ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
elektryk na bazie Krossa Hexagona V4
Autor Wiadomość
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 731
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Czw 19 Lis, 2015   elektryk na bazie Krossa Hexagona V4

Witam wszystkich!

Czytam to forum od tygodnia dość intensywnie i widzę, że zacne tu towarzystwo, więc w końcu postanowiłem zapytać o kilka spraw i założyć własny temat budowy.
Od razu zaznaczę, że nie jestem fanem rowerów :razz: Do wczoraj nie wiedziałem np. co to są "blaty" a i teraz tylko się domyślam... :wink: Jak przed chwilą gdzieś przeczytałem "klamkomanetki" to dłuższą chwilę musiałem myśleć, co to takiego :oops: Rower mam (o nim za chwilę), wyciągam go kilkanaście razy w roku zrobić rekraacyjnie w weekend koło "po wsi" z żoną. Raz mi się zdarzyło pewnego roku, że dojeżdżałem sobie parę razy do pracy 9 km i wpominam to jako wyczyn :mrgreen:
No..!
Jednak idea roweru, na którym nie trzeba (choć można!) pedałować, bardzo przypadła mi do gustu :mrgreen: Rower z napędem od dawna chodził mi po głowie, i jakoś w końcu dojrzałem do wydania pieniędzy w tym kierunku :wink: ...

Do czego rower będzie służył? Do jeżdżenia "wokół komina" dla rekraacji. Jest ambitny plan, by latem pojeździć czasami do pracy (teraz to ok 23 km w jedną stronę - cały czas długa prosta, bez skrzyżowań i niemal bez zakrętów). Nie będzie górek, hopek, skakania, grzęźnięcia w piachu. Głównie asfalt (2/3) i leśne drogi, bo w takiej okolicy mieszkam. Wszędzie płasko jak stół.

Jako baza: Kross Hexagon V4 (koła 26"), bo taki mam.

Napęd: wyszedłem od pomysłów z silnikiem "modelarskim" Turnigy 6374
http://www.hobbyking.com/...nner_Motor.html
a skończyłem na stronie nexun.pl :razz:

Wstępnie stawiam na zestaw:
silnik NC RH2806 (10x6) lub RH2809 (7x9)
regulator Infineon 33A
bateria LiPo Turnigy 14,8V 5000mAh w twardej obudowie (wiadomo jaka) w układzie 4S2P (60V 10Ah), do tego jakiś balancer na 16 cel i ładowarka.

Zestaw skompletowany w myśl zasady "najmocniejszy na jaki mnie stać". Może w grę mógłby wejść mocniejszy sterownik (GT 1500W, 60V, 45A), ale faktycznie musiałoby to być czymś uzasadnione i wówczas nie mam pieniędzy na inne rzeczy (zakładam, że trzeba będzie w rowerze coś jeszcze wymienić - typu hamulce, czy widelec...). Wymienione powyżej komponenty to maks moich budżetowych możliwości; ucieszyłbym się bardzo, gdyby porządany efekt można osiągnąć niższym kosztem, ale raczej szczotkowy zestaw 350 W i używane akumulatory z UPSa tego nie zapewnią..?

Proszę Was o opinię, szczególnie:
1. czy komponenty zestawu są odpowiednio do siebie dobrane, biorąc pod uwagę wymagania i zastosowanie pojazdu? Do podjechania do sklepu nie potrzebuję prędkości większej jak te 35 km/h, ale gdybym miał tym jechać dalej (do pracy, a droga jest długa i prosta) to prędkość im większa tym lepsza (w granicach możliwości roweru, rozsądku i bezpieczeństwa...)

2. bateria: pozostać przy Turnigy, czy kombinować w stronę 18650 Li-Ion?
Wychodzi mi za te same piniądze co Lipo trochę większa pojemność pakietu na LiIon(przyjmując 8zł/szt.), ale czy to warte zachodu? Zgrzewarkę do 18650 własnie sobie robię i samo zrobienie baterii to dla mnie nie problem (poradzę sobie), tylko że nie znam źródła zakupu odpowiednich - te polaptopowe obawiam się, że będą miały za małe wydajności prądowe. A jak już wydawać ok 800 zł na baterię, to szkoda mi oszczędzić 100 zł, żeby ją po 2 sezonach zakatować. LiPo będzie prądowo raczej wystarczające, starczy na mocniejszą konstrukcję w przyszłości i będzie pewne pod względem parametrów (jakości, że nie wywalę kasy w błoto). Poświęcanie cennego czasu na zabawę w zgrzewanie, żeby ewentualnie 100 zł zaoszczędzić też nie wchodzi w grę.
Dobrze kombinuję, czy jednak da się tu z głową zaoszczędzić i będę w stanie z Waszą pomocą (dostawca ogniw!) zrobić to na 18650?

3. czy ktoś się orientuje, czy standarowa obręcz z Hexagona 4 będzie odpowiednia do wymienionych silników, czy trzeba będzie inwestować w inną (mocniejszą?)

4. czy któryś z wymienionych silników może być bardziej odpowiedni? A może warto myśleć o czymś na bazie silnika z Magmy 1000W?
Magma
Przekładnię jestem w stanie zrobić (mam dostęp do części, maszyn, narzędzi) - tylko, czy warto..?

5. jakie jeszcze wydatki powinienem uwzględnić (w jakiej wysokości?), w szczególności chodzi mi o osprzęt roweru (hamulce, widelec, obręcze..?)

Z góry dziękuję za wskazówki...
 
 
Cezar38 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2013
Posty: 193
Skąd: Tarnów
Wysłany: Czw 19 Lis, 2015   

Polecam dozbierać do mniej więcej docelowej konstrukcji. Naprawdę bardzo szybko pożałujesz wyboru tymczasowego. Lepiej jest nawet opóźnić budowę o jakiś czas celem dozbierania środków.
To jest chyba najważniejsza wskazówka :)
_________________
Bike MK2 6500W
 
 
johnny 
początkujący


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 48
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Czw 19 Lis, 2015   

Jak ma być porządnie i będziesz chciał śmigać powyżej 35km/h (np. chwilowo 50-60km/h) to lepiej kupi silnik NC (jego wada to opór jaki stawia gdy jedzie się bez wspomagania). Silniki Magmy mają szczotki i są głośniejsze, nie lubią jak się je za bardzo przeciąża, dodatkowo kombinowanie z mocowaniem silnika i łańcuchem czynią je średnio użytecznymi. NC daje więcej frajdy z jazdy bo jest w miarę dynamiczny.
Na sterowniku 33A też wiele nie przyoszczędzisz a dla takiego silnika aż się prosi 45A.
Obręcz musi być solidna bo takie stożkowe za 35zł to pomyłka. Przejedziesz z większą prędkością przez wystający większy kamień i Ci pęknie. Dobrze kupić jakąś solidną i ciężką obręcz. Moja waży 660g - DM24 i nie jest jakaś super wytrzymała ale na pewno lepsza niż te za 35zł. No i szprychy najlepiej takie 3mm. Co do 18650 no to jakieś wysokoprądowe najlepiej nowe albo z demontażu z nowych pakietów ale chyba ciężko takie wyrwać za 8zł? Z turnigy jest łatwiej zrobić pakiet dają duży prąd i są sprawdzone prze forumowiczów.
Co do pozostałych komponentów tas już na blogu opisał:
http://ebike.nexun.pl/budujemy-elektryka-od-0/

Wszystko zależy czy rowerek ma mieć sensowne przyśpieszenie i śmigać 45-50km/h czy silnik ma służyć tylko do wspomagania pedałowania i jeździć max 35km/h ?

Edit: Jak już ma być tanio czyli silnik jako wspomaganie ewentualnie jazda z prędkościami 30km/h to można polować na aledrogo albo na forum. Czasami pojawiają się używane silniki bldc do zaplecienia w kole albo już zaplecione 350-500w za 200-300zł do tego jakiś słaby kontroler i pakiet np. 10s z używanych 18650 takich po 8zł. Na forum są i takie konstrukcje np. Tomka701
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#60364
Na pewno wyjdzie taniej.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 731
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Czw 19 Lis, 2015   

Fajnie, że ktoś ten wątek zauważył!

Chyba się za bardzo rozpisałem i może umykać to, o co mi chodzi :wink: Ja nie liczę na oszczędności - miło, gdyby się coś dało zrobić, ale widzę je jedynie ewentualnie w baterii li-ion zamiast LiPo, tylko właśnie czy warto? Ja wątpię - chyba, że ktoś mnie przekona, że może być inaczej :mrgreen: Czy np te ogniwa się nadadzą? Ile równolegle trzeba by ich dać (ile "P"), żeby to pociągnęło zaproponowane silniki NC przy napięciu 60V? Czy to będzie trwalsze, niż Lipo Turnigy?

Więc...graty zaproponowałem z Nexuna. Nie myślę nawet o silnikach szczotkowych, napięciach 36V, czy mocach 350W. Od razu staram się mierzyć wyżej - ale to co zaproponowałem, to już górny pułap - więcej nie wydam. Moje pytanie - czy te komponenty są dobrze do siebie dobrane (szczególnie silnik-sterownik).

Nie będę jeździł po żwirowniach, pod górki - jedynie po prostych asfaltowych i gruntowych drogach. Oczywiście, mogę trochę pedałować, także przy starcie.
Vmax - celuję w tyle na ile ten rower co mam pozwoli - nie liczę na cuda. Pewnie te 50-60 km/h to już będzie strach w oczach - żeby się rower nie rozleciał! Nie wiem - nie mam żadnego odniesienia. I żeby na pakiecie LiPo 60V 10Ah można przejechać 2 x 25km, najlepiej bez międzyładowania, ale jak trzeba to też będę miał taką możliwość.

Ten rower to fanaberia - dopuszczam myśl, że po 1 sezonie będę chciał go sprzedać, bo mnie to nie wkręci - i dlatego też chcę, żeby komponenty to nie była najniższa półka, wówczas uda się je sprzedać :razz:

OK, więc johnny radzi, że sterownik 33A będzie za słaby jednak - trzeba dać 45A. To konieczne, czy tylko zalecane?
Co do obręczy - nie mam pojęcia, co jest w tym rowerze, czy jakaś lepsza, czy taka za 35 zł - po prostu się nie znam... :sad:
Że szprychy dać grubsze, to też jużwiem, ale dzięki :wink: W budżecie jest przewidziane miejsce na szprychy i zaplecenie silnika.

Edit:
zajrzałem ponownie do opisu budowy podanego przez johnnego no i widzę, że właśnie takie same graty wybrałem :mrgreen: Więc to chyba będzie działać? Autor pisze, że Vamx to aż64km/h - to jak na moją bazę chyba aż za dużo :razz:
Ostatnio zmieniony przez Szwagier Czw 19 Lis, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3213
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Lis, 2015   

Problem planujacych budowę wlasnego roweru jednak sprowadzam do tego, ze nie da się na przewidziec efektu, poziomu zadowolenia ani rozczarowania gdy brak jest wcześniejszego spróbowania jak taka jazda wygląda, czy 30-35 km/ godz to rozsądna granica, czy musi byc blizej 50 bo konstruktor będzie zawiedziony.
Namawiam do:
- umowienia sie z kimś na jazdę próbna
- zakladania że będą budowane 2 rowery bo dla zony
- założenia ze mają jednakowe zasilanie,
- 1 aku moze miec mniejsza pojemnosc ale niech będą serwisowo podobne
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
johnny 
początkujący


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 48
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Czw 19 Lis, 2015   

WojtekErnest ma racje dobrze się przejechać bo tak naprawdę możesz się tylko domyślać co Ci wyjdzie :mrgreen:
Szwagier muszę przyznać że te ogniwa za 8zł nie są takie głupie :razz:
O ile nie są to jakieś leżaki to pewnie wyszedł by z nich ciekawy pakiecik.
Ile P tas już o tym pisał:
http://ebike.nexun.pl/lii...wac-akumulator/
Skoro mają 20A to pewnie lepiej zejść poniżej 10A co by nie miały za ciężko, pewnie 6-7A było by całkiem spoko. Ale ja nie mam praktyki w 18650 więc niech koledzy się wypowiedzą, poz tym na forum już ludzie budowali pakiety z 18650 to możesz sobie podpatrzeć np. http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4039
Co do trwałości to poszukaj noty tam powinno pisać ile cykli przy jakim rozładowaniu.
Ja rozwaliłem obręcz na zwykłej gruntowej drodze tylko pewnie było z 45km/h. Ważyła 450g i jak dla mnie się nie sprawdziła.
W brew pozorom te 50km/h po asfalcie to nie jest jakoś specjalnie dużo co innego w terenie :twisted:
Zależy jaką prędkość przelotową zakładasz i jak mocno będziesz wspomagał pedałując ale przy 10Ah to raczej trzeba by ładować w pracy.
Nie chodziło mi o to że 33A będzie za słaby :razz: tylko że nie wykorzystasz w pełni możliwości silnika i tylko tyle. Jak kupisz 33A to nawet będziesz mniej ciągnąć z tych np 18650 i na dłużej Ci powinny starczyć.
Jak będziesz jeździł wolno po tych gruntowych drogach z kontrolerem 33A to obręcz pewnie wystarczy ale ja bym dołożył i kupił nową. Ale ten kontroler na 33A to ma napięcie tylko 48V a wcześniej pisałeś o 60V,
te 64km/h to raczej przy 45-50A i 60V. Jak już tak chcesz kupić tańszy kontroler to zobacz sobie na aliexpress.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 731
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015   

johnny napisał/a:

Skoro mają 20A to pewnie lepiej zejść poniżej 10A co by nie miały za ciężko, pewnie 6-7A było by całkiem spoko. (...)
Co do trwałości to poszukaj noty tam powinno pisać ile cykli przy jakim rozładowaniu.

Znalazłem notę katalogową ogniw o takim oznaczeniu, ale Panasonica :roll: Oczywiście wykresu zależności pojemności od ilości cykli ładowania, przy danych prądach rozładowania, tam nie ma...Ale patrząc na charakterystykę prądowo-napięciową, to maksymalnie obciążał bym je 4A na ogniwo. Pytanie - ile prądu pociągnie silnik przy jeździe z jakąś zadaną prędkością? Czy na to pytanie odpowie mi taki kalkulator, do którego link się gdzieś tu na forum parę razy przewijał..? - w domu odszukam link, sprawdzę.

Zakładając jednak nawet tylko 5P, czyli pakiet 16S5P daje to 10Ah i 58V, pojemność mocy prawie ta sama co przy Turnigy. Koszt: 18650 to 640 zł. Koszt LiPo Turnigy to 833 zł (z dostawą). Realna różnica to 130 zł (18650 trzeba zgrzać, połączyć, to też kosztuje parę złotych) - więc, czy w ogóle warto się w to bawić..?

johnny napisał/a:

Ale ten kontroler na 33A to ma napięcie tylko 48V a wcześniej pisałeś o 60V,
te 64km/h to raczej przy 45-50A i 60V. Jak już tak chcesz kupić tańszy kontroler to zobacz sobie na aliexpress.

No tak, nie zauważyłem, że jest na 48V :roll: Różnica cenowa między tym 60V jest jednak spora...
Tańszy znalazłem tylko taki w Magmie tylko, czy to coś warte..?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6167
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015   

Z jednej strony fajnie jest złożyć coś po kosztach, ale z drugiej strony koledzy dobrze mówią, nie opłaca się oszczędzać. Miażdżącą większość ludzi wciąga ebajkowanie i zaczynają uznawać to za główne hobby życiowe. Można zrobić projekt ekonomiczny, ale z pewnych rzeczy nie opłaca się rezygnować.

Akumulatory LiIon są dobre, ale mają wadę - nie można ich rozładować dużym prądem. Więc trzeba robić te akumulatory duże i pojemne. LiIon nie ma szans dożyć żywotności do poziomu akumulator LiPo takiej samej pojemności więc nie możesz ich porównywać miedzy sobą w ten sposób. Nie chcesz akumulatora, który przeżyje 250 cykli.
Moim zdaniem 500 cykli jest idealną docelową żywotnością. Projektując akumulator na Liion trzymaj się zasady, że maksymalny prąd ze sterownika powinien stanowić około połowę maksymalnego prądu przewidzianego w dokumentacji dla danego ogniwa. Taka uniwersalna zasada daje realną szansę dobić do tych 500 cykli (do poziomu LiPo).

Naprawdę mądrze jest odłożyć budowę do czasu określenia dokładnych potrzeb lub dozbierania do sprawdzonych rozwiązań. Wbrew pozorom czas działa na korzyść ebajkera i końcowa maszyna będzie dawać zwielokrotnioną przyjemność użytkowania.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015   

Zwłaszcza, że turnigy są teraz w promocji - 25 dolarów za pakiet
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 731
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015   

sietaz napisał/a:
Zwłaszcza, że turnigy są teraz w promocji - 25 dolarów za pakiet


No właśnie dlatego mi się wydaje, że nie warto kombinować z Li-Io przy tych cenach...
Li-Po kupione - zamówiłem wraz z Watt Meterem do Pikacza.
 
 
ap0f1s 
prezes


Pomógł: 15 razy
Wiek: 31
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 753
Skąd: Kęty
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015   

Szwagier napisał/a:
sietaz napisał/a:
Zwłaszcza, że turnigy są teraz w promocji - 25 dolarów za pakiet


No właśnie dlatego mi się wydaje, że nie warto kombinować z Li-Io przy tych cenach...
Li-Po kupione - zamówiłem wraz z Watt Meterem do Pikacza.


No forum jeden z kolegów też ma już gotowy komputerek http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4279
Pewnie można też dodać opcję bluetooth wtedy widziałbyś już wszystko co jest potrzebne do obserwowania akusów. Jak kupisz popularny sterownik z greentime to podłączenia komputera jest proste, gdyż masz wyprowadzone złącze do cycle analyst.

Co do twoich pytań. Na początek według mnie buduj akusy z turnigy. Jest to dość proste i są już przetestowane. Sam mam 16s 10ah (592wh) i jestem w stanie przejechać przy wspomaganiu spokojnie 50km na jednym ładowaniu. Moje max to 70km. Przy całkowitym porzuceniu wspomagania zasięg 20-35 km.
Lepiej także celować w sterownik 45a do silnika 9c, myślę że twoim wypadku wersja 10x6 będzie idealne(przy 16s prędkośc 63km/h). Na aliexpress taki sterownik to pewnie koło 180zł więc nie dużo. Od razu możesz kupic tam bms i ładowarkę. A jeżeli nie chcesz czekać bierz części od tasa.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 37
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1735
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015   

Cytat:
Zwłaszcza, że turnigy są teraz w promocji - 25 dolarów za pakiet


Niestety kurs dolara i euro nie jest teraz w promocji :neutral:

A ostatnio po ile były pakiety że teraz promocja ?
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 731
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015   

Dolar będzie szedł do góry, w stosunku do Euro...Niestety, raczej złotówka na tym nie skorzysta w odniesieniu do obu walut :neutral: Tak obstawiam, dlatego wpierw kupiłem właśnie te LiPo.
A cena też jest niższa - wydaje mi się, że wcześniej te pakiety były w okolicach 30-35USD - zerkam na HK od czasu do czasu.
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 21 Lis, 2015   

Były po niecałe 33 dolary. Jak była cena regularna po 28 przy kursie 3.2 to było fajnie, teraz trzeba polować. Pamiętajmy, że nawet te wyższe ceny nijak się nie mają do "firmowych"

Z 10x6 przy 45A będziesz zadowolony. W każdym razie na pewien okres :razz: . Czasami to jest pół roku czasami tydzień
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
danit 
początkujący


Wiek: 33
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 10
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 21 Lis, 2015   

Dlatego warto trzymać pewną sumę oszczędności na koncie walutowym usd, kupić w dobrej cenie i niech sobie leży :) i czeka na transakcje.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group