ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
LiPo 36V 40Ah Vs 72V 20Ah
Autor Wiadomość
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Śro 27 Maj, 2015   LiPo 36V 40Ah Vs 72V 20Ah

Witam

Mam takie pytanie jak to będzie wyglądać, mamy takie same sterowniki, takie same silniki powiedzmy NC 10x6, identyczne rowery, masa jeźdźców, trasa ta sama :) itp itd, ale różne baterie w jednym bateria LiPo turnigy 36V 40Ah w drugim 72V 20Ah, zgromadzona energia w bateriach jest taka sama. I teraz poruszamy się z stałą prędkością 40km/h w obydwu przypadkach. Na której baterii dalej zajedziemy? W myśl zgromadzonej energii powinny być to takie same przebiegi, ale jak to będzie w praktyce ? :) Tak sobie gdybam.... Może ktoś robił takie symulacje?
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 27 Maj, 2015   

Zasięg będzie prawie identyczny, rower zużywa Wh/km, nie Ah/km
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Śro 27 Maj, 2015   

Racja Wh/km ale jak to się ma w praktyce czy ktoś robił takie symulacje, chodzi mi o efektywność :P Jak to się zachowa w całej instalacji, mi się wydaje że dalej zajedzie się na baterii z niższym napięciem ale wyższą pojemnością, jednak to tylko gdybanie :P
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Maj, 2015   

Teoretycznie zasięg powinien być taki sam. Biorąc jednak pod uwagę straty na przewodach, to przy wyższym napięciu, a mniejszym prądzie zasięg będzie parę % większy. W sumie, to praktycznie żadnej dużej różnicy dla litowych nie będzie.
Przy żelach te różnice będą jednak spore.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 27 Maj, 2015   

W przypadku 72V można uzyskać większą prędkość. Jeżeli nie przekraczamy prędkości dostępnej dla 36V, to sprawność sterownika będzie większa dla 36V, zawsze sprawność sterowników jest największa przy największej prędkości silnika.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Rafał 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 290
Skąd: wawa
Wysłany: Śro 27 Maj, 2015   

Tylko w warunkach laboratoryjnych bedzie ten sam zasieg. Kazde dotkniecie manetki przy sterowniku dajmy na to 40A :
1 przy zasilaniu 72V*40A=2880watt
2 przy zasilaniu 36A*40A=1440watt

Zawsze mniejsza moc = wiekszy zasieg.

Plus duzo wieksza sprawnosc silnik bedzie mial przy 36 voltach.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Śro 27 Maj, 2015   

I właśnie o takie spostrzeżenia mi chodzi. Jeszcze ciekawiej się zrobi w terenie podczas ciśnięcia w górę, wtedy chyba napięcie się tak nie przydaje jak prąd z baterii. Tu teoretycznie znowu przyda się bateria z większą ilością Ah niż napięciem.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 28 Maj, 2015   

Prostej odpowiedzi wg mnie nie ma bo nie tylko moc pobierana jest ważna. W praktyce przecież pakiet o niższej pojemności ma najczęściej niższy prąd max a czasie ruszania roweru, rozpedzania się
duży prąd w nieliniowy sposób obciąża słabszy pojemnościowo/prądowo akumulator. A interesujacym nas wynikiem jest zasięg, więc w moim przekonaniu przewaga eksploatacyjna będzie dla pakietu o wyższej pojemności. A gdy dodamy do tego częstotliwości obciążania prądem zblizonym do max, wzrost sredniej temperatury ogniw, to przeklada się to również na czas życia akumulatora.
A gdy do tego dodać takie czynniki jak np. opór powietrza, wiatr to utrzymanie stalej prędkości czyli kompensata strat wymaga prądu większego niż w teoretycznych założeniach.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Maj, 2015   

Przy warunkach założonych w pierwszym poście różnice będą znikome.
40 km/h przy 72V i 20 Ah, nie jest jakimś nadwyrężeniem akumulatora.
Słonecznik ze mną waży dobrze ponad 200 kg a przy 20 km/h pobiera niecałe 5A z akumulatorów.
Przy 40 km/h, po rozpędzeniu, wartość prądu to około 20 - 25A przy 48V zasilania.
Dla roweru te prądy będą na pewno mniejsze.
Dlatego twierdzę, że różnica w zasięgu rowerów, jeśli już, nie będzie wielka dla 36 i 72V.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 28 Maj, 2015   

Przy jeździe ze stałą prędkością będzie tak, jak napisał tas, czyli zasięg w zasadzie taki sam.
Jednak przy częstym ruszaniu wydaje się, że większa pojemność zajedzie dalej. Tylko, że przy akumulatorach dopuszczających duże prądy rozładowania różnica niekoniecznie musi być duża. Zasadą jest, że im większy prąd, tym mniejszy ładunek może oddać źródło elektrochemiczne.

Można się też doszukiwać różnych strat w sterownikach, zależnie od tego, jakim sposobem sterują silnikiem. Może się zdarzyć, że na końcówkach mocy mogą wydzielić się różne ilości ciepła, ale ten efekt w zasadzie można pominąć przy mocach rowerowych.
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 28 Maj, 2015   

Czynnik ludzki będzie decydujacy, czyli z racji funu zasieg przy 72 v bedzie niestety miejszy:)
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 28 Maj, 2015   

Ja się kieruję tym że pytający ma dwa identyczne pakiety 36V 20Ah i one będą łączone albo szeregowo albo równolegle. Jeśli zatem mówimy że chwilowe prądy mogą być 25-40A (bo poza prostą drogą trafia się wiatr lub trochę pod górę) to niewątpliwie nie jest to obojętne czy ten prąd pójdzie przez jeden pakiet czy rozłoży się na dwa równoległe. A jak dodamy czynnik ludzki to wiadomo.....
Mozna by w ogóle zaryzykować wykres/symulację z której wynika że do pewnej granicy prędkości i zasięgu jest liniowa zależność koniecznej mocy i CENY zestawu a powyżej staje się to wyrażniej nieliniowe tzn koszt i moc rośnie bardziej niż efekt końcowy w postaci przyrostu rzeczywistej prędkości czy zasiegu...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
xlineage
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Maj, 2015   

Ja robiłem taki test:
5ah 36V vs 5ah 48V oba wyniki 15km vs 15km, jedyna zmienna tutaj był czas więcej V szybciej jedziesz, ale pokonasz ten sam odcinek w krótszym czasie. (bez pedałowania, manetka na full, trasa tam i z powrotem)

więc jeśli masz 36V 40Ah vs 72V 20Ah obstawiałbym pierwszą opcje.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group