ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Bateria Li-Ion 22,5Ah 37V [9,5 x 10 x 26 cm]
Autor Wiadomość
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Czw 10 Lip, 2014   

Witam.
Ostatnio coś tam się bawiłem w pomiary.
Bateria rozładowywana prądem 9A (do rozładowania do napięcia 30V, czyli przez ponad 2h) nagrzała się (bez obudowy) do około 38-40C (sprawdzane ppirometrem).
Acha - takie nagrzewanie do tej temperatury trwa kilkadziesiąt minut, dopiero wtedy pakiet osiągnął taką temp.
Taka temperatura jest na zewnątrz, ale ogniwa są do siebie przytulone, więc podejrzewam że w środku pakietu panuje wyższa temperatura. Pakiet po odłączeniu stosunkowo długo trzyma ciepło, więc chyba to powtierdza moją tezę o skumulowaniu ciepła w środku pakietu.
Nie sądzę żeby to miało duży wpływ na żywotność biorąc pod uwagę zakres temperatur pracy pakietu, ale z drugiej strony niejednolite nagrzanie i praca w różnych temperaturach ogniw połączonych równolegle może różnie wyglądać.
Za wcześnie by mówić o jakichś negatywnych skutkach takiej konstrukcji (ja przynajmniej żadnych objawów nie zauważyłem).

Innymi słowy, jak będziecie zamawiali w BTO to zażyczcie sobie, by wam zrobili odstęp pomiędzy ogniwami 2-3mm połączonymi równolegle. Na pewno nie pogorszy, a raczej polepszy warunki pracy.

Niech moc będzie z Wami.
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Czw 10 Lip, 2014   

Dodatkowe info.
Cała bateria ładuje się w 5:20 od zera (ja uznaję 30V za stan rozładowania) do stanu CV. Potem to trwa jakieś 1h 20 min.

Po wielu wielu pomiarach mogę z małym (bardzo małym) błędem stwierdzić, ze jeżeli accu eksploatuje się w zakresie charakterystyki, gdzie panuje stan CC podczas ładowania, gdzie Umax (napięcie w którym kończę ładowanie) to 4,05V, a eksploatacja pomiędzy ładowaniami to ubytek ok. 400Wh/cykl, jest ładowane ładowarką z BTO z mocą 145Wh/h (tyle efektywnie wchodzi do mojego accu na godzinę, jest to energia jaką mogę wyciągnąć realnie do napędzania roweru).
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Wto 29 Lip, 2014   

Kilka postów wcześniej padło pytanie o szybkie ładowanie.
Otóż pakiet da się naładować do 50% w 60 minut.
Do 30% da się naładować w 30 minut.
Wiem to na podstawie pomiarów jednego ogniwa.
Metoda ładowania CC do 4.2V, potem CV.
Prąd max - 4A. Faza CC trwa krótko, 90% ładowania to faza CV z powolnie malejącym prądem.

Nie wiem jak się zachowa BMS w pakiecie bo nie wnikałem. Podane liczby dotyczą pojedynczego ogniwa Swing 4400.

Co do złacza balansera - jest wypuszczone.
Na alarmy 8s.
 
 
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 08 Sie, 2014   

A swingi 4400 już po 26zł .... prawdopodobnie wyprzedaż przed nadejściem tych 5400.

To już sie robi ciekawy akumulator nawet względem ogniw 18650 z laptopów
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Sob 09 Sie, 2014   

chyba nie. po prostu maja nowa dostawe i maja 12 tysiecy sztuk.
wiecej znaczy taniej.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 09 Sie, 2014   

Wielkie dzięki za info Pawiel. Sory za czas reakcji ale sezon wyjazdów:) itd. pozdro:)
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 10 Sie, 2014   

robbo2k napisał/a:
A swingi 4400 już po 26zł...
To już sie robi ciekawy akumulator nawet względem ogniw 18650 z laptopów

To prawda, to tak jakby kupić nowe , wysokoprądowe ogniwa 18650 po 13 zl, nic nie trzeba testować , tylko montować i jechać :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 162
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Nie 10 Sie, 2014   

Tylko że ilość cykli podają dla prądu rozładowania 0,5C,ciekawe jaka jest realna żywotność przy prądzie 2C jeśli by to było te 1000 cykli to bym się skusił na wymianę połówki mojego pakietu.
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
Ostatnio zmieniony przez Perszing1800 Nie 10 Sie, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 10 Sie, 2014   

Pawiel prowadzil pomiary. Pisze ze swoj pakiet obciazal 9A ale nie wiadomo ile bylo realnego obciazenia dla jego pakietu 20 Ah podczas jazdy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Pon 11 Sie, 2014   

Pomiary byly prowadzone z uzyciem obciążenia elektronicznego. 9A to max prąd jaki łyknęło obciążenie, więcej się nie dało.
Realnie eksploatuje swoj pakiet pradami 12.5-15A ciagle, podczas przyspieszania leci max 20A przez kilkanascie sekund, czyli 2.5-3A na ogniwo.
to mniej niz 1C.
Maksymalnie 20A to 4A czyli prawie 1C. Z mojego punktu widzenia testowanie dla większych prądów (2C) nie ma sensu, więc nie będę tego robił.

Rozladowywalem te ogniwa wiekszym pradem (5A), nie wiem jak z żywotnością ale pojemność jest wyraznie mniejsza jak ciagnie sie z nich duze prady, nie pamietam ile, ale chyba cos kolo 3.9 Ah. jutro sprawdzę i poprawię posta.

Niedługo pyknie 2000km, wrzucę pakiet na obciążenie i sprawdzę ile ma pojemności. Nadal uważam, że pakiet ma duży potencjał. A jak to będzie w praktyce, czas pokaże.

Uważam też, że jeśli się będzie robiło pakiet do roweru, to warto go tak obliczyć, aby chodził z prądem średnim koło 0,5-0,75C. Będzie wtedy długo chodził i pojemność będzie przyzwoita.
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Pon 11 Sie, 2014   

Perszing1800 napisał/a:
Tylko że ilość cykli podają dla prądu rozładowania 0,5C,ciekawe jaka jest realna żywotność przy prądzie 2C jeśli by to było te 1000 cykli to bym się skusił na wymianę połówki mojego pakietu.


Moim zdaniem nastawianie się na eksploatację prądem 2C (8,8A) to dla tego pakietu będzie niezdrowe. Przy 1C grzeje się do 38-40 stopni Celsjusza. Dla 2C nie sprawdzałem i sprawdzać nie będę.
Co innego chwilowo 2C, myślę że nie ma z tym żadnego problemu.
Jeśli jednak myślisz o eksploatacji 2C to pomyśl o wentylacji i odstępie między ogniwami.
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 162
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Pon 11 Sie, 2014   

Pisałem wczoraj do BTO w sprawie tych ogniw i na razie cisza(miedzy innymi o obciążenie 2C,zamawianiu itp).
Aha w tme same ogniwa w większej ilości są tańsze niż w bto :mrgreen:
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Pon 11 Sie, 2014   

Ale w TME Ci ich nie połączą zgrzewarką i nie dadzą gwarancji na pakiet.
Oj, chyba wakacje są i mogą prędko nie odpisać.
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Wto 12 Sie, 2014   

Oj, mam jakoś nabazgrane w moich notatkach, więc jednoznacznie nie powiem jaka jest pojemność dla 5A.
Na pewno mi wyszło, że jest 4,168 Ah dla prądu 1,6A.
Z tym że mała uwaga, cutoff przy spadku napięcia 3.1V, czyli jeszcze zostało trochę do katalogowego minimum = 2.5V. Cutoff realizowany automatycznie, tego nie zmienię - tak zbudowana jest ładowarka-tester.
Podejrzewam że gdyby uwzględnić Umin=2.5V to byłoby około 4.3-4.35 Ah.
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 162
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Wto 12 Sie, 2014   

Napisz jeszcze o ile spada napięcie zaraz po dołożeniu obciążenia 5A :wink:
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group