|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Zamiast manetki ze wskaźnikiem diodowym |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014 Zamiast manetki ze wskaźnikiem diodowym
|
|
|
Borykałem się trochę z woltomierzami cyfrowymi, których używam w swoich pojazdach do pomiaru napięcia.
O ile typowe zasilanie tych woltomierzy, to max. 30V, to napięcia stosowane w rowerach są rzędu 36V, 48V i więcej. Stanowczo za dużo jak na pojedynczy pomiar. Gdy mierzymy każdy akumulator osobno, to jest OK, ale w przypadku pomiaru powyżej 36V w całości, to taki woltomierz ulega uszkodzeniu.
Inna sprawa, to taka, że manetka z wyświetlaczem diodowym jest droga, a diody niewiele nam mówią o rzeczywistym poziomie napięcia.
Dlatego postanowiłem zrobić inną wersję (tańszą) dla naszych zastosowań.
Gdy nawali nam manetka ledowa, kupujemy zwykłą manetkę bez wskaźników. Do tego dokupujemy najtańszy woltomierz cyfrowy z wyprowadzeniem do pomiarów do 100V ( 3 przewody ).
Np. coś takiego:
Żeby uzyskać prawidłowe napięcie zasilania woltomierza, który potrzebuje np. 12V, niekoniecznie musimy robić odczepy na akumulatorach.
Dołożenie jednej diody zenera 15V upraszcza nam sprawę i możemy uzyskać prawidłowy pomiar i zasilanie na dwóch przewodach wpiętych do napięcia 36V. Dla napięcia 48V stosujemy dwie takie diody itd. na każde następne 12V kolejna dioda zenera włączona w szereg z poprzednimi. Trzeba tylko pamiętać, by diody zenera była na trochę większy prąd, niż typowe, małe zenerki. Prąd zmierzony, w małym woltomierzu jest rzędu 10mA. Ja wykorzystałem jakieś zenery o prądzie coś w granicach 1A. Na większym wyświetlaczu prąd będzie większy i trzeba go zmierzyć przed zakupem zenerów, by dobrać odpowiednią moc zenera.
Łączymy całość w sposób pokazany niżej:
Układ powyższy wymaga zasilania tylko dwoma przewodami i woltomierz wtedy mierzy napięcie, z którego jest zasilany.
Te woltomierze mają z tyłu 3 piny, którymi możemy skalibrować wskazania danej sztuki. Dobrze jest wycechować go ze sprawdzonym, porządnym przyrządem. Jedna końcówka COM łączona z dwoma pozostałymi powoduje podnoszenie, lub obniżanie wskazań naszego wyświetlacza.
Cena takiego zestawu jest dużo mniejsza, niż gotowej manetki z wyświetlaczem, a sam woltomierz na tyle malutki, że można go przymocować w dowolnym miejscu kierownicy.
Fabryczny woltomierz na wyższe napięcia z pomiarem i zasilaniem na dwóch przewodach jest wielokrotnie droższy od przedstawionego na zdjęciu.
Może się to komuś przyda |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014
|
|
|
Rzeczywiscie "porażająco" proste i skuteczne. Brawo. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014
|
|
|
Taki sposób zbijania napięcia jest dobry tylko dla układów pobierającyh mały prąd. Tutaj tak właśnie jest. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014
|
|
|
Taka manetka z woltomierzem jest bardzo dobra, swojego czasu używałem
|
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014
|
|
|
To gotowiec, czy sam robiłeś? Jak sam, to z czego zrobiłeś obudowę?
Przy mojej konstrukcji trzeba jeszcze brać pod uwagę zakres pracy woltomierza, bo poniżej 4V wyświetlacz się wygasza. Przy próbach, gdy włożyłem do układu dwie zenerki, to poniżej 34V wyświetlacz gasł, a minimalne napięcie pakietu, to 31V. Dlatego tylko jedna dioda na 36V zasilania, wtedy napięcie na woltomierzu jest rzędu dwudziestu paru wolt. Trzeba pamiętać żeby przy pełnym napięciu pakietu nie przekroczyć 30V na zasilaniu woltomierza. |
|
|
|
|
Patriko
brygadzista
Pomógł: 4 razy Wiek: 33 Dołączył: 05 Mar 2014 Posty: 242 Skąd: Słupca
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014
|
|
|
zeeltom, Wygląda na tuning własny z takiej manetki |
_________________ Jeżdżę na: Coma 3000 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014
|
|
|
Chyba masz rację |
|
|
|
|
motyl
początkujący Warior EV
Wiek: 43 Dołączył: 31 Sty 2012 Posty: 38 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014
|
|
|
a nie lepiej dać 78L12 zamiast zenera ?? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 18 Lis, 2014
|
|
|
Nie lepiej, bo wymaga podłączenia 3 nóżek i napięcie wejściowe maksymalne jest tylko 25V. |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Wto 18 Lis, 2014
|
|
|
Ja mam tak samo jak pokazał to TAS tylko ja mam wyświetlacz "od góry". Zaryzykowałem i podłączyłem zasilanie woltomierza pod linie 5V zasilająca halla manetki ... stabilizator w sterowniku jakoś bardziej się nie grzał więc to zostawiłem i śmigam tak już rok z przechodem.
Co do samego pomiaru .... napewno zupełnie inna jakość |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 18 Lis, 2014
|
|
|
Można zasilać z 5V. Ale wtedy trzeba ciągnąć 3 przewody. Co kto woli |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Wto 18 Lis, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Można zasilać z 5V. Ale wtedy trzeba ciągnąć 3 przewody. Co kto woli |
Masę, 5V masz już do zasilania hall'a zostaje podciągnąć napięcie pakietu, które i tak dać musisz.
Ja mam na fabrycznej wiązce to zrobione, więc żadnych dodatowych kabli nie ciągnąłem a czerwony przycisk mam przerobiony tak by nie trzymał i uruchamiam nim tempomat. We wcześniejszym rowerze miałem w nią zamontowaną włącznik-stacyjkę na kluczyk. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 18 Lis, 2014
|
|
|
Można zrobić tak, jak piszesz. Ja chcę przenieść wskaźnik z kierownicy (manetki) na kolumnę akumulatorów na ramie, mam tam stacyjkę i pod nią wpinam tylko dwa przewody od woltomierza i po bólu Inaczej musiał bym dociągać 5V w kontrolera lub manetki. Nawet jeśli manetka ledowa jest sprawna, to dołożenie takiego woltomierza przyda się każdemu, a koszt jest rzędu 15 - 20 zł. To niewiele w porównaniu do ceny reszty roweru |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 03 Gru, 2014
|
|
|
No i zrobione. Tanio i dobrze
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 03 Gru, 2014
|
|
|
Fajna skrzynka tylko coś duża, co tam w środku siedzi jeszcze? Jakiś ukryty przycisk turbo ? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|