ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
Autor Wiadomość
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017   

zeeltom, moim zdaniem masz rację. Bo przecież podłączenie ładowarki nie różni się od spięcia ogniw równolegle. Jak WojtekErnest zauważył, nie wszystkie ogniwa są identyczne, więc zawsze te wolniej się rozładowujące będą doładowywać te co się szybciej rozładowują. Różnica będzie dopiero po dłuższym okresie czasu, ale przecież rozmawiamy o kilku godzinach.

Niemniej zauważam dwa "ale".
1. Jeśli ładujesz pakiet z BMS'em, i napięcie jakie ustawiłeś powoduje załączenie się balansowania, to BMS będzie się przez cały czas grzał tymi kilkoma watami.
2. Jeśli jakieś ogniwo Ci padnie, to zaczyna się grzać. Jeśli jest w pakiecie niepodłączonym do ładowarki, to ma szanse rozładować daną sekcję, zanim padnie tak, że to rozładowanie będzie gwałtowne. Jeśli zostawisz pakiet podłączony pod ładowarkę taką szansę mu odbierasz. Na szczęście ogniwa nie padają często i nie tak od razu, i uważam, że monitorując od czasu do czasu napięcia na celach (między ładowaniami, nie w środku nocy ;) ) , albo spoglądając na pakiet przez kamerkę termowizyjną, eliminujesz to niebezpieczeństwo.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

madej napisał/a:
.. Bo przecież podłączenie ładowarki nie różni się od spięcia ogniw równolegle. Jak WotekErnest zauważył, nie wszystkie ogniwa są identyczne, więc zawsze te wolniej się rozładowujące będą doładowywać te co się szybciej rozładowują.
..

Troszkę nie zrozumiałeś.
Skąd pewność że Jego BMS ma taką funkcje ? Typowe, popularne tak nie dzialaja - czyli jeden segment NIE podladowuje drugiego obok.
Ja pisalem o czymś innym, tzn że wskutek ładowania nieprawidlowo działająca ładowarka, czyli nie mająca poprawnej fazy CV w obszarze napięć 4,15-4,17 V, to znaczy małego prądu rzedu 0,3 A dochodzi do przeladowywania niektórych sekcji przy niedoladowaniu innych. BMS tego nie jest w stanie wyrównać ale suma napięć 10S jest okolo 42 V.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

Prąd przecież spada samoistnie przy dochodzeniu do pełnego napięcia. Ładowarka tego prądu sama chyba nie ustala? Tak miałem zawsze w żelach, że pod koniec ładowania prąd sam spadał, choć zasilacz był ustawiony na 5A. I to spadanie prądu wyłączało ładowarkę. To w litach jest inaczej? Prąd zapiernicza mimo wyrównania napięć ładowarki i baterii?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

Jeden z tych potencjometrow reguluje wlasnie przy jakim pradzie ma sie wylaczyc ladowarka. Standartowym jest chyba 200mA ale mozesz sobie wyregulowac w zaleznosci od BMSa
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

odradzam kręcenie potkami od prądu w ładowarkach, one są zamontowane we wspólnym dzielniku i regulacja jednego wpływa na drugi, a mało kto ma wiedzę i sprzęt aby wyregulować to potem tak jak było i ładowarka przestanie ładować ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Prąd przecież spada samoistnie przy dochodzeniu do pełnego napięcia. Ładowarka tego prądu sama chyba nie ustala

Samoistnie ale do jakiego poziomu przy 41,5 V ? Balanser rozladowuje segment pradem 40-60 mA, a w tym czasie jest ladowanie większym, jesli za dużym > 0,2-0,3 A prądem, to część ogniw się przeladowuje
i trwa podgrzewanie ogniw i balansera.
Dlatego to po prostu trzeba sprawdzić/pomierzyć, nie ma co gdybac.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 16 Sie, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

WojtekErnest, raczej ty mnie nie zrozumiałeś:

WojtekErnest napisał/a:
madej napisał/a:
... spięcia ogniw równolegle. ..



Na tym poziomie BMS nie działa. Wykorzystałem Twoje słowa tylko do momentu, że ogniwa się różnią, nie że mają różne napięcie - specjalnie uważałem, żeby nigdzie nie użyć słowa "napięcie", żeby mnie źle nie zrozumieć. A i tak się nie udało.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

A ja pisalem o roznym napieciu segmentów bo to jest istota problemu, polegajacego na tym ze 42 V napiecia końcowego ZASILACZA, nie gwarantuje poprawnego naladowania ani rownych napięć na segmentach.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

Co oznacza zielona dioda na zasilaczu? Odcięcie napięcia z wyjścia zasilacza, czy przejście w tryb CV?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

Niestety nie ma reguły. Zdarza się że pomimo zielonego nadal ładuje małym prądem. Są ładowarki które wtedy przechodzą w tryb probkowania i sprawdzaja delta V oraz rzeczywisty prąd.
Trzeba włączyć amperomierz a lepiej watomierz i obserwowac
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

No to proszę mi wytłumaczyć, jak ładować akumulatory litowe?
Ładowarkami do li-ion, czy jakimiś innymi?
Bo czytam ten temat i jestem coraz głupszy w tej tematyce. Podpinam ładowarkę do li-ion. Zapala się czerwona dioda = ładuje. Zapala się zielona = naładowany. Tak ma być? Czy trzeba jeszcze trzymać na zielonym przez kilka godzin. Wolałem żele, gdzie wszystko było jasne. Zielone oznaczało koniec ładowania i tyle. Tu każdy ma inne zdanie. Napiszcie raz a porządnie, jak ładować lity, jaką ładowarką i w jaki sposób, by było OK.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

Litowe ładujemy ładowarka do litowych
PB ładujemy ładowarką do PB

Czerwona - ładuje
Zielona - koniec ładowania

Nie ma za co :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

Gdyby nie gabaryty a przez to mobilnosc to najlepiej ładowac zasilaczami laboratoryjnymi :)


IMG_20170730_204829.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 947 raz(y) 2,78 MB

 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017   

tas napisał/a:

...
Zielona - koniec ładowania


Tak, tylko nie w każdej ładowarce. Podłączenie watomierza jest bardzo pouczające :smile:
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Cały czas piszecie, że ładowarka powinna się wyłączyć. Co to oznacza? Nie mam w tej chwili sprawnej ładowarki i nie jestem w stanie czegokolwiek pomierzyć prawidłowo. Jak zapala się zielona dioda, to ładowarka odcina napięcie na wyjściu, czy nie? W żelach po osiągnięciu napięcia około 14,5V na jeden akumulator przechodziła w tryb pracy buforowej i trzymała około 13,8V na jeden akumulator. To litowa w końcu się wyłącza, czy też podtrzymuje jakieś napięcie? Tego do tej pory nikt nie stwierdził, a to już 7 strona tematu :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group