ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Proszę o pomoc w złożeniu ebike. ABC-informacje dla początk.
Autor Wiadomość
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   

Warto jeszcze wspomnieć, że sterownik Barmala jest malutki gabarytowo, dla mnie to był jeden z głównych argumentów, nie zmieściłbym do skrzynki żadnego innego sterownika a nie bardzo pasowało mi mocować go gdzieś na zewnątrz.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

Gt1500 dosc szybko sprzedasz w razie czego bo jest to sterownik bardzo popularny dla nowych ebajkerow
 
 
oloby 
początkujący


Dołączył: 09 Lip 2016
Posty: 14
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

A co powiecie na taki zestaw:
-silnik NC 7x9 kaseta
-akumulator 16s(jaką wybrać pojemność?czy 24Ah,będzie ok? czyli 7p ) lub 20s(jaką wybrać pojemność? czy 7p będzie ok?) - zasięg ok 100km, ogniwa Sanyo 3.7V 3500mAh
-sterownik Barmala 12-ka
-wyświetlacz V2 od Michała
?
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

Zestaw spoko. Z tych dwóch Aku, wiadomo -mocniejszy :mrgreen: Jeśli oba mają mieć po 7p to ten 20 S.
Ja na 7*9 jadąc ze wspomaganiem, na bateri 20s 10Ah mogę zrobić 100 km.
 
 
oloby 
początkujący


Dołączył: 09 Lip 2016
Posty: 14
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

Szwagier napisał/a:
Zestaw spoko. Z tych dwóch Aku, wiadomo -mocniejszy :mrgreen: Jeśli oba mają mieć po 7p to ten 20 S.
Ja na 7*9 jadąc ze wspomaganiem, na bateri 20s 10Ah mogę zrobić 100 km.


czyli masz baterię 20s3p? dobrze liczę?
20s7p to wychodzi 74V21Ah?
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

oloby napisał/a:
Szwagier napisał/a:
Zestaw spoko. Z tych dwóch Aku, wiadomo -mocniejszy :mrgreen: Jeśli oba mają mieć po 7p to ten 20 S.
Ja na 7*9 jadąc ze wspomaganiem, na bateri 20s 10Ah mogę zrobić 100 km.


czyli masz baterię 20s3p? dobrze liczę?
20s7p to wychodzi 74V21Ah?

Przyjmujesz jakieś dziwne założenie, że 1p to 3,33Ah..?
Nie. Mam 10Ah i akurat 2p, bo jedna cela u mnie ma pojemność 5Ah - mam 2p więc 10Ah. Dlatego nie piszę ile "p" bo to przecież nic nie mówi, jeśli nie wiadomo, na jakich ogniwach złożona. Natomiast 10Ah mówi wprost (wraz z inf. o ilości "S"), jaką jest pojemność baterii, ile ma w sobie "prądu" (ładunku elektrycznego).

A co do Twojej baterii: ile Ah potrzebujesz przy założeniu 20S, to Ci po to dałem link do kalkulatorów.
...ujmując rzecz w uproszczeniu, ilość "s" to prędkość, z jaką chcesz jechać. Chcesz 50 km/h? Ok - wybierasz w kalkulatorze silnik i sprawdzasz, jakie napięcie musi mieć Twoją bateria, żeby ten silnik osiągnął tę prędkość. (Jednocześnie patrzysz, jaką moc jest do tego potrzebna - stąd wiesz, jaki prąd musi móc dać Twój sterownik i akumulator.) Więc znasz już "s" Twojego akumulatora. Teraz patrzysz, jaką energię w Wh potrzebujesz, żeby przejechać założony dystans - gdy podzielisz pojemność baterii wyrażoną w Wh przez jej napięcie znamionowe (iloczyn "s" i napięcia nominalnego ogniwa w Voltach) otrzymasz pojemność wyrażoną w Ah. Teraz decydujesz się na konkretny model ogniw: jaką mają pojemność i wydatek prądowy. U mnie np. potrzebne było 10Ah. Zdecydowałem się na ogniwa o pojemności 5Ah, więc potrzebowałem baterię 2p z takich właśnie ogniw. Ale jakbym miał użyć ogniw, które Ty wskazałeś o pojemności 3,5Ah - to wtedy musiałaby być to bateria 3p z tych ogniw.
Kolejny krok to weryfikacja, czy ta ilość "p" pozwoli Ci uzyskać wymagany wydatek prądowy. Ale tego już nie opiszę - wszystko to masz pięknie wyłożone przez tasa na jego blogu (np.)...
 
 
oloby 
początkujący


Dołączył: 09 Lip 2016
Posty: 14
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

Szwagier napisał/a:
oloby napisał/a:
Szwagier napisał/a:
Zestaw spoko. Z tych dwóch Aku, wiadomo -mocniejszy :mrgreen: Jeśli oba mają mieć po 7p to ten 20 S.
Ja na 7*9 jadąc ze wspomaganiem, na bateri 20s 10Ah mogę zrobić 100 km.


czyli masz baterię 20s3p? dobrze liczę?
20s7p to wychodzi 74V21Ah?

Przyjmujesz jakieś dziwne założenie, że 1p to 3,33Ah..?


Przepraszam mój błąd, miałem wpisać 6p, a wpisałem 7p. Liczyłem na ogniwach Sanyo 18650 3.7V i 3500 mAh i dlatego wyszło mi 74V21Ah.
 
 
oloby 
początkujący


Dołączył: 09 Lip 2016
Posty: 14
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016   

Szwagier napisał/a:
oloby napisał/a:
Szwagier napisał/a:
Zestaw spoko. Z tych dwóch Aku, wiadomo -mocniejszy :mrgreen: Jeśli oba mają mieć po 7p to ten 20 S.
Ja na 7*9 jadąc ze wspomaganiem, na bateri 20s 10Ah mogę zrobić 100 km.


czyli masz baterię 20s3p? dobrze liczę?
20s7p to wychodzi 74V21Ah?

Przyjmujesz jakieś dziwne założenie, że 1p to 3,33Ah..?
Nie. Mam 10Ah i akurat 2p, bo jedna cela u mnie ma pojemność 5Ah - mam 2p więc 10Ah. Dlatego nie piszę ile "p" bo to przecież nic nie mówi, jeśli nie wiadomo, na jakich ogniwach złożona. Natomiast 10Ah mówi wprost (wraz z inf. o ilości "S"), jaką jest pojemność baterii, ile ma w sobie "prądu" (ładunku elektrycznego).

A co do Twojej baterii: ile Ah potrzebujesz przy założeniu 20S, to Ci po to dałem link do kalkulatorów.
...ujmując rzecz w uproszczeniu, ilość "s" to prędkość, z jaką chcesz jechać. Chcesz 50 km/h? Ok - wybierasz w kalkulatorze silnik i sprawdzasz, jakie napięcie musi mieć Twoją bateria, żeby ten silnik osiągnął tę prędkość. (Jednocześnie patrzysz, jaką moc jest do tego potrzebna - stąd wiesz, jaki prąd musi móc dać Twój sterownik i akumulator.) Więc znasz już "s" Twojego akumulatora. Teraz patrzysz, jaką energię w Wh potrzebujesz, żeby przejechać założony dystans - gdy podzielisz pojemność baterii wyrażoną w Wh przez jej napięcie znamionowe (iloczyn "s" i napięcia nominalnego ogniwa w Voltach) otrzymasz pojemność wyrażoną w Ah. Teraz decydujesz się na konkretny model ogniw: jaką mają pojemność i wydatek prądowy. U mnie np. potrzebne było 10Ah. Zdecydowałem się na ogniwa o pojemności 5Ah, więc potrzebowałem baterię 2p z takich właśnie ogniw. Ale jakbym miał użyć ogniw, które Ty wskazałeś o pojemności 3,5Ah - to wtedy musiałaby być to bateria 3p z tych ogniw.
Kolejny krok to weryfikacja, czy ta ilość "p" pozwoli Ci uzyskać wymagany wydatek prądowy. Ale tego już nie opiszę - wszystko to masz pięknie wyłożone przez tasa na jego blogu (np.)...


Co do reszty. Tak jak pisałem jestem początkujący i dopiero się uczę. Nie wszystko jest dla mnie jasne i czytelne. Oczywiście metodą prób i błędów korzystałem z kalkulatorów. Proszę o wyrozumiałość jak zadaję głupie i oczywiste pytania-dla mnie nie są oczywiste, a dla potomnych mogą być też pomocne. Dlatego pytam.
Szwagier zarówno w pierwszym kalkulatorze jak i symulatorze silników nie ma silnika,który mnie interesuje,czyli Nine Continent RH2809D. Jak wpisuję w pierwszym symulatorze dane w pozycji kalkulator mocy(czy o tą pozycję Ci chodziło?) prędkość 50km/h,zasięg 100km,waga całkowita 122kg,napięcie nominalne napędu 74V(dla silnika Nine Continent 7*9 RH2809 D) wychodzi mi moc silnika 1140W,energia zgromadzona w baterii 2279Wh i pojemność baterii 30,8 Ah. Czy mam rozumieć,że potrzebuję baterię o pojemności 31Ah? to jest pojemność dla 50km/h stałej prędkości? Wiadomo,że nie będę jechał stale z taką prędkością. Jeśli zmienię na 25km/h,czyli jakąś średnią prędkość to wychodzi pojemność 13.3 Ah, więc czy wypadkowa tych pojemności będzie zadowalająca dla mnie?
2) drugi kalkulator - na tym etapie wiedzy,ciężko mi się go czyta. Nie ma silnika NC2908D, w założeniach muszę podać napięcie i pojemność, kontroler, czyli znowu muszę wiedzieć jakie napięcie i pojemność, więc koło się zamyka.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016   

OK - prowadzę za rączkę:

W pierwszym "kalulatorze" korzystasz z SYMULATORA - bezpośrednio do niego prowadzi wskazany przeze mnie link.
Masz przycisk "CHANGE SETTINGS" i tam wpisujesz parametry baterii, jaką masz. Np. 20Ah. Napięcie nominalne, to iloczyn "s" i 3,7V. Potem obok, po prawej stronie w głównym oknie masz przycisk "RANGE" - rysuje Ci wykres zasięgu w zależności od prędkości. Jak masz za mały zasięg - zwiększasz sobie pojemność akumulatora w "CHANGE SETTINGS" i znów sprawdzasz, co Ci wyjdzie. I tak do skutku, aż znajdziesz, co szukałeś.

Inny sposób, to za pomocą suwaka "THROTTLE" ustawić sobie taką prędkość jazdy, jaka Cię interesuje, i z pola po lewej stronie odczytać zużycie energii "Power consumption" w Wh/km. Wtedy wiesz, ile Wh/km potrzebujesz więc sobie policzysz pojemność baterii w Wh dla założonego zasięgu, a stąd już pojemność w Ah dla danego napięcia, a stąd już ilość "p" dla ogniw o danej pojemności w Ah...

Na drugim zegarze od góry po lewej stronie masz pobór prądu dla danej prędkości (do doboru sterownika i wydajności prądowej baterii)

Z drugiego kalkulatora możesz wybrać silnik RH2808 - najbardziej zbliżony - ale to w zasadzie do określenia maksymalnej prędkości. 7x9 w kole 26" na zasilaniu 20S rozpędza się maksymalnie do 55 km/h. Na 16S - do 44-45 km/h...

Więc masz już określone zarówno ilość "s" jak i "p" akumulatora. Teraz musisz sprawdzić, czy "p" wystarczy dla warunku ze względu na wydajność prądową. Wiedząc, ile potrzebujesz pociągnąć prądu z akumulatora (ile Amperów) dzielisz tę wartość na wydajność prądową pojedynczego ogniwa - wyjdzie Ci ilość "p". Zaokrąglasz do w górę do liczby całkowitej. I teraz tylko pytanie - jaką wydajność prądową przyjąć - chwilową, czy ciągłą..? Nie wiem. To zależy od obciążenia. Im z akumulatora będzie ciągnięte prądu <=wydajności ciągłej, tym większa jego żywotność. Wydajność chwilowa jest tylko chwilowa, krótkotrwała - pewnie kilka sekund.

Ja Ci proponuję - dobierz sobie ilość "p" z warunku na zasięg, wybierz jakieś ogniwa - i zadaj osobne pytanie w dziale dot. baterii, jak już będziesz miał jakieś konkretne ogniwa na oku: czy taka ilość "p" tych ogniw może być obciążana jakimś tam prądem...
Ostatnio zmieniony przez Szwagier Śro 27 Lip, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016   

W Twoim wypadku musisz dobrać baterię pod obciążenie. Twój sterownik będzie brał 45 A prądu. Ogniwa które podałeś mają max 10 A, ale dużo lepiej obciążać je mniejszym prądem w celu zwiększenia żywotności (zalecane 5-6 A max). Więc przy 7p masz ~6,5 A/ogniwo, przy 8p ~5,5 A/ogniwo. Obydwie konfiguracje się sprawdzą. Przy 20s7p (~24,5 Ah) i silniku 9c 7x9 będzie szedł jak szatan, ale trzeba zrobić zabezpieczenie termiczne (są poradniki jak to wykonać). Jakbyś natomiast chciał mniejszą baterię np. 16s7p też będzie to przyspieszało bardzo przyjemnie, ale wtedy lepiej dać silnik 10x6. Bez względu na konfigurację, myślę, że efekt będzie satysfakcjonujący.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group