ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z akumulatorem li-ion. (spada pojemność?)
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   Problem z akumulatorem li-ion. (spada pojemność?)

Witam. Mam problem z akumulatorem li-ion.

Zrobiłem aku li-ion 13S10P - 48V około 25Ah.
zkłada się z 2 pakietów (13s5p NA NCR18650A i 13S5P cgr 18650cg - te pakiety są równolegle złączone w 13S10P. Nad wszystkim czuwa BMS podobny do tego:

Oraz ładowarka z magmy:


Problem jest taki, że zaobserwowałem duży spadek napięcia - przy szybkiej jeździe napięcie z 54,4V skacze do 47V. Ogniwa przed zamontowaniem były sprawne - testowane ichargerem 106b+ miały 2350mah-2400mah pojemności. Dodatkowo cała bateria była testowana obciążeniem po 7A - (ładowana i testowana w pakietach 5s;5s i 3s)
Nie wiem, dlaczego spadki napięcia są aż tak duże, przy złożeniu były rzędu 1-1,5V a lecieć można był na jednym kole. Sterownik, silnik mierzony multimetrem, rezystancja uzwojeń, amperaż wytwarzany przez silnik, oporność na mosfetach równa około 9kOhm, spadek na BMS pod obciążeniem 25A około 1V, więc to też w normie.

Pomyślałem, że może padło któreś ogniwo - więc wpiąłem się w przewody BMSa i mierzyłem spadki napięcia przy 25A na każdym "zespole" z 4,12 do 3,78V równo +/- 0,02V więc za duże, ale ogniwa idealnie równe. Ogniwa trzymają napięcie 4,12V przez tydzień.

Dlaczego zaczyna spadać pojemność?
Ładowarka daje napięcie 54,4V realnie i odłącza ładowanie, czy jest możliwość, że taki BMS potrzebuje wyższego napięcia do poprawnego balansowania, może ogniwa nie są wybalansowane i dla tego tracą pojemność?

Bije się z zamiarem kupna zasilacza laboratoryjnego 3A 0-100V tylko czy tym można ładować aku przez BMS? Mam 3 rowery każdy na inne napięcie, więc na pewno wyjdzie taniej niż 3 ładowarki z wyższej półki.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

No ale o ile spadła pojemność?
Powinna mieć 25Ah, a ma... no właśnie, ile ma? :)
Czy prócz tego spadku napięcia są jeszcze jakieś inne nieprzyjemności?

Skoro wcześniej było ok, a teraz jest źle to podniosło się Rw ogniw.
A to ma 2 przyczyny:
- degradacja ogniw (przeciążanie, zimowanie, przeładowanie, kiepska jakość)
- awaria mechaniczna (rozlutowanie kabli, grzanie się połaczeń)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 02 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

Ładowarka dobija do 54.4V i momentalnie wyłącza się? Może to jest problem bo BMS nie ma czasu na balansowanie ogniw?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

BMS balansuje "offline", nie potrzebuje do tego ładowarki. Ona mu wręcz przeszkadza.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

tas, a jak to jest z BMSem, jakbym dał ładowarkę 56V zamiast 54,6 to w tedy BMS ograniczałby Ładowanie oniw automatycznie do poziomu 4,2V na cele i zmniejszał by prąd po osiągnięciu tych 4,2V jak to robi icharger? bo może te ogniwa się niedoładowują?

Czy Rw może zwiększyć się od przeciążenie, bo jeździłem trochę po piachu ostatnio, gdzie silnik miał sporo ciężej... przede wszystkim było dużo wybojów bo leciałem też po leśnych drogach z dużą prędkością. Ogniwa wszystkie są równe, więc nie sądzę, żeby gdzieś puśliło lutowanie (równe pod dużym obciążeniem, spadki są identyczne na każdym)
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

Ale BMS jest pasywny, tak? Czyli wysysa prąd z cel o wyższym napięciu czy może przesyła go do słabszych cel?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

Nie, musi być 13x4.2V= ładowarka. Z żadną inną nie ma prawa to działać BMS i się szybko zrobi kłopot.

Jeśli wszystkie cele naraz tak mają, to trzeba przyjąć do wiadomości, że aku tak ma i nic nie poradzisz. Wcale to nie musi oznaczać spadku pojemności.
Jeśłi chcesz się coś więcej dowiedzieć o akumulatorze to podepnij go do ładowarki i naładuj do pełna. Zaraz po wyłączeniu zmierz wszystkie cele (nie odłączaj nic od BMSa)
Potem odczekaj 2h i zmierz ponownie.
Dowiesz się czy wsio jest ok, czy cele są równe, czy BMS ma co robić, ile i co oraz czy ładowarka działa.

Nie wydaje mi się, żeby Rw się zwiększyło po 1 jeździe. Zazwyczaj, nawet katowany aku, potrzebuje minimum z kilkadziesiąt cykli żeby paść "w oczach".
Tak czy inaczej to co masz wcale nie musi oznaczać jakichś problemów. Kwestia powyższego pomiaru i obserwacji kilku(nastu) najbliższych cykli i będzie jasne.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

znaczy zaraz po złożeniu baterii spadki były około 1 max 1,6V, a teraz przeszło 6,5V, dlatego się zaniepokoiłem, że coś się dzieje i może coś się uszkadza, na początku pomyślałem, że mosfety w bms usiadły, ale wpinając multimetr szeregowo w wejście wyjście jest tylko 1V spadku, więc norma przy dużym poborze.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

Ładowałem takim cudem i nie ładuje do pełna. Dobija niby do 4,2 na ogniwo i zaraz wyłącza. Do tego nie chce się włączyć jeśli nie spadnie napięcie. Mi osobiście się nie podoba. Po naładowaniu mają ogniwa po 4,1 ( jak odpoczną )więc będzie niższa pojemność.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 02 Maj, 2015   

Ja zauważyłem 4.12V na celę to jest max przy leżakowaniu na łądowarce całą dobę. Faktem jest, że ja łądowarka dobije do 54,3-54,4 to od razu wyłącza napięcie. Zauważyłem że spadek napięcia wzrasta znacznie co każde ładowanie - w sumie było ich aż 6, ale nigdy li-ion nie był rozładowany poniżej 3.0V na celę, zazwyczaj do 3,5V, jednak za 2-3 ładowania, to przy pełnym naładowaniu spadki będą sięgać takiego napięcia. Zastanawiam się o co konkretnie chodzi, gdyby nie to, że bateria jest ładnie skręcona w skrzynce srewnianej na pewno bym rozebrał i do ichargera to podłączył, wybalansował i zobaczyłbym co jest nie tak.
Teoretycznie ogniwa moga pracować z prądem 2.0C jako prąd ciągły. dla pojemności łącznej 25Ah prąd 2.0C to 50A, a tyle nine continent podczas jazdy nie ciągnie, może na starcie to owszem. Bezpiecznik jest tam 70A, więc gdyby moc chwilowa była wyższa siadłby, a na samym przyspieszeniu nawet, gdyby to podchodziło przy pod 60A, to taki prąd płynie może z 5-10 sekund. potem i tak spada poniżej 20A, więc nie wiem, z kąd takie spadki napięcia.

Może faktycznie sprubuje z jakąś inną ładowarką.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

Z opisu wynika ze :
-aku jest zgrubsza zbalansowany jesli pod nominalnym obciazeniem
jest tak mala roznica napięć
- w czasie ladowania prawdopodobnie roznice miedzy segmentąmi
sa nieco większe i pewnie zasilacz nieco wczesniej przerywa ladowanie.
- gdyby zasilacz mial więcej napięcia, choćby o 1-1,5V wtedy zapewne na aku utrzymywalo by sie 4,18 V a balanser miałby możliwość/czas popracować.
- przypuszczam ze pobierasz eksploatacyjnie większy chwilowy prąd i to normalne ze pakiet chwilowo przysiada.
- nie mozna wykluczyc wplywu gorszych polaczen, ktore pod wplywem dużego pradu i wstrząsów tez maja wplyw na zwiększenie rezystancji wewnętrznej pakietu.
Jesli masz ładowarkę modelarska, spróbuj po zakończeniu ladowania zasilaczem, podladowac segmenty przez zlacze balansujace. I wtedy sprawdz pakiet gdy ma rzeczywiscie 4,18 -4,20.
Pakiet jest zrownoleglony z roznych typow ogniw, moze jednak jeden z nich ma teraz nieco inna charakterystyke ladowania i 'sciaga' całość nieco w dół ? Czyli szybciej osiaga napięcie graniczne ale po ustaniu zasilania szybko spada w dol. Czyli to moze byc efekt braku fazy CV w ladowaniu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

Jak na liion to trochę duży spadek napięcia, jakiej średnicy przewodami łączyłeś pakiet ? Zgrzewałeś to czy lutowane ??
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

Wezmę dzisiaj żarówkę i rozładuje te pakiety żeby BMS odciął, sprawdze, czy w tedy się rozjeżdżają - pod stałym poborem 200W. (4xh4 w szeregu.) - wepne się multimetrem w kostkę.

Jak odetnie, albo spadnie poniżej 3.0V na cele przerwę i naładuje. Jak spadki będą takie same, to wyjmę kostkę od BMSa i wepnę w nią ichargera, dam prąd 0.5A i dam cykl discharge+charge balance.

A jeszcze mam pytanko, czy jest możliwe, żeby np. coś poleciało w sterowniku i zwiększył on chwilowy pobór mocy?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
gdyby zasilacz mial więcej napięcia, choćby o 1-1,5V wtedy zapewne na aku utrzymywalo by sie 4,18 V a balanser miałby możliwość/czas popracować.

To wydaje mi się kluczowe. Można by po naładowaniu podłączyć jeszcze pod zasilacz o wyższym napięciu i ograniczonym prądzie celem wybalansowania.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

ogniwa są w większości zgrzewane (pakiety 10S są oryginalne i składane po 3S końcówki są na przewodzie 2,5mm2 a każdy z zespołów 1S jest łączony przewodem 4mm2.) Wcześniej spadków nie było prawie żadnych, więc to nie przewody.

z zasilaczem o wyższym napięciu jest problem, bo nie idzie kupić. Mogę zrobić ale na chwilę obecną nie jestem w stanie zrobić stabilizacji. (zasilacz na mostku gretza i kondensatorze).
Na niższe napięcia robiłem układu lm338, ale tutaj to odpada. Chyba, że ktoś zna jakiś układ stabilizujący bardzo prosty w budowie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group