ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION
Autor Wiadomość
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

Coś tu jest nie tak z tym tokiem rozumowania. Skoro tylko li-yony działają max 4 lata to co na to przemysł motoryzacyjny z Teslą? Na pewno trwałość akumulatorów jest dłuższa. Na pewno też zastosowano praktykę dla przedłużania życia akumulatorów - obniżanie napięcia ładowania.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

Szczygiel napisał/a:
Coś tu jest nie tak z tym tokiem rozumowania. Skoro tylko li-yony działają max 4 lata ...

Ja nie twierdzę że Li-Iony działają tylko 4 lata. Jeżeli z akumulatora (nieważne żelowego, Li-Ion, NiCD itd.) będziesz pobierał zamiast np 1C prąd np. 0.1C, to wówczas ich żywotność będzie odpowiednio większa i to jest cała tajemnica "długowieczności" (brak przegrzewania, optymalny pobór prądu, odpowiednie warunki pracy itd.) Dla porównania, jak długo wytrzymują akumulatory w laptopach, telefonach, kamerach czy innym sprzęcie z akumulatorami?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

akumulator w laptopie ciągle jest narażony na wysoką temperaturę plus maksymalne napięcie, zywotnosc sie wtedy mocno skraca...Natomiast czesto tez poprostu pada jedno ogniwo lub uszkadza sie bms w laptopowych a same ogniwa są ok.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

Szczygiel napisał/a:
.. to co na to przemysł motoryzacyjny z Teslą?

Tam jest zaawansowany system chłodzenia ogniw oraz wielopunktowa kontrola temperatury.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

atomek1000 napisał/a:
akumulator w laptopie ciągle jest narażony na wysoką temperaturę ....

A baterie w 20kW bajkach z forum są zapewne "lodowate" :lol:
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

20kW? nie widziałem jeszcze
Ale tak, zazwyczaj baterie w rowerach są zimne bo prąd do jazdy 40-50km/h zazwyczaj jest typu 0.3C-0.5C, większe prądy są jedynie przy przyspieszeniach. A tesla w swoich samochodach też ogniw zbytno nie oszczędza bo tam chwilowe prądy przekraczają ponad 10A/ogniwo.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

atomek1000 napisał/a:
20kW? nie widziałem jeszcze
Ale tak, zazwyczaj baterie w rowerach są zimne bo prąd do jazdy 40-50km/h zazwyczaj jest typu 0.3C-0.5C, większe prądy są jedynie przy przyspieszeniach. A tesla w swoich samochodach też ogniw zbytno nie oszczędza bo tam chwilowe prądy przekraczają ponad 10A/ogniwo.


Raczej 0,6-1,2C dla baterii 16s 20Ah, 40-50 km/h;)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

atomek1000 napisał/a:
... do jazdy 40-50km/h zazwyczaj jest typu 0.3C-0.5C....

20kW to żart (przynajmniej na razie) :lol: , a do jazdy z prędkością 40-50km/godz bez wspomagania potrzebujesz minimum 1kW mocy przy parametrach jak poniżej.
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
zajrzyj do zakładki zasięg roweru
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

Może trochę przesadzilem ale ją mam u siebie nominalnie ponad 30Ah więc ten prąd faktycznie będzie poniżej 1c na pewno
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

Tu: http://samochodyelektrycz..._100_000_km.htm
mamy info, że pakiet może tracić od 4 do 7% pojemności w roku (przy, zakładam, perfekcyjnym jego wykonaniu).
Koszt u Tesli 1KWh jest kalkulowany na 520 dolców. Ja swój 0,6 KWh (Li-pole) zbudowałem za ok. 350 dol. czyli proporcjonalnie do 1KWh Tesli wyszło mi - 580 dol. I nie dodałem do tej kwoty kosztu beemesa i ładowarki.
Konkluzja jest taka, że niełatwo jest coś oszczędnie wykonać samemu. 4% ubytku pojemności w roku to bardzo dobry wynik a 7% - taki sobie.
Optymizm wynika z tego, że mimo wszystko wydatek całkowity na pakiet rowerowy jest stosunkowo niewielki (w porównaniu do elektrycznego samochodu) oraz to, że koszt pokonanego kilometra jest wielokrotnie niższy niż jadąc samochodem spalinowym.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

Szczygiel w tym artykule masz odpowiedź na żywotność akumulatorów ładowanych bądź co bądź pod kątem "długowieczności". Jak widać nawet u Tesli akumulator "pada" mimo ładowania niższym napięciem.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

Oczywiście, awaryjność jest dosyć duża ale chyba dotyczy to niewielkiego procenta wszystkich wytworzonych pakietów. Przecież te samochody jakoś jeżdżą. Poza tym niczego nie przesądzam. Być może rzeczywiście gra jest niewarta świeczki. Niech tam się pakiet zużyje i trzeba będzie go wymienić na nowy. Bardziej dociekam zasady, istoty rzeczy.
Oczywiście można byłoby wyciągnąć wniosek ogólny. Np. jeżeli pakiet nie doładowywać np. do 4.1 V na celę (zwiększając ilość jego cykli) to należałoby zwiększyć jego pojemność o te 10-20% co w kosztach już nie byłoby takie istotne. Pisałem już w innych postach, że proponuje takie rozwiązanie Justin Lemire-Elmore z Grin Technologies: http://www.ebikes.ca/
raczej coś sobą i firmą reprezentuje m.in. CYCLE ANALYST i ignorowanie tego jest chyba nie na miejscu. Może oczywiście się mylić.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

Szczygiel napisał/a:
.. Np. jeżeli pakiet nie doładowywać np. do 4.1 V na celę (zwiększając ilość jego cykli) to należałoby zwiększyć jego pojemność o te 10-20% .

To jest bardziej skomplikowane. Bo najczęsciej, dysponując 'standardowym' BMS-em który ma napięcie odcięcia ok 4,20 co daje najczęściej napięcie stabilizacji ogniwa na poziomie 4,17 V, to oznacza że używając zasilacza pakietu, który będzie miał jedynie 4,1V x n segmentów, oznacza jedno, ze taki pakiet nigdy nie będzie zbalansowany i w praktyce to się kończy szybszym uszkodzeniem niz gdyby go ładować do 4,17 V. Trzeba pamietać że nasze zastosowanie nie dotyczy 1 segmentu ale szeregu najczęsciej od 10-20S. Ładowanie takiego szerego przy głębszym rozładowaniu, przebiega inaczej niż proste 1 ogniwowe.
Stąd te teorie, praktyki laboratoryjne to jedno a specyfika naszych pakietów to drugie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

Szczygiel napisał/a:
...Oczywiście można byłoby wyciągnąć wniosek ogólny. Np. jeżeli pakiet nie doładowywać np. do 4.1 V na celę (zwiększając ilość jego cykli) to należałoby zwiększyć jego pojemność o te 10-20%....

Moim zdaniem nie tędy droga i Tesla raczej ma to samo zdanie. Problem nie jest w napięciu ładowania a w awaryjności baterii złożonej z wielu ogniw które mimo "optymalnego" napięcia ładowania i tak wcześniej ulegną awarii (obniżeniu sprawności) niż osiągną zakładana liczbę ładowań. Wszystko będzie zależało od eksploatacji baterii. Jestem pewien że ten sam elektryk używany w Arabii Saudyjskiej i w Norwegii będzie miał różną żywotność.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015   

Ok. rozumiem, jeżeli beemes jest na 4,2V to oczywiście mamy problem i nie należy tak ładować (do niższego napiecia na celę). Jeżeli ładujemy ładowarką z w miarę inteligentnym balanserem to oczywiście możemy zadać praktycznie każdy parametr i tu można eksperymentować bez ryzyka zniszczenia pakietu.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group