ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015   

Tak, da się zbudowac dzialajacy pakiet stworzony z roznych ogniw. I byc może wielu zaskocze ze taki pakiet nie ma ( nie musi) miec segmentow o identycznej pojemnosci. Ja trymam sie zasady : nie mieszam w części rownoleglej roznych ogniw, mimo iż niektórzy koledzy robia tez takie konstrukcje.
Aby pakiet byl użyteczny celem musi byc taka konstrukcja która względnie rownomiernie sie rozladowuje pod zalozonym obciazeniem i ładuje na tyle rowno-miernie aby w koncowej fazie nie byl KKONIECZNY BMS, balancer ale jesli zostanie uzyty to sprawnie wyrówna napiecia max ogniw z tolerancja 20-30 mV.
Taka konstrukcja wymaga z powodow praktycznych względnie łatwo wymiennych segmentow, bo nie da sie uniknac konieczności, pomiarow, wymian niektorych ogniw.
Moje udanie przypadki to pakiet 10S w ktorym (zaznaczam celowo) są lub byly obok siebie trzy rodzaje
segmentow :
5P z ogniw wysokopradowych 1,6 Ah
6P z ogniw nowych 2,9-3Ah
7-8P z ogniw slabszych/uzywanych o pojemnosci 2,2 Ah.
Taki pakiet co jakis czas mierze w czasie jazdy (monitor z logerem) aby sprawdzic ew najgorszy segment i ładuje typowym zasilaczem do li-ion. Jak wspomnialem poprawne ladowanie jest z i bez BMS co jest swiadectwem sprawnosci calosci.
To porada dla tych którzy kupujac ogniwa z roznych zrodel, uzywanych po pewnym czasie spotykaja sie z obawą ze w trakcie eksploatacji beda zmuszeni do zakupu kpl ogniw aby uruchomic pakiet.
Zapewniam że takie koństrukcje są mozliwe ale kosztem czasu, dokładności pomiaru i dysponujac pewnym zapasem ogniw.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 22 Kwi, 2015, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Cezar38 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2013
Posty: 193
Skąd: Tarnów
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015   

W nowym fabrycznym akumulatorze się pakiety rozjeżdżają, a Wy polecacie i zachwalacie takie składaki.
Potem zamiast jeździć i się cieszyć z użytkowania ładuję-jadę, to jest monitorowanie, badanie, ładowanie, dbanie, mierzenie, wymienianie, myślenie, przepinanie, nadzorowanie... Widzę, że zaraz będą zawody kto zbuduje akumulator taniej z bardziej "byle czego". Da się? Da. Tylko po co i dla kogo jest takie ebajkowanie?
_________________
Bike MK2 6500W
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015   

gienek333 napisał/a:
Bo narysował tylko te piętra kombinowane, tych jednorodnych nie (tak mi się wydaje :?: )

Narysował prawidłowo. Zaznaczył na żółto i czerwono identyczne pietra 2+3 równolegle w każdym pietrze. I tak jak napisał w sumie jest 6+9 ogniw dwojakiego rodzaju.
Dlatego napisałem, że powinno być OK.
Co do wypowiedzi kolegi wyżej, zupełnie się z nim zgadzam. Nie ma to jak żele ;)
Wkładam, ładuję i jeżdżę, aż zasięg spadnie o połowę, to sprawdzam co się stało :D Najczęściej wymaga to 3 lat użytkowania :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015   

Cezar38 napisał/a:
W nowym fabrycznym akumulatorze się pakiety rozjeżdżają.....
?..Da się? Da. Tylko po co i dla kogo jest takie ebajkowanie?

Masz rację, należy używać wyłącznie nowych ogniw i fabrycznych rowerów elektrycznych......
A dla tych którzy wiedzą że w nawet w nowych akumulatorach występuje rozjezdzanie napiec,
chcących coś zrobić samodzielnie, nauczyć sie panować nad tą materia, zresztą przydatną przy wielu innych konstrukcjch, choćby przy reanimacji elektronarzędzi akumulatorowych to tego typu wskazowki się przydają.
To konstrukcje DIY, tylko dla tych co to chcą, polubia lub robią to z konieczności ograniczenia kosztów..
A dla pozostalych jest rynek komercyjny i płatny serwis.
Ps. Mnie z kolei zupelnie nie interesuje samodzielna budowa części mechanicznej roweru albo jest mi trudno zrozumieć pasje licznych konstruktorów latarek ale ich szanuję, bo wiem że to coś więcej niż chęć patrzenia jak swieci.....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
Mnie z kolei zupelnie nie interesuje samodzielna budowa części mechanicznej roweru albo jest mi trudno zrozumieć pasje licznych konstruktorów latarek ale ich szanuję, bo wiem że to coś więcej niż chęć patrzenia jak swieci.....


Strzał w dziesiątkę, jeśli chodzi o podejście.

A jeśli chodzi o zeeltoma - też doskonale rozumiem. Doceniam wagę (dosłownie i w przenośni) zasilania żelowego. Sam byłem dotąd zwolennikiem żeli. Proste, mocne i niezawodne (o ile się umie właściwie żele eksploatować). Mimo to, gdyby nie ciekawość i chęć eksperymentów prawdopodobnie ludzkość nadal poruszałaby się konno.
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015   

I nadal się porusza, może w mniejszym stopniu, niż kiedyś i bardziej rekreacyjnie, ale jednak... ;)
 
 
oper11 
młodzik


Dołączył: 13 Cze 2014
Posty: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   Re: pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw

przenikanie napisał/a:
Rafał napisał/a:


Ja z doswiadczenia wiem ze da sie z takim pakietem spokojnie zyc. Rozjazdy pojawiaja sie przy rozladowywaniu natomiast po naladowaniu pakiet prawie idealnie sie balansuje.
Np rozladowujac pakiet i wyciagnawszy z niego 10ah, bedziesz mial rozne napiecia, bo z jednego wyciagniecei 10Ah to bedzie np 50% pojemnoscie a z drugiego 10Ah to bedzie np 40% pojemnosci.
Jak z kazdej sekcji wyciagniesz 10Ah i nastepnie w kazda wladujesz 10Ah to napiecie powinno sie idealnie zgrac.


To mi trafia do przekonania. Ktoś jeszcze to potwierdzi?
Zakładam przy tym, że bateria wyposażona jest w BMS

Mam pytanie bo nie jestem pewny poprawności działania: chcę zregenerować baterię w której jest 7 ogniw Li-ion, kazde ma 10 Ah. Z braku oryginalnych chcę kupić 49 szt 18650 Samsunga które mają 2600 mAh [bo tyle zmieści się w obudowie baterii] Jeżeli zrobię pakiet złożony z 7 ogniw połączonych równolegle i takich pakietów będzie 7 połączonych szeregowo a pomiedzy każdy z pakietów wepnę jeden z 6 przewodów które idą z balansera to czy taka bateria będzie działać prawidłowo? Zamiast 10 Ah będę miał ponad 18 Ah ale czy nie będzie problemu z balansowaniem? Znalazłem na Allegro firmę która oferuje w cenie ogniw darmowe zgrzewanie w dowolne pakiety.Będę wdzięczny za odpowiedz bo robię to po raz pierwszy i nie chciał bym wyrzucić 8oo zł w błoto.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Możesz zwiększyć pojemność akumulatora :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Większa pojemność zawsze sie przyda ale warto sprawdzic jakie tam byly oryginalne ogniwa. Bo jesli byly tam np wysokopradowe 2Ah w układzie 5P7S to pojemnosc wprawdzie byla 10Ah ale prad max 50A. Natomiast zwykle 'laptopowe' nawet 7P to prad max 28 A i gorsza charakterystyka, czyli większy spadek napięcia przy tych pradach. A balansowanie będzie poprawne jeśli ogniwa będą względnie równe.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Zgodzę się z "przedmówcą",sporo zależy jaki silnik (prąd) i jakie ogniwa.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

po 7s nie spodziewałbym się dużych prądów :razz:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Ja mam skuter (115 kg masa własna), 2,8 kW i 18V (ja stawiam na 5S), chyba 50A to trochę malo :shock:
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Ja swojej baterii używam tylko do wspomagania bo górek u nas dużo. Zrobiłem ją z ogniw używanych niewiadomego pochodzenie i pojemności, sprawdzałem je tak że naładowane ogniwo obciążałem żarówka halogenową i po 20 sekundach zapisywałem napięcie podobne łączyłem w pakiety. Tak stworzyłem baterię skała dającą się z 10 segmentów po 8 ogniw w segmencie. i jeżdżę już drugi rok nie przejmuje się ze po jeździe rozjazdy są duże około 1 volta a jak podłączam do ładowarki modelarskiej to pomiędzy segmentami też około 0,5 volta jeśli jest różnica 0,5 volta podładowuje ten segment osobno jeśli po kilku ładowaniach różnica nie znika dodaje jedno też stare ogniwo mam tak wzmocnione trzy segmenty. W baterię wchodzi mi 500 Wat cieszę się i jeżdżę a nie przejmuje jakimiś miliwoltami. Jeżdżę oczywiście z wpiętymi alarmami w złącza do balansowania, przejeżdżam na wspomaganiu na tej baterii około 100 km.Prawie cały czas podczas jazdy wspomagam.
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
oper11 
młodzik


Dołączył: 13 Cze 2014
Posty: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 08 Maj, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
Większa pojemność zawsze sie przyda ale warto sprawdzic jakie tam byly oryginalne ogniwa. Bo jesli byly tam np wysokopradowe 2Ah w układzie 5P7S to pojemnosc wprawdzie byla 10Ah ale prad max 50A. Natomiast zwykle 'laptopowe' nawet 7P to prad max 28 A i gorsza charakterystyka, czyli większy spadek napięcia przy tych pradach. A balansowanie będzie poprawne jeśli ogniwa będą względnie równe.

Silnik mam 250 Watt Sanyo Dynamotor na 24 Volty.Jaki pobiera prąd to nie wiem a ogniw jest tylko 7 połączonych szeregowo też nie wiem czy wysokoprądowe.Nie ma na nich żadnego symbolu, może jak je zdemontuje to coś będzie pisać pod spodem. Jedno ogniwo ma wymiar 12,6cm x 6,6 cm x 2cm. Jeśli mi się uda to zamieszczę zdjęcie.No ale skoro z 7 ogniw 18650 można wyciągnąć 28 Amper to może wystarczy na taki silnik? Na zdjęciu są widoczne tylko 3 ogniwa ale pod spodem są jeszcze 4. Może ktoś się orientuje na jaki są prąd? Będę wdzięczny za info.A jak by ktoś wiedział gdzie takie kupić to byłbym cały szczęśliwy.

DSCF1024.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 321 raz(y) 2,84 MB

DSCF1025.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 269 raz(y) 2,76 MB

Ostatnio zmieniony przez oper11 Pią 08 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
oper11 
młodzik


Dołączył: 13 Cze 2014
Posty: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 08 Maj, 2015   

tomek701 napisał/a:
Ja swojej baterii używam tylko do wspomagania bo górek u nas dużo. Zrobiłem ją z ogniw używanych niewiadomego pochodzenie i pojemności, sprawdzałem je tak że naładowane ogniwo obciążałem żarówka halogenową i po 20 sekundach zapisywałem napięcie podobne łączyłem w pakiety. Tak stworzyłem baterię skała dającą się z 10 segmentów po 8 ogniw w segmencie. i jeżdżę już drugi rok nie przejmuje się ze po jeździe rozjazdy są duże około 1 volta a jak podłączam do ładowarki modelarskiej to pomiędzy segmentami też około 0,5 volta jeśli jest różnica 0,5 volta podładowuje ten segment osobno jeśli po kilku ładowaniach różnica nie znika dodaje jedno też stare ogniwo mam tak wzmocnione trzy segmenty. W baterię wchodzi mi 500 Wat cieszę się i jeżdżę a nie przejmuje jakimiś miliwoltami. Jeżdżę oczywiście z wpiętymi alarmami w złącza do balansowania, przejeżdżam na wspomaganiu na tej baterii około 100 km.Prawie cały czas podczas jazdy wspomagam.

Ja też używam baterii tylko do wspomagania bo taką konstrukcję ma rower, silnik nie działa jak się nie kręci pedałami.Ale muszę zmontować baterię tak aby działała poprawnie bez póżniejszego zaglądania do niej i bez możliwości żadnych pomiarów bo musiałbym za każdym razem rozkręcać obudowę co było by trochę kłopotliwe.Jestem trochę zawiedziony starymi ogniwami bo po 389 ładowaniach [a rozładowywałem je najczęściej tylko do połowy] straciły ok. 70% pojemności.Na nowych robiłem ponad 60km a teraz ok 15-18.Ostatnio z ciekawości zmierzyłem napięcia na na ogniwach po rozładowaniu i było od 3,70 do 3,94 na poszczególnych celach. Czyli balanser już nie wyrównuje napięć bo są tak zużyte? Mam jeszcze drugą identyczną baterię kupioną ponad rok temu i na tej po 337 ładowaniach robię ok 45km. Ta pierwsza może była jakaś zleżała. Rower to Sparta E-Motion C2.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group