ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Gokart elektryczny "Marysia" - budowa krok po krok
Autor Wiadomość
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 05 Gru, 2008   Gokart elektryczny "Marysia" - budowa krok po krok

No i stało się - moja córa zaraziła się bakcylem elektrycznym. Co ciekawe stało się to na zlocie, kiedy miała szansę przejechać się samochodzikiem elektrycznym. Za przyczyną niesprecyzowanego zaćmienia umysłu obiecałem dziecku elektryczne jeździdełko i teraz dojrzałem do realizacji tej obietnicy.
Mam już właściwie wszystkie podstawowe części, silniki są w drodze, pozostaje zakasać rękawy i zabrać się do roboty.
Tak wyglada projekt ramy, generalnie wzorowana na ramie kolegi Arkadego



Poza przednią osią z profilu 40x60 i przodu z profili 20x20 reszta wykonana będzie z profili 20x40. Mam nadzieję, że zdążę pospawać ramę w przyszłym tygodniu.
Napęd stanowić będą 2 chińskie silniki 24V 350W. Największym znakiem zapytania jest dla mnie jak sprawdzi się przeniesienie napędu przez przekładnię ślimakową 1/20, dlatego ośka napędowa nosi piętno prowizorki - zwyczajne rurki ocynkowane jedna w drugiej - 3/4 i 1 cal. Jeśli bedzie ok można będzie zainwestować w wytoczenie czegoś z prawdziwego zdarzenia. Ponieważ przekładnia ślimakowa jest jaka jest, nie przewiduję na razie potrzeby montowania hamulca i mam nadzieję, że będzie jak najmniej konieczności noszenia wózka z powodu unieruchomienia silników ;) Przewidywana predkość 7 km/h. Jeśli przełożenie okaże się niewypałem dodam po łożysku i zębatce rowerowej 52 zęby na oś, a na silnik zębatkę 7 zębów no i dokleję tarczę hamulcową.
Tak wygladać ma oś napędowa z przekładnią, oczywiście to widok od dołu:



Nie wiem, czy dobrym rozwiązaniem będzie wykonanie zwrotnicy z rurki 1/2 bez dodatkowego łożyskowania, tylko kalamitką do solidnego smarowania. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi odnośnie tego czy innego rozwiązania napiszcie, może nie zauważyłem że gdzieś przeczę prawom fizyki :)
Jeśli chodzi o elektrykę to akumulatory z rowera 26Ah lub Komara 42Ah, 2 prędkości jazdy i wsteczny sterowane stycznikami samochodowymi.
Na razie tyle, o postępach prac będę meldował - projekt wprawdzie mniej ambitny niż przeróbka samochodu, ale może komuś się przyda, a w koncu po to jest to forum.
Tradycyjnie więcej fotek na operze http://my.opera.com/maruc...w.dml?id=650255
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 05 Gru, 2008   

Fajny pomysł.
Mam tylko pytanie:
Czy te koła nadają się do tak wielkiej prędkości w czterokołowcu (V i skoszenia boczne), bo mi się wydaje, ze one mogą być użyte tylko do ręcznego wózka lub taczki (mam podobne do przewozu alumulatorów w dwukółce), ale może jestem w błędzie.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 05 Gru, 2008   

Rzeczywiście to typowe koła wózkowo-taczkowe, ale 7km/h to i żwawszy piechur poleci :) a i po ewentualnej zmianie przekładni sprzęt nie będzie pomykał szybciej niż 20 km/h. Na oponce jest narysowane tylko LOW SPEED, a zakładane prędkości to chyba jeszcze LOW, jak sądzę.
Fakt że guma najwyraźniej mizernej jakości, po rozpakowaniu przesyłki cały dom zaczął waniać asfaltem. Bieżnikiem się nie przejmuję, dziecko będzie jeździło najczęściej po podwórzu i ogrodzie, a tam powinien się sprawdzić.
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pią 05 Gru, 2008   

Kolejny ciekawy projekt się szykuje. Właśnie tak myślałem że coś z tymi ślimakami będzie, po temacie o łamanym czterokołowcu. Jedyne co mogę pomóc to: http://www.kartbuilding.net/racingkart/index.html
Wprawdzie na spaliniaka, ale chyba można co nieco podpatrzyć. Kółeczka powinny wytrzymać, często widać je w takich konstrukcjach. No i znów będzie co nowego pokazywać na następnym zlocie ;)

Ciekawi mnie też co rudzik kombinuje z tymi paskami zębatymi. Miejmy nadzieję że niedługo się coś ujawni. Jak się widzi takie projekty to aż się chce brać do roboty, a tu rower jeszcze dzielnie służy na prowizorce, co wypadałoby zmienić.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 05 Gru, 2008   

Tu chodzi głównie o skoszenia boczne koła w pojeździe czterokołowym (dwukołowy ma koła pracujące tak, że zawsze siły cisną prostopadle do osi).
7 km/h w czterokołowcu na zakręcie, to jest olbrzymia prędkość dla takich kólek.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 06 Gru, 2008   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Tu chodzi głównie o skoszenia boczne koła w pojeździe czterokołowym (dwukołowy ma koła pracujące tak, że zawsze siły cisną prostopadle do osi).
7 km/h w czterokołowcu na zakręcie, to jest olbrzymia prędkość dla takich kólek.


To 7 a nie 70 km/h
Na pewno będzie dobrze
Swoją drogą to Marucha mnie ubiegł.
Ja poza kupnem 2 silników nie zrobiłem nic.
Gratuluję,wygląda obiecująco
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Sob 06 Gru, 2008   

Zawziąłem się i zrobiłem dziś ramę i zwrotnice.

 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

Przednia oś już funkcjonuje, kółkami można skręcać, ale ubaw :mrgreen:



 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

Niezłe tępo prac, może będzie jeździł w tym tygodniu?
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

Kto wie, tylko nie chcą do mnie dojść silniki kupione jeszcze w listopadzie :(
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 678
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Tu chodzi głównie o skoszenia boczne koła w pojeździe czterokołowym (dwukołowy ma koła pracujące tak, że zawsze siły cisną prostopadle do osi).
7 km/h w czterokołowcu na zakręcie, to jest olbrzymia prędkość dla takich kólek.

Nie zgadzam się. Sam jeżdże na 4 podobnych kółkach swoim mountainboardem i to najczęściej offroad i z pięć razy szybciej :) a waże razem z nim 110 kg i nie zauważyłem żeby się coś z działo z kółkami od ponad roku użytkowania.
Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Wto 09 Gru, 2008   

Rozrysowałem sobie schemat połączeń elektryki, jeśli ktoś ciekaw:

 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 09 Gru, 2008   

Dużo tych styczników.
Do tak małych mocy i napięć nie lepiej zrobić przynajmniej zmianę kierunku na dźwigni?
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Wto 09 Gru, 2008   

Nie bedą to takie małe prądy, ok 40A w nominale. Szczerze mówiąc nie wiem czy styczniki samochodowe to wytrzymają, bo ich maks to właśnie 40A, ale w rowerku przy niewiele mniejszych prądach sprawują się znakomicie. Zresztą ich koszt jest niewielki, niespełna 2 zł, a mam jeszcze kilka po rozbiórce wozu, więc tu przekonuje mnie efekt ekonomiczny :wink:
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 10 Gru, 2008   

Żeby nie było, że nic nie robię - ostatnie dwa dni kombinowałem z tylną osią, oto efekty:







Dość kulawo to, jak widać, jeszcze wygląda, ale jeden dzień pracy i będzie stał pewnie na czterech kołach. Z tym, że to już w przyszłym tygodniu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group