ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dobór silnika i akumulatora
Autor Wiadomość
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016   

Wszystko fajnie ale chyba jeszcze mylisz sterownik sinusowy od wektorowego ;)
 
 
SirHans 
początkujący
Modyfikator



Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 18
Skąd: Opole
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016   

qaz33 napisał/a:
Wszystko fajnie ale chyba jeszcze mylisz sterownik sinusowy od wektorowego ;)

No właśnie... Wiedziałem, że ktoś mnie o to zahaczy... Więc zacznijmy od początku... Czym jest układ elektroniczny zwanym tutaj popularnie "sterownikiem"?
Otóż układ ten, jest niczym innym, jak falownikiem <wiki tutaj>.

Rozróżniamy dwa typy falowników:
- skalarny
- wektorowy

Przy sterowaniu skalarnym zmieniając częstotliwość musimy utrzymać stałą wartość znamionowego strumienia, dlatego należy zmieniać również amplitudę napięcia zasilającego, mając na celu utrzymanie maxymalnego momentu obrotowego.
Wynikowo: zapewniamy stały stosunek <delta>U/<delta>f (prościej będzie: U/f=const), czyli proporcjonalnie do częstotliwości zmieniamy amplitudę napięcia. Dostarczamy stały strumień do silnika, pomijając spadki na uzwojeniach stojana.
Sprawa bardzo prosta - w szóstej klasie podstawówki na fizyce było o wielkościach skalarnych - są stałe i już.

Sterowanie wektorowe z kolei wpływa na wzajemne położenie wektorów przestrzennych napięć, prądów i strumieni skojarzonych, zarówno w stanach ustalonych I PRZEJŚCIOWYCH.
Przy sterowaniu wektorowym możemy ekstrapolować wartości czynne i bierne, po chwili porównać je z wartościami silnika i ewentualnie skorygować (coś jak CDI w silnikach spalinowych)...
Rozróżniamy dwa typy falowników wektorowych: FOC i DTC.
FOC - jest na rynku, DTC - hmmmm... <myśli>
Ja CHCĘ sterownik DTC <3 <marzy>
Dobra, stop! :P

...to teraz ja przedmówcę zapytam, który z tych sterowników jest sinusoidalny, czy może żaden z nich, czy może oba?
I co ma sinus do całokształtu, Kaziu? :shock:
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60
Ostatnio zmieniony przez SirHans Pią 05 Lut, 2016, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016   

O matko, teraz skolei to mylisz silniki asynchroniczne z synchronicznymi.
Poczytaj najpierw co to jest silnik BLDC i sposoby sterowania. O tym sa miliony informacji w necie, na tym forum zreszta tez jest sporo opisane
 
 
SirHans 
początkujący
Modyfikator



Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 18
Skąd: Opole
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016   

Jejuś... BLDC jest ciężko (albo nawet niemożliwe) spalić... Chociaż na tym forum dowiedziałem się, że jednak się da..
I może zamiast się wymądrzać na forum tutaj, to pogadamy przy barze? :D
Było o falownikach a teraz mam o silnikach pisać? I tak mnie nie odpowiedziałeś na pytanie z sinusem.. :P
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016   

To moze tak, wyroznia sie 3 metody sterowania silnikami BLDC, sa to:

- sterowanie trapezowe (6-step)
- sterowanie sinusowe (6-step)
- wektorowe

Jezeli zaczniesz ogladac na oscyloskopie przebiegi to te dwa ostatnie beda wlasnie sinusoidalne i ciche. ALE. Roznica w sterowaniu jest kolosalna. w sterowniku wektorowym masz duzo lepsza sprawnosc dzieki temu ze kat miedzy strumieniem a momentem jest utrzymywany w najoptymalniejszej wartosci czyli 90 stopni (gdy nie uzywamy funkcji flux-weakening) za to w sterowaniu zwyczajnym sinusowym dzieje sie samowolka. Sterownik nic nie wylicza tylko pcha ampery ile w lezie nie wazne czy one ida w strumien czy w moment. Mozna powiedziec ze sterownik sinusowy to taki oszukany trapez ze sztucznie wygladzonymi krawedziami. tracimy na sprawnosci i na momencie ale za to mamy cichsza prace.

Co do sterowania DTC czy FOC w silnikach trojfazowych, bezszczotkowych i synchronicznych to DTC sie normalnie nie stosuje bo ma gorsza wydajnosc od FOCa. Obie metody moga sterowac bezposrednio momentem z tym ze (tak w mocnym uproszczeniu) DTC korzysta z tabelek a FOC wylicza wszystko na biezaco
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016   

A jak działa flux-weakening? Tzn z forum dowiedziałem się ze zwiększa prędkość obrotową silnika kosztem jego większego grzania, ale fizycznie / elektrycznie jak to działa?
 
 
MRL 
początkujący
mrl


Dołączył: 17 Sty 2016
Posty: 38
Skąd: Grójec
Wysłany: Sob 20 Lut, 2016   

Jak podłączyć czujniki halla do sterownika, aby ich nie uszkodzić (kolorami)?
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 30
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Sob 20 Lut, 2016   

MRL napisał/a:
Jak podłączyć czujniki halla do sterownika, aby ich nie uszkodzić (kolorami)?

Czarny z czarnym, czerwony z czerwonym? Reszta jakkolwiek + samonauka lub metodą prób i błędów - opisane na blogu nexun
_________________
some random strrrr
 
 
MRL 
początkujący
mrl


Dołączył: 17 Sty 2016
Posty: 38
Skąd: Grójec
Wysłany: Czw 10 Mar, 2016   

Kupiłem sobie silnik przekładniowy na przód 500W 8fun. Słyszałem, że przekładniowce osiągną maksymalnie 40 km/h. Z drugiej jednak strony im wyższe napięcie podane do silnika tym większa prędkość. I teraz pytanie: czy jak mam 48V i teraz jadę 40 km/h, a podłącze 60V to zwiększy się prędkość, czy sterownik/silnik jakoś będzie wiedział, aby nie dawać więcej prądu i nie pojedzie szybciej?
 
 
SawArt 
młodzik
SawArt


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 04 Wrz 2015
Posty: 65
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 10 Mar, 2016   

Pojedzie szybciej, zakładając zwykły sterownik i zwykłą manetkę a nie jakieś firmowe zestawy z pomiarem RPM.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 10 Mar, 2016   

MRL napisał/a:
podłącze 60V to zwiększy się prędkość

Tak, zwiększy się prędkość. Moc również bo sterownik jeżeli jest na takie napięcie toda tyle samo prądu. Pamiętaj o tym, że przekładnia mocno ucierpi :neutral:
 
 
MRL 
początkujący
mrl


Dołączył: 17 Sty 2016
Posty: 38
Skąd: Grójec
Wysłany: Sob 12 Mar, 2016   

Mam taki oto sterownik:

http://sklepebike.pl/pl/p...00W-36V48V-/163

Na 48V daje on max. 10A. Prędkość do 25 km/h. Jest tam taki niebieski kabelek odpinany do zdejmowania blokady, ale po odpięciu nic to nie dało. Ma ktoś jakiś pomysł?

Pzdr
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Mar, 2016   

A próbowałeś rozpiąć zworkę na górze zdjęcia? Chyba szare kabelki.
 
 
MRL 
początkujący
mrl


Dołączył: 17 Sty 2016
Posty: 38
Skąd: Grójec
Wysłany: Sob 12 Mar, 2016   

Podłączyłem, ale niestety nic się nie zmieniło. Na innej stronie znalazłem taką notkę: "This kind of controllers are not as same as the other commom controllers. It is the torque simulation controller. So when you change the level of the PAS by LCD or LED panel, the speed will not change. They are in same speed. But the torque is different. In other word, the output of controller power is different." Może tu tkwi odpowiedź?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Mar, 2016   

No to masz napisane, że zmienia się moment, a nie szybkość i próby zmiany szybkości nic nie dadzą. Dziwny ten kontroler ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group