Dziwna reakcja sterownika na manetkę |
Autor |
Wiadomość |
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016 Dziwna reakcja sterownika na manetkę
|
|
|
Panowie!
Podczas roztopów i wszechobecnej wody stwierdziłem że czas najwyższy przełożyć sterownik aby przewody były skierowane ku podłożu tak aby ewentualna woda do niego nie wpływała.
I jak to zwykle bywa przy takich zmianach coś mi nie działa i tym razem chyba nie potrafię tego rozwiązać.
Pogoda piękna a rower stoi
Objawy:
Sterownik kręci kołem gdy powoli ruszam manetką, rozpędza się normalnie i kręci z vmax.
Jednakże gdy od razu odkręcę manetkę na fulla to tylko szarpie kołem raz i staje.
Podobnie jak już koło się kręci i nagle docisnę manetkę do końca to koło staje.
Pod obciążeniem rower nie rusza nawet jak delikatnie operuje manetką.
W trakcie samonauki nie jestem w stanie przy pomocy manetki zmienić kierunku obrotu koła.
Dla testów "nauczyłem" sterownik jazdy do tyłu ale w tę stronę objawy identyczne jak wyżej. Oczywiście nie mogę już normalnie nauczyć jazdy do przodu bo sterownik nie chce zmienić kierunku obrotów.
Testowałem 2 różne manetki.
Sterownik od początku działa w trybie bezczujnikowym.
Może ktoś spotkał się z taką magią? |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
Miałem taki przypadek na warsztacie.
Po długiej diagnozie okazało się, że poluzował się kabelek od jednego z czujników halla i tarł o wewnętrzną część dekla. Przy łagodnym starcie kabelek był tak blisko o włos od dekla, ale nie powodował zwarcia. Jednak mocniejsze przyśpieszenie powodowało odkształcenia, które o włos przybliżały dekiel do kabelka i bach - szarpie i nie jedzie.
Oznaką, że tak jest są ślady tarcia od środka na deklu.
Taka dziwność, a jednak |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
Tylko że mój sterownik nie korzysta z halli, więc to raczej nie problem ;] |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
No więc podłącz halle i sprawdź, czy efekt się utrzymuje |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
Sprawdź napięcie na przewodzie sygnałowym manetki, przy przekręcaniu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
Ja mam jeden silnik co się tak zachowuje. Podejżewam zwarcie w uzwojeniach. Wtedy prawdopodobnie nie dostale dobrych impulsów zwrotnych |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
tas napisał/a: | No więc podłącz halle i sprawdź, czy efekt się utrzymuje |
Niestety ich wymiana chyba mnie przerasta. Trzy podejścia za mną, po zakończeniu wszystko obadane czy odpowiednio kabelki połączone i wciąż bez sukcesu.
Tak więc chwilowo wrzuciłem na luz i jeździłem na sterowaniu bezczujnikowym.
Myślę że można przyjąć, że silnik jest sprawny skoro przed odpinaniem sterownika śmigał aż miło i był otwierany zaledwie kilka dni temu w celach inspekcji
Jutro obadam napięcia manetki.
Zamówiłem przy okazji zapasowy sterownik jeśli nie uda się nic zdziałać.
Nie wiem, może aktualny jakimś cudem załapał jednak trochę wody... |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016
|
|
|
piotrrs11 napisał/a: |
Myślę że można przyjąć, że silnik jest sprawny skoro przed odpinaniem sterownika śmigał aż miło i był otwierany zaledwie kilka dni temu w celach inspekcji
... |
Stawiam na to, że jednak ta inspekcja mu zaszkodziła... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Czw 11 Lut, 2016
|
|
|
Nie wiem już co konkretnie było powodem dziwnych zachowań.
Na pewno w którymś momencie zwarłem fazę ze stojanem.
Przy wymianie przewodów przy okazji po raz n-ty wymieniłem czujniki halla i jestem w szoku bo tym razem się udało i działają - Dawno tak płynnie nie przyśpieszałem na rowerze, myślę że blokady osi odwdzięczą się za zwiększony komfort pracy
Dorzuciłem także czujkę lm35.
Podsumowując rewiring zabrał 3 wieczory z życia ale pomógł |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2016
|
|
|
Dobra - jednak dalej jest coś na rzeczy.
Raz działa a raz jest reakcja taka jak opisana w pierwszym wpisie.
Na tą chwilę nie chce w ogóle znowu ruszyć _-_
Oczywiście w czasie samonauki nie ma problemu z kręceniem kołem... |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
Gawli1
początkujący
Dołączył: 15 Lip 2015 Posty: 46 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Śro 23 Mar, 2016
|
|
|
Manetka uszkodzona. Miałem tak na mrozie popadało deszczu rower mokry i potem temp na minusie oraz śnieg manetka i cały rower był pokryty lodem. Manetka lekko świrowała ale już jest ok. Sprawdź kable w sterowniku od manetki. |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Śro 23 Mar, 2016
|
|
|
Manetka jest sprawna.
Zdaje się że sterownik jest lekko uszkodzony.
W każdym razie jak rower nie chce jechać to rozpędzam go manualnie i bardzo delikatnie poruszam manetką tak aby silnik zaczął wspomagać - zbyt duże obciążenie wyłącza sterownik.
Po udanym odpaleniu wspomagania załączam tempomat i wtedy rower nie ma problemu z obciążeniem.
Po chwili jazdy na tempomacie sterownik się zwykle "ogarnia" i zaczyna działać normalnie.
Wydawać by się więc mogło że faktycznie może być problem z obsługą manetki przez sterownik, może coś się kiedyś upaliło w środku ^^
Aha - co dziwne sterownik znowu przełączył się w tryb bezczujnikowy. Mam drugi na stanie ale nie chce mi się przekładać |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 23 Mar, 2016
|
|
|
Pewny jesteś, że to wina manetki a nie hallotronów w silniku? Albo gdzieś na łączeniach między hallotronami a sterownikiem?
Przełączenie się w tryb bezczujnikowy o tym by świadczyło. |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Hallotrony zostały ledwo wymienione. Prawdopodobieństwo że zepsułbym je tak szybko wydaje się być małe ;P
Teraz ciężko mi stwierdzić czy jeszcze są sprawne, wiem że na początku jak jeszcze nie wiedziałem w jaki sposób walczyć z usterką udawało mi się co jakiś czas zakończyć samonaukę w trybie czujnikowym. Ale po pewnym czasie <po postoju...> rower już rezygnował z halli.
Wcześniej (dużo wcześniej) rower cały czas jeździł w trybie bezczujnikowym i nie było z niczym problemu (ofc poza szarpaniem przy ruszaniu).
Nie jest to też problem przełączania sterownika między trybami ponieważ nawet na zupełnie odłączonych czujnikach halla rower zachowuje się tak samo.
Problem występuje głównie zaraz po odpaleniu stacyjki i dłuższym postoju - wtedy kawałek muszę się przemęczyć na wymuszonym tempomacie i co jakiś czas sprawdzać czy już "zatrybił". |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
|