ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS do li-po Jaki wybrać?
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   BMS do li-po Jaki wybrać?

Witam kolegów. Przechodzę z technologii li-ion na li-polymer.

I chciałbym zapytać jaki BMS warto kupić.
Li-po są od woytaza z forum.swiatelka.pl
link: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=16291

Chciałbym zapytać, czy zwykły bms uniwersalny załatwi sprawę?
np ten:
http://www.aliexpress.com...1741121963.html
lub ten:
http://www.aliexpress.com...2030466207.html

Te BMSy odłączają napięcie jeżeli na której kolwiek celi spadnie ono poniżej 2,70V i nie wiem, czy dla li-po to nie jest zbyt niskie napięcie, żeby ich nie uszkodzić?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

Dużo za nisko, to są napięcia dla LiIon
Kup BMSa z odcięciem na 3V minimum
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

Coś ciężko znaleźć na 3.0V

Znalazłem taki na 2,9V
:
http://www.ebay.com/itm/4...=item33a0bef15e

a np taki:
ma odcięcie na 3.0V
max napięcie 4,2V ładowania na celę:
http://www.bto.pl/pdf/04577/PCM-L16S50-329.pdf
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

2.9V już brzmi lepiej niż 2.7...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

Wolałbym, żeby ta bateria była bezobsługowa - jazda z pikaczami mnie nie bawi i wolałbym to kontrolować przez BMS, ale nie chciałbym uwalić paietu, bo bateryjka na 32Ah 48V li-po jednak trochę kosztuje. Czy taki BMS jest w stanie niedopuścić do uszkodzenia ogniw li-po, bo w li-ionach BMS spisuje się świetnie - to moja pierwsza przygoda z LI-PO więc nie wiem z czym to się je.

Patrzyłem na charakterystyki li-po i są dużo bardziej płaskie, więc spadek napięcia jest dużo większy niż w LI-IONach szczegolnie w końcowej fazie rozładowywania, kiedy niektóre cele trzymają a niektóre już zjeżdżają ostro z napięciem. Nie chciałbym przegapić tego na pikaczu, dlatego wolałbym BMS.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

A jaki prąd będziesz miał? ile C?
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

LI-PO które zamówiłem wytrzymują prąd 2.0C, czyli 6,8A na cele max.
Bateria będzie o pojemności albo 48V 18Ah albo 36V 24Ah - jeszcze nie wiem, ale chyba na 48V lepiej, bo mniejsze straty będą prawda?

Silnik przekładniowy + sterownik na 17A

Z akumulatora będę ciągnął więc prąd niecałe 1C i ładował około 0,75C.
Chciałbym zrobić eksperyment i przetestować rower na LI-PO. Sporym przeskokiem było dla mnie przejście z żeli na li-iony i tutaj jestem pozytywnie zaskoczony. Li-Po to następna technologia.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

W sumie róznicy żadnej nie zauważysz, te li-po nie są typu turnigy więc nie pociągniesz z nich dużego prądu ale skoro masz sterownik 17A to nie ma nawet takiej potrzeby.

no i w przypadku tak małego prądu rzeczywiście ogniwa nie będą przysiadały więc bms powinien mieć odcinkę wyżej. Choć producent do 2.75V testuje...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

Znam co najmniej 2 przypadki, kiedy aku zrobione na tych akumulatorach (kupowane na jednym z for, wymontowane z tabletów czy innych laptopów) nie przetrwało nawet 30 cykli.
W obu przypadkach robiły się takie rozjazdy, że po 30 ładowaniach różnice w napięciach były na poziomie 1V miedzy celami (BMS już nie wyrabiał i zasięg spadł do kilometra).

Niestety nie ustaliłem, czy to od różnego Rw czy od jakiejś tajemniczej upływności po naładowaniu do pełna bo właściciele wywalili je i zrobili na 18650.
Więc polecam Ci troszkę się zainteresować tematem napięć na celach (mimo posiadania BMSa) przez pierwsze kilkanaście cykli.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015   

Wydaje mi się, że temat napięcia jest mi z kąś znany ;)

robię tak - ładuje aku i czekam jakieś 3-4dni. Jeżeli na którymś ogniwie napięcie samoistnie spada to wiadomo - sort 2 klasy czyli do latarki. Ma prawo spaść z 4.20 tak jak balansuje do 4.16 i to jest po 1 dobie. Potem max jeszcze o 1mV czyli do 4,15, jeżeli w ciągu tygodnia spadnie do 4.10, to ogniwo leci do bardzo dokładnego sprawdzenia. W odległym czasie po 2-3 tygodniach nie spada poniżej 4,15-4,14V i tak już trzyma długo.

Jeżeli któreś ogniwo nie trzyma napięcia to trzeba je zastąpić takim, które trzyma, bo racja, rozjazdy potem będą ogromne i BMS nie da rady ;)

;) muszę się pochwalić, że jak na razie bateria, która składałem (26Ah 48V) jeździ na bmsie już 4 miesiące, co dziennie jest ładowana i rozładowywana a dalej pięknie trzyma napięcie.

Podczas takich testów pojemnościowych ichargerem kontroluje temperaturę, żeby w ogniwach była równa i spisuje sobie dane z wykresów. Jeżeli jedno ogniwo dajny na to ma 39st przy prądzie 1,75, a drugie ma 48st - to takie ma dużą rezystancję wewnętrzną i nie nadaje się raczej do użytku - zazwyczaj te dane potwierdzają się przy pomiarze RW i ogniwo nie trzyma jak powinno. Z biegiem czasu nabiorę doświadczenia. Jak na razie ładuje na 7 modułach tp4056 i rozładowuje jedno kanałowym ichargerem, kurcze przydałaby się jakaś 4 kanałowa ładowarka :)
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

Ja natomiast mam same dobre doświadczenia jeśli chodzi o pakiety na tych celach ale pakiety nie większe niż 4p . A co za tym idzie prądy rozładowania na poziomie do 20A-25A w szczycie . Powyżej tego aku szybko puchną . To są praktycznie Li-iony i tak je należy traktować . Prąd 2C to dla nich już dużo .dla cyklicznej ciągłej pracy . A ludziska widzą Li-po ooo to można im dawać .
Nie nie można bo bardzo szybko padną . To samo z prądem ładowania lepiej trzymać się 0,5C . Tak traktowany aku pracuje już 4 rok i wszystkie cele równe . Ładowane i balansowane modelarską . Używany przez 11mieś w roku x 4lata stracił pakiet 1,5Ah z 13,5A . Przewaliłem tych cel kilka tyś robiąc pakiety ale małe do małych prądów (rowery trekingowe)i było ok . Przy próbie wyciągnięcia większych kończyło się puchnięciem ogniw i szybkim zgonem .
Przed składaniem równoległym max do 4p każda cela testowana osobno i składane w reżimie +-10mAh . Do tego prąd max 1,5C w trekingowym i jest OK. Przy próbie składania z takich samych ogniw (ten sam reżim) celi większej niż 4p np 6p cele same puchły nawet bez pracy i to już po miesiącu . Nie mam pojęcia z czego to wynikało dlatego ja nie składałem nikomu takich ogniw a i innym odradzałem . Choć trzeba przyznać że w trekach 4p z małymi prądami sprawują się bdb no i mają wysoką gęstość energii oraz pojemność . Powyżej 1,5c i 4p zdecydowanie nie polecam bo robią się śmieci i to bardzo szybko. Do tego te ogniwa występowały w trzech odmianach (od 3 producentów (LG ,Sanyo , Panasonic) i w dwóch przypadkach były takie same według karty (chyba LG miało lekko mniejszą pojemność i prąd ładowania max 0,5C) . Nie należy ich mieszać . Bazując na moim doświadczeniu z nimi zdecydowanie odradzam budowanie pakietu większego niż 4p i do prądów większych niż 1,5C bo bardzo szybko będzie śmieć z aku . Do trekingowych z małymi prądami nadają się bardzo dobrze i złego słowa nie mogę powiedzieć .
A teraz kończę bo mnie już łokieć boli od pisania . :lol:
Aaaa i jeszcze jedno . Z racji tego co widać na wykresie rozładowania ( ale na wykresie zrobionym samemu wygląda to dużo mniej płasko) i tego że przy 3V nie ma już prawie nic ładunku zalecałem rozładowywanie do 3V max a w praktyce to do 3,3V buzzer ustawiony oczywiście dla świadomych użytkowników bez balansera i aku żyją . Poniżej 3V robią się bardzo duże rozjazdy pomimo składania pakietów z cel o różnicy max 10mAh.
 
 
Cezar38 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2013
Posty: 193
Skąd: Tarnów
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

A koledzy czytali ze zrozumieniem temat na światełkach o tych aku?
A mówią coś informacje w temacie od kolegi oferującego te cele, takie jak:

"samsung wycofał te akumulatory z powodu wad fabrycznych"
"potrafią spontanicznie puchnąć"
"przy obciążeniu 1.3C zdarzają się rozszczelnienia"

Przecież nawet zdjęcia pokazał z uszkodzoną celą od strasznego prądu na poziomie trochę ponad 1C. I że akumulatory nie nadają się do sprzedaży zanim nie przesieje tych puchnących od samego leżenia i patrzenia na nie.

Więc Pykacz, fajnie, że lansujesz te akumulatory i gwarantujesz ich sprawność, ale sam sprzedający tego nie robi.
_________________
Bike MK2 6500W
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

Cezar38 napisał/a:
A koledzy czytali ze zrozumieniem temat na światełkach o tych aku?
A mówią coś informacje w temacie od kolegi oferującego te cele, takie jak:

"samsung wycofał te akumulatory z powodu wad fabrycznych"
"potrafią spontanicznie puchnąć"
"przy obciążeniu 1.3C zdarzają się rozszczelnienia"

Przecież nawet zdjęcia pokazał z uszkodzoną celą od strasznego prądu na poziomie trochę ponad 1C. I że akumulatory nie nadają się do sprzedaży zanim nie przesieje tych puchnących od samego leżenia i patrzenia na nie.

Więc Pykacz, fajnie, że lansujesz te akumulatory i gwarantujesz ich sprawność, ale sam sprzedający tego nie robi.


Nie wiem skąd wziął się jako producent Samsung bo z tego co ja wiem to robiło je LG, Sanyo i Panasonic. :roll:
Ja niczego nie lansuję i nie gwarantuję z resztą co można z pomiędzy wierszy wyczytać z powyższych wypocin. :roll: Mało tego od ponad roku świadomie zrezygnowałem z tych ogniw mając świadomość że LI-po od Turnigy nic nie przebije jeśli chodzi o to co dają za to co trzeba za nie zapłacić i to za nowe . I moim zdaniem nie mają konkurencji i to żadnej . :grin:
 
 
Cezar38 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2013
Posty: 193
Skąd: Tarnów
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

Racja, myślę Acer, a piszę samsung z rozpędu.
oczywiście chodziło mi o Acera
_________________
Bike MK2 6500W
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

Chyba nawet wiem, dlaczego te baterie u pykacza puchły.

Domniemam, że li-po traci napięcie w końcowej fazie. może te 10mA wystarczyło i np w pakiecie 6p w końcowej fazie 5 ogniw nie miało już napiecia, tylko ostatnie ogniwo dostawało w końcowej fazie prąd 5C zamiast rozkładać to na pakiet 5P, bo napięcie i prąd dawało tylko jedno zanim się bms odłączył.

przy 4 ogniwach pewnie było mniej ciągnięte i to jedno nie dostawało tak strasznie w dupe, a przy 6-7 i prądzie 1,5C to ostatnie miało przez chwilę 9C i szlak je trafiał zgadza się?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group