|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowarka / rozładowywarka DUŻEJ MOCY |
Autor |
Wiadomość |
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014 Ładowarka / rozładowywarka DUŻEJ MOCY
|
|
|
Cześć - wpadł mi do głowy dziś szalony koncept. Wykombinowałem sobie by zrobić ładowarkę/rozładowywarkę do akumulatorów - tyle że dużej mocy. I chciałbym poznać Waszą opinię jak by to można było zrealizować.
Mój zamysł jest taki:
Prąd ładowania - do 40-50A przy 12V - najlepiej sterowanie w PWM z mikrokontrolera + duży filtr na wyjściu.
Prąd rozładowywania - 75-100A również sterowane PWM-em - zakres pracy od 5 do 15V
Zamysł jest taki:
Strona ładowania:
Na wejściu daję duży transformator z mostkiem prostowniczym i filtrem ->Stycznik-> blok sterowania PWM -> filtr -> bocznik do pomiaru prądu-> akumulator
Strona rozładowywania:
Akumulator-> Stycznik->Blok sterowania PWM (ten sam co wyżej)-> filtr -> bocznik do pomiaru prądu-> żarówki.
Mam do dyspozycji w tym momencie mikrokontroler Atmega 64, programator i program Bascom, wyświetlacz 16 x 2 lub 20 x 4, kilkanaście tranzystorów IRF3205, dwa styczniki po 80A/24V z cewkami na 24V, obudowę dużą i kilka żarówek samochodowych H4 z kostkami.
Jak myślicie - zadziała ta moja koncepcja czy nie specjalnie ?
Zasadniczo mikrokontrolerem za pomocą potencjometru mógłbym sterować sobie PWM bloku tranzystorów i w zależności od załączonego stycznika albo ładować albo rozładowywać akumulator. Na wyświetlaczu dołączonym do mikrokontrolera mógłbym podglądąć prąd i napięcie a mikrokontrolerem obliczać pojemność... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Napiecia musialy by byc wyzsze bo teraz jest jedyne 600w. Ile wazyloby trafo o takich parametrach? Duzo czy bardzo duzo? |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Waga nie gra roli - urządzenie miałoby być typu laboratoryjnego czyli całkowicie stacjonarne. Z tego co pamiętam - robiłem kiedyś koledze prosty zasilacz na 50A prądu przy 12V na transformatorze od halogenów. Wymiarowo wyszła puszka ok 20 x 20 x 15 cm gdzie większą cześć stanowił potężny radiator do chłodzenia dwóch mostków prostowniczych. Sam transformator miał chyba ok 3,5 kg wagi. Tak myślę (ale może jestem w błędzie) że taki transformator od halogenów by wystarczył spokojnie. Typowo ma 11,8V na wyjściu co po mostku prostowniczym spadnie do ok. 11V ale po odfiltrowaniu kondensatorami powinno dać ok. 15,5V czystego napięcia. Poprostu napięcie z wartości skutecznej prądu wyprostowanego lecz dalej zmiennego (pulsacja od 0 do max ale w jednej połówce z częstotliwośćią 50Hz) spowoduje że pojadę na wartości maksymalnej. Przy daniu dużej pojemności(np 4 x 4700uF równolegle) w filtrze teoretycznie napięcie nie powinno siadać zbytnio na obciążeniu... Najgorsze co mnie przeraża to pomiar już za blokiem PWM - tam trzeba by przejść znów na wartość skuteczną... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
No dobra ale co chciałbyś tym ładować? Praktycznie żaden rower nie ma zasilania 12V nie mówiąc już i innych pojazdach elektrycznych. Przepinanie ogromnych pakietów tak żeby mieć 12V byłoby bardzo niepraktyczne. Trzeba by podnieść napięcie. |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Nostusek ... wpisz na alledrgo : zasilacz serwerowy 700W .... dostaniesz np. z della 12v 60A ... jak mało to sa 2kw i ok 150-160A ... trafo o takiej mocy wazy ponad 14kg . |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Mechano napisał/a: | No dobra ale co chciałbyś tym ładować? Praktycznie żaden rower nie ma zasilania 12V nie mówiąc już i innych pojazdach elektrycznych. |
Śpieszę z tłumaczeniem. (sory za brak małej litery Ś - przestała mi działać ) Mianowicie prowadząc sklep z akumulatorami potrzebuję nieraz ładować duże pojemnosci akumulatorów 12V (po 150-250Ah)
Dlatego ładowarka o prądzie minimum 40A jest wskazana. Druga sprawa że trafem mógłbym sterować za pomocą prostego sterownika AC wpiętego na uzwojenie pierwotne. Sterowanie w DC troszkę może skomplikować sprawę.
Rozładowywarka z regulowanym prądem jest mi potrzebna by obciążyć małe akumulatory motocyklowe albo rozładować duże sprawdzając ich pojemnosć...
Zasilacz serwerowy byłby całkiem fajnym rozwiązaniem bo miałbym dodatkowo jeszcze +5V dla uC - tyle że słyszałem że nierównomiernie obciążone takie zasilacze (np. tylko gałąź +12V) skutkują uszkodzeniami lub rozjechaniem się pomiarów. Osobiscie mam taki zasilacz zrobiony z zasilacza AT - Imax B6 nie chce na nim ruszyć bo gałąź 12V nie podaje poprawnego napięcia... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Co do zasilacza AT obciąż linię 5V dwoma rezystorami 10Ω 5W i będziesz miał pełną moc lini 12V. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Co do rozładowywania ja używam watomierza HK010 i żarówek, trzeba tylko dorobić prosty układ odłączający obciążenie np. przy 10,5 V. Co do ładowarki to mam gdzieś taką impulsową do 50 A i 16 V (chyba regulowane, sprawdzę). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Tylko że ja chcę mieć taki "kombajn" - za pomocą mikrokontrolera bez zmiany połączeń będę sobie mógł przekonfigurować urządzenie do woli... Kwestia softu jedynie. Ponadto na mikrokontrolerze będę sobie mógł zrobić pełen automat - jeden kanał (w zasadzie to pin) steruje PWM. 4 przetworniki ADC wystarczą do pomiarów (jeden mierzy napięcie, drugi prąd, trzeci czyta wartości z potencjometru a czwarty obsługuje ew. pomiar napięcia na wejściu). Będę chciał zrobić automat na zasadzie żeby się sam pilnował.
Tzn. np gdy czujnik wykryje wzrost temperatury na badanym akumulatorze to zredukuje prąd nieco i będzie pilnować by nie przegrzać akumulatora. Gdy napięcie niebezpiecznie spadnie lub wzrośnie to też układ będzie w stanie zasygnalizować uszkodzenie i odłączyć akumulator. Obliczanie pojemności też jest banalne. Na uC postawiłbym licznik czasu w sofcie i mierząc czas i napięcie oraz prąd można będzie przeliczać ilość Ah wpakowanych lub wypakowanych z akumulatora... Dobry sofcik będzie również pilnować by akumulator nie był zakatowany poniżej 10,5V . Chodzi o t by to było względnie proste i tanie w zrobieniu... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Tak duże prądy to nie przelewki ale powodzenia |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Wszystko regulowane w PWM - jakoś nie widzę stresu specjalnie - duże prądy to poprostu grubsze kable i więcej tranzystorów w bloku PWM - zamiast 2-3 sztuk jak trzeba będzie to i 10 wsadzę równolegle. Poprostu sklonowanie prostego sterowania np. ze sterownika z magmy tylko parę tranzystorów więcej trzeba dorzucić żeby się z prądem wyrobić. Radiatory akurat nie są problemem - mam kilka takich byczków po rozbiórce zjarmolonych zasilaczy. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014
|
|
|
Od słów do czynów. Ale od czasu do czasu pokaż tu, na forum co tam majstrujesz. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 24 Lip, 2014
|
|
|
Póki co - jeszcze nie ruszyłem z pracami - zastanawiam się czy moja koncepcja jest słuszna - dlatego Was się chciałem poradzić. Zawsze uważam że nalezy zrobić raz a dobre niż 1000 razy poprawiać... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Doctore
początkujący
Wiek: 29 Dołączył: 25 Paź 2014 Posty: 28 Skąd: Malbork
|
Wysłany: Sob 08 Lis, 2014
|
|
|
Jakiś czas temu popełniłem regulowane obciążenie aktywne 1,2kW(po drobnych poprawkach da się 1,5kW):
http://www.electro-tech-o...my-load.135945/
Może to coś pomoże...
Nostusek napisał/a: | Zasilacz serwerowy byłby całkiem fajnym rozwiązaniem bo miałbym dodatkowo jeszcze +5V dla uC - tyle że słyszałem że nierównomiernie obciążone takie zasilacze (np. tylko gałąź +12V) skutkują uszkodzeniami lub rozjechaniem się pomiarów |
Większość zasilaczy serwerowych działa bez problemu przy obciążeniu samej linii 12V. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|