ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Raporty " spalania" czyli ile wh/km pożera nam row
Autor Wiadomość
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 19 Paź, 2015   

Zakładając temat chodziło mi o konkretne namacalne porównanie pomiędzy rożnymi konstrukcjami. Takie praktyczne testy terenowe ;) .
 
 
hudy147 
stażysta


Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 164
Skąd: Bochnia
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Mi wyszło przy ostrej jeździe 35Wh/km.

7x9. 18s12p. 66.6V 24Ah

Sterownik nastawiony na max 33A.
Ciśnienie w oponach niskie. Wiatr silny. Trasy pod ostre góry i przez las i bagno ;) prędkości ponad 50kmh.

Ale wróciłem szczęśliwy :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Chyba bardziej jesteś szczęśliwy, że w ogóle wróciłeś ;)
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Mi najwięcej wyszło średnio z całego aku 67Wh/1km . Aku 20s , sterownik ustawiony na 150A/400A.Prędkość max 90km/h po prostym według GPS i ostre przyspieszanie jak miałem początki watowicy tej prawdziwej . :twisted: A i tak nie byłem zadowolony z osiągów bo się szybko człowiek przyzwyczaja. Teraz to co innego .Nie ma EV nie ma ciągot . :lol: Na razie . :twisted:
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Cytat:
z całego aku 67Wh/1km


To przy niby dużej baterii powiedzmy 80V/30AH = 35km zasięgu. Mało :mrgreen: ale fun z jazdy maksymalny pewnie.
Pykacz a jakie miałeś najmniejsze zużycie Wh na 96150 i RHR jadąc spokojnie po asfalcie ~30km/h sprawdzałeś ?

Pykacz napisał/a:
A i tak nie byłem zadowolony z osiągów bo się szybko człowiek przyzwyczaja.


No właśnie domyślam się że ile by nie było to się człowiek i tak przyzwyczai :mrgreen:
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Dla mnie te porównania są trochę idiotyczne, to tak jakby porównywać gruszkę do jabłka.
Całkiem inne zużycie energii ma silnik szybkoobrotowy a całkiem inne wolnoobrotowy a także całkiem inne zużycie energii jest na słabym i mocnym sterowniku.
I tak silnik wolnoobrotowy szybciej przyśpiesza więc zużyje zdecydowanie mniej energii.
Mocny sterownik pozwala też na szybsze przyśpieszanie więc też zużyje mniej energii oczywiście moc w granicach rozsądku.
Między 2.5kW a 5kW jest znacząca oszczędność podczas zabawy tak samo jeżeli chodzi o wolny silnik.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Nie czaisz idei autora tematu.
Chodzi właśnie o to żeby zobaczyć co, z czym i ile spala.
Autor pisze przecież żeby podać najpierw wszystkie dane.
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Tomas napisał/a:
Nie czaisz idei autora tematu.
Chodzi właśnie o to żeby zobaczyć co, z czym i ile spala.
Autor pisze przecież żeby podać najpierw wszystkie dane.


Dokładnie tak. Wiem że jak by miało być jeszcze bardziej dokładnie to musiała być jeszcze waga bajkera, pozycja za kierownicą ( opory powietrza) typ opon, ciśnienie w nich, średnia prędkość z danego wyniku etc.
Ale już podając ta parę danych które wymieniłem (typ napędu ( hub / mid /rolka etc) typ silnika, wielkość koła, sterownik, typ baterii ) już coś niecoś o ''spalaniu'' wywnioskować można.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Przecież sami nie macie powtarzalności pomiaru na własnych rowerach (albo macie +-20%) na różnych trasach, a co dopiero ktoś zupełnie inny miał się do tego przyrównywać? :P
Wasze wyniki mogą być brane pod uwagę tylko dla takiej pogody, takiej trasy i takiego roweru w tym konkretnym dniu i nic więcej.
Tez uważam, że takie dane są bezwartościowe, tzn przebieg cały.
Nawet nie wiadomo po jakim terenie, jaki wiatr, ile było wyprzedzania, ile świateł po drodze, jakie straty na amortyzację jakie opony i jakie ciśnienie.
Moim zdaniem, aby to miało sens, musi zostać standaryzowane, tzn to co wspominałem wcześniej odnośnie Pikaczowej funkcji obliczania zasięgu (lub ręcznie - wyznaczyć 100-200m odcinek i zmierzyć ile Wh kosztuje nas jego przejechanie).
Przejeżdżamy 200m po tej samej równej asfaltowej drodze bez wiatru, w tym samym kierunku w tych samych warunkach:
1. Z prędkością 20km/h = 90km zasięgu
2. Z prędkością 30km/h = 70km zasięgu
3. Z prędkością 40km/g = 45km zasięgu

Ponawiamy, tym razem ze wspomaganiem
Ponawiamy, tym razem na innym ciśnieniu w oponach
Ponawiamy, tym razem z inną pozycją itp itd


I teraz ja widząc takie wyniki znajdę u siebie 200m równej drogi i sprawdzę swój rower. Na wynik nie wpłynie ani wiatr, ani trasa, ani górki, ani inne czynniki.

Inaczej się nie da. Bo by musiał być drugi mierzony rower obok waszego i w tych samych warunkach DOKŁADNIE z tą samą prędkością i po tych samych górkach jechać, wtedy można porównywać ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Tomas napisał/a:
Cytat:
z całego aku 67Wh/1km


To przy niby dużej baterii powiedzmy 80V/30AH = 35km zasięgu. Mało :mrgreen: ale fun z jazdy maksymalny pewnie.
Pykacz a jakie miałeś najmniejsze zużycie Wh na 96150 i RHR jadąc spokojnie po asfalcie ~30km/h sprawdzałeś ?

Pykacz napisał/a:
A i tak nie byłem zadowolony z osiągów bo się szybko człowiek przyzwyczaja.


No właśnie domyślam się że ile by nie było to się człowiek i tak przyzwyczai :mrgreen:


Aku było 84V 40Ah . Nie powiem radocha była ale kończyła się po około 30km jak się wykorzystywało tyle mocy ile się chciało w każdym momencie jakim się chciało . :twisted:
Z minimalnym zużyciem jest problem przy takich gratach (do szybkiej jazdy i dużych mocy (przynajmniej u mnie tak było)) . Najmniejsze jakie zanotowałem to 28 lub 31Wh/1km (nie pamiętam dokładnie). I to na tej samej trasie co zwykle , z pomaganiem na max nogami przy ruszaniu zawsze , max prędkość 30km/h (ale to absolutny max) oraz pomaganie nogami w górki . Max zużycie wynosiło do 800-1000W w piku a choćbym nie wiem co robił to np przy żółwim tempie 7-10km/h nie schodziło poniżej 350-400W :shock: . Prawdopodobnie ten zestaw pracował w mega nieefektywnych obrotach by jeździć ekonomicznie (powoli) i takie straty dawał , do tego moja waga 95-97kg a "roweru" jakieś 47kg = około 145kg z czego około 75% masy może więcej przypadało na tylne koło o szer. 2,75cala napompowanego max do 3,5bar .
Paradoksalnie jazda "ekonomiczna" nie dawała praktycznie większego zasięgu niż "normalna" jazda bez ograniczeń (nie mylić z jadą jak wariat czyli 67Wh/km :twisted: ).

Przy normalnej jeździe z ostrymi przyspieszeniami (bo to daje radochę) ale nie przeginając z prędkością (to daje radochę ale tylko do czasu potem się zwyczajnie nudzi) robiłem jakieś 65-67km zasięgu na aku a przy mega ekonomicznej jeździe (jak opisana wyżej) robiłem praktycznie tyle samo :shock: (bo zasięg większy o 3-5km jest pomijalny) a przypominam że ta sama trasa. Dziwne ale prawdziwe bo z tym aku co miałem powinienem na eko zrobić jakieś 180-200km a robiłem jakieś 65km.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Dzięki za solidne info.

Pykacz napisał/a:
Dziwne ale prawdziwe bo z tym aku co miałem powinienem na eko zrobić jakieś 180-200km a robiłem jakieś 65km.


No właśnie zastanawia mnie z czego to się bierze.
Przecież sterownik FOC + sprawniejszy (względem RH) silnik to przy ekonomicznej jeździe powinno być zasięgu tyle co piszesz. Żeby masa baikera i szerokość kapcia aż tak wpływała ?
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Pykacz Ty to miałeś spalanie aż sam się dziwię w to co podałeś. Z tym aku 82V 40Ah faktycznie powinieneś robić mega zasięgi a tu taka niespodzianka, tak jakbyś miał "dziurę w baku" :P
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Będzie więcej superbajków to się dowiemy ile wynosi "standard w praktyce".
To, że rower zużywa mało energii nie znaczy, że w praktyce tyle będzie bo raczej na takim pojeździe nikt 20km/h nie jeździ :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015   

Sądzę że jak na razie nikt z nas jeszcze nie wynalazł "Perpetum mobile". Posiłkując się symulatorem roweru el.
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
widzę że przy tej samej wadze oraz oporach powietrza i toczenia, każdy rower mniej więcej zużywa tyle samo kW/km niezależnie od napięcia czy mocy gdyż moc potrzebna do jazdy z daną prędkością jest podobna. Jedyny parametr który może zmienić zużycie kW to sprawność ale przy typowej sprawności na poziomie 80% najlepsze są sprawniejsze o ~10% (dane - napedy -z tej samej strony) i tyle można zyskać.
Sam na płaskiej trasie ~60 km w trybie "Full" uzyskałem 3Wh/km przy prędkości 30km/godz i zostało mi z 30-40% baterii, ale już przy podjeździe na Szyndzielnię 11,5km, przewyższenie ~700metrów w trybie "Medium" ~15km/godz, z akumulatora 7,8Ah zostało mi zero pojemności czyli 24,5Wh/km. Tak na marginesie, mimo 250Watt mocy (i 75% mocy) na dogonienie i wyprzedzenie każdego "górala" którego spotkałem na podjeździe (11%) potrzebowałem 200-300 metrów!!!
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Śro 21 Paź, 2015   

tas napisał/a:
Przecież sami nie macie powtarzalności pomiaru na własnych rowerach (albo macie +-20%) na różnych trasach, a co dopiero ktoś zupełnie inny miał się do tego przyrównywać? :P
Wasze wyniki mogą być brane pod uwagę tylko dla takiej pogody, takiej trasy i takiego roweru w tym konkretnym dniu i nic więcej.

Troszkę nie o to chodzi :) Wyniki mogą być zupełnie rożne nawet dla tego samego roweru na tej samej trasie - co łatwo można zaobserwować dojeżdżając np do pracy. Kwesta stylu jazdy i prędkości. Nie chodzi o wynik typu mój rower ''spala'' dokładnie tyle a tyle wh, co o szersze zestawienie rożnych konstrukcji z rożnymi silnikami i sterownikami. Bo przecież inne '' spalanie'' będzie miał lekki rower miejski z silnikiem przekładniowym i sterownikiem 250W i v -max 30 km/h a inny superbike z hubzillą z v - max 100 km/h:)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group