ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulatory pryzmatyczne w praktyce
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014   

JerzyZ napisał/a:
>rok temu wkładając 10 ogniw pryzmatycznych 5Ah do obudowy.

To wskazuje ze były (chyba) przeciązone. Jesli zasilały silnik 250 W 36 V to 5Ah za mało
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 43
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014   

Ja używam baterii z ogniw pryzmatycznych. Ogniwa pochodzą z baterii do laptopów ACER (z leżaków). Bateria jest spięta 7s8p z takich ogniw http://industrial.panason...CA4000CJ402.pdf i ciągnę z niej maksymalnie 31A. Jak na razie nic się z nią nie dzieje. Przy takiej zabawie (start stop, start stop) i tak ciągle przez 2 godziny bateria ma temperaturę otoczenia. Jak składałem pakiety, to zastanawiałem się czy nie zostawić jakiej przestrzeni między ogniwami. Ale w końcu skleiłem to taśmą do kupy jedno przy drugim. Obserwując baterie np. w smartfonach, doszedłem do wniosku że to nie ma sensu, bo baterie choć są mocno obciążone, to nie widziałem żeby któraś spuchła, nawet jak kończy swój żywot. W starych telefonach puchły prawie wszystkie. Teraz mam małe wątpliwości czy dobrze zrobiłem :smile: . Ciekawe, co się dzieje w takim pakiecie gdy np. jedno ogniwo puchnie. Może uszkodzić mechanicznie ogniwa w bezpośrednim otoczeniu :?:
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014   

Nie porównywałbym baterii telefonu do baterii roweru. Celowe byłoby porównanie parametrów, jak znamionowa obciążalność ogniwa i średni/maksymalny prąd pobierany z ogniwa. Bo jedno ogniwo, pomimo dużego obciążenia, będzie do tego przystosowane i nic mu nie będzie, a drugie przy tym samym obciążeniu będzie grzać się i puchnąć. Zależy to szczególnie od maks. prądu dopuszczalnego przy rozładowaniu - czy go przekraczamy czy nie.
Ostatnio zmieniony przez MARCIN Wto 11 Lis, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014   

Czyli Twoj zestaw nominalnie ma 8 x 3,3 A tj około 25 Ah i ok 28 V. Jakim silnikiem go obciązasz ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 43
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014   

Silnik 24V 500W. Regulator ma ograniczenie prądowe 31A. Masa pojazdu 60kg razem z kierowcą. Prędkość max 25km/h. Bateria raczej nie jest mocno obciążona. Jazda wygląda tak. https://www.youtube.com/watch?v=bCRNp7VjhAY :smile:
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 43
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014   

Takie moje przemyślenia :grin:
Łatwo policzyć jakie wymiary będzie miała bateria z ogniw pryzmatycznych. Nie wiem jak to się ma do ogniw 18650, to chyba zależy jak je będziemy układać, ale i tak zostaje sporo pustej przestrzeni miedzy nimi. Wydaje mi się że gdy mamy obudowę, która nas ogranicza, to więcej się zmieści do niej (Ah) jak użyjemy ogniw pryzmatycznych :smile:
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 30 Lis, 2014   

Złożyłem sobie pakiet z ogniw LiFePO4 o pojemności nominalnej 8Ah i 13S wygodny i lekki do transportu.Jako BMS jest SMART BMS z bmsbattery
Prąd ciągły ogniwa to 3C a chwilowy 5C.




Używam go z silnikiem Crystalyte bezczujnikowym HT na przednie koło
Pobór chwilowy osiąga ok 1000W a ciągły ok 400W.
Akumulator jest odłączany z kuferkiem od roweru
_________________
pozdr
Tomek
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 01 Gru, 2014   

Super pack! Monitorujesz jego temp? Gdzie nabyłeś ogniwa?
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 01 Gru, 2014   

http://servovision.com/Ba...20aluminium.htm
_________________
pozdr
Tomek
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 01 Gru, 2014   

Link nie działa.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 01 Gru, 2014   

l mu ucieło, link to http://servovision.com/Ba...0aluminium.html
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015   

Adam Wysokiński napisał/a:
Aku wytrzymały chyba ze 2 lata choć nie wiem dokładnie. :

Ten egz po ok 3,5 roku wystarcza na 10-20 km jazdy. Pakiet jest złożony z dwóch 5S. BMS, zalany żywicą ale ma radiator, blaszkę wzdłuz całej płytki.
Czas na zmianę na 18650....

AKU-interbike-otw-wp.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 311 raz(y) 89,4 KB

_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
BMS, zalany żywicą ale ma radiator, blaszkę wzdłuz całej płytki.

Ten co robiłem to miał taki gumiasty klajster i dał się wyskubać.
Te aku to się trafiły doskonałe. Nie są przynajmniej popuchnięte
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 24 Paź, 2015   

A w kolejnym egz. który do mnie trafił są większe ogniwa pryzmatyczne o wymiarach 130 x 150 i napięciu znamionowym ogniwa 3.2 V w układzie 12S. Prawdopodobna pojemność nominalna 14 Ah i prąd max 30A i zapewne są to ogniwa LiFePO4. Zalutowane w 2 pakiety x po 6 szt w pionie.
Tak więc handlowo jest to bateria 36 V, ładowana zasilaczem z U max 41-42 V.
Elektronika bardziej skomplikowana, BMS z procesorem.
Z 12 segmentów , 1 mial napięcie 0,7V i BMS ją blokował.
Po jej podładowaniu i obciążeniu całości ok 10A, zachowuje się względnie równo, ale ten segment nieco odstaje od pozostałych równych.

BORA-interbike-aku-1a.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 291 raz(y) 71,67 KB

BORA-Interbike-II-aku-12s-a.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 463 raz(y) 99,23 KB

BORA-interbike-II-BMS-a.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 287 raz(y) 150,19 KB

_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 24 Paź, 2015   

Fajny układ siedzi w tym bmsie. Jest kupa materiałów w sieci do niego. Można sobie dowolnie ustawić progi napięciowe.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group