ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Własny sterownik PWM na arduino
Autor Wiadomość
kon 
początkujący


Wiek: 105
Dołączył: 11 Lip 2015
Posty: 6
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: Sob 11 Lip, 2015   Własny sterownik PWM na arduino

Witam wszystkich na forum. Mam silnik 1000W 1020 od importera magmy. Kupiłem akumulatory razem 48V. Chciałbym zrobić własny sterownik ale w tym mam akurat zerowe doswiadczenie ,od strony programowej nie ma problemu to zrobić ale zastanawiam sie czy mogę z Arduino wysyłać sygnał PWM do elementu wykonawczego. I tu moje pytanie: Jaki zastosowac element wykonawczy - tyrystor, triak ,tranzystor mocy? Odrazu mówię ,że chcę aby max prąd był wysoki bo w przyszłości planuje to rozbudowywać. To jak pomoże ktoś? :D
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

To jest silnik DC(szczotki) czy AC(bezszczotkowy)? Nie łatwiej i taniej kupić gotowy kontroler? Ceny za mocne nie przekraczają 300zl. Samemu zwłaszcza jak nie masz pojęcia o tym zajmie ci to długo mimo ze ogólnie wydaje się to proste.
Jeżeli chcesz obejrzyj projekt kontrolera "lebowski" na endless. Samemu możesz go złożyć i ludzie chwalą.
 
 
kon 
początkujący


Wiek: 105
Dołączył: 11 Lip 2015
Posty: 6
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Silnik jest szczotkowy. Dużo rzeczy nauczyłem się sam i dawałem sobie rade - teraz po prostu pora nauczyć się nowej rzeczy. A z tego co wiem to kontrolery są na tranzystorach polaczonych rownolegle i duzo mocy idzie w cieplo. Chce tego uniknąć. Za 300 zł to wychodzi dość dużo baterii a ja po prostu potrzebuję informacji jaki mam wykorzystac element sterujący i o jakich specyfikacjach
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Jezeli nie potrzebujesz zmiany kierunkow to wystarczy ci jeden tranzystor mosfet dwa bipolarne do jego sterowania i kilka rezystorow. Banalnie prosty uklad i koszt nie przekroczy 5-ciu złoych
 
 
kon 
początkujący


Wiek: 105
Dołączył: 11 Lip 2015
Posty: 6
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Okej jest to jakieś rozwiązanie ,na pewno tanie. Silnik do roweru więc wsteczny nie potrzebne. Rozumiem ,że przy takich mocach ważne jest by stosować dobrą izolację w układach jakimiś transoptorem. A czy mógłbyś mi powiedzieć jak wyglądał by taki układ na tyrystorze?
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Wyznacznikiem stosowania transoptorów są przede wszystkim wysokie (wyższe) napięcia, nie prądy lub moce. Ale to zaczyna się od np. 230V i wyżej, szczególnie przy kilowoltach.
Jeśli duże moce, to duże prądy - czyli odpowiednie przekroje kabli, to jest najważniejsze.
W swobodnie położonych połączeniach wysokoprądowych można przyjąć 10A/mm2, w uzwojeniach traf przyjmuje się 5A/mm2, ponieważ oddawanie ciepła jest utrudnione.
Zależy to jeszcze od czasu pracy (przepływu prądu), dla krótkich okresów pracy gęstość prądu może być jeszcze zwiększona; jednak wtedy wzrastają bezproduktywne spadki napięcia na doprowadzeniach - trzeba znaleźć kompromis.

Tyrystor wprowadza duży spadek napięcia na strukturze, przy napięciach sieci z reguły jest to do pominięcia, ale w e-biku z pewnością nie.
Poza tym ma on pewną specyfikę - po załączeniu bramką tyrystor pozostaje włączony, dopóki nie ustanie przepływ głównego prądu; dlatego są głównie używane w obwodach AC; z urodzenia niejako jest tam cykliczne przejście przez zero sinusoidy napięcia, a to wyłącza tyrystor.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Na tak niskie napiecie nie znajdziesz niczego lepszego niz zwykly mosfet. Mozesz kupic kilka i polaczyc rownolegle, dodac radiator i bedziesz mial potencjal na kazdy prad.
 
 
kon 
początkujący


Wiek: 105
Dołączył: 11 Lip 2015
Posty: 6
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Ok ,dzieki wielkie za pomoc PWM zaprogramowane ,czekam do jutra na MOSFETA i zabieram się za składanie
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Tu masz dwa przykladowe schematy z neta. Oba beda dzialac. PWM powinien miec około 200-1000Hz. Nie przesadzaj z częstotliwością bo wtedy mosfety będą się bardziej grzały.
Niektórzy jeszcze montują diode powrotną na bramke mosfeta ale na tak niskie napięcie nie będzie ci potrzebna.




Lepiej użyć mosfeta o kanale N i zwierać nim silnik do masy. Te mosy są tańsze niż te o kanale bramki typu P o tych samych parametrach. To tak z grubsza.

Albo jeszcze lepiej (i prościej) jest kupić dedykowany driver do mosfetów i to wraz z mosem załawia ci juz całą sprawe.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Można dać sterownik od wkrętarki (elektronikę zasilić z 12V, dać tranzystor na wyższe napięcie). Bardzo ważna jest dioda równolegle do silnika (katoda do +) i do tranzystora (ta często jest wewnątrz.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz

Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Pierwszy rysunek nie zadziała, drugi zadziała tylko z tranzystorem logic level, bo na bramce będzie max 5V.
 
 
kon 
początkujący


Wiek: 105
Dołączył: 11 Lip 2015
Posty: 6
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Arduino ma 500 Hz wiec powinno styknąć. To jaki schemat polecacie skoro żaden z powyższych nie zadziała?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 12 Lip, 2015   

Oba beda dzialac tylko zamiast 5V daj 12V na tranzystory bipolarne
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz

Wysłany: Pon 13 Lip, 2015   

Sygnał też musiałby mieć 12V, bo górny będzie zawsze otwarty.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 14 Lip, 2015   

No i co za problem :)

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group