Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015 Re: Paliet litowo jonowy i spadek wydajności silnika
|
|
|
oper11 napisał/a: | .Rozebrałem nawet pierwszą baterię bo liczyłem że w środku może będą ogniwa laptopowe 18650.Ale niestety są duże prostokątne klocki większe niż paczka papierosów, każde ma 10Ah i takie będzie trudno zdobyć żeby ją zregenerować.A nowy to wydatek 1400zł. |
A nie jest tak że te "duże prostokątne klocki większe niż paczka papierosów" to pakiet ogniw 18650 - 5 lub 6P ? Jesli rozmiarowo podobne i jest to ogniwo li-ion to warto zrobić takie 'klony' własnymi siłami. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
lechowiec
młodzik
Wiek: 42 Dołączył: 14 Mar 2014 Posty: 86 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
sietaz napisał/a: | Napięcie pod obciążeniem spada i całkiem możliwe, że odcięcie masz na 3.0. Charakterystyki ogniw podawane są pod obciążeniem - w każdym razie ja tylko takie widziałem. Możliwe również, że to sterownik odcina |
Rozłącza elektronika. Jak głęboko rozładuję aku małym prądem aż zadziała BMS, to już ładowarka tego aku nie postawi. Ładowarka wywala błąd i w Nimczech kupuje się wtedy nówkę a stary wyrzuca:).
Ewidentnie rower nie chce działać jak napięcie aku osiągnie 24V. Rozładowałem ostatnio aku jeżdżąc delikatnie celem wywołania jak najmniejszego spadku napięcia w trakcie jeżdżenia (chodziło mi o maksymalne głębokie rozładowanie aku rowerem). Przestało działać wspomaganie, na wyświetlaczu miga kontrolka, że aku jest kompletnie rozładowany i tylko światło działa. Wyciągam aku i widzę napięcie lekko powyżej 24V a rower ani myśli jechać. Sterownik ewidentnie nie akceptuje niższych napięć jak 24V. Denerwuje mnie to, nie powiem, że nie. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
Tak w ramach ścisłości:
Li-ion przy napięciu spoczynkowym 3,43 jest rozladowany kompletnie!
Przetestowalem kilkaset ogniw 18650 w ciągu ostatnich miesięcy i większość przy pradzie 3A i odcince na 2,7 dostarcza praktycznie pełną swoją pojemność a napięcie spoczynku po takim rozładowaniu to od 3,4 do 3,6. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | ... i większość przy pradzie 3A i odcince na 2,7 dostarcza praktycznie pełną swoją pojemność a napięcie spoczynku po takim rozładowaniu to od 3,4 do 3,6. |
To prawda ale jeśli mówimy o nieokreślonym pakiecie z nieokreślona ilością równoległych ogniw, przy nieokreślonym prądzie max idącym z silnika/sterownika, to nie wiemy czy taka sytuacja jest przy 3,3, V czy już przy 3,6.
W każdym razie jeśli odcina a po zatrzymaniu ma 24 czyli ok 3,4 V na ogniwo, to znaczy na 99% że chwilowo jest taki prąd, że napięcie pakietu spada w okolice 21V lub niżej.
To mozna sprawdzic mając dostęp do gniazda balansera i wpiąć przynajmniej buzerek z diodami które zaświecą a buzerek zapiszczy gdy cela spadnie 3-3,3 V. A najbardziej wiarygodny pomiar to monitor z logerem np. 8S wpiety w gniazdo. Wtedy odczytujesz
w Excelu i widzisz stan ogniw i jego spadki w czasie jazdy. Przy okazji mozesz porównać je między sobą. To najlepsza i najszybsza metoda oceny. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
lechowiec
młodzik
Wiek: 42 Dołączył: 14 Mar 2014 Posty: 86 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
No ale jak tu mówić o odcięciu przy 21V jak po podłączeniu baterii naładowanej do 24V rower zgłasza puste aku i ani myśli o jechaniu:). Gdyby była możliwość rozładowania pakietu pod obciążeniem do 21V to aku w spoczynku 24V musiałby być normalnie obsługiwany. Spróbuję jakoś podłączyć woltomierz i pojeździć z nim, ale widzę że raczej drugiej Ameryki nie odkryję. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
lechowiec napisał/a: | No ale jak tu mówić o odcięciu przy 21V jak po podłączeniu baterii naładowanej do 24V rower zgłasza puste aku.. |
Prawdopodobnie kontroler zapamietał zejscie napięcia < 21 V ale NIE dostał sygnału ze było ładowanie. Fabryczne rowery tak mają dla wygody klienta i nie bez racji. Zresztą w momencie
załaczenia zasilania jest chwilowe szarpnięcie prądu i spadek napięcia jest sygnałem dla kontrolera ze jest za małe napięcie.
Ruszanie w drogę gdy było U min 21 V lub mniej czyli 3V na segment a obecnie jest raptem 3,4V na segment oznacza, ze stan akumulatora nie pozwala/ nie nadaje się do jazdy. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
lechowiec
młodzik
Wiek: 42 Dołączył: 14 Mar 2014 Posty: 86 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
Wojetk chciałbym abyś miał rację, że sterownik jest tak inteligentny, że pamięta, że aku zszedł poniżej 21V i jest już rozładowany, mimo, że bez obciążenia napięcie na jego zaciskach potem wzrosło. I naturalnie sterownik czeka, ąż na zaciskach baterii pojawi się maksymalne napięcie, co będzie oznaczało, że aku jest ponownie naładowany i gotowy do drogi. Teoretycznie port baterii powinien się odblokować po zainstalowaniu naładowanej baterii i jak np wsadzę ponownie aku częściowo rozładowany o napięciu 24V to rower powinien znowu jeździć aż napięcie nie spadnie do 21V lub coś w tym stylu. Jak to okaże się prawdą to uznam, że warto jeszcze inwestować w ten system i zrobię sobie baterie po swojemu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 18 Mar, 2015
|
|
|
Jeśli po włączeniu zasilania =24V gdy nominal wynosi 29V, sterownik blokuje start silnika, to należy uznać że nie jest to dziwne i jeśli nawet sterownik niema jakiś wyrafinowanych możliwości, to niestety
pokrywa się to z praktyką ze ogniwa są na granicy wykorzystania i natychmiast winny być ładowane.
Bo to wskazuje ze obciążenie takiego pakietu 10-15 A spowoduje natychmiast zejscie do 《 21V wiec jazda jest niemozliwa.
Tak sądzę. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
lechowiec
młodzik
Wiek: 42 Dołączył: 14 Mar 2014 Posty: 86 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Zdjąłem charakterystyka Lewego aku przy prądzie rozładowującym 2A. Wyjaśnia ona charakterystykę sterownika.
Nałożymy jeszcze na to charakterystykę symulowaną pakietu złożonego na bazie NCR18652PF i zobaczymy czy przy charakterystyce tych ogniw jest sens ich zastosowania. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
lechowiec napisał/a: | Zdjąłem charakterystyka Lewego aku przy prądzie rozładowującym 2A. NCR18650PF i zobaczymy czy przy charakterystyce tych ogniw jest sens ich zastosowania. |
Jesli to jest pomiar dla pakietu przy 2A to znaczy, że przy 10 A wyrażnie gorzej.
Tak naprawdę warto robiąc pomiary zapisać jakie napiecie jest w funkcji czasu.
To szybciej da Ci materiał porównawczy.
Zdecydowanie warto już rozebrać słabszy pakiet i ładować wysokoprądowe. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
lechowiec
młodzik
Wiek: 42 Dołączył: 14 Mar 2014 Posty: 86 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Pojemność wyrażoną w mAh (oś OX) łatwo odnieść do czasu. Jest funkcją o wzorze powiedzmy Q [mAh] = I [mA] x t [h] czyli czas t[h]=Q/I [mAh/mA]. Przy prądzie 2A (2000mA) upłynięciu jednej godziny odpowiada pobranie z akumulatora ładunku w ilości 2000mAh. Specjalnie tak dobrałem skalę żeby czas też było dobrze widać na wykresie.
Mówisz, że aku słabo wygląda? Oryginalne ogniwa mają ciekawą charakterystykę, że poniżej 24V aku oddaje już niewiele prądu. Moje Panasoniki wysokoprądowe działają chyba trochę inaczej, ale zbadam to jeszcze i porównam z oryginalnymi ogniwami. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Prąd 2A ich praktycznie nie obciąża więc bez dużego spadku napięcia są w stanie się rozladowywac do końca przy odcince na 24, przy wyższych prądach spadek będzie większy i jeszcze mniej oddadzą |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Wzory oczywiście znam ale miarodajną próbą byłoby obciążenie prądem 10-15 A całego pakietu i pomiar napięcia w czasie. Wtedy ocenisz rzeczywistą (nie)przydatność pakietu.
No bo jeśli po 20-30 min (lub wcześniej) napięcie będzie ok 21 V to wszystko jasne.
Pojemność aku to jedno a odporność na Imax to drugie. I wraz z zużywaniem się ogniw
nie jest to zależność liniowa. Czyli problemem Twoich aku nie musi być teoretyczna pojemność ale
wzrost rezystancji ogniw, objawiający się szybko malejącym prądem maksymalnym Imax czyli b. miękka
charakterystyka prądowo/napięciowa.
Drugą często występująca przyczyną jest nierównomierność (starych) ogniw. Zatem może się również okazać ze wybrany/e segmenty są wyrażnie gorsze. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Nie ma się co oszukiwać - jedyną 100% pewną metodą sprawdzenia ogniw będzie watomierz |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
konradmk
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 60 Skąd: WWA
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Nie wiem na ile to jest miarodajne ale moja hulajnoga ma pakiet li ion 36V 12Ah. Przy pełnym naładowaniu pokazuje oczywiście 42V. Silniczek 350W, sterownik 17A, przy manetce na max napięcie wynosi 37V. Gdy napięcie w spoczynku spadnie do 37V, max odkręcona manetka obniża napięcie do 34V. Robi sens? |
|
|
|
|
|