ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
jaką gotową baterie wybrać na 48V LifePo czy LiIon ?
Autor Wiadomość
jedrula 
początkujący


Dołączył: 11 Cze 2014
Posty: 27
Skąd: Swinoujscie
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   jaką gotową baterie wybrać na 48V LifePo czy LiIon ?

Witam.
opisałem wczesniej moj dylemat na temat silnika w tym poście
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3488

Zdecydowałbym się na zakup silnika 9C 14x4 lub 10x6 ale tylko dlatego żeby w przyszłości mieć zapas kiedy zdecyduję się przejść na 60V

Prędkość jaka mnie interesuje to 50km/h


i doszedłem do wniosku ze problemem z jakim muszę wpierw się zmierzyć to źródło zasilania w grę wchodzi :

1. samodzielna robótka z pakietów 4S, znalazłem LiIon 30C oraz LiFePo4 30C, czyli jak dobrze rozumiem mogę spodziewać się podobnej wydajności prądowej niezależnie czy wybiorę LiIon czy Lifepo ? - koszty około 1300-1400zł + obudowa + ładowarka

2. zakup gotowej baterii LiIon z maxev.pl http://www.maxev.pl/p77,a...ah-hw4812r.html w cenie 1660zł

3. zakup gotowej baterii LiFePo4 - http://www.maxev.pl/p119,...4-48v-10ah.html w cenie 2300zł czyli dużo :-(

4. szukanie na forum w dziale bazar gotowej samoróbki na 48V lub 60V


pkt 1
praktycznie odpada, nie mam tyle pewności , cierpliwości i chęci dłubania, moj pierwszy ebajk ma najpierw jeździc a potem mogę w nim podłubać :-)

pkt
bateria LiIon jak dobrze rozumiem ma okołło 500 cyli życia czyli u mmnie wychodzi to około 3 lata, max prąd ciągły piszą że 25A

pkt 3
bateria LiFePo ma 2000 cykli życia czyli dla mnie to ok. 10lat (i dlatego skłaniam się do zakupu LiFePo) , max prad ciągły piszą że 30A

pkt 4
ktoś ma takową gotową bateryjkę ?
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 30
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

Na Twoim miejscu jeśli miałbym wybierać między tymi dwoma to zdecydowałbym się jednak na LiFe :
- większy prąd da więcej frajdy
- przeżyje więcej cykli ładowania

Jednak nic nie równa się ze składakami LiPo. Koszt z bms i ładowarką dla bateri 15Ah i 60V powinien się zamknąć w cenie tego liiona a zyskujesz znacznie większy prąd i pojemność.

Polutowanie takiej baterii jest b. proste biorąc pod uwagę wszechobecne poradniki.
Ja swoją składałem "na spokojnie" 2 dni mimo że w zasadzie nie mam za wiele wspólnego z elektroniką

Radzę się więc lepiej zastanowić jeszcze raz nad lipo, po co płacić dwa razy...
 
 
jedrula 
początkujący


Dołączył: 11 Cze 2014
Posty: 27
Skąd: Swinoujscie
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

No własnie próbuje policzyć koszta, dziennie do pracy 16km, srednio 21 w miesiac x 12 miesiecy okolo 4000 km rocznie


zakup LiPo 10Ah- 500cykli (zakładam ze dziennie rozładuje ją praktycznie całą na odcinku 16km)
500x16km = 8000 km czyli mniej więcej za 2 lata przyjdzie mi kupić nową baterię lipo ?

zakup LiFe - 2000x16km = 32 000km = 8 lat jeżdzenia

Wychodzi ze z punktu czysto finansowego bateria LiFe przeżyje u mnie 300% dłużej a kosztuje 30-40% drożej

czy dobrze to licze ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

3000 cykli w teorii vs 500 cykli minimum w praktyce.

48V 10Ah to jest zasięg ~45km,chyba, że to będzie pełen ogień ;)

Jeśli to będzie 1 ebajk to zrobisz rocznie 4k km do pracy + 4k km weekendami dla zabawy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
jedrula 
początkujący


Dołączył: 11 Cze 2014
Posty: 27
Skąd: Swinoujscie
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

tas napisał/a:


Jeśli to będzie 1 ebajk to zrobisz rocznie 4k km do pracy + 4k km weekendami dla zabawy.


a to mi się bardzo podoba :D oplułem kawą monitor :D

nie brałem pod uwagę dodatkowych km

TAS cały ogień to nie ale te 45-50km/h chce robic, mam juz kask i odpowiedni ubiór nawet :D
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

Serio, ale prawie wszyscy, którzy nie mieli wcześniej ebajka i zmontowali coś fajnego to nagle odkrywają, że ponownie kochają rower i np wracasz z pracy specjalnie dłuższą trasą, dajesz do ładowarki i "jeszcze z godzinkę wieczorem", w weekend czekasz tylko na wolne sobotnie/niedzielne popołudnie tylko po to by wyruszyć w trasę, poczuć wiatr we włosach...
Ojj... tak było, jest i będzie :)

Ja robię rocznie 3k km do pracy (15-20km w sumie, zaleznie od trasy :P ) + 5k km "dla zabawy" :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

tas napisał/a:
w weekend czekasz tylko na wolne sobotnie/niedzielne popołudnie tylko po to by wyruszyć w trasę, poczuć wiatr we włosach...
Ojj... tak było, jest i będzie :)

Zapewne każdy to potwierdzi :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

Ja robię średnio 2,5x więcej dla zabawy, przyjemności z samego jeżdżenia niż do pracy więc coś w tym jest. Często jest tak jak pisze tas czyli wracam z trasy 40-50km i szybciutko pędzę podłączyć aku do ładowania po czym po 3 godzinach znowu ta sama ilość km i czasami jeszcze jest mało . Walnęło by się więcej ale dwa cykle ładowania to z 6 godzin i brakuje czasu . Dla tego teraz będę miał aku 4kWh i ładowarkę 6,4kW która jest to teoretycznie wstanie naładować w około 45min (realnie ze względu na trwałość aku do 1,5-2 godzin będę wydłużał ładowanie) i to powinno już być wystarczająca pojemność by się w końcu "najeździć". :twisted:
 
 
Adamo 
brygadzista



Pomógł: 1 raz
Wiek: 49
Dołączył: 02 Cze 2014
Posty: 204
Skąd: podlaskie
Wysłany: Pon 09 Mar, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
tas napisał/a:
w weekend czekasz tylko na wolne sobotnie/niedzielne popołudnie tylko po to by wyruszyć w trasę, poczuć wiatr we włosach...
Ojj... tak było, jest i będzie :)

Zapewne każdy to potwierdzi :-)


Dokładnie :grin: tylko z tym wiatrem we włosach to nie mogę powiedzieć ale jak wieje po glacy to jest przyjemnie :mrgreen:
Inwestuj tak abyś dwa razy nie kupował bo wtedy dopiero jest drogo hehe
_________________
Co siejesz to zbierasz.
 
 
medykmtb
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Mar, 2015   

dlugoterminowo lifepo4 sa lepsze.za podobne pieniadze masz ok 3x tyle trwalosci.poza tym mniej wrazliwe na zmiany temperatur.co do zasiegu, ja na starym jeszcze silniku(1500w) 48v15ah mialem zasieg 45km na full(ok 40-45km/h i 73km zasiegu przy jezdzie ok25-30km/h.trzeba uwzglednic wzniesienia,czasem i silny wiatr ktory zjada moc.co do obciazen, modelarskie ogniwa sa przeciazane ikrocej beda zyly wzamian za duzy prad.zakup headway cylindrycznych np 15ah 40152s ma sporo plusow,obciazalnosc 10c(150A)max ladowanie do 3c(45A) a ladujac pradem do 1c(15A) powinienes miec zywotnosc 2-3k cykli.jak jezdzilem przy -5st zasieg mi spadal ok 20-30%. lipo napewno mialaby gorzej,wystarczy sprawdzic jak jest z telefonem na mrozie
 
 
tumich 
brygadzista



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: małopolska
Wysłany: Wto 10 Mar, 2015   

A jak się maja LifePO do Li-ion względem wrażliwości na uszkodzenia?
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 10 Mar, 2015   

Mylisz się co do lipo medyk. Rower spędzał po 9 godzin w temperaturach do -11 i nie odnotowałem spadku pojemności. To jest właśnie przewaga nad Life - spadek pojemności przy ujemnych temperaturach
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Mar, 2015   

Proponuje żeby nie gdybac na temat żywotności i zachowywania się w różnych temperaturach tylko przedstawiac swoje poglądy popierajac danymi, jakimiś realnymi testami najlepiej laboratoryjnymi. Jest masa informacji w internecie więc jest czym się poprzeć.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 10 Mar, 2015   

Co to za argument "żywotność 2000-3000 cykli"? 8 lat użytkowania? No litości, kompletnie oderwane od rzeczywistości już nie tylko w praktyce, ale i w teorii. A to, że na jakiejś karcie katalogowej pisze chińczyk 3k cykli przy rozładowaniu prądem 0.5c do 50% w temperaturze 25st... to wiecie. Pisać sobie może bo i tak spełnienie warunków jest niemożliwe, tak samo jak potwierdzenie ich prawdziwości.

Argument to jest CENA
Argument to jest DOSTĘPNOŚĆ
Argument to jest ŁATWOŚĆ WYMIANY
Argument to jest DUŻY PRĄD
i inne praktyczne aspekty...

A nie jakaś tam teoretyczna żywotność 8 lat :)
W ciągu 8 lat zmienisz rower i całego ebajka z 5 razy...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Mar, 2015   

tas napisał/a:
W ciągu 8 lat zmienisz rower i całego ebajka z 5 razy...


i zwiększysz moc o 8razy :twisted: :twisted:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group