ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Termowizja
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   




Obraz termograficzny silnika ujawnia kilka interesujących szczegółów:

1. Oś to najcieplejsza część zewnętrzna silnika choć różnica jest tylko kilku stopni. Jej mała średnica sprawia jednak, że ilość ciepła odprowadzana tą drogą jest bardzo mała.
2. Dekle z alu i pierścień stalowy z magnesami mają taką samą temperaturę wiec dystrybucja ciepła poprzez powietrze wewnątrz silnika jest dość dobra (choć mało sprawna)
3. Zastanawia fakt nierównomiernego nagrzewania się pierścienia z magnesami, nie jest to błąd pomiaru, zresztą po nagrzaniu szprych widać która strona obudowy silnika nagrzewała się bardziej. Skoro pierścień ma wyższą temp od aluminiowych boczków i jest to nagrzanie nierównomierne, to oznacza, że istotnym grzejnym elementem są chyba same magnesy.
4. Średnio to własnie pierścień jest najcieplejszą częścią silnika, nie boczki (osi nie liczę).
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pią 17 Mar, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

tas napisał/a:
to oznacza, że istotnym grzejnym elementem są chyba same magnesy.
Czy ktoś potrafi to wytłumaczyć?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Ja nie potrafię, ale umieszczenie przeze mnie termometru w osi silnika wydaje się dobrym i prostym rozwiązaniem ;)
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Aluminium jest zdecydowanie lepszym przewodnikiem cieplnym niż stal. Dużo szybciej oddaję ciepło do otoczenia. Kolejna sprawa jest to że pierścień ma sporą masę a co za tym idzie pojemność cieplną.

Załóżmy że zrobiłeś parę startów zimnym silnikiem pod górę. Najpierw nagrzeja się aluminiowe pokrywy.

Kolejne założenie. Jeździłaś długo i zarówno pokrywy jak i pierścień nagrzaly się równomiernie. Wróciłeś, otworzyłeś drzwi, postawiłeś rower, włączyłeś cieplowizjer... czas leci... Co ma najmniejszą pojemność cieplną i najlepiej oddaje ciepło do otoczenia? Pokrywy.

A co do nierownomiernego nagrzania pierścienia. Rower długo stał w takiej pozycji przed zrobieniem zdjęcia czy może jednak ruszyles go przed samym zdjęciem? Co mam na myśli... ciepło zawsze idzie do góry i jeżeli go ruszyles to może ta cieplejsza cześć wcześniej była właśnie "u góry"?
Ostatnio zmieniony przez DeeX Pią 17 Mar, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

2 min po powrocie z wypadu :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Edytowalem poprzedni post
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

tas napisał/a:
Obrazek
Obrazek


tas napisał/a:
3. Zastanawia fakt nierównomiernego nagrzewania się pierścienia z magnesami, nie jest to błąd pomiaru,... to oznacza, że istotnym grzejnym elementem są chyba same magnesy.


te dwie minuty mogą być kluczowe, dla tego ze ciepło rozchodzi sie wyłącznie laminarnie, do tego rower stal oparty pewnie o, hmm dom, wiał wiatr z kierunku x, a to może dać nierównomierne stygnięcie aluminiowej obudowy szczególnie że mamy 5-7C ,
najlepszy jest kawałek ośki po której kolorze widać że w środku panuje piekło :cool:
zostaje nic jak tylko szybki przelot i nowe fotki last second :mrgreen:

tas napisał/a:
4. Średnio to własnie pierścień jest najcieplejszą częścią silnika, nie boczki (osi nie liczę).


magnesy mocno przywiera do blach i ma sporą gęstość chyba przez to go widać ,
środek gdyby dao sie go zobaczyć pewnie świeci na biało w skali

ciekawe jak wygląda silnik zalany olejem albo ferro? masz taki pod ręką żeby na niego "spojrzeć"?? :smile:
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Nie wiem, czy dobrze ale patrząc na oś przyszło mi do głowy, że ciepło spowodowane jest/może być w tym miejscu zwykłą pracą pod obciążeniem. Czyli sam materiał. Tas z pewnością nie kruzował sobie ot te 25km/h... :mrgreen:
Dodatkowo widać też zamocowanie osi w ramie, też ciepłe.
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Przemek napisał/a:

ciekawe jak wygląda silnik zalany olejem albo ferro? masz taki pod ręką żeby na niego "spojrzeć"?? :smile:

O tym samym pomyślałem - ferro albo jakaś mikro ilość oleju np. 10 mil - ciągnie mnie idea tak małej ilości oleju by pominąć problematyczne odpowietrzanie..
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   



Mocowanie silnika ciepłe, ale to tylko kilka stopni różnicy, to, że coś na zdjęciu aż świeci od biało-zółtego nie znaczy, że ma 100 stopni :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Sob 18 Mar, 2017   

tas napisał/a:
ObrazekObrazek

Mocowanie silnika ciepłe, ale to tylko kilka stopni różnicy, to, że coś na zdjęciu aż świeci od biało-zółtego nie znaczy, że ma 100 stopni :P


No tak, właśnie mi o te kilka stopni chodzi :-)
Ale nie zam się :mrgreen:
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017   

Na Endless widziałem patent z uszczelnianiem pokrywy silnika pastą termo przewodzącą:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=65972&start=725

To tak w ramach inspiracji do przyszłych testów z termowizją :) Choć sam przypuszczam że różnice między pastą termo a silikonem będą max na 5 stopni C. Ale protestować warto - może się mylę :)
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

Technologia idzie do przodu. Moj ojciec ma teraz taka kamere wbudowana w swoj telefon komorkowy. Jeszcze pare lat i kto wie czy nie bedzie to standard
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

Kamery widzą podczerwień i można nimi sprawdzić choćby pilota, czy nadajniki w barierach optycznych.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

Kamery termowizyjne mają różne rozdzielczości. Moim zdaniem dopiero 320x240 umożliwia jakiekolwiek prace z takim narzędziem. Wszelakie wynalazki pokroju 80x60 czy inne są dobre do badania okien i drzwi, ale nie dla elektronika. Zresztą sami zobaczcie jak wygląda obraz z kamerki fabrycznej, a jak po odblokowaniu wysokiej rozdzielczości.

_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group