|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015
|
|
|
Tak, da się zbudowac dzialajacy pakiet stworzony z roznych ogniw. I byc może wielu zaskocze ze taki pakiet nie ma ( nie musi) miec segmentow o identycznej pojemnosci. Ja trymam sie zasady : nie mieszam w części rownoleglej roznych ogniw, mimo iż niektórzy koledzy robia tez takie konstrukcje.
Aby pakiet byl użyteczny celem musi byc taka konstrukcja która względnie rownomiernie sie rozladowuje pod zalozonym obciazeniem i ładuje na tyle rowno-miernie aby w koncowej fazie nie byl KKONIECZNY BMS, balancer ale jesli zostanie uzyty to sprawnie wyrówna napiecia max ogniw z tolerancja 20-30 mV.
Taka konstrukcja wymaga z powodow praktycznych względnie łatwo wymiennych segmentow, bo nie da sie uniknac konieczności, pomiarow, wymian niektorych ogniw.
Moje udanie przypadki to pakiet 10S w ktorym (zaznaczam celowo) są lub byly obok siebie trzy rodzaje
segmentow :
5P z ogniw wysokopradowych 1,6 Ah
6P z ogniw nowych 2,9-3Ah
7-8P z ogniw slabszych/uzywanych o pojemnosci 2,2 Ah.
Taki pakiet co jakis czas mierze w czasie jazdy (monitor z logerem) aby sprawdzic ew najgorszy segment i ładuje typowym zasilaczem do li-ion. Jak wspomnialem poprawne ladowanie jest z i bez BMS co jest swiadectwem sprawnosci calosci.
To porada dla tych którzy kupujac ogniwa z roznych zrodel, uzywanych po pewnym czasie spotykaja sie z obawą ze w trakcie eksploatacji beda zmuszeni do zakupu kpl ogniw aby uruchomic pakiet.
Zapewniam że takie koństrukcje są mozliwe ale kosztem czasu, dokładności pomiaru i dysponujac pewnym zapasem ogniw. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 22 Kwi, 2015, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Cezar38
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Paź 2013 Posty: 193 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015
|
|
|
W nowym fabrycznym akumulatorze się pakiety rozjeżdżają, a Wy polecacie i zachwalacie takie składaki.
Potem zamiast jeździć i się cieszyć z użytkowania ładuję-jadę, to jest monitorowanie, badanie, ładowanie, dbanie, mierzenie, wymienianie, myślenie, przepinanie, nadzorowanie... Widzę, że zaraz będą zawody kto zbuduje akumulator taniej z bardziej "byle czego". Da się? Da. Tylko po co i dla kogo jest takie ebajkowanie? |
_________________ Bike MK2 6500W |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Bo narysował tylko te piętra kombinowane, tych jednorodnych nie (tak mi się wydaje ) |
Narysował prawidłowo. Zaznaczył na żółto i czerwono identyczne pietra 2+3 równolegle w każdym pietrze. I tak jak napisał w sumie jest 6+9 ogniw dwojakiego rodzaju.
Dlatego napisałem, że powinno być OK.
Co do wypowiedzi kolegi wyżej, zupełnie się z nim zgadzam. Nie ma to jak żele
Wkładam, ładuję i jeżdżę, aż zasięg spadnie o połowę, to sprawdzam co się stało Najczęściej wymaga to 3 lat użytkowania |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015
|
|
|
Cezar38 napisał/a: | W nowym fabrycznym akumulatorze się pakiety rozjeżdżają.....
?..Da się? Da. Tylko po co i dla kogo jest takie ebajkowanie? |
Masz rację, należy używać wyłącznie nowych ogniw i fabrycznych rowerów elektrycznych......
A dla tych którzy wiedzą że w nawet w nowych akumulatorach występuje rozjezdzanie napiec,
chcących coś zrobić samodzielnie, nauczyć sie panować nad tą materia, zresztą przydatną przy wielu innych konstrukcjch, choćby przy reanimacji elektronarzędzi akumulatorowych to tego typu wskazowki się przydają.
To konstrukcje DIY, tylko dla tych co to chcą, polubia lub robią to z konieczności ograniczenia kosztów..
A dla pozostalych jest rynek komercyjny i płatny serwis.
Ps. Mnie z kolei zupelnie nie interesuje samodzielna budowa części mechanicznej roweru albo jest mi trudno zrozumieć pasje licznych konstruktorów latarek ale ich szanuję, bo wiem że to coś więcej niż chęć patrzenia jak swieci..... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Mnie z kolei zupelnie nie interesuje samodzielna budowa części mechanicznej roweru albo jest mi trudno zrozumieć pasje licznych konstruktorów latarek ale ich szanuję, bo wiem że to coś więcej niż chęć patrzenia jak swieci..... |
Strzał w dziesiątkę, jeśli chodzi o podejście.
A jeśli chodzi o zeeltoma - też doskonale rozumiem. Doceniam wagę (dosłownie i w przenośni) zasilania żelowego. Sam byłem dotąd zwolennikiem żeli. Proste, mocne i niezawodne (o ile się umie właściwie żele eksploatować). Mimo to, gdyby nie ciekawość i chęć eksperymentów prawdopodobnie ludzkość nadal poruszałaby się konno. |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 22 Kwi, 2015
|
|
|
I nadal się porusza, może w mniejszym stopniu, niż kiedyś i bardziej rekreacyjnie, ale jednak... |
|
|
|
|
oper11
młodzik
Dołączył: 13 Cze 2014 Posty: 50 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015 Re: pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw
|
|
|
przenikanie napisał/a: | Rafał napisał/a: |
Ja z doswiadczenia wiem ze da sie z takim pakietem spokojnie zyc. Rozjazdy pojawiaja sie przy rozladowywaniu natomiast po naladowaniu pakiet prawie idealnie sie balansuje.
Np rozladowujac pakiet i wyciagnawszy z niego 10ah, bedziesz mial rozne napiecia, bo z jednego wyciagniecei 10Ah to bedzie np 50% pojemnoscie a z drugiego 10Ah to bedzie np 40% pojemnosci.
Jak z kazdej sekcji wyciagniesz 10Ah i nastepnie w kazda wladujesz 10Ah to napiecie powinno sie idealnie zgrac. |
To mi trafia do przekonania. Ktoś jeszcze to potwierdzi?
Zakładam przy tym, że bateria wyposażona jest w BMS |
Mam pytanie bo nie jestem pewny poprawności działania: chcę zregenerować baterię w której jest 7 ogniw Li-ion, kazde ma 10 Ah. Z braku oryginalnych chcę kupić 49 szt 18650 Samsunga które mają 2600 mAh [bo tyle zmieści się w obudowie baterii] Jeżeli zrobię pakiet złożony z 7 ogniw połączonych równolegle i takich pakietów będzie 7 połączonych szeregowo a pomiedzy każdy z pakietów wepnę jeden z 6 przewodów które idą z balansera to czy taka bateria będzie działać prawidłowo? Zamiast 10 Ah będę miał ponad 18 Ah ale czy nie będzie problemu z balansowaniem? Znalazłem na Allegro firmę która oferuje w cenie ogniw darmowe zgrzewanie w dowolne pakiety.Będę wdzięczny za odpowiedz bo robię to po raz pierwszy i nie chciał bym wyrzucić 8oo zł w błoto. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
Możesz zwiększyć pojemność akumulatora |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
Większa pojemność zawsze sie przyda ale warto sprawdzic jakie tam byly oryginalne ogniwa. Bo jesli byly tam np wysokopradowe 2Ah w układzie 5P7S to pojemnosc wprawdzie byla 10Ah ale prad max 50A. Natomiast zwykle 'laptopowe' nawet 7P to prad max 28 A i gorsza charakterystyka, czyli większy spadek napięcia przy tych pradach. A balansowanie będzie poprawne jeśli ogniwa będą względnie równe. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
Zgodzę się z "przedmówcą",sporo zależy jaki silnik (prąd) i jakie ogniwa. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
po 7s nie spodziewałbym się dużych prądów |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
Ja mam skuter (115 kg masa własna), 2,8 kW i 18V (ja stawiam na 5S), chyba 50A to trochę malo |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
Ja swojej baterii używam tylko do wspomagania bo górek u nas dużo. Zrobiłem ją z ogniw używanych niewiadomego pochodzenie i pojemności, sprawdzałem je tak że naładowane ogniwo obciążałem żarówka halogenową i po 20 sekundach zapisywałem napięcie podobne łączyłem w pakiety. Tak stworzyłem baterię skała dającą się z 10 segmentów po 8 ogniw w segmencie. i jeżdżę już drugi rok nie przejmuje się ze po jeździe rozjazdy są duże około 1 volta a jak podłączam do ładowarki modelarskiej to pomiędzy segmentami też około 0,5 volta jeśli jest różnica 0,5 volta podładowuje ten segment osobno jeśli po kilku ładowaniach różnica nie znika dodaje jedno też stare ogniwo mam tak wzmocnione trzy segmenty. W baterię wchodzi mi 500 Wat cieszę się i jeżdżę a nie przejmuje jakimiś miliwoltami. Jeżdżę oczywiście z wpiętymi alarmami w złącza do balansowania, przejeżdżam na wspomaganiu na tej baterii około 100 km.Prawie cały czas podczas jazdy wspomagam. |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
oper11
młodzik
Dołączył: 13 Cze 2014 Posty: 50 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 08 Maj, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Większa pojemność zawsze sie przyda ale warto sprawdzic jakie tam byly oryginalne ogniwa. Bo jesli byly tam np wysokopradowe 2Ah w układzie 5P7S to pojemnosc wprawdzie byla 10Ah ale prad max 50A. Natomiast zwykle 'laptopowe' nawet 7P to prad max 28 A i gorsza charakterystyka, czyli większy spadek napięcia przy tych pradach. A balansowanie będzie poprawne jeśli ogniwa będą względnie równe. |
Silnik mam 250 Watt Sanyo Dynamotor na 24 Volty.Jaki pobiera prąd to nie wiem a ogniw jest tylko 7 połączonych szeregowo też nie wiem czy wysokoprądowe.Nie ma na nich żadnego symbolu, może jak je zdemontuje to coś będzie pisać pod spodem. Jedno ogniwo ma wymiar 12,6cm x 6,6 cm x 2cm. Jeśli mi się uda to zamieszczę zdjęcie.No ale skoro z 7 ogniw 18650 można wyciągnąć 28 Amper to może wystarczy na taki silnik? Na zdjęciu są widoczne tylko 3 ogniwa ale pod spodem są jeszcze 4. Może ktoś się orientuje na jaki są prąd? Będę wdzięczny za info.A jak by ktoś wiedział gdzie takie kupić to byłbym cały szczęśliwy.
DSCF1024.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 321 raz(y) 2,84 MB |
DSCF1025.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 269 raz(y) 2,76 MB |
|
Ostatnio zmieniony przez oper11 Pią 08 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
oper11
młodzik
Dołączył: 13 Cze 2014 Posty: 50 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 08 Maj, 2015
|
|
|
tomek701 napisał/a: | Ja swojej baterii używam tylko do wspomagania bo górek u nas dużo. Zrobiłem ją z ogniw używanych niewiadomego pochodzenie i pojemności, sprawdzałem je tak że naładowane ogniwo obciążałem żarówka halogenową i po 20 sekundach zapisywałem napięcie podobne łączyłem w pakiety. Tak stworzyłem baterię skała dającą się z 10 segmentów po 8 ogniw w segmencie. i jeżdżę już drugi rok nie przejmuje się ze po jeździe rozjazdy są duże około 1 volta a jak podłączam do ładowarki modelarskiej to pomiędzy segmentami też około 0,5 volta jeśli jest różnica 0,5 volta podładowuje ten segment osobno jeśli po kilku ładowaniach różnica nie znika dodaje jedno też stare ogniwo mam tak wzmocnione trzy segmenty. W baterię wchodzi mi 500 Wat cieszę się i jeżdżę a nie przejmuje jakimiś miliwoltami. Jeżdżę oczywiście z wpiętymi alarmami w złącza do balansowania, przejeżdżam na wspomaganiu na tej baterii około 100 km.Prawie cały czas podczas jazdy wspomagam. |
Ja też używam baterii tylko do wspomagania bo taką konstrukcję ma rower, silnik nie działa jak się nie kręci pedałami.Ale muszę zmontować baterię tak aby działała poprawnie bez póżniejszego zaglądania do niej i bez możliwości żadnych pomiarów bo musiałbym za każdym razem rozkręcać obudowę co było by trochę kłopotliwe.Jestem trochę zawiedziony starymi ogniwami bo po 389 ładowaniach [a rozładowywałem je najczęściej tylko do połowy] straciły ok. 70% pojemności.Na nowych robiłem ponad 60km a teraz ok 15-18.Ostatnio z ciekawości zmierzyłem napięcia na na ogniwach po rozładowaniu i było od 3,70 do 3,94 na poszczególnych celach. Czyli balanser już nie wyrównuje napięć bo są tak zużyte? Mam jeszcze drugą identyczną baterię kupioną ponad rok temu i na tej po 337 ładowaniach robię ok 45km. Ta pierwsza może była jakaś zleżała. Rower to Sparta E-Motion C2. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|