ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik od bałkana a sterownik
Autor Wiadomość
darkazar 
początkujący


Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 8
Skąd: węgrów
Wysłany: Pon 07 Wrz, 2015   Silnik od bałkana a sterownik

Witam.
Jestem nowy na tym forum ale myślę że w dobrym dziale umieszczam post.

Mam problem lub zagwozdkę z silnikiem od bałkana o mocy 6,5kw 75v, a mianowicie
kupiłem taki silnik, zmieniłem mu kierunek obrotów, wyprowadziłem na zewnątrz obudowy przewody od uzwojenia rozruchowego.
Mam w planie zamontować go do seicento, które jest już bez silnika spalinowego.
W aucie wymieniłem olej w skrzyni, dorobiłem planszę stalową na skrzynie, mocowanie silnika elektrycznego i wałek do tarczy sprzęgłowej z wieloklinem do silnika.
Całość uruchomiona na stole i dzisiaj zamontowana w aucie.

I teraz moje pytanie do osób bardziej doświadczonych.
Planuję ten silnik uruchomić z napięcia 48V. Dwa stringi trojanów 4x(12V 100ah) połączone równolegle. 4 sztuki pod maską , 4 w bagażniku z tyłu auta.
Zostawiając skrzynię biegów myślę iż ten silnik nie będzie zbyt mały do tego auta, w kosmos tym latać nie muszę :) a tak serio to na codzienne dojazdy do pracy - 20km.
Prędkość 50km/h myślę że też uzyskam a większa mi nie potrzebna.
nie robiłem żadnych obliczeń ponieważ nie znam się na tym kompletnie ale do tak małego auta powinien taki silnik wystarczyć.

Stanąłem dzisiaj przed takim dylematem że nie wiem jaki sterownik do tego dobrać.
Może jakiś curtis , ale jaki. Na tabliczce silnika jest napisane 75v 105A.
Dodatkowo trzeba podawać napięcie może jakimś stycznikiem na uzwojenie rozruchowe, ale jakim stycznikiem? Jaki może być prąd maksymalny tego uzwojenia ?

Może ktoś z forumowiczów wie jaki sterownik to obsłuży ? A może ktoś ma taki sterownik również na sprzedaż i chętnie mi doradzi i pomoże merytorycznie w uruchomieniu.

Proszę o każdą pomoc i doradę, będę bardzo wdzięczny.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 07 Wrz, 2015   

Możesz mieć śmiało sterownik na max prąd 200A. To i tak tylko do ruszania a później mniejszy jest. Co do sterownika to spytaj kolegi Pir-serwis, może ma coś na składzie. Ja jeździłem na curtisie takim zwykłym analogowym i byłem zadowolony. Przy takim silniku powinieneś osiągnąć spokojnie 50-60 i dużo więcej. Do takiego samochodu wystarczy. Ja żeby utrzymać prędkość 50 przy samochodzie o masie 1200 zużywałem 4kW.
Dawaj zdjęcia :smile:

Jeszcze to wzbudzenie.
Prąd będzie mały, np. 5 A Problem może być z włączaniem. Powinien być przekaźnik na napięcie stałe i odpowiednie napięcie. Zwykły przekaźnik na 230V nie jest w stanie zgaśić łuku po wyłączeniu.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 07 Wrz, 2015   

Ten silnik jest bocznikowo-szeregowy. Tzn. ma na wzbudzaniu (stojan-nieruchoma część silnika) dwa rodzaje uzwojeń, jedno nawinięte płaskownikiem (duży przekrój), drugie cienkim drutem. Pierwsze uzwojenie jest łączone szeregowo z wirnikiem (który jest podzielony na pół, bo są 4 szczotki), drugie jest podłączane do zasilania całego silnika i zapobiega "rozbieganiu" silnika (prąd rzędu A). Prąd 100A to nominalny, sterownik to minimum 300-400A. Przy niskim napięciu spadną obroty, a i tak nie są szokujące. Silnik można (moim skromnym zdaniem) mocno przeciążać (chociaż jego moc jest 25%), ale powstawał w czasach, kiedy nie było elektroniki i podaje się ilość włączeń na godzinę.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
darkazar 
początkujący


Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 8
Skąd: węgrów
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Silnik ma 2800 obrotów i 28% ale to mnie nie martwi bo na tym silniku przerobiono golfa i osoba która dokonała konwersji napisała że zasilanie z 48v też daję dużą frajdę z jazdy. Martwi mnie tylko fakt tego sterownika, bo golf był zasilany stycznikiem a nie wyobrażam sobie podania 2800 obr na tarczę sprzęgłową i włożenie jakiegoś biegu. Prawdopodobnie szybko by się zdzierała owa tarcza. Skupił bym się na sterowniku żeby płynnie sterować obrotami. Problem jest tylko z doborem, może to być analogowy, z tego co doczytałem na goglach to może być curtis 1209b ? On jest do 48V chyba i ma spory prąd. A może jakiś inny wynalazek ?
P.S Kupiłem wczoraj webasto mokre od bmw za 100zł :) sprawne. Dobra sprawa na zimę, 2l zbiornik na olej i 7kw mocy grzania a pobiera tylko 30w podczas pracy i jest na 12v.
Zdjęcia zamieszczę na forum ale prawdopodobnie w piątek jak już wszystko będzie zamocowane w aucie, aktualnie skupiam się na podłączeniu pompki vacum do serwa, chyba podepnę ją pod czujnik pedała hamulcowego aby uruchamiała się przy hamowaniu.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Przy tym silniku nie mieszasz biegami, tylko 3 i jedziesz. Co do sterownika, to mam chyba firmy Sevcon 48V, 400A (700pln). Stycznik włączający prąd też powinien być, a i "grzyb" też by się przydał. Dlaczego "trojany"?
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
darkazar 
początkujący


Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 8
Skąd: węgrów
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Trojany bo na inne mnie nie stać, o litowych mogę zapomnieć. Muszę kupić piec co do domu nowy oraz płyty gk na poddasze. Na kwasowce jakoś wydolę finansowo.
Chyba że możesz polecić inna markę akumulatorów trakcyjnych np. korzystniejszą finansowo.

A wracając do sterownika to jak silnik ma 105A to podczas startu lub większego obciążenia może pobierać większy prąd ale jaki 200A 300 ? Czy jak kupie sterownik do 300A to też będzie dobry czy musi być jeszcze większy ?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Chwilowo można przeciążyć nawet kilka razy. Prąd max. sterownika zwykle jest regulowany. Ja miałem ust 300A i uważam, że więcej nie potrzeba. Pomyśl też o biednych akumulatorach.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Pytam dlaczego aku ołowiowe, bo można litowe kupić w podobnej cenie. Jak chcesz ołów to poszukaj na złomie z dużych UPS-ów (nie mogą sprzedawać, ale za drobną opłatą wymienią na inne byle waga się zgadzała). Jeżeli nowe, to taki aku 100Ah 12V waży do 30 kg i kosztuje 600-700pln. Przyjmijmy 25kg i 650pln co daje 200kg i 5200pln. Pojemność teoretyczna 9,6 kw (praktyczna w warunkach samochodowych i 20°C to 6-7 kWh, a w niższych temp. leci na ryja). Na forum jest kolega który sprzedaje pakiety ogniw Li-jon (pojemność jednego ogniwa 2.2Ah 3.7V), pakiet 200 ogniw to ca. 1500pln (trzeba zadzwonić, napisać i się dogadać). Co przy np. 4 takich pakietach (800 ogniw daje) ok 6000pln, 6.5 kWh i ok 40kg. Po latach jak spadnie zasięg o 20%, to dołożysz 5 kg (albo mniej, bo już ogniwa osiągają 3Ah) i jeździsz dalej.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
darkazar 
początkujący


Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 8
Skąd: węgrów
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

Znalazłem dzisiaj akumulatory z wież telekomunikacyjnych litowe takie duże płaskie wysokie 12v 160ah
i człowiek je sprzedaje po 450zł za sztukę. Sa z 2013 i 2014 roku. Czy opłaca się je kupić ? Czy połączone w szereg dadzą rade napędzać ten silnik od bałkana ? czy musiał bym je jeszcze równolegle łączyć żeby był mniejszy prąd obciążenia dla nich ? Bo jeżeli dadzą rade 4 szeregowo to bym je kupił.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

Masz jakieś fotki tych akumulatorów??
Za 1350 zł 36V i 160Ah, to marzenie ;)

edit... patrzyłem po parametrach wieży i są tam zazwyczaj 18Ah 12V po kilka sztuk w szeregu.
 
 
darkazar 
początkujący


Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 8
Skąd: węgrów
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

niewiem, szara obudowa od litowych wyprowadzenia śrubowe z boku u góry, ma też niebieskie fiamm fit chyba z 2015 roku vrla po 400zł wyprowadzenia śrubowe do góry.
Może jutro wieczorem uda mi sie podjechać to porobie fotki ale tych baterii jest tam sporo.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 29
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

Myślę że jedynym problemem mogą być max pobierane prądy, dla takiej baterii 1C to będzie 160A, więc dla baterii może (ale nie musi) już być dużo a dla Ciebie raczej nie za wiele.
Porób zdjęcia, może uda się znaleźć jakieś informacje ;)
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

Trzeba sprawdzić w sieci co to za aku, ale najważniejsze to czy są sprawne? Jeżeli są sprawne to się opłaca, nawet kupić 8 szt. Jeden powinien ważyć ok 10kg, pojemność 15 kW, 80 kg i 3600pln :grin: .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2015   

Musisz sporo poczytać jeszcze.
Dzwoń do mnie.
Naświetlę niektóre rzeczy.
Tel.masz na forum.
Do mnie masz rzut beretem.
Podjedź, przewieziesz się BX em, zobaczysz w ogóle czym pachnie jazda, zanim nie popłynąłeś za daleko.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 13 Wrz, 2015   

I co z tymi akumulatorami? Można by się tak pochwalić na forum, może ktoś inny by skorzystał?
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group