|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Turnigy - lutowanie ogniw |
Autor |
Wiadomość |
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 21 Lip, 2015 Turnigy - lutowanie ogniw
|
|
|
Mam kilkanaście ogniw LiFePO4 4200mAh zdemontowanych z baterii Turnigy FlightMax. BMS się nie sprawdził i pakiet się "posypał" (pracowało to w konfiguracji 16S1P z silnikiem 500W). Zastanawiam się czy da się jeszcze zrobić z tych ogniw coś sensownego (i jak się do tego zabrać?) Zmierzyłem pojemność ładowarką i większość ogniw ma między 2800 a 3800mAh. Planowałem te najlepsze zlutować w nowy pakiet, ale te aluminiowe blaszki za nic nie chcą się zabielić (próbawałem nawet z płynem AlumWeld Flux).
Są na to jakieś patenty, czy tylko zgrzewanie?
Kamil |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 21 Lip, 2015 Re: Turnigy - lutowanie ogniw
|
|
|
legend napisał/a: | .. BMS się nie sprawdził i pakiet się "posypał" (pracowało to w konfiguracji 16S1P z silnikiem 500W). |
Jak użyłes 1P to raczej nie BMS się nie sprawdził ale konstruktor doprowadzał do przeciążenia ogniw pakietu... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 355 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 21 Lip, 2015 Re: Turnigy - lutowanie ogniw
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | legend napisał/a: | .. BMS się nie sprawdził i pakiet się "posypał" (pracowało to w konfiguracji 16S1P z silnikiem 500W). |
Jak użyłes 1P to raczej nie BMS się nie sprawdził ale konstruktor doprowadzał do przeciążenia ogniw pakietu... |
Najsłabsze z tkaich ogniw mają ciągły prąd rozładowywania 20C, więc raczej cięzko było by je przeciążyć prądem chwilowym 2-4C. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 21 Lip, 2015
|
|
|
Hmm. Skoro się robiły w 1 cyklu takie rozjazdy, że BMS tego nie był w stanie wyciągnąć to jednak ogniwa nie dawały rady prądowo |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 21 Lip, 2015
|
|
|
Te pakiety mają nawet 30C ciągłego obciążenia, dlatego uznałem że będzie dobrze. Nie jestem w stanie ocenić BMSa - na wszelki wypadek mam już innego i tym razem pewnie zamontuje również buzzerki.
Taka bateria zajmuje mało miejsca i daje zasięg 10km dość dynamicznej jazdy, bez żadnego wspomagania. Rozważam jeszcze wykorzystanie zwykłych LiPo-li (kiedyś się bałem, ale teraz trochę oswoiłem temat
Wracając do meritum - macie jakieś patenty na lutowanie tych blaszek??? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 21 Lip, 2015
|
|
|
Skoro starczyly na 10 km, to chwilowy prąd wg mnie byl w okolicach 40A i byly nieźle ciepłe. Skoro się tak rozjezdzaly to BMS z pradem balansujacym 60 mA juz nic nie dawal. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Wto 21 Lip, 2015
|
|
|
Był już ten temat na forum, ale się powtórzę. Aluweld powinien dać radę. Z tym, że ja lutuje to tak - lutownica minimum 60w, cyna bez topnika, zanurzam w specyfiku i wtedy dopiero lutuje. Ja mam taki specyfik z allegro pochodzenia sowieckiego. Bloodyopel lutował nim ukroszone blaszki- powiedział, że poszło spoko
Inna sprawa, że te Twoje cele mają dramtyczny rozjazd i się raczej nadają do śmieci |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 355 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Śro 22 Lip, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Skoro starczyly na 10 km, to chwilowy prąd wg mnie byl w okolicach 40A i byly nieźle ciepłe. Skoro się tak rozjezdzaly to BMS z pradem balansujacym 60 mA juz nic nie dawal. |
Wiem, że silnik może chwilowo brać więcej niż ma znamionowo, ale 2,5kW z silnika 500W to średnio możliwe. A nawet jeśli, to mniej niz 10C dla tej baterii i to chwilowo, gdzie powinny wytrzymać 2x taki prąd i to ciągle. To że się rozjechały to różnice w pojemności więc słaba selekcja a nie za mała wydajność
Wracając do tematu problemem jest pewnie za mała moc lutownicy. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 23 Lip, 2015
|
|
|
nanab napisał/a: |
Wiem, że silnik może chwilowo brać więcej niż ma znamionowo, ale 2,5kW z silnika 500W to średnio możliwe. |
Myślałem raczej o mocy 1-1,2 KW, przy zduszonym napięciu do 35-40 V. Wtedy nawet pozornie jednakowe ogniwa się rozjezdzaja. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Czw 23 Lip, 2015
|
|
|
Co do lutowania amelinium, przypomnę taką starą metodę, nie wymagającą żadnych nakładów; metoda znana, ale może nie wszystkim.
Robiłem to kilka ładnych razy nie korzystając ze specjalnych topników, a wyłącznie ze zwykłej kalafonii.
Cała sprawa polega na tym, by oczyścić błyskawicznie utleniającą się powierzchnię glinu bez dostępu tlenu (powietrza) - a to można zrobić np. pod powierzchnią stopionej kalafonii; używa się podobno do tego również oleju mineralnego, ale mnie się olej jakoś kłóci z lutowaniem
Drugą konieczną rzeczą jest pył stalowy, np. spod szlifierki lub proszek ścierny, np. niezbyt drobny korund.
One są czynnikiem usuwającym tlenki z powierzchni metalu, bowiem cynowanie polega na mocnym pocieraniu detalu grotem lutownicy z użyciem proszku ściernego, pod powierzchnią stopionej kalafonii.
W pewnym momencie na powierzchni detalu wyraźnie będzie widać ładnie rozlewającą się kroplę cyny - bazę do przylutowania przewodu lub innego elementu.
Lutownica musi mieć raczej dużą moc, oczywiście jest to uzależnione od tempa odbierania ciepła przez cynowany detal, czyli od jego wielkości/masy, a także kształtu. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 23 Lip, 2015
|
|
|
Ja kiedys w oleju normalnie lutowalem zwykle aluminium z ktorym sa jeszcze wieksze problemy. Wiec potwierdzam ta metode z postu wyzej |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 23 Lip, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | nanab napisał/a: |
Wiem, że silnik może chwilowo brać więcej niż ma znamionowo, ale 2,5kW z silnika 500W to średnio możliwe. |
Myślałem raczej o mocy 1-1,2 KW, przy zduszonym napięciu do 35-40 V. Wtedy nawet pozornie jednakowe ogniwa się rozjezdzaja. |
Silnik to SmartPie, jest tam ograniczenie prądu (jestem pewien, że jest max. 20A). |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 23 Lip, 2015
|
|
|
legend napisał/a: |
Silnik to SmartPie, jest tam ograniczenie prądu (jestem pewien, że jest max. 20A). |
No to jesli to starcza na 10 min jazdy, to rzeczywiste parametry ogniwa są znacznie gorsze.... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 25 Lip, 2015
|
|
|
Jasne, że aluminium/nikiel da się lutować bez specjalnych topników tylko to wymaga wprawy. A w przypadku blaszki urwanej blisko celi to raczej jest niemożliwe. Ja wyszedłem z założenia po co się męczyć |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Sob 25 Lip, 2015
|
|
|
Z krótką aluminiową to już rzeczywiście kłopot, doskonale przewodzi ciepło, i nie da się raczej bardzo szybko pobielić, więc cela się nagrzeje (czy stosuje się aluminiowe blaszki jako wyprowadzenia, tego nie wiem, nie spotkałem się z tym).
Ale niklowa da się błyskawicznie pocynować, "specjalnym" topnikiem może być w tym przypadku zwykły FOSOL (ściśle mówiąc, chodzi o kwas ortofosforowy H3PO4 - jest on jego głównym składnikiem). Lutownica powinna być dużej mocy, wtedy odrobina owego kwasu i lutu cynowego pozwala w ułamku sekundy pobielić detal - a szybkość jest tu ważna.
Od bardzo wielu lat używam kw. ortofosforowego do lutowania lutem cynowym stali kwasoodpornej, a także ew. niklu. Kilka razy zaistniała potrzeba i lutowałem wyprowadzenia bezpośrednio do ogniw, np. CR2030.
Doskonale lutuje się z jego pomocą miedź i jej stopy, mosiądz i brąz.
Nie daje tak dobrej dyfuzji lutu jak specjalne, dedykowane topniki do stali KO, ale do moich celów wystarczał z nawiązką. Do połączeń elektrycznych przy akumulatorkach także będzie dobry. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|