|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Kolejna prośba o pomoc w doborze sprzętu |
Autor |
Wiadomość |
Arczi76
młodzik
Dołączył: 19 Cze 2015 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015 Kolejna prośba o pomoc w doborze sprzętu
|
|
|
Witam,
Na wstępie chciałbym się przywitać jako nowy użytkownik forum. Od roku choruję na ebajka, zaraziłem się tą przypadłością po przejechaniu kilku kilometrów na KTM-ie z Bionxem. Przez blisko rok polowałem na okazję chcąc kupić taki sprzęt, do czasu aż jakiś czas temu trafiłem na to forum. Już wiem, że kupno gotowca nie byłoby dobrym wyborem, szczególnie dla kogoś kto lubi majstrować. A więc do rzeczy, zaczynam od zera... mam tylko parę groszy oraz otwarta linie debetową no i spory zapał do budowy wymarzonego roweru. Rower ma mi służyć głównie do rekreacji, może od czasu do czasu jako transport do pracy (około 15km płaskiego asfaltu). Rekreacja to pewnie głównie piknikowe trasy rowerowe, trochę ścieżek rowerowych w mieście, trochę lasu, raczej bez gór. Jeśli chodzi o rower będący bazą do przeróbki to myślałem o czymś takim:
http://www.rowery.com.pl/scott07.php?uid=29
używkę można trafić w cenie około 2kzł co wydaje się akceptowalnym wydatkiem. Chyba, że można w tej cenie złożyć coś lepszego? To na czym mi zależy to żeby całość była w miarę lekka ponieważ mieszkam na pierwszym piętrze i będę musiał targać bajka po schodach. Ten Scott podoba mi się ponieważ ma amortyzowany tył a jednocześnie w miarę spory trójkąt w ramie gdzie planuje zamontować baterię. Nie wiem tylko jaki rozmiar ramy byłby dla mnie optymalny. Mam 176cm wzrostu i raczej lubię duże rowery ale nie wiem czy w przypadku elektryka nie lepiej byłoby jednak szukać czegoś mniejszego niż 19" (gdyby chodziło o klasyka pewnie takiego bym kupił). Cała reszta to dla mnie jeszcze trochę zagadka bo czytam sporo ale jeszcze nie wszystko rozumiem. Podobają mi się silniki Magic Pie ale to raczej subiektywne odczucie. To co chciałbym osiągnąć:
- dystans około 60-70 km z lekkim pedałowaniem (ważę ok 70 kg)
- jak wspomniałem jak najmniejsza waga
- fajnie by było żeby dało się przyśpieszać manetka oraz jak w Bionx - pedałując
- hamowanie/spowalnianie silnikiem z odzyskiem
- prędkość max bez pedałowania pewnie wystarczy 40, może 45 km/h
- przydałby się tempomat
- budżet na całość to c.a. 6kzł.
Mam też pytanie techniczne dotyczące baterii Turnigy 5000mAh 4S1P. Jak to się ładuje? Zakładając, że chcę na przykład mieć napięcie ~60V i 15Ah to muszę mieć 12 takich pakietów, każdy pakiet ma cztery cele do balansowania. Czy to znaczy, że muszę mieć balanser z 48 wyjściami? BTW, czy taka konfiguracja baterii wystarczy do moich oczekiwań?
Z góry dziękuję za rady, sugestie i wszelką pomoc. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Cele łączysz piętrami równolegle i wyjdzie ci akumulator 16S. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Ogólnie to dobrze wszystko zaplanowales.
Rama jest dobra, sam taka chciałem kupić, trójkąt jest sensowny choć sterownik będziesz musiał gdzieś indziej umieścić.
Magic Pie to nie jest złe rozwiązanie tylko kosztowne, może kolega mankowat się wypowie bo niedawno złożył na takim.
Jedyne do czego można się przyczepic to dystans, wszystko zależy od stylu jazdy i nie da się dokładnie określić ile zuzyjesz
Te magic pie wydają się być oszczędne natomiast zwykły silnik plus kontroler będą na pewno żwawsze |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Przy wspomaganiu 40km/h i te 50km zasięgu to jest do zrealizowania na 60V 15Ah
Akumulatory najpierw łączysz po 3 szt równolegle i powstają 4 segmenty. I dopiero te segmenty łączysz szeregowo. Rozrysuj to sobie na kartce - zobaczysz, że z gotowego akumulatora będzie wychodzić tylko 17 kabeków.
Nie zaszkodzi też rozrysować skrzynki, szablony z kartonów akumulatorów i zobaczyć, czy to się da wszystko tam upchać. Z fullami to zawsze wymaga więcej pracy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Arczi76
młodzik
Dołączył: 19 Cze 2015 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Samo łączenie akumulatorów jest dla mnie jasne, tylko nie wiedziałem czy balansować trzeba każdą cele czy można baterię na przykład trzech cel połączonych równolegle. Ale z tego co piszesz wynika, że można.
Co do zasięgu to czy jeśli założymy, że przy prędkości 40 km/h wyniesie ona 50 km to przy prędkości 20 km wyniesie 100? Chodzi o to, że pewnie spora część moich wycieczek będzie w towarzystwie analogowych bikerów a wtedy raczej nie będę jeździł 40 km/h za to może się przydać zasięg około 80 km.
Oczywiście zdaje sobie sprawę z istnienia wielu zależności, od których zależy zasięg ale chciałbym zaplanować coś co przynajmniej szacunkowo do mi poczucie bezpieczeństwa. Nawet jeśli to będzie wymagało obniżenia mocy bądź rozbudowania baterii.
A jak myślicie, rama 19" nie będzie za duża na ebajka przy moim wzroście? |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Arczi76 napisał/a: | przy prędkości 40 km/h wyniesie ona 50 km to przy prędkości 20 km wyniesie 100? |
W teorii tak |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Bardzo dobry wybór z ramą od fulla. Ja przerabiałem rower, który już miałem i zainwestowałem w sztycę amortyzowaną i siodło ze sprężyną. Na tomiast przy prędkościach rzędu 50km/h i tak wszystkie przeciążenia idą na kręgosłup. Dodatkowa amortyzacja z tyłu się na pewno przyda. Składaliśmy rower z tatą i zmieniliśmy silnik. (z budowy orzekładniowych) Jak się jechało 28km/h to bateria 38V 18Ah starczała na około 60-70km przy delikatnym ruszaniu - rower był wspomagany tylko pod czas ruszania, bo na rozruch idzie najwięcej energii. Teraz kupiliśmy szybszy silnik i prędkość na 36V jest około 40km/h, ale zasięg obniżył się do 35-40km. Myślę, że będzie coś koło tego że przy 25km/h 100km zasięgu, a przy 50km/h spodziewał bym się coś koło 40km zasięgu.
Ja mam baterię 48V 26Ah i robię na niej około 60km z prędkością mniej więcej 50km/h. Oczywiście pedałów nie dotykam jak pedałuje przy 50km/h, to zasięg wydłuża się od 5-10km przy pełnej prędkości. Przy 25km/h z pedałowaniem rekord wyniusł 150km zasięgu, natomiast ciężko powiedzieć na ile odciążyłem silnik, podejrzewam, że podczas jazdy toczył się tak, żeby nie stawiać oporów... |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
fineasz
stażysta
Dołączył: 18 Lip 2014 Posty: 129 Skąd: Waw
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Kiedyś interesowała mnie ta rama, ale odradzano ją w kilku recenzjach ze względu na umiejscowienie tylnego amortyzatora, który jest narażany na zachlapania od tylnego koła. Nie przemyśleli tego konstruktorzy. |
|
|
|
|
scale
młodzik born to vertride
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Lis 2014 Posty: 79 Skąd: górny śląsk
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
fineasz napisał/a: | Kiedyś interesowała mnie ta rama, ale odradzano ją w kilku recenzjach ze względu na umiejscowienie tylnego amortyzatora, który jest narażany na zachlapania od tylnego koła. Nie przemyśleli tego konstruktorzy. |
Zacznijmy do tego że to dość wiekowa konstrukcja, kupując tą ramę musisz być świadomy że może mieć za sobą 10 lat użytkowania, Miałem wcześniej kilka ram Scott'a geniusa (model MC, Genius 10, aktualnie mam Geniusa LT)
Problem z błotem można łatwo rozwiązać mini błotnikiem,
większym kłopotem jest niestandardowy damper, dlatego też te ramy można "dość tanio" znaleźć. Jest to damper powietrzny, którego pompuje się wysokim ciśnieniem (kilkanaście atm)z czasem damper się rozszczelnia, olej przelewa się do komory pozytywnej i jest kłopot z pracą dampera. Jest niewiele serwisów, które podejmują się serwisowania tego dampera. Ja za pełen serwis tego dampera kilka lat temu zapłaciłem 479zł, aktualnie nieaturyzowany serwis takiego dampera to koszt ok 200-250zł. Oczywiście damper ten ma też zalety jak np możliwość zablokowania z kierownicy oraz dość rozbudowaną regulację tłumienia |
|
|
|
|
Arczi76
młodzik
Dołączył: 19 Cze 2015 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
A czy będąc rowerowym laikiem da się sprawdzić w jakim stanie jest damper? Na co zwrócić uwagę, co powinno wzbudzić niepokój? |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
z grubsza da.
Np ma pracować całym skokiem płynnie, trzeba szukać pocenia się( zazwyczaj każdy sprzedający pucuje przed sprzedażą i nie widać zacieków oleju), pokrętła muszą działać tzn. nie tyle same pokrętła co regulacje, najłatwiej jest sprawdzić tłumienie. Należy zasięgnąć info jak często był serwisowany i czy w ogóle był. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
Arczi76
młodzik
Dołączył: 19 Cze 2015 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015
|
|
|
Dziękuję bardzo za info, na razie jeszcze wciąż szukam roweru ale zaczynam się też przymierzać do osprzętu. Mam jednak problem z baterią, im więcej czytam tym większy mam mętlik . Jak to jest z balansowaniem? Zakładając, że buduje baterię z pakietów Turnigy 5000mAh 4S1P w konfiguracji 60V 15Ah czyli tak jak pisał kolega tas po trzy pakiety równolegle i potem takie trójki razy cztery w szeregu, rozumiem, że wtedy wychodzi 16S3P? Jaki do tego powinien być balanser i ładowarka? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 26 Cze, 2015
|
|
|
Tak to ma wyglądać. Potrzebujesz jeszcze BMS i ładowarkę 16s. Obie rzeczy znajdziesz w nexunie albo na forum. |
|
|
|
|
graziano
stażysta
Dołączył: 21 Wrz 2014 Posty: 109 Skąd: Allenstein
|
Wysłany: Pią 26 Cze, 2015
|
|
|
glebor napisał/a: | jak pedałuje przy 50km/h, to zasięg wydłuża się od 5-10km przy pełnej prędkości |
Co Ty masz za przełożenia że pedałujesz przy 50 kmh? |
_________________ a w dziury niewierzdzam i sie ich nieobawiam bo poprostu mam dobry wzrok |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015
|
|
|
Takie stwierdzenie (ta kosmiczna oszczędność) jest naciągane jak guma w majtkach |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|