|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
BMS do li-po Jaki wybrać? |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
Dużo za nisko, to są napięcia dla LiIon
Kup BMSa z odcięciem na 3V minimum |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
Coś ciężko znaleźć na 3.0V
Znalazłem taki na 2,9V
:
http://www.ebay.com/itm/4...=item33a0bef15e
a np taki:
ma odcięcie na 3.0V
max napięcie 4,2V ładowania na celę:
http://www.bto.pl/pdf/04577/PCM-L16S50-329.pdf |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
2.9V już brzmi lepiej niż 2.7... |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
Wolałbym, żeby ta bateria była bezobsługowa - jazda z pikaczami mnie nie bawi i wolałbym to kontrolować przez BMS, ale nie chciałbym uwalić paietu, bo bateryjka na 32Ah 48V li-po jednak trochę kosztuje. Czy taki BMS jest w stanie niedopuścić do uszkodzenia ogniw li-po, bo w li-ionach BMS spisuje się świetnie - to moja pierwsza przygoda z LI-PO więc nie wiem z czym to się je.
Patrzyłem na charakterystyki li-po i są dużo bardziej płaskie, więc spadek napięcia jest dużo większy niż w LI-IONach szczegolnie w końcowej fazie rozładowywania, kiedy niektóre cele trzymają a niektóre już zjeżdżają ostro z napięciem. Nie chciałbym przegapić tego na pikaczu, dlatego wolałbym BMS. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
A jaki prąd będziesz miał? ile C? |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
LI-PO które zamówiłem wytrzymują prąd 2.0C, czyli 6,8A na cele max.
Bateria będzie o pojemności albo 48V 18Ah albo 36V 24Ah - jeszcze nie wiem, ale chyba na 48V lepiej, bo mniejsze straty będą prawda?
Silnik przekładniowy + sterownik na 17A
Z akumulatora będę ciągnął więc prąd niecałe 1C i ładował około 0,75C.
Chciałbym zrobić eksperyment i przetestować rower na LI-PO. Sporym przeskokiem było dla mnie przejście z żeli na li-iony i tutaj jestem pozytywnie zaskoczony. Li-Po to następna technologia. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
W sumie róznicy żadnej nie zauważysz, te li-po nie są typu turnigy więc nie pociągniesz z nich dużego prądu ale skoro masz sterownik 17A to nie ma nawet takiej potrzeby.
no i w przypadku tak małego prądu rzeczywiście ogniwa nie będą przysiadały więc bms powinien mieć odcinkę wyżej. Choć producent do 2.75V testuje... |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
Znam co najmniej 2 przypadki, kiedy aku zrobione na tych akumulatorach (kupowane na jednym z for, wymontowane z tabletów czy innych laptopów) nie przetrwało nawet 30 cykli.
W obu przypadkach robiły się takie rozjazdy, że po 30 ładowaniach różnice w napięciach były na poziomie 1V miedzy celami (BMS już nie wyrabiał i zasięg spadł do kilometra).
Niestety nie ustaliłem, czy to od różnego Rw czy od jakiejś tajemniczej upływności po naładowaniu do pełna bo właściciele wywalili je i zrobili na 18650.
Więc polecam Ci troszkę się zainteresować tematem napięć na celach (mimo posiadania BMSa) przez pierwsze kilkanaście cykli. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2015
|
|
|
Wydaje mi się, że temat napięcia jest mi z kąś znany
robię tak - ładuje aku i czekam jakieś 3-4dni. Jeżeli na którymś ogniwie napięcie samoistnie spada to wiadomo - sort 2 klasy czyli do latarki. Ma prawo spaść z 4.20 tak jak balansuje do 4.16 i to jest po 1 dobie. Potem max jeszcze o 1mV czyli do 4,15, jeżeli w ciągu tygodnia spadnie do 4.10, to ogniwo leci do bardzo dokładnego sprawdzenia. W odległym czasie po 2-3 tygodniach nie spada poniżej 4,15-4,14V i tak już trzyma długo.
Jeżeli któreś ogniwo nie trzyma napięcia to trzeba je zastąpić takim, które trzyma, bo racja, rozjazdy potem będą ogromne i BMS nie da rady
muszę się pochwalić, że jak na razie bateria, która składałem (26Ah 48V) jeździ na bmsie już 4 miesiące, co dziennie jest ładowana i rozładowywana a dalej pięknie trzyma napięcie.
Podczas takich testów pojemnościowych ichargerem kontroluje temperaturę, żeby w ogniwach była równa i spisuje sobie dane z wykresów. Jeżeli jedno ogniwo dajny na to ma 39st przy prądzie 1,75, a drugie ma 48st - to takie ma dużą rezystancję wewnętrzną i nie nadaje się raczej do użytku - zazwyczaj te dane potwierdzają się przy pomiarze RW i ogniwo nie trzyma jak powinno. Z biegiem czasu nabiorę doświadczenia. Jak na razie ładuje na 7 modułach tp4056 i rozładowuje jedno kanałowym ichargerem, kurcze przydałaby się jakaś 4 kanałowa ładowarka |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015
|
|
|
Ja natomiast mam same dobre doświadczenia jeśli chodzi o pakiety na tych celach ale pakiety nie większe niż 4p . A co za tym idzie prądy rozładowania na poziomie do 20A-25A w szczycie . Powyżej tego aku szybko puchną . To są praktycznie Li-iony i tak je należy traktować . Prąd 2C to dla nich już dużo .dla cyklicznej ciągłej pracy . A ludziska widzą Li-po ooo to można im dawać .
Nie nie można bo bardzo szybko padną . To samo z prądem ładowania lepiej trzymać się 0,5C . Tak traktowany aku pracuje już 4 rok i wszystkie cele równe . Ładowane i balansowane modelarską . Używany przez 11mieś w roku x 4lata stracił pakiet 1,5Ah z 13,5A . Przewaliłem tych cel kilka tyś robiąc pakiety ale małe do małych prądów (rowery trekingowe)i było ok . Przy próbie wyciągnięcia większych kończyło się puchnięciem ogniw i szybkim zgonem .
Przed składaniem równoległym max do 4p każda cela testowana osobno i składane w reżimie +-10mAh . Do tego prąd max 1,5C w trekingowym i jest OK. Przy próbie składania z takich samych ogniw (ten sam reżim) celi większej niż 4p np 6p cele same puchły nawet bez pracy i to już po miesiącu . Nie mam pojęcia z czego to wynikało dlatego ja nie składałem nikomu takich ogniw a i innym odradzałem . Choć trzeba przyznać że w trekach 4p z małymi prądami sprawują się bdb no i mają wysoką gęstość energii oraz pojemność . Powyżej 1,5c i 4p zdecydowanie nie polecam bo robią się śmieci i to bardzo szybko. Do tego te ogniwa występowały w trzech odmianach (od 3 producentów (LG ,Sanyo , Panasonic) i w dwóch przypadkach były takie same według karty (chyba LG miało lekko mniejszą pojemność i prąd ładowania max 0,5C) . Nie należy ich mieszać . Bazując na moim doświadczeniu z nimi zdecydowanie odradzam budowanie pakietu większego niż 4p i do prądów większych niż 1,5C bo bardzo szybko będzie śmieć z aku . Do trekingowych z małymi prądami nadają się bardzo dobrze i złego słowa nie mogę powiedzieć .
A teraz kończę bo mnie już łokieć boli od pisania .
Aaaa i jeszcze jedno . Z racji tego co widać na wykresie rozładowania ( ale na wykresie zrobionym samemu wygląda to dużo mniej płasko) i tego że przy 3V nie ma już prawie nic ładunku zalecałem rozładowywanie do 3V max a w praktyce to do 3,3V buzzer ustawiony oczywiście dla świadomych użytkowników bez balansera i aku żyją . Poniżej 3V robią się bardzo duże rozjazdy pomimo składania pakietów z cel o różnicy max 10mAh. |
|
|
|
|
Cezar38
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Paź 2013 Posty: 193 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015
|
|
|
A koledzy czytali ze zrozumieniem temat na światełkach o tych aku?
A mówią coś informacje w temacie od kolegi oferującego te cele, takie jak:
"samsung wycofał te akumulatory z powodu wad fabrycznych"
"potrafią spontanicznie puchnąć"
"przy obciążeniu 1.3C zdarzają się rozszczelnienia"
Przecież nawet zdjęcia pokazał z uszkodzoną celą od strasznego prądu na poziomie trochę ponad 1C. I że akumulatory nie nadają się do sprzedaży zanim nie przesieje tych puchnących od samego leżenia i patrzenia na nie.
Więc Pykacz, fajnie, że lansujesz te akumulatory i gwarantujesz ich sprawność, ale sam sprzedający tego nie robi. |
_________________ Bike MK2 6500W |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015
|
|
|
Cezar38 napisał/a: | A koledzy czytali ze zrozumieniem temat na światełkach o tych aku?
A mówią coś informacje w temacie od kolegi oferującego te cele, takie jak:
"samsung wycofał te akumulatory z powodu wad fabrycznych"
"potrafią spontanicznie puchnąć"
"przy obciążeniu 1.3C zdarzają się rozszczelnienia"
Przecież nawet zdjęcia pokazał z uszkodzoną celą od strasznego prądu na poziomie trochę ponad 1C. I że akumulatory nie nadają się do sprzedaży zanim nie przesieje tych puchnących od samego leżenia i patrzenia na nie.
Więc Pykacz, fajnie, że lansujesz te akumulatory i gwarantujesz ich sprawność, ale sam sprzedający tego nie robi. |
Nie wiem skąd wziął się jako producent Samsung bo z tego co ja wiem to robiło je LG, Sanyo i Panasonic.
Ja niczego nie lansuję i nie gwarantuję z resztą co można z pomiędzy wierszy wyczytać z powyższych wypocin. Mało tego od ponad roku świadomie zrezygnowałem z tych ogniw mając świadomość że LI-po od Turnigy nic nie przebije jeśli chodzi o to co dają za to co trzeba za nie zapłacić i to za nowe . I moim zdaniem nie mają konkurencji i to żadnej . |
|
|
|
|
Cezar38
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Paź 2013 Posty: 193 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015
|
|
|
Racja, myślę Acer, a piszę samsung z rozpędu.
oczywiście chodziło mi o Acera |
_________________ Bike MK2 6500W |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015
|
|
|
Chyba nawet wiem, dlaczego te baterie u pykacza puchły.
Domniemam, że li-po traci napięcie w końcowej fazie. może te 10mA wystarczyło i np w pakiecie 6p w końcowej fazie 5 ogniw nie miało już napiecia, tylko ostatnie ogniwo dostawało w końcowej fazie prąd 5C zamiast rozkładać to na pakiet 5P, bo napięcie i prąd dawało tylko jedno zanim się bms odłączył.
przy 4 ogniwach pewnie było mniej ciągnięte i to jedno nie dostawało tak strasznie w dupe, a przy 6-7 i prądzie 1,5C to ostatnie miało przez chwilę 9C i szlak je trafiał zgadza się? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|