ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Wybór roweru fabrycznego, jaki silnik, jaki system?
Autor Wiadomość
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Czw 06 Sie, 2015   

toft napisał/a:
Ciekawa bo jest nie w piascie (a ja mam tam silnik). Są inne ale cena duuża. Przy obecnym kierunku silnikowym najchętniej dabym z tyłu singla. I wtedy takie cuś z przodu by było jak znalazł.


Zależy jakie kto ma potrzeby. Dla mnie żaden szał. Być może w środku jest jakie ciekawe rozwiązanie techniczne na którym można by oko zawiesić:). I to tyle... Funkcjonalnie mamy zamiast trzech zębatek jedną. Jak to ma współpracować z tradycyjną kasetą to jestem ciekaw jakim cudem łańcuch nie będzie przekaszany? Przecież z przodu mamy tylko jedną zębatkę. Uważam, że dla zdrowia łańcucha lepiej jest mieć te trzy zębatki i przerzucać przód i tył tak aby łańcuch pracował jak najmniej po ukosie.

Wracając do fabrycznych rowerów elektrycznych. Wybierając między Midem Boscha a Yamaha jaka byłaby Wasza decyzja? Zasadnicza różnica między nimi jest taka, że Bosch ma malutką zębatkę suportu i wewnętrzną dodatkową przekładnię 2,5x. Zastosowanie małej zębatki ma za zadanie wyeliminowanie problemu technicznego szarpania za łańcuch w trakcie najechanie tylnym kołem na przeszkodę (dotyczy ramy z pełną amortyzacją) Yamaha ma tradycyjnych rozmiarów zębatkę suportu i jest jednostką lżejszą i wydajniejszą oferującą moment obrotowy o 10Nm większy. Podobno... No i ten wyświetlacz u Yamahy toporny jakiś taki. Bosh jakoś atrakcyjniej się prezentuje.

Oglądałem Haibike Sduro w sklepie. Silniczek Yamahy to maleństwo. Jakieś to wszystko takie delikatne. Wizualnie na żywo nie za bardzo mi się spodobał, na zdjęciach lepiej jakoś się prezentował:). W realu jakoś topornie to wszystko wyglądało... Zestawiając wrażenia wizualne z niezłą ceną jestem trochę rozczarowany.
 
 
tumich 
brygadzista



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: małopolska
Wysłany: Pią 07 Sie, 2015   

Zależy który rocznik Boscha chcesz zestawić z Yamahą. Model 2015 ma jeszcze wiekszy moment - 75Nm i wspomaganie na maksymalnym trybie jak to określają 300%. Model wcześniejszy (2014) w wersji Pro miał 275%, ja jeździłem na wersji podstawowej 'active' która legitymowała się max. 225% i 50Nm, a i tak robił wrażenie.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 07 Sie, 2015   

75Nm przy ilu? 5km/h na najwolniejszym przełożeniu?
Na osi silnika to jest czy na osi korby czy na osi koła?
Ciekawe jak oni to podają, względem czego, bo trzeba przyznać, że 75Nm z hmm 250W (?) brzmi dość niespotykanie :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Pią 07 Sie, 2015   

Producenci wiertarko - wkrętarek określają maksymalny moment na wrzecionie. Przy zasilaniu 18V moja wiertarko wkrętarka według tabeli dysponuje maksymalnym momentem 40Nm przy wkręcaniu miękkim i 60 Nm przy wkręcaniu twardym. Oczywiście jest to na pierwszym biegu na którym to wrzeciono osiąga maksymalnie 400 obrotów na minutę. NA następnych trzech biegach moment maksymalny odpowiednio maleje. Na czwartym biegu maksymalne obroty wynoszą 3800/min. Nie podali niestety jaki jest dostępny maksymalny moment na tym czwartym biegu bez włączonego sprzęgła elektronicznego.

Oczywiście zastosowano silnik bezszczotkowy. Maksymalna wydajność prądowa akumulatora to 32A (informacja od serwisanta na podstawie maksymalnej wydajności pojedynczego ogniwa 16A). Napięcie aku to 18V.

Mój giant ma bodajże maksymalny moment na poziomie 30Nm. Zastosowano silnik przekładniowy w przednim kole. Ten moment dostępny jest raczej na osi koła, a nie na osi silnika. Myślę, że całe koło traktowali jako silnik:).

W Bosch/Yamacha podejrzewam, że to co podają w Nm jest dostępne na wale suportu (zębatce napędzającej łańcuch). Tam są na tyle wolne obroty, że taki moment jest realny do osiągnięcia:). Tak przypuszczam, chociaż odejściem od tej reguły może być nowy Bosch z małą zębatką która obraca się z prędkością 2,5 x większą niż korba. Jeżeli zębatka obraca się szybciej, to przy dostępnej tej samej mocy maksymalny moment obrotowy będzie 2,5x mniejszy. Producent tego nie wyjaśnia. Trzeba będzie to faktycznie zbadać, bo być może wyjdzie na to, że określali maksymalny moment na osi koła na najwolniejszym przełożeniu hmm. Generalnie parametr ten wydaje się być lekko zamydlany w kartach podawanych przez producentów rowerów.
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 27
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Pią 07 Sie, 2015   

Może pojedzie ktoś na hamowanie? ;>
 
 
tumich 
brygadzista



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: małopolska
Wysłany: Pią 07 Sie, 2015   

Fabryczny Specialized turbo z mid drivem Brose - tez niemiecka myśl techniczna osiąga wg specyfikacji nawet 90Nm z tym, że silnik nominalnie ma 250W, a maksymalnie 530W.

http://ebike-mtb.com/en/f...6fattie-2016-3/
 
 
henry 
stażysta


Dołączył: 14 Paź 2014
Posty: 150
Skąd: lubelskie
Wysłany: Sob 08 Sie, 2015   

posiadam rower z takim silnikiem BIONX
powiem tak , dla mnie rewelacja, nie wiem jaki ma moment obrotowy
ale przyspiesza super, raz zdjął mnie z siedziska przy ostrym ruszaniu,
nie wiem czy dobrze to opisze ale wg mnie ten rower oprócz czujnika obrotu PAS
ma także czujnik obciążeniowy, można szybko kręcić i inaczej przyśpiesza niż
kręcąc wolniej z mocniej obciążając pedały.
seryjnie siedzi u mnie dziwnie bateria 40V
ostatnio załadowałem baterie żelowe 51V i powiem że dopiero była jazda,
przy seryjnej baterii, v-max 33-34 km/h a przy żełowych 51v v-max 40-42 km/h
martwi mnie jedno jeszcze i mam podejrzenia że łożyska są do wymiany bo czuć obciążenie,
szczególnie jak się jedzie bez baterii, ( moje podejrzenie w tym kierunku dlaczego bateria się tak szybko robi pusta)
gdzieś wyczytałem o braku w nim (wolnego kołą) czy mógłby ktoś wyjaśnić o co w tym chodzi?

ps przepraszam za zbyt długi opis
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Sob 08 Sie, 2015   

Jak koło nie ma luzu na łożyskach to wszystko najprawdopodobniej masz ok. To jak piszesz wyczuwalne obciążenie wynika z braku mechanizmu zwalniającego koło w trakcie jazdy bez wspomagania. Ten typ tak ma. Bionx ma silnik bez przekładni na sztywno wpięty. Producent dał funkcję regeneracji baterii więc musieli zabrać wolne koło. Opór który wyczuwasz to opór stawiany przez silnik wyposażony w magnesy stałe. Jak włączysz regenerację to opór będzie jeszcze większy gdyż jadąc będziesz ładował akumulator. Taki jest minus systemu wyposażonego w hamowanie regeneracyjne. Ogólnie system jest ciekawy w koncepcji i sam myślałem o takim rowerze.

Jaką masz wersję konsoli. Prędkość maksymalną można zmienić przeprogramowując sterownik.

Z czym miałeś możliwość porównać swój rower na Bionxie? Może z wspomaganym Giantem, Boschem?

Przy takich prędkościach bateria szybko będzie pusta, zwłaszcza zużyta. Zasięgi nie są podobno mocną stroną Bionxa. Silnik bez przekładni na wolnych obrotach zwłaszcza przy podjazdach prawdopodobnie nie grzeszy sprawnością. Moim zdaniem Bionx jest raczej dedykowany i optymalizowany na drogi zwłaszcza w terenie relatywnie nizinnym. Podawane wartości momentu są śmiesznie niskie. Ale mogę się tutaj mylić.
 
 
henry 
stażysta


Dołączył: 14 Paź 2014
Posty: 150
Skąd: lubelskie
Wysłany: Nie 09 Sie, 2015   

obstawiam właśnie że mam gdzieś luz,mianowicie dlatego że jak jadę rowerem bez baterii
to jak kręcę lekko to niby nie czuję oporu silnika ale wystarczy że przycisnę mocniej od razu czuć opór, wnioskuje z tego że jest luz (mogę się mylić oczywiście)
co do blokady w seryjnym sterowniku mam go całkiem odblokowanego i tu mnie martwi prędkość max,wg zapewnień osoby która zajmuje się odblokowaniem na baterii 48 volt powinie mieć v-max pomiedzy 45-50 km/h i być może opór który jest stawiany np jak jadę bez baterii wpływa znacząco na prędkość max
nawiązując do porównań co do innych rowerów, przewinęło mi się już cała masa seryjnych elektryków, różne Gazelle, Sparty, Batavusy, Gianty, Sachsy i inne o których w tej chwili nie pamiętam i powiem tak, ŻADEN nie miał nawet porównania co do przyspieszenia do tego Treka w którym jest silnik Bionx
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 09 Sie, 2015   

Większy prąd, więcej frajdy.
Gazele jakbyś odpalił na 30A to też byś się cieszył (choć pewnie krótko) :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
henry 
stażysta


Dołączył: 14 Paź 2014
Posty: 150
Skąd: lubelskie
Wysłany: Nie 09 Sie, 2015   

tas napisał/a:
Większy prąd, więcej frajdy.
Gazele jakbyś odpalił na 30A to też byś się cieszył (choć pewnie krótko) :)


Tas w tej chwili porównuje seryjne baterię a nie tą która założyłem na próbę :razz:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 09 Sie, 2015   

Aha, bo byłbym skłąnny nad interpretować, że sobie odblokowałeś na wyświetlaczu w menu serwisowym dodatkowe możliwości i stąd ten zachwyt mocą Bionxa :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 09 Sie, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
henry 
stażysta


Dołączył: 14 Paź 2014
Posty: 150
Skąd: lubelskie
Wysłany: Nie 09 Sie, 2015   

tas napisał/a:
Aha, bo byłbym skłąnny nad interpretować, że sobie odblokowałeś na wyświetlaczu w menu serwisowym dodatkowe możliwości i stąd ten zachwyt mocą Bionxa :P


Tas mam ogrom szacunku za twoje doświadczenie w pojazdach elektrycznych,
ale porównuje całkowicie seryjne rowery do siebie, a odblokowanie mojego Treka
polegało na odblokowanie sterownika w silniku a także wyświetlacza,
samego wyświetlacz nie odblokujesz ( znam procedurę i przed wysłaniem próbowałem)
i odnośnie zdjęcia blokady to nie odblokowujesz przyśpieszenie ale prędkość max,
sprawdzałem przed i po i przed przyśpieszał tak samo ale do 25 km/h i następnie była zmułka
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 09 Sie, 2015   

No rozumiem, ale cudów ani perpetulum mobilum nie ma :)
Skoro rower wykazuje znacząco wyższe przyśpieszenie niż inne rowery i do tego ma silnik DD to niestety, ale sowicie karmiony prądem musi być.
Chyba najwłaściwsze by było porównywanie nie ogólnie rowerów wszystkich do jednego wora wrzuconych jak teraz tylko rower ze sterownikiem 20A vs rower ze sterownikiem 20A.
Bo jak się porównuje np TransX ze sterownikiem 12A vs Sparta z 17A czy BionX z ileś tam to jest żadne porównanie, mocniejszy będzie mocniejszy i tyle bo przyśpieszenie to nie jest przyczyna tylko skutek posiadania funkcji (prąd, moment, przekłądnie itp)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Pon 10 Sie, 2015   

tas takie porównanie o którym piszesz jest profesjonalne ale mało realne i może nawet mało potrzebne. Zakładając ten wątek raczej myślałem aby wrzucic do jednego wora wszystkie fabryczne przepisowe rowery i porównać np pod względem efektywności, zasięgu, maksymalnej dostępnej mocy, maksymalnego dostępnego momentu z podaniem gdzie był mierzony, możliwości konfiguracji, parametrów aku, zastosowanych ogniw i wszystkich innych kwestii mających wpływ na jakość, trwałość, komfort i walory użytkowania z uwzględnieniem warunków terenowych. Wyodrębnianie osobnych kategorii np dla mocy sterownika nie bardzo ma moim zdaniem sens. Nie ma przecież tych rowerów aż tak wiele.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group