, wrzuć na znany serwis na "Y" i posłuchamy wszyscy.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

Jeśli hałasuje przy dodaniu gazu, a rezystor włączyłeś jak napisałeś przed sterownikiem, to regulator wchodzi w tryb ograniczenia prądu bo napięcie spada. Ściślej mówiąc wyłącza silnik wykrywając błędnie za niskie napięcie aku i robi to impulsami. Te impulsy są zwykle o częstotliwości naście, czy dziesiąt Hz i stąd taki efekt.
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Wto 22 Kwi, 2014   

wydaje mi się że to właśnie o takie coś może chodzic. a co do żegotania to to będą łożyska bo zdemontowalem rolke i jak wlacze silnik to po docisnięciu oski palcem zegotanie ustępuje
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group