|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika |
Autor |
Wiadomość |
konradmk
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 60 Skąd: WWA
|
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015 Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika
|
|
|
Mój pakiet 36V 12Ah wg wyświetlacza przy ok połowie pojemności ma 34.8V. Czy taki spadek napięcia jest normalny czy ten pakiet jest zużyty? Pełny ma ponad 38V z tego co pamiętam. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015
|
|
|
Zakładając, że to popularna bateria 10s, to:
W pełni naładowany akumulator: 10x4.2V = 42V
Znamionowe napięcie: 10x3.7V = 37V
Napiecie wyładowanego akumulatora: 10x3.0V = 30V
Być może bateria ma inną budowę, le 10s jest standardowym rozwiązaniem.
Połowa napięcia nie równa się połowie pozostałej pojemności. Diodowe wskaźniki podają wartości przybliżone. Do szacowania dobre, do pomiaru nie dobre. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
konradmk
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 60 Skąd: WWA
|
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | Zakładając, że to popularna bateria 10s, to:
W pełni naładowany akumulator: 10x4.2V = 42V
Znamionowe napięcie: 10x3.7V = 37V
Napiecie wyładowanego akumulatora: 10x3.0V = 30V |
Tak to jest 10s, czyli muszę upewnić się, że po naładowaniu bateria ma 42V. Martwii mnie tylko to co opisałem w innym temacie (biały nalot przy wyjściu przewodów z pakietu) oraz to że silnik traci tak dużo mocy przy spadku napięcia poniżej 35V.
Nie mam diod tylko wyświetlacz LCD z podziałką ale pewnie zasada działania jest podobna. |
Ostatnio zmieniony przez konradmk Pon 02 Mar, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
konradmk napisał/a: | Tak do jest 10s, czyli muszę upewnić się, że po naładowaniu bateria ma 42V. Martwii mnie tylko to co opisałem w innym temacie (biały nalot przy wyjściu przewodów z pakietu) oraz to że silnik traci tak dużo mocy przy spadku napięcia poniżej 35V. |
Moim zdaniem masz uszkodzony pakiet - zwłaszcza jeśli chodzi o ten nalot - pewnie pakiet tez jest rozjechany jeśli nigdy nie ładowałeś go ładowarką modelarską z balanserem. Tylko rozebranie pakietu i jego wnikliwa analiza spowoduje że się dowiesz co mu jest... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
konradmk
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 60 Skąd: WWA
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
Nostusek napisał/a: | konradmk napisał/a: | Tak to jest 10s, czyli muszę upewnić się, że po naładowaniu bateria ma 42V. Martwii mnie tylko to co opisałem w innym temacie (biały nalot przy wyjściu przewodów z pakietu) oraz to że silnik traci tak dużo mocy przy spadku napięcia poniżej 35V. |
Moim zdaniem masz uszkodzony pakiet - zwłaszcza jeśli chodzi o ten nalot - pewnie pakiet tez jest rozjechany jeśli nigdy nie ładowałeś go ładowarką modelarską z balanserem. Tylko rozebranie pakietu i jego wnikliwa analiza spowoduje że się dowiesz co mu jest... |
Pakiet jest na gwarancji więc pewnie pojedzie do serwisu albo zostanie wymieniony na nowy. Ładowarkę mam standardową ale mam dostęp do imaxa b6. Jak często ładować takim kombajnem? |
Ostatnio zmieniony przez konradmk Pon 02 Mar, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015
|
|
|
Dopóki nie zostaniesz się do wnętrzności pakietu ladowanie imaxem w porownaniu do zwykłej ładowarki nic ci nie da. Najlepiej będzie oddać go na gwarancji jak masz takową ale najpierw naśladował bym go do końca i sprawdził napięcie a potem rozladowal do odcięcia przez bms i mierzył kilometry. |
|
|
|
|
oper11
młodzik
Dołączył: 13 Cze 2014 Posty: 50 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 03 Mar, 2015 Re: Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika
|
|
|
konradmk napisał/a: | Mój pakiet 36V 12Ah wg wyświetlacza przy ok połowie pojemności ma 34.8V. Czy taki spadek napięcia jest normalny czy ten pakiet jest zużyty? Pełny ma ponad 38V z tego co pamiętam. |
Zapytam z ciekawości: ile ładowań wykonałeś od nowości tego akumulatora? Jeśli w ogóle to gdzieś zapisujesz? Ja jeżdzę już na drugiej sztuce i wygląda to tak: na nowym robiłem ponad 50km. Po 300 ładowaniach [a wszystkie skrupulatnie zapisuję] dystans spadł do ok. 30 km.Akumulator mam 7-celowy, napięcie max po naładowaniu 29,4V a po przejechaniu kilku kilometrów spada do 28V. I mimo że napięcie nominalne jest 25,9V [7x3,7] to przy 26V silnik ciągnie już słabo a poniżej 24V wszystko się wyłącza i zostają pedały. Dokładnie tak samo było z pierwszą baterią.Więc nie potwierdzają się opisy z danych technicznych mówiące że LI-ION wytrzymują 500-700 ładowań.A mnie przy zakupie roweru [Sparta E-motion C2] wciskali nawet że jak będę ładował częściej to wytrzyma nawet 1000 ładowań.A okazuje się że to bzdury.Rozebrałem nawet pierwszą baterię bo liczyłem że w środku może będą ogniwa laptopowe 18650.Ale niestety są duże prostokątne klocki większe niż paczka papierosów, każde ma 10Ah i takie będzie trudno zdobyć żeby ją zregenerować.A nowy to wydatek 1400zł. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 03 Mar, 2015
|
|
|
Mam jakąś starszą baterię z prostokątnymi klockami w środku. Dwa, czy cztery są (były) sprawne. Mogę wrzucić fotki, ktoś kiedyś zostawił do sprawdzenia i się więcej nie pojawił. Może ci przypasują, bo ja z tego pożytku nie mam. |
|
|
|
|
konradmk
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 60 Skąd: WWA
|
Wysłany: Wto 03 Mar, 2015
|
|
|
Niestety pakiet kupiłem używany więc nie wiem ile razy był ładowany, podobno tylko 5-6 razy bo sama hulajnoga z tym pakietem przejechała 200km. Faktycznie dziś jak sprawdzałem to poniżej 35V już nie ma jazdy w ogóle. Prędkość max to 7kph (obciążona) a koło nieobciążone kręci się do 34kph vs. 40kph na pełnej baterii. |
|
|
|
|
lechowiec
młodzik
Wiek: 42 Dołączył: 14 Mar 2014 Posty: 86 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015 Re: Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika
|
|
|
oper11 napisał/a: | konradmk napisał/a: | Mój pakiet 36V 12Ah wg wyświetlacza przy ok połowie pojemności ma 34.8V. Czy taki spadek napięcia jest normalny czy ten pakiet jest zużyty? Pełny ma ponad 38V z tego co pamiętam. |
Zapytam z ciekawości: ile ładowań wykonałeś od nowości tego akumulatora? Jeśli w ogóle to gdzieś zapisujesz? Ja jeżdzę już na drugiej sztuce i wygląda to tak: na nowym robiłem ponad 50km. Po 300 ładowaniach [a wszystkie skrupulatnie zapisuję] dystans spadł do ok. 30 km.Akumulator mam 7-celowy, napięcie max po naładowaniu 29,4V a po przejechaniu kilku kilometrów spada do 28V. I mimo że napięcie nominalne jest 25,9V [7x3,7] to przy 26V silnik ciągnie już słabo a poniżej 24V wszystko się wyłącza i zostają pedały. Dokładnie tak samo było z pierwszą baterią.Więc nie potwierdzają się opisy z danych technicznych mówiące że LI-ION wytrzymują 500-700 ładowań.A mnie przy zakupie roweru [Sparta E-motion C2] wciskali nawet że jak będę ładował częściej to wytrzyma nawet 1000 ładowań.A okazuje się że to bzdury.Rozebrałem nawet pierwszą baterię bo liczyłem że w środku może będą ogniwa laptopowe 18650.Ale niestety są duże prostokątne klocki większe niż paczka papierosów, każde ma 10Ah i takie będzie trudno zdobyć żeby ją zregenerować.A nowy to wydatek 1400zł. |
U mnie w fabrycznym zestawie jeżdżąc delikatnie rozładowuję aku maksymalnie do 24V. Przy tym napięciu system zgłasza, że aku jest całkiem pusty i wspomaganie nie działa wogle. Mogę jedynie włączyć światło. Ładowarka ładuje do 28,7V. Zakres pracy aku 7s5p między 28,7V a 24V to dość spore marnotrawstwo, w przeliczeniu na pojedyncze ogniwa wychodzi, iż pracują one od 4,1V do 3,43V. Współczesne ogniwo ile odda energii w tym zakresie? 60%? Marnotrawstwo dla którego nie widzę obecnie uzasadnienia technicznego, no chyba, że jest to jakiś zabieg wydłużający czas życia aku. Chciałem wsadzić w moje pakiety nowe pojemniejsze ogniwa ale przeszło mi jak zobaczyłem, że będą pracować do 3,43V, gdzie ogniwa poniżej tego (np do 3,0V) oddają jeszcze sporo energii. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
Pytanie - czy te 3.43v na cele jest pod obciążeniem czy bez. W drugiej opcji to już za dużo energii w aku nie ma. U mnie w zakresie 3.60-4.1 z aku schodzi 11ah z 15ah |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015 Re: Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika
|
|
|
lechowiec napisał/a: | ..w przeliczeniu na pojedyncze ogniwa wychodzi, iż pracują one od 4,1V do 3,43V. Współczesne ogniwo ile odda energii w tym zakresie? 60%? Marnotrawstwo dla którego nie widzę obecnie uzasadnienia technicznego, no chyba, że jest to jakiś zabieg wydłużający czas życia aku. Chciałem wsadzić w moje pakiety nowe pojemniejsze ogniwa ale przeszło mi jak zobaczyłem, że będą pracować do 3,43V, gdzie ogniwa poniżej tego (np do 3,0V) oddają jeszcze sporo energii. |
Zależy jakie ogniwa ale jeśli w stanie NIEOBCIĄZONYM maja tylko 3,43 V to zostało symboliczne 10-15 %. Raczej przed jazdą lepiej ładować 4,15-4,20 V , wtedy będziesz miał zauważalny wzrost ogólnej pojemności. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
lechowiec
młodzik
Wiek: 42 Dołączył: 14 Mar 2014 Posty: 86 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
3,43 V w stanie nieobciążonym ale rower nie pozwala rozładować niżej aku niż 3,43V na ogniwo mierząc napięcie właśnie pod obciążeniem. Patrząc np. na Panasoniki NCR 18650PF wg ich charakterystyki ciągną jeszcze sporo do od 3,43 - 3,0 V (pod obciążeniem). Ale i tak coś mi tu nie pasuje.
Pomierzę jeszcze ile mój aku odda energii w zakresie od 24 V w spoczynku do 21 V pod obciążeniem i ile odda NCR18650PF od 3,43 - 3,0V w tych samych warunkach. Dając mocne ogniwa o małej rezystancji wewnętrznej chciałbym aby były dobrze wykorzystane. Jeśli elektronika nie chce współpracować z akumulatorem w spoczynku 24V to tym bardziej nie pozwoli go rozładować pod obciążeniem do 21V bo właściwie to elektronika rozładowuje aku do napięcia 24V mierząc napięcie pakietu pod obciążeniem. Moim zdaniem jest to co najmniej dziwne. Być może pomiary mnie uspokoją:). Wolałbym aby elektronika pozwalała na rozładowanie aku do 21V, czyli jeśli napięcie osiąga 21V to aku wtedy dopiero zostaje odłączony. Teraz najwyraźniej dzieje się to przy około 24V. Jadąc delikatnie jestem w stanie rozładować aku do napięcia lekko ponad 24V. Już wtedy rower nie pozwala włączyć wspomagania, jedynie światło działa. Moim zdaniem to jakieś nieporozumienie. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
lechowiec napisał/a: | 3,43 V w stanie nieobciążonym
...Ale i tak coś mi tu nie pasuje.
.. Wolałbym aby elektronika pozwalała na rozładowanie aku do 21V, . |
Pytanie co rozłącza : BMS czy sterownik silnika ?
BMS typowo mógłby to robić nawet 19-20V. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
Napięcie pod obciążeniem spada i całkiem możliwe, że odcięcie masz na 3.0. Charakterystyki ogniw podawane są pod obciążeniem - w każdym razie ja tylko takie widziałem. Możliwe również, że to sterownik odcina |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|