|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
nierówne balansowanie ogniw przez ładowarkę |
Autor |
Wiadomość |
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015
|
|
|
bmsy zazwyczaj mają opcje over voltage na wlasnie 4.25(lub blisko) która powoduje to że podczas ładowania nierówne segmenty są doładowywane do końca. Inaczej sytuacja wyglądała by tak:
4.15
4.15
4.20
i to by był koniec ładowania a bms balansował by do 4.15 ostatnią.
Pozwalając na przevoltowanie na czas ladowania sytuacja wygląda tak
4.19
4.19
4.24
i dopiero się kończy i balansuje do 4.19 |
|
|
|
|
lkuc18
kierownik
Dołączył: 10 Gru 2013 Posty: 314 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015
|
|
|
Może nieszkodliwe ale raczej ma to duży wpływ na żywotność akumulatorów. Ktoś tu na forum kiedyś przytaczał w nawiązaniu do jakichś testów ile cykli przeżywają Li-Po w przypadku ładowania do 4,2 oraz 4,1 i różnica była miażdżąca na korzyść ładowania do 4,1. |
|
|
|
|
syntony
stażysta
Dołączył: 28 Gru 2014 Posty: 113 Skąd: kielce
|
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015
|
|
|
No właśnie chodziło mi o to co pisze lkuc18. Jedna cela by się szybciej zużywała i z czasem problem rozbalansowania by narastał.
Ale zrobiłem tak jak radził wojtek, przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.
Co do mojego bmsa to znalazłem info na jakiejs chinskiej stronie (tłumaczone translatorem z chińskiego):
Aktualny wyważone: 80mA (VCELL = 4.20V czasu)
z punktu kontroli równowagi: 4,18 ± 0,03 V
Overcharge progu: 4,3 ± 0,05 V
opóźnienia przeładowania: 75mS
przeładowania wydania: 4,05 ± 0,05 V
nadmiernego rozładowania progu: 2,4 ± 0,08 V
Najbardziej dziwi mnie to ostatnie, czyli prog nadmiernego rozladowania 2,4. Bms niby dedykowany do li-po.. |
Ostatnio zmieniony przez syntony Sob 28 Lut, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015
|
|
|
Hehe coś pomieszałeś
Do 4.2V to jest żywotność standardowa i normalna. Do 4.1V rezygnując z pojemności zamieniasz ją na żywotność. To nie ma nic wspólnego z dobrym i złym ładowaniem. Jakbyś ładował do 3.9V to byś miał pewnie z 2000 cykli i 65% pojemności do dyspozycji. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
lkuc18
kierownik
Dołączył: 10 Gru 2013 Posty: 314 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015
|
|
|
Hmm, no cóż, chyba sprawa z moją ładowarką się nie wyjaśni. Ma ktoś może jakąś niedrogą ładowarkę do testowania ogniw? Może to być coś typu Turnigy Accucel-6. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015
|
|
|
syntony napisał/a: | ......przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.
.. |
Raz na jakis czas warto taki pomiar , wyrownanie zrobic. Cudów nie ma, ogniwa maja prawo sie roznic, szczegolnie gdy eksploatacja jest z duzym obciążeniem, rozladowanie ogniwa bliskie U min. Wtedy warto pomóc BMS a przy okazji pakiet będzie szybciej ladowany bo faza balansowania będzie krotsza.
Kluczowym jest wczesniejsze wykrycie ew. trwale gorszej celi. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
Mam dwie ładowarki i ładują identycznie-rozjazdy 0,02 max, cyli ok.
Mam natomiast inny problem. Ładowarki nie doładowują do końca, czyli ustawiam 4.2V i kiedy dochodzi do końca przy prądzie 0,2A następuje koniec ładowania, w efekcie na ogniwach mam ok. 4.15V.
Na początku ładowały doprze, prąd spadał do 0,1-0,0A i było 4,2V. Zrobiło się to z czasem i na obu ładowarkach jednocześnie.
Podniesienie napięcia CCV do nawet 4,3V nic nie zmienia, bo kończy ładowanie przy prądzie 0,4-05A.
Ma ktoś radę na to? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
Krok 1: Zmniejsz prąd ładowania na 0.5A, odpal ładowanie z balansowaniem i powiedz do jakiego napięcia naładuje (pomiar multimetrem) każdą z cel
Krok 2: Po naładowaniu ustaw znów ładowanie z balansowaniem, ale tym razem na 0.1A, przewiń ekran na napięcia poszczególnych cel i porównaj je z jednocześnie mierzonym napięciem na multimetrze. Napisz, czy są jakieś różnice w pomiarach. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
Mierzyłem i na mierniku pokazuje niższe o ok. 0,4V napięcie niż na ładowarkach, dlatego zwiększałem CCV, najpierw o te 0,4V, a potem aż o 1V by oszukać tą różnicę, ale tak jak pisałem zakańcza ładowanie przy jeszcze większym prądzie.
Spadki na przewodach i gniazdach można wykluczyć. Tylko czemu obydwie się tak samo rozkalibrowały i dlaczego zwiększanie napięcia ładowania nic nie zmienia. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
Ale miałeś zmierzyć napięcie na celach, a nie aku jako całości, bo to akurat jest mało ważne |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
A ładowanie w trybie 1S poprawnie ładuje segmenty do 4,2 a nawet 4,25 V ?
Bo podany przez Ciebie przyklad moze wskazywac również na zbyt duze rozbalansowanie i
ladowarki przerywaja ten proces lub ze ogniwa maja zwiększoną RW lub/i uplywnosc i wprawdzie w procesie ladowania dochodzi do napiecia 4,25 V ale po odłączeniu napiecie dosc szybko spada do 4,15. Zakladam ze te pomiary/ladowanie wykonujesz bez zalaczonego BMS.... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|