ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Nie 08 Gru, 2013
Zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
pmrozik
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Maj, 2007   Zwiększenie zasięgu

Ostatnio kupiłem sobie skuter elektryczny. Zainteresowanych zapraszam na następującą stronke:

http://www.quand.pl/skutery-elektryczne.php

Kupiłem "Pietrka" i mam kilka pytań odnośnie prądu i baterii. Sam skuterek jest fajny, ma homologacje więc niedługo go zarejestruje, nazwa taka sobie, ale naklejke można zdjąć :)

A więc, skuter ma:

4 akumulatorki AGM 12V 20Ah połączone szeregowo.

Zasięg według stronki internetowej: 40 km.
Zasięg według instrukcji: 30 km.
Zasięg z mojego doświadczenia: ok. 25 km ze mną (80kg) i ładowarką na pokładzie.

Nie mam zielonego pojęcia o prądzie więc jeżeli ktoś mógłby mi kilka rzeczy wytłumaczyć i doradzić to byłbym wdzięczny.

1. Rozumiem że Volt to napięcie, ale czy ktoś mógłby mi to wytłumaczyć jakimś przykładem? Czym większe napięcie tym większa moc?

2. Rozumiem też, że pojemność liczy się w Amperach, ale wszystko jest to dla mnie ogólnie niejasne.

3. Skuter ma silnik 500 W, czy mogę na tej podstawie obliczyć jakie jest maksymalne obciążenie w Ah czy to powinno być gdzieś podane w specyfikacji? Niestety szczegółów odnośnie silnika nie posiadam.

Ogólnie muszę powiedzieć, że jest to świetny pojazd. Oczywiście wolałbym coś w stylu Vectrix-a, no ale cena jest duźo ponad moje moźliwości finansowe. Prędkość 40 km/h na ulicach Warszawy nie jest oszałamiąca, ale rano w korkach jest w porządku.

Rzecz w tym, że zasięg 25km jest po prostu niewystarczający, nawet gdyby to było 30km to i tak trochę za mało. Dobrze by było, zwiększyć zasięg chociaż do 50 km.

Czytałem, że akumulatorki NiMH są lżejsze, wydajniejsze, no i oczywiście droższe. To co mi się również spodobało, to jest to, że nie tracą stopniowo mocy tak jak te AGM. Po 20 km na tych AGM niestety moc spada i jazda 40 km/h spada do 30, potem do 25 co jest również uciążliwe.

A więc teraz tak dla zrozumienia. Łącząc baterie szeregowo, otrzymujemy wyższe napięcie, a więc:

10 baterii 1.2V daje nam 12V.

Łącząc je równolegle, mamy większą pojemność, a więc:

10 baterii 1000mAh daje nam 10 A.

Czytałem również, że niektóre baterie są szeregowo-równoległe.

Powiedzmy więc, że chciałbym dorzucić akumulatory NiMH żeby zwiększyć zasięg takie jak tu:

http://www.allegro.pl/ite...ofitexx_pl.html

Mamy więc akumulator o napięciu 7.2V i pojemności 3850mAh z maksymalnym uderzeniem prądu mocy 46A.

Biorąc 7 takich akumulatorków, dostajemy prąd o napięciu 50.4V i przypuszczam że musiałbym mieć jakiś opornik żeby zmniejszyć napięcie do 48V. Jednak pojemność tutaj chyba jest nadal 3850mAh a więc zaledwie 3.85A, a te AGM dostarczają 20A. Jak to rozwiązać? Czy gdybym chciał mieć taką samą moc jak na tych AGM to musiałbym wydać naprawde potężną sumę pieniędzy?

Widzę rozwiązanie takie, że biorę 7 takich akumulatorków w szeregu i mam paczkę 50.4V i 3850Ah.

Brakuje mi więc jeszcze 16.15Ah, co oznacza że potrzebowałbym jeszcze 5 lub 6. Przy pięciu miałbym 19.25Ah, a przy szcześciu 23.1Ah.

Koszt takiego rozwiązania przy cenie na Allegro to 7 * 5 * 69, a więc 2315
PLN - dobrze liczę?

Waga tego wszystkiego wynosiłaby 13.6kg.

Jak najlepiej zwiększyć zasięg tego pojazdu?

Pozdrawiam.

Paweł
 
 
Emil 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 31
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Nie 27 Maj, 2007   

Jest tak jak mówisz. Napięcie zwiększamy łącząc baterie szeregowo, a pojemność - rownolegle.
Koszt baterii NI-MH 48V 20Ah będzie bardzo wysoki, podobny do tego który otrzymałeś z obliczeń.

6 pakietów polączone szeregowo daje napiecie 48v.
5 pakietów 4000mAh daje pojemność 20Ah (celowo napisałem 4000mAh zamiast 4400mAh, ponieważ uwzględniłem rzeczywistą pojemność pakietu).
Koszt 1 pakietu wynosi około 79zł.

6 * 5 * 79 = 2370zł...

Aby zwiększyć zasięg bez wymiany akumulatorów, musiałbyć doczepić do tych co posiadasz jeszcze dodatkowe 4 akumulatory AGM, lub użyć innych.
Niestety zwiększy się waga pojazdu, co negatywnie wpłynie na eksploatację skutera.

Prawdopodobnie nie masz możliwości dodania dodatkowych akumulatorów (może być za mało miejsca).
Pozostaje Ci tylko zmienić technikę jazdy (m.in. spokojniejsze ruszanie z miejsca), na pewno sporo zyskasz na zasięgu.
_________________
Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny :)
http://ebike1.blogspot.com/
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Maj, 2007   

Popatrz tutaj:
http://endless-sphere.com...wforum.php?f=14

znajdziesz tam wile informacji m.in. o ogniwach LiFe znacznie badziej trwalych (ilosc cykli) i wydajnych.
 
 
danlancher
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Maj, 2007   

Nie ma takiego czegos jak moc pradu. Prad sie mierzy w Amperach (A) a pojemnosc w (m)Ah - (mili)amperogodziny.

10x aku 1000mAh rownolegle = 10 000mAh = 10Ah a nie 10A.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Maj, 2007   

danlancher napisał/a:
Nie ma takiego czegos jak moc pradu. Prad sie mierzy w Amperach (A) a pojemnosc w (m)Ah - (mili)amperogodziny.

10x aku 1000mAh rownolegle = 10 000mAh = 10Ah a nie 10A.


Moze tak w Brukseli teraz ustalili ze nie ma ? :D

Jak ja sie uczylem to bylo zawsze kilka mocy dla pradu: srednia, chwilowa, maksymalna nie wspominajac juz o czynnej, biernej i pozornej :D
 
 
danlancher
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Maj, 2007   

:O a to sorry. Ale jakos zdawalo mi sie, ze takiego czegos nie ma.Nie slyszalem o 'mocy pradu'. O mocy chwilowe,czynnej...tak ,ale myslalem raczej o mocy w W...
Nie mam w szkole elektroniki ,ktora jest mojim hobby wiec moglem sie pomylic.
Kazdnego dnia sie ucze czegos nowego...

sorry jeszcze raz :)
 
 
pmrozik
[Usunięty]

Wysłany: Pon 28 Maj, 2007   

eP napisał/a:
Popatrz tutaj:
http://endless-sphere.com...wforum.php?f=14

znajdziesz tam wile informacji m.in. o ogniwach LiFe znacznie badziej trwalych (ilosc cykli) i wydajnych.


Świetne, tylko jak znalazłem ceny...

http://www.ev-battery.com/Batteries/PricesDoc.html

...to zwątpiłem.
 
 
pmrozik
[Usunięty]

Wysłany: Pon 28 Maj, 2007   

Emo napisał/a:
Prawdopodobnie nie masz możliwości dodania dodatkowych akumulatorów (może być za mało miejsca).
Pozostaje Ci tylko zmienić technikę jazdy (m.in. spokojniejsze ruszanie z miejsca), na pewno sporo zyskasz na zasięgu.


Mógłbym dorzucić kilka na bagażnik jako zapasowe, no ale to dodatkowy koszt. Narazie pojeżdżę na tych ale z chęcią zaopatrzyłbym się w coś takiego:

http://www.urbanmover.com...exola_g2000.htm

Czytałem, że z nowymi akumulatorkami zasięg zwiększył się do 80km. :)
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 29 Maj, 2007   

pmrozik napisał/a:

Świetne, tylko jak znalazłem ceny...

http://www.ev-battery.com/Batteries/PricesDoc.html

...to zwątpiłem.


To sa ceny na rynek ichniejszy, wiec nimi nie masz co sie sugerowac. (A i tak dla najwiekszych pakietow juz wygladaja dosyc konkurencyjnie jesli wezmiesz pod uwage ilosc gwarantowanych cykli )
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce

Wysłany: Nie 03 Cze, 2007   

eP napisał/a:

Moze tak w Brukseli teraz ustalili ze nie ma ? :D
Jak ja sie uczylem to bylo zawsze kilka mocy dla pradu: srednia, chwilowa, maksymalna nie wspominajac juz o czynnej, biernej i pozornej :D


Spoko eP. Wydaje mi sie że dla takiego praktyka jak danlancher taki parametr jak moc (w W) nie będzie miał dużego znaczenia i może On go spokojnie pomijać. W końcu i tak wszyscy doszliśmy tu do wniosku że w pojeździe liczy sie głównie moment obrotowy silnika. Moc jakkolwiek ważna i tak nie da sie zmierzyć podczas jazdy, chyba że ktoś biegle włada tabliczką mnożenia do 24 ;)

Odnośnie zwiększania zasięgu pojazdu. Troche może OT. Radzę się zainteresować elementami jezdnymi pojazdu.
Konstruując sobie deskę do MTB (to taki rodzaj snowboardu na lato) trafiłem na idealne kółka, bo 10" pneumatyczne i za 25PLN/szt taka promocja w NOMI, co ciekawe łożyska które w nich zastosowano nie występowały w żadnym ogólnym katalogu dostępnych na rynku łożysk. Po paru jazdach i rozsypaniu się jednego z nich okazało się że zrobiono w piwnicy, jakość była żałosna do tego stopnia że po zastąpieniu ich kupionymi po 1,40 PLN/szt. na allegro trzeba było już myśleć (ta sama trasa) nad jakimś hamulcem do tej deski.
Może opory toczne podczas jazdy 30km/h nie są najważniejszym już czynnikiem generującym zużycie prądu, ale przy ruszaniu z miejsca są, i chyba warto by było sprawdzić czy nie da się ich jakoś zmniejszyć, w końcu łożyska (na allegro) są tanie, a różnice po ich zamianie czasem mogą zadziwić. Może dało by się znacząco zmniejszyć prąd startowy pojazdu bo to on zwykle wykańcza nasze akumulatory.

Pozdrawiam konstruktorów i entuzjastów.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Nie 14 Lip, 2013   Pietrek -c.d.

Jak po czasie sprawuje się ten skuter?

Mnie się oczywiście spodobał i kupiłem takowy-dzisiaj.

Ostatnio oglądałem taki-miał 11tyś.km najeżdzone przez 3lata a bateria z 2006r eksploatowana od 2010r.
To niezły wynik zważywszy,ze stała sporo.
I skuter trzymał się wciąż kupy, plastiki nie połamane,czyli najgorszy nie jest.
Będę musiał zdobyć jakieś nie najgorsze ogniwa laptopowe by zrobić jakąś sensowną baterię..
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 09 Sie, 2013   jazda bez rejestracji ,kasku

Myślałem,że doczekam się jakiejś odpowiedzi.
Co do baterii to w orginalną obudowę na 2 akumulatory wchodzi 182ogniwa laptopowe a takich jest dwie w środku.
Uzyskamy wtedy teoretycznie 4x większy pakiet pojemnościowo-gdyż ogniwa nie nowe mam.
Docelowo więc będę miał dwie baterie 48V/13s/14p.
Gdyby ich pojemność była niezła to 100km by się nie prosił.
Orginalne 20Ah ołowiane, składane 35 lub 70Ah w tej samej objętości.

Pytanie jak ma się jazda tym do prawa-bo widzę,że ludzie jeżdżą bez rejestracji,na tabliczce,bez kasku,ja też tak chcę.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Pią 16 Sie, 2013   

Wrzuci ktoś jeszcze raz linka do tego jeździdła, bo ten z pierwszego linku nie działa i nie wiem o czym mowa?
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Nie 18 Sie, 2013   

Proszę:

http://allegro.pl/skuter-...3388026053.html

Powinno się otwierać jeszcze.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 18 Sie, 2013   

Nie udało mi się.
Czy to może ten? http://archiwumallegro.pl...1450552232.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group