|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
NiMH zamiast siarkowych? |
Autor |
Wiadomość |
nerdyyy [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 26 Lis, 2009 NiMH zamiast siarkowych?
|
|
|
Witam
Właśnie zakupiłem napęd z firmy ekonapędy z pakietem akumulatorów 12Ah. Taka pojemność jest mi póki co potrzebna do dojazdów do pracy ale niedługo się przeprowadzam i nie będzie sensu dźwigać 15kg żeby dojechać 6km. Zastanawiam się więc nad skleceniem z akumulatorów modelarskich pakietu 48v.
Np. kupię 7 takich pakietów co da mi 50V i 5Ah:
klik
Koszt wyniesie 1000zł a waga jedynie 3kg. Czy te akumulatory będą się nadawały do tego celu? Czy NiMH nie ulegają zużyciu? Czy po zrobieniu z nich jednego pakietu znajdę ładowarkę na 50V tak aby ładować wszystkie na raz (ew. czy będę mógł korzystać z obecnej ładowarki?)
Będę wdzięczny za pomoc
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Czw 26 Lis, 2009
|
|
|
Wszystkie akumulatory się zużywają. Niklowo-wodorkowe często mają podawane "1000 cykli żywotności", nie wiem jak z tym jest naprawdę.
50V, 5Ah... Zdajesz sobię sprawę z tego, że przy 250W będziesz pobierać prąd rzędu 1C? Na szczeście Ni-MH całkiem znośnie radza sobie z dużymi prądami, pytanie jak dużymi?
Ładowarka - To chyba największy problem! Ogniwa Ni-MH są wrażliwe na przeładowanie, plus stosunkowo trudno monitoruje się moment, kiedy ogniwo staje się naładowane. Możesz je ładować jakimś niewielkim prądem , co zajmie całą wiecznosć (np. pół, albo i caly dzień) i wtedy nie boisz się o przeładowanie (większosć ładowarek "inteligentnych" na końcu podaje taki prąd w ramach podtrzymania naładowania). Problem jest taki, że Ni-MH utrzymują w miarę stałe napięcie przez długi czas, a jedyna różnica jaka występuje po naładowaniu, to minimalna zmiana napięcia, ale na minus! Potrzeba zapewne jakiegoś mikrokontrolera, by na bierząco badał napiecie ogniw... Albo na bierząco je kontrolowac... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
nerdyyy [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 26 Lis, 2009
|
|
|
o jezu... to jakie są alternatywy żeby mieć lekkie ~5ah ? |
|
|
|
|
smoczy [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 26 Lis, 2009
|
|
|
Nimh z dużymi prądami? używam NiMH od 7 lat właśnie modelarskich i to jest KIT. Lepsze o wiele są NiCd..
polecam modelarskie LiPol albo NiCd, w życiu bym nie zastosował NiMH - z nimi same problemy! do tego w zimie zapomnij o jakiejkolwiek jeździe! Pojemność a przede wszystkim wydajność spada o połowę!! |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Czw 26 Lis, 2009
|
|
|
Li-Fe-Po4 (np A123 - znoszą duze prądy i są bezpieczniejsze od LiPoli), czy zwykłę litowce - ale pakiet będzie wymagał większej uwagi, bo mogą wziac i wybuchnąć
Pomysł z Ni-MH zdaje się być całkiem dobry, pytanie jak z ceną w porównaniu do innych rozwiązań. Ładowanie mozesz od biedy załatwić timerem...
50V 5Ah kosztować bedzie 1000zł,tak?
48V 7Ah w żelach kosztować będzie z 200zł. A energi zgromadzisz więcej (inna sprawa, że wykorzystasz jej mniej, jeśli będziesz pobierać duze prądy)
49,5V 4,6Ah z A123 (z tej strony co podałeś) kosztować będzie ponad 1500zł Z Allegro ok 1350zł
zaś pkiet z Li-ion z tej aukcji:
http://www.allegro.pl/ite...baterii_hp.html
Wychodzi uwaga 191zł Tylko potrzebowałbyś dobrą ładowarkę (pewnie trzeba by było ją sobie zrobić...) |
_________________ No i jest |
Ostatnio zmieniony przez Mibars Czw 26 Lis, 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
smoczy [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 26 Lis, 2009
|
|
|
NIGDY nie miałem problemów z ładowaniem, ładowarka automatyczna do NiCd i NiMH sprawa załatwiona. U mnie wytrzymały blisko 700 cykli aż uznałem że kosz.
Są Li-pol modelarskie, fantastyczne osiągi (35-50C). Pakiet 11,1V 2,3Ah kosztował mnie 180 zł
POLECAM
(NiMH 9,6V 1,8Ah kosztował 90 zł ale z tego nie szło nawet 5C :/) |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 26 Lis, 2009
|
|
|
NiMH nie polecam ze względu na problemy z ładowaniem dużym prądem dla niedoświadczonego uzytkownika (ew. zakup drogiej ładowarki do takiego pakietu). Bezpieczne ładowanie prądem 0.1C będzie trwało bodajże 16 godz.
Gorąco polecam li-ion laptopowe z allegro. Jak pisali wcześniej koledzy, pakiet 100szt. ogniw to 300-500zł waga ok 5kg i energia rzędu 700Wh (no co najmniej 500Wh mając na uwadze lekkie ich wcześniejsze zużycie). Do tego balanser za 150zł z ebaya i odpowiedni zasilacz sieciowy i niczym się nie martwisz.
Mając na uwadze budżet 1000zł można by się pokusić o mały pakiecik A123 , nowe z Ebay'a. 3 razy dłuższe życie niż li-ion ale przy ok 35zł za sztuke pakiet za duży nie będzie (230Wh). Przynajmniej nie palą sie i nie wybuchają jak litowce |
|
|
|
|
nerdyyy [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 28 Lis, 2009
|
|
|
Pytanko: czy te pakiety liion mogą być bez obaw eksploatowane w zimnie (okolice 0*C) ?
Czy mozna bez problemu zastosowac te pakiety do napedzania roweru elektycznego? Szczerze to cena jest bardzo zachęcająca - nawet jakby 30% pakietów okazała się lipna to nadal się opłaca. Czy wykonanie ładowarki do całego pakietu 48v 5ah jest czymś skomplikowanym? Czy nie lepiej jest zakupić np. 4 ładowarki z balanserem do pakietów 12v lipol (modelarskie) i spiąć je w 4 grupy ? |
|
|
|
|
smoczy [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 28 Lis, 2009
|
|
|
sa ladowarki do lipol z regulowanym napieciem (1-10 ogniw szeregowo), takie ladowarki mozna czesto laczyc szeregowo i jest ok.
ladowarke mozna tez zrobic samemu, nie jest to jakis kosmos schematy rozne sa na EDW
jesli chodzi o ogniwa laptopowe to nie mam pojecia
ale lipol w zimie dziala wlasciwie tak samo jak w lecie, nie zauwazylem roznicy. |
|
|
|
|
nerdyyy [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2009
|
|
|
widziałem że chińczycy masowo produkują już pakiety LiFePo4 -wysłałem zapytanie do paru producentów z prośbą o podanie cen za pakiet + ładowarka. Zobaczymy co mi prześlą. Wszystko wydaje się dość atrakcyjne na pierwszy rzut oka. 8kg daje nam 48V 10mAh więc całkiem całkiem. |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2009
|
|
|
nerdyyy napisał/a: | widziałem że chińczycy masowo produkują już pakiety LiFePo4 - |
Pamiętaj, że LIFEPO4 to nie to samo co A123
nerdyyy napisał/a: |
wysłałem zapytanie do paru producentów z prośbą o podanie cen za pakiet + ładowarka. Zobaczymy co mi prześlą. Wszystko wydaje się dość atrakcyjne na pierwszy rzut oka.
|
Najlepiej odrzuc najtańsze oferty. Licz się z dopłatą ok 30% jeśli towar będzie zza granicy (spora wartość przesyłki)
nerdyyy napisał/a: |
8kg daje nam 48V 10mAh więc całkiem całkiem. |
To raczej będzie 10Ah.
Zwróć uwagę, że prąd rozładowania dla LIFEPO4 to 1C, więc z pakietu 10Ah Będziesz mógł pociągnąć 10A. To trochę mało dla roweru, a jeżdząć ciągle przy max. prądzie rozładowania szybko rozwalisz ogniwa. |
|
|
|
|
smoczy [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2009
|
|
|
o ile wiem, to nie 1C tylko 3C -> pytanie jak mają się dane producenta do rzeczywistości... te ogniwa w zależności od oporu wewnętrznego mogą oddać znacznie więcej energii niż 1C - trzeba tylko wiedzieć jaki to ma wpływ na ich żywotność.. |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2009
|
|
|
smoczy napisał/a: | o ile wiem, to nie 1C tylko 3C -> pytanie jak mają się dane producenta do rzeczywistości... - |
powiedzmy między 1C a 3C, niektórzy producenci piszą current 1C max. 2C, dlatego tak napisałem
smoczy napisał/a: |
te ogniwa w zależności od oporu wewnętrznego mogą oddać znacznie więcej energii niż 1C -trzeba tylko wiedzieć jaki to ma wpływ na ich żywotność.. |
to inna sprawa... |
|
|
|
|
smoczy [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2009
|
|
|
no hyperion lipol jak mowilem daja 35-50C |
|
|
|
|
miernik [Usunięty]
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|