 |
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Witam wszystkich |
Autor |
Wiadomość |
siwy_693 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 18 Sty, 2010 Witam wszystkich
|
|
|
Witam wszystkich na forum,
mam nadzieje, że w dobrym kąciku zamieściłem temat jeśli nie to prosze moda o przeniesienie.
Jestem studentem Politechniki Łódzkiej na kierunku Automatyka i Robotyka poniekąd od tego kierunku powstał pomysł przerobienia lanosa na EV.
Mam kilka bardzo nurtujących mnie pytań jak wiadomo gdy człowiek wpadnie na jakiś pomysł jest idealny ale w praktyce nie zawsze wychodzi.
Pomyślałem żeby do lanka zamontować most od bmw w bagażniku podłaczyć skrzynie i silnik elektryczny oczywiście z jakimś akumulatorem. Nie mam gdzie ładować aku więc chciałbym zostawić jednostke spalinową jako generator prądu. Pytanie tylko z jakimi obrotami musiałby pracowac spalinowy silnik zeby wygenerował odpowiedni prąd żeby silnik miał moc do potoczenia 1200-1500kg lanosa. Czy z waszego punktu widzenia jest to w ogóle możliwe?? Opłacalne to raczej by było ponieważ lanek nie grzeszy oszczednością ok 10l LPG na 100km. Przy "idealnym" założeniu pracy silnika na biegu jałowym spalanie wyniosło by 1-2l na godzinę co jest wielka oszczednością dla mnie. No sporo sei napisałem przepraszam,ze tak chaotycznie napisane ale jak wpada mi pomysł do głowy to albo robie albo wypytuje
Z góry dziękuje za odpowiedzi |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 18 Sty, 2010
|
|
|
Nie opłaca się. Wzrośnie ciężar całego pojazdu, a silnik na jałowych obrotach ma małą moc. Podwójna przemiana silnik spalinowy>generator>silnik elektryczny, to jest dobre na kolei, ale w aucie nie bardzo |
|
|
|
 |
siwy_693 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 19 Sty, 2010
|
|
|
Tak czułem, że to byłoby zbyt piękne. Możesz mi powiedzieć oriętacyjnie ile kosztuje przerobienie auta wielkości uno corsy na elektryczne? Przydałoby sie takie autko z zasiegiem ok 100km i jestem w fazie przeliczania co sie opłaca, a co nie. Napewno lano w gazie odpada. Może tico w gazie, bo wychodzi najtańszą opcja, oczywiście na 100km nie licze zakupu auta. Oglądałem na allegro zestawy do przeróbki na EV ale 14tys za 30-50km zasiegu wydaje sie (w moim odczuciu ) wysoką ceną.
Rozumiem, że zestaw składa sie z: silnika, sprzęgła, "pedału gazu", jakiejś elektroniki panującej nad tym, i akumulatorów które to już zależa proporcjonalnie od zasiegu. Myślałem jakby uno odciążyć w miare możliwość oczywiście wywalić co nie potrzebne wydech, bak, może maske z laminatu dać napewno przyniosłoby to jakieś efekty.
No i mam jeszcze jedno pytanie. Odnośnie skrzyni biegów. Wyczytałem na stronie Pana który piersszy zarejestrował elektryczne auto (nie chce mi sie szukać nazwiska wybaczcie) że najekonomiczniejsza prędkością jest 50km/h. Skoro mamy skrzynie biegów to silnik powinien w pewnym momęcie na każdym biegu mieć optymale parametry pracy. Czyli przykładowo jadąć 5 biegiem 80. Czy poprostu silnik elektryczny na 5 biegu juz ma optymalnie 50km/h. Jak dla mnie takie autko nie musi rozwijać wiecej jak 100km/h nawet 80 bedzie ok.
Bardzo mnie interesuje temat ale sesja sie zblizą ciagle koła zaraz egzaminy i nie mam czasu kurcze, dlatego zadaje tu tyle pytań. |
|
|
|
 |
tomasz_kombi
prezes amator


Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2010
|
|
|
siwy_693 napisał/a: | 14tys za 30-50km zasiegu wydaje sie (w moim odczuciu ) wysoką ceną. |
Również w moim odczuciu (jak również zapewne większości osób które przerobiły lub chciałyby przerobić samochód na napęd elektryczny) to wysoka cena ale .....
Taniej się (na dzień dzisiejszy) po prostu NIE da.
Już połowa tej kasy (ok 7k) to silnik (dobry ale nie o porażającej mocy) + sterownik.
A na domiar tego (sorry, że być może Cię dobijam) za kilkanaście tysięcy to możesz liczyć na:
1) niewielki zasięg przy małych prędkościach (lub "mikro" zasięg przy prędkościach "normalnych")
2) rezygnację z przewożenia pasażerów na tylnej kanapie (stosując tradycyjne akumulatory trakcyjne). |
|
|
|
 |
agrafek [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2010
|
|
|
siwy_693 napisał/a: | Skoro mamy skrzynie biegów to silnik powinien w pewnym momęcie na każdym biegu mieć optymale parametry pracy. |
Jak najbardziej masz rację ale obecnie nie ma skrzyń biegów dedykowanych dla silników elektrycznych. Ja obstawiam skrzynie diesla jako substytut właściwej skrzyni dla silnika prądu stałego.
Następnie weź pod uwagę że powyżej 60km/h w grę wchodzi opór powietrza i od tej właśnie prędkości znaczenie ma współczynnik oporu powietrza danego samochodu.
Do przeróbki auta na elektryczne z małym budżetem możesz brać pod uwagę Citroena Ax ponieważ ma całkiem niezły współczynnik oporu powietrza (bodajże 0.31 które da się poprawić do 0.25) no i waga pojazdu w podstawowej wersji z silnikiem spalinowym to 630kg. Po wyciągnięciu zbędnych dodatków zostanie 540kg + 280kg aku + 60kg silnik + do 20kg inne (kable, sterownik etc.).
Jak się pogimnastykujesz i stracisz dużo czasu na szukanie to uda Ci się zmieścić w 15 tyś za komplet z samochodem i zasięgiem około 100km. Aku bierz trojany 12V 150Ah T1275, najlepiej wypadają pod względem waga do pojemności ze wszystkich dostępnych. |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
szef

Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2010
|
|
|
Muszę stwerdzić, że te silniki, które ja mam w moich autach EV ważące po 11 kg, jak tylko przejął ich rozprowadzanie w Polsce wyłączny dealer, to ich jakość wykonania gwałtownie się pogorszyła (wyważenie, nieśrodkowe umieszczenie wirnika, niedogwintowane otwory, brak niektórych otworów wentylacyjnych, mają różne magnesy, a przez to różne obroty itp.,itp.). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
rarek
dyrektor

Wiek: 49 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2010
|
|
|
Cytat: | Już połowa tej kasy (ok 7k) to silnik (dobry ale nie o porażającej mocy) + sterownik. |
To chyba mocno przesadzona cena. Dobry silnik i kontroler to mniej niż połowa tego. |
|
|
|
 |
tomasz_kombi
prezes amator


Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2010
|
|
|
rarek napisał/a: | To chyba mocno przesadzona cena. Dobry silnik i kontroler to mniej niż połowa tego. |
Poważnie ?
Widocznie źle szukałem (gł w "hameryce")
Rozumiem, że piszemy o cenach brutto.
Czy można (o ile to nie tajemnica) prosić o jakieś namiary na dobrych i tanich dostawców ?
Może nie taki diabeł straszny (drogi) jak się nam wydaje i upowszechnienie informacji o źródłach tańszych komponentów pomogło by bardziej rozpowszechnić EV na naszych drogach ? |
|
|
|
 |
siwy_693 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010
|
|
|
Fajna sprawa podoba mi sie pomysł z takim autem. Czyli troche danych autka należy szykać takiego o najniższym współczynniku oporu i najniższej wadze niestety mój lanos odpada. Mam jeszcze jedno pytanie czy jeśli by na dachu auta i masce zainstalować kolektory słoneczne dało by rade żęby podłądowywały aku na postoju? Chodzi o to żeby doładować troche samochód np przez czas który na uczelni spędze. O ile to nie jest szkodliwe dla akumulatorów. |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
szef

Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010
|
|
|
Oczywiście, że te ogniwa naładują akumulator i w dzień starczy prądu na światła. Takie cś zamontowali studenci w Zielonej Górze na swoim EV. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010
|
|
|
Szkodliwe nie jest, nawet wskazane.
Gdyby nie te koszty
Można jeszcze wiatraczek dodatkowo postawić. Przy drogach widać takie komplety. Bateria słoneczna i wiatraczek. |
|
|
|
 |
agrafek [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Można jeszcze wiatraczek dodatkowo postawić. |
2x tyle stracisz przez opór tego wiatraczka co on naładuje Baterie słoneczne ok byle by nie wystawały poza obrys samochodu (dodatkowy opór powietrza i to duży). Najlepiej stworzyć coś na wzór dachu panorama i pod tym panele. Bardzo dobrze rozwiązał to Fiat w projekcie Phylla. |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
szef

Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010
|
|
|
Ale najpierw przelicz wydajność energetyczną fotoogniw z powierzchni takiego dachu, potem srawdź wagę, a następnie grubość urządzenia. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010
|
|
|
agrafek napisał/a: | zeeltom napisał/a: | Można jeszcze wiatraczek dodatkowo postawić. |
2x tyle stracisz przez opór tego wiatraczka co on naładuje |
@agrafek, bez przesady, @zeeltom nie jest z "łapanki" . Toż to oczywiste, że wiatrak jest w tym zakręconym pomyśle wystawiany tylko podczas postoju, nikt tu nie mówi o tym żeby czerpać energię z wiatraka dzieki ruchowi pojazdu Wtedy nie ma żadnych "oporów" i jest czysta darmowa energia.
PS
Z punktu ekonomicznego ogniwa są masakratycznie nieopłacalne. |
|
|
|
 |
siwy_693 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 09 Lut, 2010
|
|
|
sesja i nie miałem za dużo czasu na przeglądanie sieci ale wpadłem na myśl polskiego wynalazcy mianowicie silnik na powietrze. Fajna sprawa bardzo "mobilna" ponieważ kompresor można podłączyć pod aku w aucie i nabić butle powietrzem. Interesował się ktoś tematem? Widziałem w sieci autka które jeżdżą na powietrze ale to małe i specjalnie przygotowane do tego samochody, o przeróbkach nic mi nie wiadomo. Polski wynalazca napędzął tak tramwaje czyli wydajność musiała być nie najgorsza takiego silnika. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|