ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
LiFePO4 18650 - Jakie bezpieczne wartości napięcia
Autor Wiadomość
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 30
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014   LiFePO4 18650 - Jakie bezpieczne wartości napięcia

Witam wszystkich na forum!

Jakiś czas temu zakupiłem na znanym polskim portalu aukcyjnym ogniwa oznaczone jako LiFePO4 18650 wysokoprądowe w celu upchnięcia ich do wkrętarki.
Niestety jedyne informacje które sprzedający zawarł na stronie to:



Ogniwa dotarły naładowane do 3.6-3.8 V (najczęściej trochę ponad 3.7)

Widać na nich oznaczenia: I2D8, K2B4, 44E21
Niestety nie znalazłem nic w sieci na ich temat.

Może orientuje się ktoś jakie są bezpieczne napięcia naładowania/rozładowania dla tych ogniw?

Ogniwo wygląda tak:

 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014   

Nie widziałem jeszcze ogniw LiFePO4 które można ładować powyżej 3.65V.
Oczywiście można je naładować powyżej tej wartości ale wtedy drastycznie trwale spadnie ich pojemność. Kiedyś naładowałem LiFePO4 do 4.1V bo pomyliły mi sie tryby ładowania w ładowarce modelarskiej i po kilku kolejnych takich cyklach ta bateria miała ledwie 50% swoich pierwotnych Ah.
Radziłbym te baterie naładowane powyżej 3.65V jak najszybciej zbić do tego napięcia i tego już się trzymać.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014   

Sądzę że nie są to LifePo4. To ze przyszly z napieciem 3,7 moze rowniez świadczyć ze jest to napiecie przechowywania a Umax to 4,1-4,2. Proponuję domagac się od sprzedawcy informacji o typie ogniw i Umax .
Zgadywanie może być nieprzyjemne w skutkach.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014   

Ogniwa odPinga ładowane są d o 3.75V i są znane z wyjątkowej jakości. Pomimo tak wysokiego napięcia noc się nie dzieje.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014   

Jeśli nie uzyskasz żadnych danych katalogowych o tym ogniwie to mozesz spróbowac tak :
- rozładuj do 3 V
- ładuj małym prądem np. 200 mA i obserwuj charakterystykę wzrost napiecia/czas. Jesli dosc proporcjonalnie bedzie wzrost w okolicach 3,65 i dalej bedzie podobnie do 4 V to sądzę że są to normalne ogniwa wysokoprądowe ale z U max 4,2 V. Jesli zaś im blizej 3,7 V , tym będzie spadał prąd i napięcie bedzie dłuzej wzrastało w skali czasu , wtedy może to być ogniowo 3,65-3,7 V
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 30
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014   

Czekam na odpowiedź sprzedawcy.
Jeśli nie uzyskam informacji to faktycznie będę musiał w eksperymentalny sposób poznać w miarę bezpieczne wartości.
Co prawda dokładne pomiary 6 z 10 ogniw pokazały napięcia
oscylujące wokoło 3.75 +- 0.2V


Jedno ogniwo kosztowało mnie 6zł - nie wiem więc czy w tej cenie dostałbym coś znanego z wyjątkowej jakości :P

W każdym razie pakiet 3s2p dziś został zamontowany we wkrętarce i działa zdecydowanie lepiej niż odpowieni złożony z ogniw laptopowych.
_________________
some random strrrr
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 30
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014   

Sprzedawca sugeruje iż dopuszczalne napięcia to 2.5-4.2 V

Co o tym sądzicie ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014   

Sugeruje, czy informuje?

Ten przedział napięć można podciągnąć do LiIon, nie LiFe :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014   

Sądzimy że albo sprzedawca robi cie w konia i masz zwykłe li-iony albo sprzedawca sam nie ma pojęcia co to są za ogniwa..
 
 
beazee 
młodzik
ev bullitt


Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 13 Lut 2014
Posty: 95
Skąd: Irlandia
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014   

Pakiet 10s5p na Samsungach ICR18650-26F ładuje się firmowo do 38,95 V- 39,02 V.
(i tak już 6 miesięcy, 40 cykli, 1700 km).



Takie wykresy znalazłem:

Ostatnio zmieniony przez Pon 15 Wrz, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 30
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014   

tas napisał/a:
Sugeruje, czy informuje?

Ten przedział napięć można podciągnąć do LiIon, nie LiFe :)


Oddawany przez nie prąd jest na pewno wyższy niż w przypadków zwykły laptopowych liionów gdyż miałem przyjemność zewrzeć jedno z ogniw i dość ładnie pospawało mi palec.


Sprzedawca
Cytat:
ustalił

Dla mnie brzmi to bardziej jak sugestia ;]

Mam 4 luźne ogniwa - mogę w jakiś sposób eksperymentalnie sprawdzić gdzie jest granica ? <imax b8 na stanie>

Tak jak wspomniałem można uznać że docelowo miały mieć 3.75V gdyż praktycznie wszystkie dotarły w takim stanie tak więc chyba trochę odstają od tych samsungowskich.

Sprzedawca raczej już niewiele pomoże...
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014   

nałąduj je do 3.6V po czym rozładuj powoli.
Jeśli napięcie błyskawicznie spadnie do około 3.2-3.3V ( zakłądając nei za duży prąd rozładowania - powiedzmy 0.5C ) i będzie się utrzymywać przez bardzo długi czas podczas rozładunku to jest to lifepo4, natomiast jeżeli napięcei będzie równomiernie powoli spadać są to zwykłe litowce.
lifepo4 ma to do siebie że podczas rozładunku utrzymuje przez około 80-85% pojemności okolice nominalnego napięcia.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014   

Stawiam ze są to li-ion wysokopradowe z U max 4,2 V. Napięcie 3,7-3,8 jest ustawiane na czas przechowywania i transportu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 30
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2014   

Witam ponownie!

Proces rozładowywania wyglądał następująco :
0.7 A przy deklarowanych 1.5Ah - więc prąd ~0.5C
Na początek szybki spadek z 3.66 do ~3.3 V a później zależność raczej liniowa jak widać na wykresie.
Przy 2.8V napięcie zaczęło spadać coraz szybciej, zatrzymałem przy 2.6V
Imax obliczył pobrany prąd jako 567 mAh

Wykres


Pełny log: http://sh.st/ya0W5


Teoretycznie szybki spadek napięcia sugeruje że to lifepo4 ale pojemność to zaledwie ~~40% więc albo można ogniwo rozładować głębiej albo faktycznie powinno być naładowane powyżej tych 3.6-3.7V

Może faktycznie są to ogniwa o napięciach max 4.2V jak sugeruje kolega wyżej.
Próbować naładować do 4.1 <tak jak sugeruje sprzedawca> i sprawdzić pojemność ?
Wszelkie sugestie mile widziane
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2014   

Jak dla mnie to faktycznie wygląda na zwyke LiFePO4 które mają skopaną pojemność. Pewnie przyczynił się do tego fakt że sprzedawca je naładował do napięcia 4.2V czyli o dużo za wysokiego - pisałem o tym w poście wyżej.
Li-iony raczej dłużej trzymałyby napięcie 3.6V
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group