|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Prosba o wyjasninie konfiguracji silnikow |
Autor |
Wiadomość |
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016 Prosba o wyjasninie konfiguracji silnikow
|
|
|
Witam forumowiczow
Przymierzam sie powoli przerobki swojego FELTa Q220 na elektryka, od kilku dni przegladam fora, blogi i youtuba, chce to zrobic w stylu jak tutaj:
http://ebike.nexun.pl/budujemy-elektryka-od-0/
Mam problem z dotarciem do jedej informacji: Co dokladnie oznaczaja cyfry w konfiguracji silnikow - 10x6, 7x9 itd? Naczytalem sie o roznicach w momencie, V-max, grzaniu, ale co to dokladnie sa te cyfry znalesc nie moge.
Problem jest taki, ze uzytkuje rower w zupelnie dwa odmienne sposoby - czasem wycieczka po plaskich drogach kilkadziesiat kilometrow, a czasem wypad w gory na trasy zjazdowe, gdzie trzeba najpierw pare kilometrow podjechac non stop pod stroma gore.
Co w takim wypadku bedzie lepsze
http://nexun.pl/sklep/sil...tyl-kaseta.html
http://nexun.pl/sklep/sil...09-7x9-tyl.html ?
Kolo 26 cali, nie chce zmieniac na mniejsze.
Kontroler raczej wektorowy ze wzgledu na wysza sprawnosc i lepsze dzialanie od 0 km/h, chyba ze sie myle - poprawcie w tym przypadku.
Na jakiejs super duzej V-max mi nie zalezy, 50-60 km/h w zupelnosci wystarczy.
Z gory dzieki za pomoc i pozdrawiam
Furi |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016 Re: Prosba o wyjasninie konfiguracji silnikow
|
|
|
furifurius napisał/a: | ...
Na jakiejs super duzej V-max mi nie zalezy, 50-60 km/h w zupelnosci wystarczy.
...
Furi |
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
Bierz 7x9 + napięcie baterii 72V. V-max będzie taki jak chcesz a moment pozwoli wjechać pod górkę. Koniecznie zainstaluj czujnik temperatury w środku lub wyłącznik termiczny. Dobrze byłoby zalać silnik olejem lub ferrofluidem powyżej 40Amper. |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | Bierz 7x9 + napięcie baterii 72V. V-max będzie taki jak chcesz a moment pozwoli wjechać pod górkę. Koniecznie zainstaluj czujnik temperatury w środku lub wyłącznik termiczny. Dobrze byłoby zalać silnik olejem lub ferrofluidem powyżej 40Amper. |
Dzieki z odpowiedz,
72 V nie bedzie - nie mam najmniejszego zamiaru bawic sie w lepienie bateri ze 100 ogniw Li-ion, zrobie pack jak gosc w pierwszym linku na Li-Poly czyli niecale 70V.
Nadal nie wiem co te cyfry w 7x9 oznaczaja, moglby mnie ktos skierowac do jakiegos artykulu albo posta na forum/blogu gdzie to jest dokladnie wyjasnione?
pozdrawiam
Furi |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
7x9 to rodzaj uzwojenia silnika, czyli mówi o grubości kabli i ilości zwojów.
Im cieńsze zwoje tym szybciej się grzeją, ale ponieważ ich jest więcej to przy niskich prądach dają lepszy moment obrotowy, czyli takie silniki są dobre w góry.
Jak chcesz szybciej jeździć na silniku o wolnym uzwojeniu, to musisz podnieść napięcie. |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
wookie napisał/a: | 7x9 to rodzaj uzwojenia silnika, czyli mówi o grubości kabli i ilości zwojów.
Im cieńsze zwoje tym szybciej się grzeją, ale ponieważ ich jest więcej to przy niskich prądach dają lepszy moment obrotowy, czyli takie silniki są dobre w góry.
Jak chcesz szybciej jeździć na silniku o wolnym uzwojeniu, to musisz podnieść napięcie. |
OK, czyli:
7x9 - wiecej cienszych zwoi - wolny, dobry w gory, ale sie bardziej grzeje
10x6 - mniej grubszych zwoi - szybki, dobry na trase, mniej sie grzeje.
Wydaje mi sie, ze gdzies wyczytalem ze 7x9 jest lepszy w gory niz 10x6 miedzy innymi dlatego, ze sie mniej grzeje na podjazdach. To stoi w sprzecznosci z pierwszym akapitem. Czy cos pomieszalem czy wchodza tu w gre jeszcze inne rzeczy (rodzaj kontrolera, niska predkosc na podjazdach czy cokolwiek innego)?
Swoja droga, dlaczego nie montuje sie wianuszka radiatorow na obudowie silnika, zeby zminimalizowac problem przegrzewania? Transfer ciepla z cewek na obudowe jest nieefektywny i nie ma to sensu, czy jest jakas inna przyczyna?
pozdrawiam
Furi |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016 Re: Prosba o wyjasninie konfiguracji silnikow
|
|
|
zeeltom napisał/a: | furifurius napisał/a: | ...
Na jakiejs super duzej V-max mi nie zalezy, 50-60 km/h w zupelnosci wystarczy.
...
Furi |
|
Te usmieszki to dlatego, ze jak juz wyczytalem w kilku miejscach, wiekszosc ludzi ktorzy zbudowali cos na 50 km/h szybko stwierdza ze chca wiecej?
Czy tez myslisz, ze mam przesadzone plany?
Pozdrawiam
Furi |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
Na rower v-max to 35 jest za dużo |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
[quote="furifurius"] wookie napisał/a: | 7x9 to rodzaj uzwojenia silnika, czyli mówi o grubości
OK, czyli:
7x9 - wiecej cienszych zwoi - wolny, dobry w gory, ale sie bardziej grzeje
10x6 - mniej grubszych zwoi - szybki, dobry na trase, mniej sie grzeje.
Furi |
Małe sprostowanie, wykorzystany przewód w silniku ma ten sam przekrój jako pojedyncza żyła i jest to 0,5mm. Odnośnie nawojów to:
7x9 - ma 7 takich przewód złożonych razem i nawiniętych 9 razy
10x6 - ma 10 takich przewodów razem i nawinięte są 6 razy.
Tak więc przewód jest ten sam tylko zmienia się ich ilość przez co zmienia się przekrój |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
[quote="furifurius"] wookie napisał/a: | 7x9 to rodzaj uzwojenia silnika, czyli mówi o grubości
Wydaje mi sie, ze gdzies wyczytalem ze 7x9 jest lepszy w gory niz 10x6 miedzy innymi dlatego, ze sie mniej grzeje na podjazdach. To stoi w sprzecznosci z pierwszym akapitem. Czy cos pomieszalem czy wchodza tu w gre jeszcze inne rzeczy (rodzaj kontrolera, niska predkosc na podjazdach czy cokolwiek innego)?
Furi |
7x9 teoretycznie ma podobny moment przy 30A, jak 10x6 przy 45A.
Oznacza to że na podjeździe możesz dawać w wolniejszy silnik mniejszy prąd, żeby mieć taki sam moment, chociaż moc też jest niższa (mniejsze spalanie). Natomiast przy tym samym prądzie wolny grzeje się dużo szybciej, ale mocniej ciągnie pod górę.
Niska prędkość też ma znaczenie, bo wolny silnik ma największą sprawność już przy niższych prędkościach.
Wada jest taka, że wtedy maksymalna prędkość jest niższa.
A wymagana prędkość maksymalna to wartość dość subiektywna, sam wiesz jak szybko chcesz jechać. Ja obecnie roweru który nie wyciąga 50 km/h bym nie robił, chociaż do lasu i 30 km/h wystarczy.
Z drugiej strony jeździłem dzisiaj po lesie 50 km/h i jedyny dyskomfort jaki był to bryzgające w oczy błoto.
Jednak w góry i dodatku w teren, wydaje mi się że optymalniej będzie nastawiać się na moment obrotowy, a prędkość maksymalną ewentualnie poprawiać napięciem. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
furifurius napisał/a: | 72 V nie bedzie - nie mam najmniejszego zamiaru bawic sie w lepienie bateri ze 100 ogniw Li-ion, zrobie pack jak gosc w pierwszym linku na Li-Poly czyli niecale 70V |
Jeżeli nie chcesz samemu robić baterii możesz zlecić to innym W linku masz konfigurację 60V(16s). I zmartwię Cię ale na niej nie osiągniesz nawet 50km/h. Dopiero bateria 72v(20s) da Ci te ~57km/h v-max co pozwoli na spokojną jazdę.
Nie bez powodu w poradniku na blogu zastosowany został silnik 10x6 - dopiero on daje odpowiednią prędkość przy 16s. Do 7x9 koniecznie 20s aby była frajda i porządna prędkość.
Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę jak wolny jest ten silnik, on przy 26" kole daje około 0.7km/h na Volt z baterii. Kolejność od najwolniejszych do najszybszych:
-7x9
-8x8
-9x7
-10x6
-12x5
-14x4
furifurius napisał/a: | Swoja droga, dlaczego nie montuje sie wianuszka radiatorow na obudowie silnika, zeby zminimalizowac problem przegrzewania? Transfer ciepla z cewek na obudowe jest nieefektywny i nie ma to sensu, czy jest jakas inna przyczyna? |
Bo żadnemu producentowi się nie chce Ale aby faktycznie była duża poprawa konieczne jest wlanie do środka silnika trochę ferrofluidu lub oleju.
Obejrzyj ten filmik https://youtu.be/1ozkQKIOw3I?t=50 |
|
|
|
|
irrs
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Gru 2014 Posty: 274 Skąd: Poznan.
|
Wysłany: Wto 23 Sie, 2016
|
|
|
Cytat: | Dzieki z odpowiedz,
72 V nie bedzie - nie mam najmniejszego zamiaru bawic sie w lepienie bateri ze 100 ogniw Li-ion, zrobie pack jak gosc w pierwszym linku na Li-Poly czyli niecale 70V. |
Nie ma absolutnie zadnej roznicy w budowie baterii 72V a tej co jest w tutorialu w pierwszym poscie. Po prostu tam gdzie w poradniku daje sie 4 pakiety w szereg, trzeba dac 5 na zasadzie analogii.
Jesli koniecznie jednak bezdyskusyjnie aku ma byc jaki ma byc to po prostu dobierz z neksuna silnik, ktory bedzie spelnial Twoje wymogi co do predkosci. A moment daje sie podniesc zwiekszajac prad na sterowniku.
Ostatecznie zrob bajka kropka w krope z tego poradnika (10x6) bo z tego co mi wiadomo, to ten bajk z powodzeniem latal po gorzystych lasach |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Śro 24 Sie, 2016
|
|
|
irrs napisał/a: | Cytat: | Dzieki z odpowiedz,
72 V nie bedzie - nie mam najmniejszego zamiaru bawic sie w lepienie bateri ze 100 ogniw Li-ion, zrobie pack jak gosc w pierwszym linku na Li-Poly czyli niecale 70V. |
Nie ma absolutnie zadnej roznicy w budowie baterii 72V a tej co jest w tutorialu w pierwszym poscie. Po prostu tam gdzie w poradniku daje sie 4 pakiety w szereg, trzeba dac 5 na zasadzie analogii.
Jesli koniecznie jednak bezdyskusyjnie aku ma byc jaki ma byc to po prostu dobierz z neksuna silnik, ktory bedzie spelnial Twoje wymogi co do predkosci. A moment daje sie podniesc zwiekszajac prad na sterowniku.
Ostatecznie zrob bajka kropka w krope z tego poradnika (10x6) bo z tego co mi wiadomo, to ten bajk z powodzeniem latal po gorzystych lasach |
Kropka w kropke - tez tak pomyslalem ale wlasnie skonczylem mierzyc,rysowac i wycinac ksztaltki z kartonu i wychodzi na to, ze w mojej ramie zmieszci sie 20s3p. Co w tym przypadku 10x6 czy 7x9?
Eryk1000, Wookie, atomek1000, dzieki za odpowiedzi i wyjasnienie o co chodzi z tymi oznaczeniami silnikow.
Pozdrawiam
Furi |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Śro 24 Sie, 2016
|
|
|
A jak szybko chcesz jeździć? Jaki teren? Jeżeli chcesz duże prędkości to 10x6 w kole 26 poleci pewnie pod 80km/h , 7x9 powinien śmigać w okolicy 60km/h. Jeżeli teren i 60km/h ci starczy to bierz 7x9 |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Śro 24 Sie, 2016
|
|
|
Eryk1000 napisał/a: | A jak szybko chcesz jeździć? Jaki teren? Jeżeli chcesz duże prędkości to 10x6 w kole 26 poleci pewnie pod 80km/h , 7x9 powinien śmigać w okolicy 60km/h. Jeżeli teren i 60km/h ci starczy to bierz 7x9 |
No wlasnie sporo terenu i 60km/h raczej mi wystarczy, na crosiku (Yamacha dt125) to sobie moge jezdzic 80-100 km/h po polnych drogach, ale na rowerze z jego hamulcami i bez armmortyzacji na tyle takie predkosci wydaja mi sie samobojstwem
Na poczatek wylaminuje obudowe, jak bede mial ja gotowa zrobie z kartonu wzor 3D kazdego elementu, upewnie sie ze wszystko sie zmiesci i zaczne zamawiac czesci.
Pozdrawiam
Furi |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|