ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika
Autor Wiadomość
konradmk 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 60
Skąd: WWA
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015   Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika

Mój pakiet 36V 12Ah wg wyświetlacza przy ok połowie pojemności ma 34.8V. Czy taki spadek napięcia jest normalny czy ten pakiet jest zużyty? Pełny ma ponad 38V z tego co pamiętam.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015   

Zakładając, że to popularna bateria 10s, to:

W pełni naładowany akumulator: 10x4.2V = 42V
Znamionowe napięcie: 10x3.7V = 37V
Napiecie wyładowanego akumulatora: 10x3.0V = 30V

Być może bateria ma inną budowę, le 10s jest standardowym rozwiązaniem.
Połowa napięcia nie równa się połowie pozostałej pojemności. Diodowe wskaźniki podają wartości przybliżone. Do szacowania dobre, do pomiaru nie dobre.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
konradmk 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 60
Skąd: WWA
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015   

tas napisał/a:
Zakładając, że to popularna bateria 10s, to:

W pełni naładowany akumulator: 10x4.2V = 42V
Znamionowe napięcie: 10x3.7V = 37V
Napiecie wyładowanego akumulatora: 10x3.0V = 30V


Tak to jest 10s, czyli muszę upewnić się, że po naładowaniu bateria ma 42V. Martwii mnie tylko to co opisałem w innym temacie (biały nalot przy wyjściu przewodów z pakietu) oraz to że silnik traci tak dużo mocy przy spadku napięcia poniżej 35V.

Nie mam diod tylko wyświetlacz LCD z podziałką ale pewnie zasada działania jest podobna.
Ostatnio zmieniony przez konradmk Pon 02 Mar, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

konradmk napisał/a:
Tak do jest 10s, czyli muszę upewnić się, że po naładowaniu bateria ma 42V. Martwii mnie tylko to co opisałem w innym temacie (biały nalot przy wyjściu przewodów z pakietu) oraz to że silnik traci tak dużo mocy przy spadku napięcia poniżej 35V.


Moim zdaniem masz uszkodzony pakiet - zwłaszcza jeśli chodzi o ten nalot - pewnie pakiet tez jest rozjechany jeśli nigdy nie ładowałeś go ładowarką modelarską z balanserem. Tylko rozebranie pakietu i jego wnikliwa analiza spowoduje że się dowiesz co mu jest...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
konradmk 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 60
Skąd: WWA
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

Nostusek napisał/a:
konradmk napisał/a:
Tak to jest 10s, czyli muszę upewnić się, że po naładowaniu bateria ma 42V. Martwii mnie tylko to co opisałem w innym temacie (biały nalot przy wyjściu przewodów z pakietu) oraz to że silnik traci tak dużo mocy przy spadku napięcia poniżej 35V.


Moim zdaniem masz uszkodzony pakiet - zwłaszcza jeśli chodzi o ten nalot - pewnie pakiet tez jest rozjechany jeśli nigdy nie ładowałeś go ładowarką modelarską z balanserem. Tylko rozebranie pakietu i jego wnikliwa analiza spowoduje że się dowiesz co mu jest...


Pakiet jest na gwarancji więc pewnie pojedzie do serwisu albo zostanie wymieniony na nowy. Ładowarkę mam standardową ale mam dostęp do imaxa b6. Jak często ładować takim kombajnem?
Ostatnio zmieniony przez konradmk Pon 02 Mar, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

Dopóki nie zostaniesz się do wnętrzności pakietu ladowanie imaxem w porownaniu do zwykłej ładowarki nic ci nie da. Najlepiej będzie oddać go na gwarancji jak masz takową ale najpierw naśladował bym go do końca i sprawdził napięcie a potem rozladowal do odcięcia przez bms i mierzył kilometry.
 
 
oper11 
młodzik


Dołączył: 13 Cze 2014
Posty: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 03 Mar, 2015   Re: Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika

konradmk napisał/a:
Mój pakiet 36V 12Ah wg wyświetlacza przy ok połowie pojemności ma 34.8V. Czy taki spadek napięcia jest normalny czy ten pakiet jest zużyty? Pełny ma ponad 38V z tego co pamiętam.

Zapytam z ciekawości: ile ładowań wykonałeś od nowości tego akumulatora? Jeśli w ogóle to gdzieś zapisujesz? Ja jeżdzę już na drugiej sztuce i wygląda to tak: na nowym robiłem ponad 50km. Po 300 ładowaniach [a wszystkie skrupulatnie zapisuję] dystans spadł do ok. 30 km.Akumulator mam 7-celowy, napięcie max po naładowaniu 29,4V a po przejechaniu kilku kilometrów spada do 28V. I mimo że napięcie nominalne jest 25,9V [7x3,7] to przy 26V silnik ciągnie już słabo a poniżej 24V wszystko się wyłącza i zostają pedały. Dokładnie tak samo było z pierwszą baterią.Więc nie potwierdzają się opisy z danych technicznych mówiące że LI-ION wytrzymują 500-700 ładowań.A mnie przy zakupie roweru [Sparta E-motion C2] wciskali nawet że jak będę ładował częściej to wytrzyma nawet 1000 ładowań.A okazuje się że to bzdury.Rozebrałem nawet pierwszą baterię bo liczyłem że w środku może będą ogniwa laptopowe 18650.Ale niestety są duże prostokątne klocki większe niż paczka papierosów, każde ma 10Ah i takie będzie trudno zdobyć żeby ją zregenerować.A nowy to wydatek 1400zł.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 03 Mar, 2015   

Mam jakąś starszą baterię z prostokątnymi klockami w środku. Dwa, czy cztery są (były) sprawne. Mogę wrzucić fotki, ktoś kiedyś zostawił do sprawdzenia i się więcej nie pojawił. Może ci przypasują, bo ja z tego pożytku nie mam.
 
 
konradmk 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 60
Skąd: WWA
Wysłany: Wto 03 Mar, 2015   

Niestety pakiet kupiłem używany więc nie wiem ile razy był ładowany, podobno tylko 5-6 razy bo sama hulajnoga z tym pakietem przejechała 200km. Faktycznie dziś jak sprawdzałem to poniżej 35V już nie ma jazdy w ogóle. Prędkość max to 7kph (obciążona) a koło nieobciążone kręci się do 34kph vs. 40kph na pełnej baterii.
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015   Re: Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika

oper11 napisał/a:
konradmk napisał/a:
Mój pakiet 36V 12Ah wg wyświetlacza przy ok połowie pojemności ma 34.8V. Czy taki spadek napięcia jest normalny czy ten pakiet jest zużyty? Pełny ma ponad 38V z tego co pamiętam.

Zapytam z ciekawości: ile ładowań wykonałeś od nowości tego akumulatora? Jeśli w ogóle to gdzieś zapisujesz? Ja jeżdzę już na drugiej sztuce i wygląda to tak: na nowym robiłem ponad 50km. Po 300 ładowaniach [a wszystkie skrupulatnie zapisuję] dystans spadł do ok. 30 km.Akumulator mam 7-celowy, napięcie max po naładowaniu 29,4V a po przejechaniu kilku kilometrów spada do 28V. I mimo że napięcie nominalne jest 25,9V [7x3,7] to przy 26V silnik ciągnie już słabo a poniżej 24V wszystko się wyłącza i zostają pedały. Dokładnie tak samo było z pierwszą baterią.Więc nie potwierdzają się opisy z danych technicznych mówiące że LI-ION wytrzymują 500-700 ładowań.A mnie przy zakupie roweru [Sparta E-motion C2] wciskali nawet że jak będę ładował częściej to wytrzyma nawet 1000 ładowań.A okazuje się że to bzdury.Rozebrałem nawet pierwszą baterię bo liczyłem że w środku może będą ogniwa laptopowe 18650.Ale niestety są duże prostokątne klocki większe niż paczka papierosów, każde ma 10Ah i takie będzie trudno zdobyć żeby ją zregenerować.A nowy to wydatek 1400zł.


U mnie w fabrycznym zestawie jeżdżąc delikatnie rozładowuję aku maksymalnie do 24V. Przy tym napięciu system zgłasza, że aku jest całkiem pusty i wspomaganie nie działa wogle. Mogę jedynie włączyć światło. Ładowarka ładuje do 28,7V. Zakres pracy aku 7s5p między 28,7V a 24V to dość spore marnotrawstwo, w przeliczeniu na pojedyncze ogniwa wychodzi, iż pracują one od 4,1V do 3,43V. Współczesne ogniwo ile odda energii w tym zakresie? 60%? Marnotrawstwo dla którego nie widzę obecnie uzasadnienia technicznego, no chyba, że jest to jakiś zabieg wydłużający czas życia aku. Chciałem wsadzić w moje pakiety nowe pojemniejsze ogniwa ale przeszło mi jak zobaczyłem, że będą pracować do 3,43V, gdzie ogniwa poniżej tego (np do 3,0V) oddają jeszcze sporo energii.
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015   

Pytanie - czy te 3.43v na cele jest pod obciążeniem czy bez. W drugiej opcji to już za dużo energii w aku nie ma. U mnie w zakresie 3.60-4.1 z aku schodzi 11ah z 15ah
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015   Re: Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika

lechowiec napisał/a:
..w przeliczeniu na pojedyncze ogniwa wychodzi, iż pracują one od 4,1V do 3,43V. Współczesne ogniwo ile odda energii w tym zakresie? 60%? Marnotrawstwo dla którego nie widzę obecnie uzasadnienia technicznego, no chyba, że jest to jakiś zabieg wydłużający czas życia aku. Chciałem wsadzić w moje pakiety nowe pojemniejsze ogniwa ale przeszło mi jak zobaczyłem, że będą pracować do 3,43V, gdzie ogniwa poniżej tego (np do 3,0V) oddają jeszcze sporo energii.

Zależy jakie ogniwa ale jeśli w stanie NIEOBCIĄZONYM maja tylko 3,43 V to zostało symboliczne 10-15 %. Raczej przed jazdą lepiej ładować 4,15-4,20 V , wtedy będziesz miał zauważalny wzrost ogólnej pojemności.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015   

3,43 V w stanie nieobciążonym ale rower nie pozwala rozładować niżej aku niż 3,43V na ogniwo mierząc napięcie właśnie pod obciążeniem. Patrząc np. na Panasoniki NCR 18650PF wg ich charakterystyki ciągną jeszcze sporo do od 3,43 - 3,0 V (pod obciążeniem). Ale i tak coś mi tu nie pasuje.

Pomierzę jeszcze ile mój aku odda energii w zakresie od 24 V w spoczynku do 21 V pod obciążeniem i ile odda NCR18650PF od 3,43 - 3,0V w tych samych warunkach. Dając mocne ogniwa o małej rezystancji wewnętrznej chciałbym aby były dobrze wykorzystane. Jeśli elektronika nie chce współpracować z akumulatorem w spoczynku 24V to tym bardziej nie pozwoli go rozładować pod obciążeniem do 21V bo właściwie to elektronika rozładowuje aku do napięcia 24V mierząc napięcie pakietu pod obciążeniem. Moim zdaniem jest to co najmniej dziwne. Być może pomiary mnie uspokoją:). Wolałbym aby elektronika pozwalała na rozładowanie aku do 21V, czyli jeśli napięcie osiąga 21V to aku wtedy dopiero zostaje odłączony. Teraz najwyraźniej dzieje się to przy około 24V. Jadąc delikatnie jestem w stanie rozładować aku do napięcia lekko ponad 24V. Już wtedy rower nie pozwala włączyć wspomagania, jedynie światło działa. Moim zdaniem to jakieś nieporozumienie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015   

lechowiec napisał/a:
3,43 V w stanie nieobciążonym
...Ale i tak coś mi tu nie pasuje.
.. Wolałbym aby elektronika pozwalała na rozładowanie aku do 21V, .

Pytanie co rozłącza : BMS czy sterownik silnika ?
BMS typowo mógłby to robić nawet 19-20V.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015   

Napięcie pod obciążeniem spada i całkiem możliwe, że odcięcie masz na 3.0. Charakterystyki ogniw podawane są pod obciążeniem - w każdym razie ja tylko takie widziałem. Możliwe również, że to sterownik odcina
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group