|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
luto-zgrzewanie pakietu Li-jon |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2017
|
|
|
Dodam z doświadczenia, że cienkie druciki warto wygiąć w "S",bo jak są prosto to pękają. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2017
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Dodam z doświadczenia, że cienkie druciki warto wygiąć w "S",bo jak są prosto to pękają. |
Dodam że dobrze gdy sa z miękkiego drutu, wygięte z lekkim nadmiarem, z powodów o którym pisze kolega |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2017
|
|
|
Przemek napisał/a: | i tak też raczej będę to musiał zrobić, bateria niestety jet dosyć skomplikowana kształtem, znalazłem post glebora w którym jest zdjęcie rozebranej baterii mam nadzieję że się nie obrazi (nie obrazisz się ?) jak go tu wkleję
http://forum.arbiter.pl/p...?t=3431&start=0 |
W samym pakiecie nie musisz mieć aż tak ogromnych przewodów, to są krótkie odcinki, zauważ jak robione są pakiety modelarskie o wydajności kilkaset amper, przewody grube ale bez przesady. Firmową linką 8-10AWG połącz ogniwa, tylko dalej wyjdź czymś większym, zależy jaki długi będzie przewód. |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Nie 28 Maj, 2017
|
|
|
Dodam tylko, że wg testów kolegi z dawnych czasów zgrzewy punktowe przenoszą ponoć do 5A/punkt ciągłego prądu bez większych strat,potem tylko gorzej. Dlatego mnie zastanawia moda na zgrzewanie ogniw które mają mieć duże wydajności, lutowana plecionka zawsze była moim zdaniem lepsza. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
Kajman napisał/a: | Dodam tylko, że wg testów kolegi z dawnych czasów zgrzewy punktowe przenoszą ponoć do 5A/punkt ciągłego prądu bez większych strat,potem tylko gorzej. |
Przy fabrycznym, powtarzalnym zgrzewie. Przy przypadkowych, samodzielnie robionych zgrzewarkach tylko gorzej... A do tego przypadkowe dziurawienie, które rozszczelnia ogniwa, no i potem zdecydowanie utrudnia serwis.
Tesla taśmą nie zgrzewa... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
To skąd ta moda/tendencja? Luty są mniej estetyczne/passe? Rozumiem do zapotrzebowań 10-20A to zgrzewanie jeszcze ok, ale dalej to tak se już chyba? |
|
|
|
|
midi
młodzik
Pomógł: 2 razy Wiek: 49 Dołączył: 27 Cze 2016 Posty: 90 Skąd: Radom
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
Strach przed lutowaniem wynika z możliwości przegrzania ogniwa i tyle, jak się ma mocna lutownice i proces trwa krótko ( poniżej 2s ) to szkód nie powinno być. Moja metoda na lutowanie taśmy miedzianej zgrzewarką z pomocą pasty cynowo-ołowiowej wyklucza przegrzanie ogniwa, nie powoduje przetopień a lutowana powierzchnia kontaktuje całością a nie punktowymi zgrzewami. Elektrody miedziane zgrzewarki nie ulegaj wypaleniu, jedyny minus to że zgrzewarka szybciej się nagrzewa bo impulsy są dłuższe ( u mnie na trafo 700W optymalny czas impulsu to 0,6-0,7s ). Nie zdarzyło mi się by lut się nie udał a blacha miedziana 0,2mm jest zdecydowanie tańsza od taśmy niklowej.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne
zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi. |
_________________ Witek. |
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
Kajman napisał/a: | To skąd ta moda/tendencja? Luty są mniej estetyczne/passe? Rozumiem do zapotrzebowań 10-20A to zgrzewanie jeszcze ok, ale dalej to tak se już chyba? |
Skąd? Od zaleceń producentów ogniw którzy kategorycznie zabraniają lutowania ogniw! A nawet dokładnie wyznaczają miejsce gdzie powinien być wykonany zgrzew aby nie uszkodzić elektrody w środku ogniwa.
Ale co tam, majstrzy z arbitra się lepiej znają i lutują co nie?
10A-20A to zazwyczaj prąd maksymalny ogniwa. Zgrzewy nie są nigdy wąskim gardłem. Prędzej taśma niklowa jeżeli pakiet jest źle zaprojektowany. |
|
|
|
|
midi
młodzik
Pomógł: 2 razy Wiek: 49 Dołączył: 27 Cze 2016 Posty: 90 Skąd: Radom
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
Producenci zapewne też określają czas zgrzewania, dokładną średnicę elektrod zgrzewarki która zapewne powinna też kontrolować temperaturę każdego zgrzewanego ogniwa ( w miejscach zgrzewu ) by odrzucać ogniwa na których wystąpiło wahniecie lub punkty zgrzewu nie znajdują się w " polu " i tak można by z godzinę. Ludzie jednak lutują i zgrzewają domowymi sposobami i ilość sknoconych pakietów nie jest chyba znaczna, przynajmniej tu nie ma zbyt wiele tego przypadków. Idąc tą drogą można by stwierdzić że akumulatory wykonane z ogniw " demontowanych z nowych pakietów " nie powinny być absolutnie użytkowane a każdy kupujący nowe ogniwa powinien żądać certyfikatu pochodzenia i faktury Vat by mieć absolutną pewność ich pochodzenia. Forum jest od tego by ludzie chętni dzielili się swoimi doświadczeniami co owocuje tym że omija się często absurdalnie drogie rozwiązania lub usługi ponosząc pewne świadome ryzyko co i tak dla wielu jest lepszym rozwiązaniem a efekt tego czasem jest lepszy niż ten komercyjnie dostępny. Ogniwa lutuje dużo ludzi nie tylko z branży e-bike i mimo jest to zabronione pakiety takie działają jak powinny i nie ustępują składanym z pomocą zgrzewarek i taśm niklowych. Zgrzewarki ( te proste ) też niosą ryzyko przetopienia ogniwa co nie zawsze jest widoczne od razu i bez dokładnej kontroli nie ma gwarancji że zgrzewanie jest jedynym najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście mam świadomość że pakiety ogniw 18650 niosą ryzyko zapłonu i mogą stanowić zagrożenie życia, postępowanie z nimi wymaga przestrzegania pewnych zasad i wiedzy jednak to wszystko można kontrolować .
Jeśli jest się głąbem zwykły widelec może stanowić śmiertelne zagrożenie i tego się nie przeskoczy tak wiec jeśli ktoś nie jest pewien co robi to nie powinien się brać za tego typu prace.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne
zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi. |
_________________ Witek. |
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
To co napisał midi ma dobrze oddaje temat.
Poza tym 10-20A z ogniwa to masz na liionkach, na prawdziwych LiFe A123 masz 70 a i czasem 100 ciągłego, w łódkach RC jest rzeź prądowa, a wtedy to ma znaczenie jak łączysz ogniwa, przy okazji robienia takich pakietów właśnie się o tym dowiedziałem. A tam do tego jeszcze masz obudowy z aluminium i zaworek na środku I najstarsze pakiety mają ok.10 lat, ok.1500-2000 cykli i mają się świetnie Mimo lutowania |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne
zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi. |
_________________ Witek. |
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Pon 29 Maj, 2017
|
|
|
8-9 lat temu kupowałem do aut LiIon 26650 3000mAh 10/20C, pakietowałem 2s2p i jeździliśmy tutaj na nich wszyscy, bardzo fajne ogniwa były, lipole były dla nas za delikatne Niektórzy do dzisiaj te dziadki mają na półce Do A123 były specjalne blaszki z miejscem na zaworek, jeszcze mam kilka. A liiony lutuję blaszkami które mi zostały po NiCd i NiMh, jeszcze z 50 zapasu mam
Łódkę masz niedużą chyba, ja na 10S pod 150A podchodzę ciągłego, ale wtedy podchodzi powyżej 100km/h 120cm klocek i w środku robi się gorąąąco Auta mniej ciągną i nie ma tak ciągłego obciążenia jak w wodzie.
A powiedzcie jak robi się takie na prawdę mocne pakiety do ebike, 100-150A ciągłego? Też zgrzewy? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|