ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Konwersja składaka 20"...
Autor Wiadomość
SirHans 
początkujący
Modyfikator



Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 18
Skąd: Opole
  Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   Konwersja składaka 20"...

Witam! :)

No więc mam składaczka takiego, jak na fotce - korba 56z, z tyłu kaseta 3x7 (11-17z), kupę czasu (głównie na szukanie części) i piwa poświęciłem na zrobienie z 20-letniego trupa tego cacka :D
(jeśli ktoś chce foty z powstawania/montażu to wstawię :) )
Składak jest kozak - prędkość spacerowa to 30-35km/h, jeśli depnę na pedały to 50+km/h :D
Minęły trzy lata... I przyszedł czas na modernizację tylnego koła :P
Zmienić piastę na taką z tarczówką i w końcu zrobić felgę na czerwony anod... i jakoś trafiłem na film z elektrycznym bajkiem... A skoro już mod, to od razu na dużą skalę! - To lubię! :)
Rozumiem, i tego najbardziej mi szkoda, że po zelektryfikowaniu spadnie mi prędkość na pedałach, ale cóż... :P
Po spędzeniu 13h przy komputerze, przeczytaniu multum forów, poradników, blogów i video-tutoriali, mój wybór padł na:

Silnik Nine Continent RH2804 D -> http://nexun.pl/sklep/sil...tyl-kaseta.html
Sterownik GT 1500W, 60V, 45A -> http://nexun.pl/sklep/ste...1500w-48v-.html
Bateria 20s1p 5Ah albo 16s1p 5Ah (4 albo 5 akumulatorów LiPo 4s1p 5Ah 20C)
Waga roweru ze mną (wliczyłem wagę aku, silnika i wsadu do koszyka..) - jakieś 90-95kg

W teorii zasięg powinien oscylować między 20 a 40km (według kalkulatora, dla obu wersji baterii, ...przy obciążeniu 50% i tak jest 40km/h - kosmos :P ).
Rower jest typowo asfaltowy miejski. Zasięg mnie w pełni satysfakcjonuje, jeśli będę chciał więcej, to zwiększę pojemność :)

Moje pytania:
1. Czy jest sens instalowania baterii 20s przy tym sterowniku, skoro operuje na 60V?
2. Czy ten sterownik da się programować? Np. siłę hamowania? (złącze CA3?)
3. Jakiś tańszy porównywalny albo lepszy sterownik za podobną cenę?
4. Jak bardzo takie sterowniki są odporne na wilgoć/deszcz?
5. Jaka jest różnica pomiędzy ładowarkami 3A/6A(8A), tzn jak to wpływa na czas ładowania/żywotność akumulatorów? (tia, wiem, na modelarskich forach... ale może ktoś tutaj wie ;) )
6. Czy te ładowarki http://nexun.pl/sklep/lad...2v-3a-200w.html mogą współpracować z inwerterami napięcia? Tzn: Ogniwa solarne -> falownik -> ładowarka?
7. Czy ten silnik ma jakieś zauważalne opory przy odłączonym zasilaniu?
8. Jest sens zabezpieczać to termicznie?

Pozdrawiam i z góry dzięki za konstruktywne wypowiedzi :)

IMG184.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 493 raz(y) 1,37 MB

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60
Ostatnio zmieniony przez SirHans Nie 31 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   

Pytania sugerują pogoń za mocą - czyli symptom choroby zwanej "watowicą złośliwą". Pytanie tylko, czy to najlepsze rozwiązanie konstrukcyjne? Toteż zamiast odpowiadać na konkretne problemy proponuję chwilę refleksji.
Duży silnik = duża waga silnika i duży pobór, bateria starcza na krótko albo jest duża, pojemna, zapewnia dłuższy dystans, ale jest... ciężka. Silnik bezprzekładniowy 9C = ciężko jechać na pedałach bez prądu.
Mały, lekki, sympatyczny rower (w dodatku składak, który można włożyć do bagażnika i pojechać z nim gdzie się chce) ja bym zaopatrzył w mały, lekki silnik przekładniowy bezoporowy. Spokojnie da się na nim wyciągnąć bardzo rozsądne prędkości w granicach 40-50 km/h. I może to być rower zdecydowanie szybszy niż wtedy, gdy zastosuje się silnik bezprzekładniowy. Oczywiście cała sztuka to dobrać odpowiedni zestaw bateria-silnik-sterownik. Ale zapewniam, że da się to zrobić o wiele mniejszym kosztem niż stosując watożerny osprzęt, którego moc i tak nie zostanie wykorzystana. Sam stosuję silniki przekładniowe i wiem, co potrafią :)
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
SirHans 
początkujący
Modyfikator



Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 18
Skąd: Opole
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   

przenikanie napisał/a:

(...) ja bym zaopatrzył w mały, lekki silnik przekładniowy bezoporowy. (...)


To zaproponuj coś :) Przykład jakiś daj - poczytam ;)
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   

Jeżdżący przykład masz na obrazku przy nicku. Silnik przekładniowy w przednim kole 20, spory trójkołowiec niemiecki Hase, prędkość maksymalna 50 km/h - i aż za dużo, do wykorzystania tylko na szosie.
A tu masz jeżdżący przykład amerykańskiego trójkołowca Sun. Rower dwukrotnie cięższy od poprzedniego, sam rower 35 kg, a i tak prędkość 45 km/h na kole 20.

Nie będę tu wszystkich zanudzał szczegółami konstrukcyjnymi, parametrami sterownika, baterii, jak to dobierałem itd., w każdym razie efekty są zadowalające. Jak chcesz bliższe szczegóły - to na PW
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   

Jak można zanudzać o szczegółach konstrukcyjnych elektryka na forum o budowie elektryków? :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
SirHans 
początkujący
Modyfikator



Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 18
Skąd: Opole
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

przenikanie napisał/a:
(...) Silnik bezprzekładniowy 9C = ciężko jechać na pedałach bez prądu. (...)


Tu mnie kolega przenikanie zrobił zagwózdkę... Macie te rowery z silnikami 9C, to jak to jest? Wypowie się ktoś?
Nie ukrywam, że jednak chciałbym móc pojechać na pedałach, bo gdyby prawa Murphy'ego nie działały, to bym wyrzucił łańcuch i zamontował podnóżki zamiast pedałów :P
Tas... Napisz coś! <ładnie prosi>

Aha... Jeszcze jedno i bardzo ważne, bo ja mam pecha do mundurowych: Czy na tym sterowniku da się zablokować (oczywiście nie na stałe) prędkość na 25km/h?
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60
Ostatnio zmieniony przez SirHans Sob 30 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Przecież silnik DD bez prądu kręcony działa jak prądnica :P czyli stawia opór, nie jest tak bardzo ciężko kręcić. Po prostu czuć że coś w piaście siedzi i tyle. Do domu da się dojechać w wypadku awarii sterownika, aku. Najgorszy przypadek gdy wybuchną tranzystory lub będziesz miał zwarcie przewodów fazowych wtedy opór jest na tyle duży że lepiej wezwać lawetę :P
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
Ostatnio zmieniony przez Eryk1000 Sob 30 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Jedzie się ciężej niż z takim co ma sprzęgło ale bez przesady. Da radę awaryjnie wrócić do domku ale nie będzie to przyjemność. Powiem tak. Jeśli ktoś chce czasem jechać bez napędu to lepiej przekładniowy ze sprzęgłem
 
 
ap0f1s 
prezes


Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 757
Skąd: Kęty
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Bez problemu da się jechać, czuć bardziej ciężar roweru niż opór silnika. Na swoim zrobiłem już dużo km bez udziału napędu , gdyż na początku budowy miałem problemu z bocznikiem, który powodował odcinanie bms.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Zrób składaka mida:) Będziesz chyba pierwszy na forum:).
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

ap0f1s napisał/a:
Bez problemu da się jechać, czuć bardziej ciężar roweru niż opór silnika.

Dokładnie tak. Imho nie zniechęcaj się do silnika - mam jedne koło 20" z zaleconym 9c 14x4 śmiga to bardzo fajnie :) Ewentualnie jak radzi Toft - mid choć do tego trzeba trochę determinacji i zacięcia technicznego.
 
 
SirHans 
początkujący
Modyfikator



Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 18
Skąd: Opole
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Yin napisał/a:
[Ewentualnie jak radzi Toft - mid choć do tego trzeba trochę determinacji i zacięcia technicznego.


Hah! Wyzwanie to nic wielkiego :P
...Tylko że jeśli dobrze kumam temat, to będę musiał wyrzucić mój piękny anodowany czerwony blat... :/
Ale spoko; mam jeszcze dwa stare składaki na podwórku, to pomyślę zaraz po tym, tymczasem skoncentrujmy się na zagadnieniach, które postawiłem w pierwszym poście :)
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Niekoniecznie, pewnie dało by się wykorzystać. Tu masz mój opis budowy korby pod mida:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3252
Kwestia taka że jeśli blat jest z alu to w midzie się szybko zajedzie - zbyt duże obciążenia są generowane. Ja do midów daje taki silnik: http://magma.sklep.pl/pro...-350W-1016.html
Jak na chińczyka to jest bardzo solidny :)
 
 
SirHans 
początkujący
Modyfikator



Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 18
Skąd: Opole
Wysłany: Nie 31 Sty, 2016   

Wszystko ładnie-pięknie, ale jak napisałem -> mid to może być mój drugi projekt :)

Tymczasem po następnych kilkunastu godzinach siedzenia przy klawiaturze moje myśli się już skrystalizowały:
- Silnik: 9C 14x4 (jest coś szybszego?)
- Sterownik: Sabvoton :D - ma być cichutko i wydajnie :)
- teraz się zastanawiam nad zasilaniem 24s.. Yyyyy.... 28s?
- i kumuluję kapitał.. :P

A tak w ogóle, to zacznę od wzięcia kątówki i TIGa do ręki i dorobię tylny amor na początek... potem wezmę się za modelowanie skrzyneczek pod lipo.. :)
Reszta problemów/pytań odpadła - podszkoliłem się ;)

BTW: O co chodzi z modułem BT do Sabvotona? Co ma do tego smartfon? Nie nadążam trochę za skośnookimi mikroprocesorkami... Nie odpali bez sparowanego urządzenia, czy co?
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 31 Sty, 2016   

A może wzorem do Twojej konstrukcji może być Dahon IKON Electric


Moja konstrukcja oparta o Kross Grand wprawdzie na kołach 24 ""
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group