ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Hybryda - Li-ion + LiPo
Autor Wiadomość
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   Hybryda - Li-ion + LiPo

Cześć wszystkim, zastanawiałem się ostatnio nad sensem stworzenia hybrydowego pakietu a mianowicie wysoko wydajnych prądowo li-poli z tanimi nisko wydajnymi prądowo li-ionami.

Lipole byłyby w konfiguracji 16s2p (10 Ah, 600 Wh), natomiast li-iony (2,2 ah cela) 24s5p (1 kWh).

Zamysł jest taki, aby zastosować przetwornicę DC-DC typu step down na 67,2V, aby tanie li-iony ładowały nasze li-pole. Silnik byłby zasilany właśnie jedynie lipolami. Ładowanie byłoby prądem przykładowo 1C co daje 10-11A ~ 800W ładowania).

W kwestii tego, że nie można jednocześnie ładować li-poli i zasilać silnika pomyślałem o układzie, który by włączał ładowanie, kiedy manetka jest w położeniu zerowym i wyłączałaby ładowanie, kiedy manetka wychodziłaby z takiego położenia.

Co myślicie o takim pomyśle, moi drodzy forumowicze?:)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Rodzi się zaiste ważne i jakże podstawowe pytanie: po co?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Tanie li-iony 2,2 Ah można dostać po 3 zł/szt... to wychodzi 37 gr/wh
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

A przetwornica o mocy 1kw? A Twój czas na szukanie? A czas na siedzenie i majstrowanie? A pieniądze w ramach ryzyka i prawdopodobieństwo niepowodzenia? A serwisowanie tego? Awaryjność? Liczysz takie rzeczy, czy tylko to 37gr/Wh?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Pomysł bardzo sprytny, poszukałbym na twoim miejscu takiego rozwiązania gdzieś na zagranicznych forach może ktoś juz robił. Trzeba sprawdzic jakie straty są na takiej przetwornicy(podejzewam ze niewielkie) ale może być taka sytuacja ze li po maja za duże temperatury przy tak intensywnym użytkowaniu. Ja bym na twoim miejscu ladowanie wlaczal manualnie.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Tas, zamysl jest ogolny, takie rzeczy jak czas to sprawa wzgledna, wiekszosc z nas to hobbysci, wiec kombinuje sie i robi dla przyjemnosci;) A co do ryzyka to coz, jestesmy tak na prawde pionierami w temacie, zawsze jest ryzyko;)

Jak mowie nie mam wielu obliczen, bo wiele rzeczy jeszcze nie wiem, zarzucilem pomyslem w celu zawarcia luznej dyskusji:) Moze cos ciekawego z tego wyciagniemy
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Tylko jadąc gdziekolwiek .. nawet po mieście, manetkę w położeniu zero bedziesz miał tak rzadko, że w stosunku do poboru ładować byś to musiał chyba prądem 100C żeby to jakoś funkcjonowało ... no chyba że chcesz przejeźdzać 2 km chwila przerwy(1h :razz: ) i znowu 2km

Dobrze też TAS zauważył ... chcesz budować przetwornicę której koszta oddalą Cię od kombinowania. Myślę, że spokojnie zrównasz się z kosztami li-pol.

Sam śmigam tylko na li-ionach.. odpowiednio policzysz ile Ci ogniw potrzeba żeby nie przekraczać prądów na ogniwo ( ~`1C) i też tanio problem obejdziesz
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Mimo iz pozornie pomysl ciekawy, to dodam do tych uwag kolegow :
- ciezar i objetosc calosci - gdzie to wszystko w rowerze
- jaki cel tzn ile km zamierzac jechac bez dostępu do pradu 230V
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Niestety ja również nie popieram. Sensowniejszy jest już pomysł równoległego połączenia, gdzie lipole zmniejszają rezystancje całego pakietu. Ktoś miał taki pomysł z kolegów.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

No nawet to byłem ja ;) http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3022
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

A ja bym równolegle tak roznych charakterystyk rozladowania nie łączył rownoelegle. Jeśli juz maja byc dwa bo dluga trasa bez możliwości doładowania np. pod pracą, działce/lesie , to raczej rozwazyl byl przelacznik albo przepinanie na postoju.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

To chyba lepiej pojechać spalinowcem i nie kombinować, jak koń pod górę ;)
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Ładowanie akumulatora innym akumulatorem raczej mija się z celem. Ładowanie ładowarką wprowadza straty, do tego dochodzą straty przy ładowaniu akumulatora z akumulatora (na przetwornicy-zasilaczu Li-Po). Niepotrzebna komplikacja.
Już lepiej byłoby przełączać się na drugi akumulator po wyładowaniu pierwszego. Ale najlepszą wydajność powinno uzyskać się z jednej baterii o wyższej pojemności niż z dwóch baterii o pojemnościach połówkowych.
Jeśli już ładować pakiet w trasie, to najsensowniej silnikiem spalinowym, w syt. awaryjnej. Ew. przyczepka z ogniwami słonecznymi :wink: .
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

Najprościej by było, gdyby wyrównać napięcia i połączyć obie baterie równolegle.
Słabsza gałąź będzie się wyrównywała do mocniejszej bez żadnych dodatkowych elementów.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 14 Lis, 2014   

maniekrox napisał/a:
Tanie li-iony 2,2 Ah można dostać po 3 zł/szt... to wychodzi 37 gr/wh

Tanie Li-iony po 3 zl w 24S5P będą raczej b.zawodnym rozwiązaniem bo utrzymać sprawność i podobieństwo 120 wyeksploatowanych ogniw nie jest latwo.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group