Li-ion 20s 20Ah (1,5kWh) czym ładować ? |
Autor |
Wiadomość |
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014 Li-ion 20s 20Ah (1,5kWh) czym ładować ?
|
|
|
Panowie żarty się skończyły pakiet urósł mi do 1kWh a docelowo za jakiś miesiąc może mniej będzie 1,5kWh lub trochę więcej max 1,8KWh . I zacząłem się zastanawiać czym to sensownie ładować (głównie chodzi o czas ) ? Ma ktoś pomysł ? |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Ja mam w skuterze 14s26p (18650) daje mi to 51,8V * 57.2Ah = 2,960kWh
Ładuje to lekko zmodyfikowaną ładowarką do żeli 5A i daje wszystko radę. Za kontrolę nad celami poszedłem w BMS ale wcześniej ładowałem to wszystko "na pół " Imaxem b8 i też sie dało tylko wymagało wiecej czasu.
Myślę cały czas nad wykorzystaniem zasilacza od serwerów mają 48V i 30A wydajności czekam na odpowiednią okazję - myślę że po podniesieniu napięcia i dołożeniu ograniczenia prądowego da radę szybko wszystko ładować
W twoim przypadku trzeba było by zastosować dwa ale napięcie im obniżyć do U=10s |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Myślę że najlepiej do ładowanie takiego akumulatora to już kupić BMSa i zasilacz cc cv. Ja mam 16s10p i właśnie w taki sposób ładuję, kolega Tas podobnie, jak na razie sprawdza się to idealnie |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
BMS + ładowarka to jedyna rozsądna opcja, 16s można jeszcze przepinać, ale 20 czy 24s to już nie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Obecnie grzebię się z przepinaniem 2x10s ( ładowarka 1010B+) ładując prądem 5A (około 200W) bo zasilacz słaby (XBOX 203W) i na 320W (7,5A tylko 10min pracuje) . Dodatkowo mam zasilacz do ładowania całościowego 20s na raz ale to tylko 400W . Potrzeba coś mocniejszego . Najlepiej coś co nie zrujnuje budżetu . Zastanawiałem się już nad drugą 1010B+ ale to już się robi bardzo drogo w ładowarkach i nie wiem czy jest sens . Więc pewnie skończy się na jakimś mocniejszym zasilaczu z ograniczeniem prądowym który by to całościowo ładował jak ten co mam tylko z większym prądem żeby był. Wie ktoś gdzie coś takiego można dostać ? Generalnie nie będę pchał w aku więcej niż 0,5C czyli 10A na co dzień a tylko jak przyciśnie czas to do 1C bym podgonił ale jak by to było konieczne (koszty) to zadowolę się tym 0,5C czyli 10A max 20s może max 24s . Ma ktoś jakieś pomysły co do źródła prądu 600-800W przy napięciu 20-24s ? Jeśli bym się "zdesperował" to zainwestowałbym w 4010duo ale czy ona obsłuży cały pakiet 20s bez rozpinania ? Chyba nie . Wiem że może ładować dwoma kanałami jeden pakiet 10s dając praktycznie 2x tyle mocy czyli 70A ale mi tyle nie jest potrzebne więc ładowarka była by przepłacona i nie wykorzystana . DO tego nie wiadomo czy da radę 20s na raz . |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Przy 20s i jednej ładowarce można by się szarpnąć na takie zasilacz:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2370956.html
Tylko, że roboty sporo, ale efekty super. Od jakiegoś czasu chodzi za mną ten zasilacz ale zawsze znajdzie się coś innego. |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Mechano napisał/a: | Przy 20s i jednej ładowarce można by się szarpnąć na takie zasilacz:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2370956.html
Tylko, że roboty sporo, ale efekty super. Od jakiegoś czasu chodzi za mną ten zasilacz ale zawsze znajdzie się coś innego. |
Eeeeeee przerośnięte to to . Nie wykorzystam nawet 25% możliwości tego .
To co ? Pozostaje np zastosować ze 2 zasilacze 48V w szeregu z regulowanym napięciem i regulowanym ograniczeniem prądu tak ? Do tego coś co zadba by nie przeładować ogniw (jakiś balancer) i tyle ? |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Tylko pamiętać trzeba, że te zasilacze mają dryft temperaturowy i należy ustawiać napięcie na porządnie wygrzanym zasilaczu. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Z tego co wiem to przetwornic impulsowych nie można łączyć impulsowo. |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
Można łączyć szeregowo , ale trzeba sprawdzić czy przewód uziemnienia
"PE" nie jest połaczony z minusem wyjścia . A jak tak to przecina sie scieżke , tak
się przerabia zasilacze serwerowe.
Ja swój pakiet 48V 44Ah ładuję identycznym zasialczem jak ten:
http://allegro.pl/prof-za...4280497156.html
Ustawione mam 4.15Vx12=49.8V , a zasilacz sam ogranicza max prąd do 14.5A
Trzeba dobrać taki zasilacz który ograniczy max prąd wyjściowy a nie wyłączy sie
przy przeciążeniu jak akku będą rozładowene i szarpną duży prąd.
Po zmostkowaniu bocznika pomiaru prądu mój dawał ponad 30A , ale
już za mocno sie grzał układ PFC i zostawiłem oryginalne 14.5A |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Nie 08 Cze, 2014
|
|
|
1.5 kW w rowerze czy skuterze? To naprawdę bardzo duża pojemność jak na rower , ja sobie śmigam non stop po 45km \h a mam pakiet tylko 1kW i wystarcza mi żeby się wyszaleć.
Tez myślałem o 1.5kW ale w ciągu dnia czasami bym go chyba nie wyczerpał i zrezygnowałem z dokupienia ogniw. Ładuje ładowarka 350w icharger i daje rade nie narzekam, balansuje naprawdę ok chociaż przydałby się większy prąd ładowania i balansowania |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 08 Cze, 2014
|
|
|
Eryk1000 napisał/a: | nie wiem jak szybko chcesz ładować baterie ale taki zasilacz www.ebay.pl/itm/400W-0-90...=item58b0a2416f powinien dać radę w 5-6h do tego poszukaj BMS 20s. Ewentualnie jak bardzo szybko chcesz to dwa takie zasilacze równolegle lub więcej |
Tak jak pisałem chciałbym ładować aku tak prądem 0,5C a czasami jak by się spieszyło to 1C czyli odpowiednio przy 20Ah było by to 10A lub 20A ale raczej sporadycznie . Dało by to powiedzmy 2-4 godzin ładowania bo ładuję swoje aku do max 4,1V na ogniwo a rozładowuję do 3,7-3,8V/ogniwo . Taki zasilacz jak podlinkowałeś właśnie mam ale przy takim pakiecie to te 400W to trochę mało zaczyna się robić .
tas napisał/a: | Tylko pamiętać trzeba, że te zasilacze mają dryft temperaturowy i należy ustawiać napięcie na porządnie wygrzanym zasilaczu. |
Tas ja i tak z zapasem nie doładowuję ogniw ( do max 4,1V na celę ) więc z tym nie jest tak źle (jest spory zapas bo ten dryft nie jest znowu tak duży) . Ale fakt występuje i trzeba na to zwrócić uwagę .
MixhaL napisał/a: | 1.5 kW w rowerze czy skuterze? To naprawdę bardzo duża pojemność jak na rower , ja sobie śmigam non stop po 45km \h a mam pakiet tylko 1kW i wystarcza mi żeby się wyszaleć.
Tez myślałem o 1.5kW ale w ciągu dnia czasami bym go chyba nie wyczerpał i zrezygnowałem z dokupienia ogniw. Ładuje ładowarka 350w icharger i daje rade nie narzekam, balansuje naprawdę ok chociaż przydałby się większy prąd ładowania i balansowania |
Nie no oczywiście że w rowerze . Ale mi taka ilość wystarcza na nie niezbyt wiele . Rower przy moim stylu jazdy (bez wspomagania nogami) zużywa średnio 20-25Wh/km . Ostatnio tyle wziął a prędkość średnia wyniosła tylko 15km/h tylko ale teren trudny (górki , częste przyspieszania no i piachy ). Koło przednie 24 cale z oponą 2,25 a tylne na obręczy 19cali z komarka i opona 2,5cala . Jest tak bo kolano po wypadku z września jeszcze nie jest na tyle sprawne by pomóc silnikowi . Wbrew pozorom nie jestem maniakiem szybkości tylko powolnej jazdy w trudnym terenie często z prędkościami rzędu 7-15km/h . Rzadko się wypuszczam na asfalt . |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 08 Cze, 2014
|
|
|
Stoję przed tym samym problemem - zasilacz regulowany czy ładowarka modelarska? Docelowo będę miał 16s albo 18s Li-Po i dobrać zasilacz na pełne napięcie pakietu raczej będzie ciężko. To samo tyczy się gotowej ładowarki. W przypadku 16s najbardziej odpowiedni wydaje mi się zakup ładowarki VistaPower AK840, która ma wbudowany zasilacz. Niestety, trzeba ładować po połowie baterii. Drugą opcją, jaką biorę pod uwagę, to przynajmniej iCharger 1010B + zasilacz i także ładowanie na dwa razy. W Twoim przypadku 2x1010B...
Myślałem nawet nad budową zasilacza, ale za cienki na to jestem. Złożyłbym go z transformatora, tylko skąd wziąć układ stabilizacji napięcia i prądu? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 08 Cze, 2014
|
|
|
Jak sie rower dłuzej używa, jeżdzi w rózne miejsca a nie tylko pare km wokół domu to w rzeczywistosci warto mieć dwie ładowarki. I nie jest to odpowiedz w stylu "kto bogatemu zabroni" ale praktyczna potrzeba. Jedna ładowarka modelarska lub laboratoryjna o takiej mocy by w warunkach stacjonarnych naładować średnio rozładowany akumulator w 2 godz.
I ma mniejsze znaczenie czy to będzie zasilacz całości czy ładowanie dwóch połówek.
Zasilacz laboratoryjny jest częściej potrzebny tym którzy budują swoje pakiety.
Drugi zasilacz winien być mały, lekki, odporny na deszcz z + i _ tak by łatwo było wozić i łatwo podłączyć w warunkach róznych : praca, działka, urlop itp . Jej moc może być 2-3 mniejsza.
Sam mam kilka zasilaczy ale w praktyce częściej mi sie sprawdza użycie małego zasilacza tym bardziej ze ładowanie jest 'zdrowsze' bo mniejszym prądem. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|