ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Używany e-rower z napędem MERIDA (mid-drive)
Autor Wiadomość
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

Może trochę skrótowo napisałem...

Do zestawu 7s teoretycznie powinno się użyć BMS-a 7s, ale kupiłem 13s (zresztą 30A) - bo taki akurat był do wzięcia :wink:
Chodzi o to, że - jak się tutaj dowiedziałem - niektóre modele BMS-ów przeznaczone do pracy z określoną liczbą ogniw szeregowych, mogą poprawnie pracować także z mniejszą liczbą ogniw w szeregu. Ale nie każdy układ jest tak "uniwersalny", to musi być info pewne i sprawdzone, bo (oszczędzając 50-100zł) szkoda zrypać nietani przecież zestaw Li-Ion stosując niepewny układ zabezpieczająco-nadzorujący.
Ten mój BMS ma ponoć taką możliwość, i choć jest na 13s, to pracuje także z minimalną liczbą ogniw 7s.
Tak mnie zapewniono, i jak na razie jest wszystko w porządku - ale to jest początek pracy tego pakietu z tym BMS-em; mam zamiar sprawdzić po jakimś czasie czy poszczególne segmenty szeregowe trzymają prawidłowe napięcie (oczywiście, dam BMS-owi czas na zbalansowanie po naładowaniu).
Możesz użyć tego BMS-a z odzysku, ale czy masz pewność, że jest w 100% sprawny?
Bo tylko wtedy możesz to zrobić, ew. sprawdzać co jakiś czas skuteczność balansowania (np. zmierzyć segmenty po naładowaniu - może są nierówne - i pozwolić na zbalansowanie; pomierzyć ponownie po jakimś czasie).
Jeżeli wtedy będzie w miarę równo, to układ działa.
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

ten stary pakiet stał w piwnicy pół roku i na płytki balansera? pokapała mi woda Na jednym lipo było tylko 0,8V pozostałe ok 3,9v Po naładowaniu były ogniwa ok 4,10V z wyjatkiem tego rozładowanego który się naładował do 3,86V i tak zostało po kilku dniach I nie wiem czy jedna cela była zdechła czy zdechł jeden obwód balansera przez wilgoć Zamienię może miejscami dwa sąsiednie ogniwa żeby się upewnić ? Jak nie masz już namiaru do goscia od naszych Merid to ja go namierzyłem jakby co Czy sam zgrzewałeś/ lutowałeś? Pakiet? Jeśli tak to jak bezpiecznie? Czy accu przylegają do siebie? bo widze że są takie płytki z otworami na accu Ja myślę zrobić pakiet 6p10s z trochę mocniejszych accu np 2950mah Nie przewiduję dłuższych wycieczek na e-bike z takim silniczkiem Jeżdzimy z żoną do puszczy na trekking z niedużymi wzniesieniami zwykłymi góralami Gary Fisher / dwa kupione kiedyś za 550pln obydwa /
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

Zerknąłem na forum i niektórzy sugerują żeby podnieść napięcie pakietu przy ograniczeniu prądowym sterownikiem i w ten sposób podnieść moc roweru sugerują pakiet 10S??
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

Kupiłem 42szt accu NCR18650A 3100mAh Panasonic Realnie podobno min 2900-2950 za 310pln z przesyłką z blaszami po rozcięciu oryginalnego pakietu i nowymi koszulkami do założenia
Czy mogę liczyć na ewentualną pomoc przy złożeniu pakietu?? Wykorzystam mój BMS 7S i zobaczymy Miałbym jakies 17Ah??
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

Bez pomiarów, kontroli - nikt nie powie Ci z całą odpowiedzialnością, czy ten BMS jest sprawny.

Co do ogniw, ja kupiłem 6 sztuk zgrzanych zestawów 3p4s (72 sztuki) i część "klocków" wykorzystałem w całości, pozostałe tnąc i dolutowując odcięte kawałki do, hmm... "rdzeni", czyli gotowych klocków 3p4s.
Do lutowania mostków używałem lutownicy dużej mocy (250W) i wykorzystałem paski blachy miedzianej 0,2mm. Co ważne, wykorzystałem oczywiście w każdym wypadku przygrzane do ogniw tasiemki niklowe - tak, aby w żadnym razie nie przegrzewać obudów ogniw.
Lutownica o dużej mocy jest według mnie korzystna, ponieważ lutowanie trwa bardzo krótko (ale koniecznie trzeba wcześniej pocynować końce blaszek miedzianych i punkty lutowania na tasiemkach niklowych). Do cynowania niklu polecam wszystkim kwas ortofosforowy (H3PO4), doskonale ułatwia pracę (także do cynowania kwasówki oraz miedzi i stopów, ale z miedzi dobrze jest go zmyć po lutowaniu - może skorodować po dłuższym czasie cienką miedź).
Wiem (czytałem tu o tym), że ludzie łączą tasiemkami ogniwa 18650, lutując bezpośrednio do den cylindrycznych obudów - ale mało mi się to podoba. Obawiam się, że chemia może się w środku ogniwa "odparzyć" i gazować; z przekrojów wynika, że elektroda dodatnia jest niejako w powietrzu (to taka kształtka, przygrzana do ogniwa) i tu jest dość bezpiecznie, ale elektroda ujemna (dno cylindra) ma bezpośredni kontakt z chemią wnętrza ogniwa.
Dlatego dobrym jest kupno ogniw z przygrzanymi blaszkami, jakichś gotowych a nieużywanych pakietów.
Ogniwa 18650 mają izolację zewnętrzną z koszulki termokurczliwej, ale jeśli się ona uszkodzi podczas rozcinania klejonych pakietów - trzeba to zaizolować.
Kleić można za pomocą "hot glue", nie jest to może idealne, ale wystarczające - ja dodatkowo spiąłem gotowe pakiety potężnymi "gumskami recepturami" ciętymi z dętki samochodowej i motocyklowej :grin: Uznałem, że takie elastyczne ściagnięcie ich "do kupy" będzie dobrze przeciwdziałało nieuniknionym wstrząsom.
Istnieją koszyczki do montażu ogniw (1. pojedyncze, można budować dowolne zestawy i 2. gotowe wielogniazdowe kształtki dla różnych konfiguracji), jednak Chińczyk dość drogo sobie za to liczy.
Ale co ważniejsze w moim wypadku (szerokość 5p), koszyczki wprowadzałyby odstęp między ogniwami - w 1. przypadku większy (są tam zamki łączące kształtki), w 2. nieco mniejszy i wtedy pakiety mogłyby nie wejść do pojemnika na akumulatory - zrezygnowałem więc z nich (przy pakiecie o szerokości 4 ogniw nie ma tego problemu).
Drugi może ważniejszy powód, to fakt bezpośredniego sklejenia fabrycznych pakietów 3p4s - nie było sensu ich rozcinać na pojedyncze sztuki ogniw, żeby wpasować koszyczki.
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

Pavyan, zawracam gitarę, ale kolejny raz czytam na forum, że na silnik 250W dają 10s
Co jakby dać 10s na próbę z twoim bms-em lub nowym 10S u mnie np w pakiecie 10s4p /3000mAh x4 u mnie/ i tak podnieśc siłę ciągu pod górę , ale czy można wykorzystać oryginalny sterownik jako ogranicznik prądowy Czy ogranicza nasz sterownik też napięcie? i qpa - trzeba nowy sterownik I dzięki za wszystkie info
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

OK, ale na JAKI silnik?
U nas jest zwykły szczotkowy silnik DC, a z tego co tu można wyczytać - owszem, duże przewoltowanie ludzie stosują, ale w silnikach bezszczotkowych, BLDC.
Nie powiem autorytatywnie, dlaczego można wepchnąć w silnik BLDC dwa, a nawet trzy razy więcej mocy (ale raczej nie w sposób ciągły), jednak jestem pewien, że u nas to nie przejdzie na dłuższą metę.

Ale... co przychodzi mi do głowy: choćby taki komutator - to bardzo niedoskonały sposób przełączania pola magnetycznego, strata mocy (efektywności), grzanie, wypalanie.
Przy większych niż nominalne prądach straty na komutatorze będą rosły i to raczej nieliniowo, może się zacząć lawinowo wypalać albo tworzywo nie wytrzyma temperatury.
Ten problem w BLDC załatwia się komutacją elektroniczną, straty przełączania są o wiele mniejsze - bo tylko na niskoomowych złączach mosfetów wykonawczych.
Czy u nas sterownik ogranicza napięcie, nie wiem; zastanawiałem się nad tym (bo nie zauważam wyraźnego spadku "siły ciągu" silnika przy rozładowanych akumulatorach), ale na logikę to byłoby zupełnie bez sensu i nie podejrzewam takiego rozwiązania.
Moc wtedy tracona byłaby wewnątrz sterownika, po prostu by się mocno grzał.
Zakładając brak stabilizacji napięcia przez sterownik, moc przy 20V to 200W, a przy 29V to 290W (zakładam 10A poboru) - oscyluje w pobliżu 230W nominalnej mocy.
Ale pakiet 10s da z początku nawet 420W, to stanowczo może być za dużo dla tego silnika.

Mówiąc prawdę, zastanawiałem się nawet nad zestawieniem pakietu 8s, ale dałem sobie spokój.
Doszedłem szybko do wniosku, że "siły ciągu" to wiele by nie dodało, a ja CHCĘ :wink: się trochę męczyć na rowerze; dużo ważniejszy był dla mnie zasięg - pojemnik na akumulatory jest jaki jest i nie zmieści się w nim więcej niż 70 ogniw plus BMS.
W gorące dni silnik jest naprawdę całkiem ciepły, nawet w moich płaskich okolicach - według mnie ma ponad 60 stopni... a to już jest wiekowy sprzęt.
Czyli - komutator i emalia na uzwojeniach wirnika na pewno nie są w lepszym stanie, niż w dniu jego urodzin :grin:

ED: W swoich marzeniach - które z wysiłkiem odganiam :mrgreen: - widzę konstrukcję spawaną ze stali kwasoodpornej, z pełnym amortyzowaniem, i zastosowaniem silnika BLDC, huba dość dużej mocy jako napędu mid-drive.
Może to i bez sensu (jak powie zapewne wielu forumowiczów), ale nasz "midek" bardzo mnie przekonał do tego systemu... choć łańcuch mu już mocno wisi :grin:
W moim odganianiu marzeń bardzo pomaga mi brak czasu, he, he.
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016   

tą ładowarkę z magmy to masz cc/cv ?? czyli po osiągnięciu 4,2v trzyma 4,2v i dalej laduje cv do odcięcia przy ok 50mA Podobno jeśli ładowac tylko cc to do ogniwa wchodzi do 80% max Tak też sobie pomyślałem co jakby dołożyć do przedniego koła BDLC 24V i czasem włączyć turbo?? Ale wymysliłem :mrgreen: :mrgreen:
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016   

co myślisz o takiej ładowarce http://pl.aliexpress.com/...a2-85d6c2586e6d
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016   

Znalazłem jakąś informację na Forum, że ona nie ma trybu CV, nawet upewniałem się dodatkowo - i ktoś potwierdził, że ładowarka z MAGMY ma oba tryby, CV również.
Sam jeszcze nie sprawdzałem tego "na żywca", ale ładuję nią i przebieg ładowania wygląda OK.
Może zrobię przejściówkę XLR męski/żeński i wtedy będę mógł zmierzyć prąd/napięcie podczas ładowania - czyli potwierdzić lub zaprzeczyć.

Też przeglądałem Aliexpress w poszukiwaniu ładowarki, ale dałem sobie spokój - nie są zbyt tanie. Ta linkowana niby ma 5A, ale to już jest 200zł i spróbuj wyegzekwować gwarancję w razie awarii.
Magmowska ma 3A i koszt 65zł plus przesyłka, poza tym jest gwarancja na miejscu.
U mnie ładuje w nocy, więc nie jest dla mnie istotny wydłużony czas ładowania.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 19 Lip, 2016   

Pavyan napisał/a:
Znalazłem jakąś informację na Forum, że ona nie ma trybu CV, nawet upewniałem się dodatkowo - i ktoś potwierdził, że ładowarka z MAGMY ma oba tryby, CV również.

W tej ładowarce prąd systematycznie maleje i ładowarka wyłącza się po osiągnięciu konkretnego napięcia. W moim egzemplarzu to jest 41,8V. Przy 36V mam 3,5A a przy 39V 1,5A. Raczej trudno to nazwać CC. Nadaje się do baterii o niezbyt dużej pojemności.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Wto 19 Lip, 2016   

Tak, ale piszesz o ładowarce 36V, a w temacie chodzi o 24V.
Co nie zmienia prawdopodobnie sposobu działania tych tanich modeli z MAGMY, prawdopodobnie jest identyczny w każdej ich ładowarce Li-Ion tego typu, a jedynie wyjściowe napięcia nominalne są różne.
Mam to zamiar skontrolować, ale - jak pisałem - muszę zrobić przejściówkę między wtykiem a gniazdem XLR, bo nie chcę ciąć kabli do wpięcia amperomierza i/lub woltomierza.

Co do prądu ładowania, to racja - mały jest, mam 23Ah i ładowanie trochę trwa.
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Wto 19 Lip, 2016   

Przyszły zamówione 42szt 18650 Teraz zmontowałem 7S1P i podłączyłem mojego BMS-a ze zużytego lipo 7S1P 10AH Rozładowałem trochę pakiet przez roztargnienie zbyt dużym prądem 8A ale tylko ok 15min na szczęście /a maxa ma 5A/ i doładowuję go ładowarką 29,2v od pakietu nimh / prąd 2.8A przy standard 1,5A/ ale krótko ładowało ok 30 min i zielona diodka z pomarańczowej i prąd spadł o połowę ładuje dalej i spada spada po kolejnych 20 min jest 0,4A ale napięcie 28,6 ładowania i już nie rośnie .Zaraz podłączę dwie szeregowo samochodowe żarówki po 21W i zobaczę czy odłączy BMS znów naładuję Jest szansa, że będę musiał jednak kupić nówkę BMS -a . Rozmawiałem z gościem z Nexena i potwierdził że łądowarka z Magmy raczej ma cc/cv Muszę kupić . jeszcze zakup tasmy niklowanej o do roboty! Pavyan nie czujesz nic większego momentu obrotowego po przejściu na Li-iony?? bo nasz sterownik chyba nie odcina prądu??
Jak zwykle spaliłem zakres 20A na najtańszym multimetrze !! mierząc napięcie Musze zainwestować z bezpiecznikiem :mrgreen: :mrgreen:
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Wto 19 Lip, 2016   

Nie czuję niczego innego na Li-Ionach.
Tak jak i nie czuję jakiejś większej "siły ciągu" na świeżo naładowanych akumulatorach, niż na rozładowanych.
Może ten sterownik w MERIDZIE nie jest wcale "prostakiem", może jest wykształcony i zaawansowany? :grin: I "cuś" robi z prądem/napięciem?

Nie kupuj taśmy niklowanej, tylko niklową :wink:
Albo poszukaj blachy miedzianej 0,2-0,25mm i potnij na paseczki, ona wystarczy a nawet przewyższy nikiel.
 
 
camra 
początkujący


Dołączył: 04 Lip 2015
Posty: 40
Skąd: Krzeszowice
Wysłany: Sob 23 Lip, 2016   

Pavyan Podlutowałem licznik i bez sterownika na 4tym biegu wspomaganie do ok 33-34km/h jeśli mam dobrze`ustawiony licznik na koło Bez sterownika to mója Merida ma przyzwoitą moc ale ze sterownikiem to pod górę męka Pańska!! Zdecydowałem się na li-ion-y i przełącznik z przekażnikiem, którym będę włączał turbo /omijając sterownik / przy podjazdach - trzymasz cały czas wciśnięty przycisk , puszczasz przycisk - sterownik.
Na razie wpakuje moje 42szt ale jak będzie fajnie to dołoże kolejne
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group