ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie ogniw na śruby zamiast taśmy
Autor Wiadomość
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   Łączenie ogniw na śruby zamiast taśmy

Zamiast na stałe - zgrzane i "amen w pacierzu" - myślę nad elastycznym sposobem budowania pakietu.



Pomysł nr 1:
- ogniwa z gwintem (przylutowana śrubka lub kawałek taśmy i do niej śrubka),
- ogniwa ułożone w koszykach w dowolny sposób i w dowolny sposób łączone taśmą,
- otwory w taśmie i taśma przykręcana do ogniw.

Cel i korzyść oczywista - w przypadku padu jednej z cel, zamiast rozpruwać pakiet, odkręcamy taśmę i mierzymy i wymieniamy ogniwa które tylko chcemy by ponownie skręcić pakiet w 10 minut za pomocą jednego kluczyka.

Zapraszam do "burzy mózgów" w temacie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Jesli zamierzasz uzywac ogniw 18650, polecam raczej budować pojedyńcze lub podwójne segmenty równoległe, które są łatwo łączone i rozłączane w szeregu. Wtedy zajmujesz się wymianą całego segmentu P, jeśli posiadasz taki zapasowy moduł. Oczywiscie warto mieć dostęp do złącza balansującego z zewnątrz, tak aby była prosta okresowa diagnoza stanu ogniw.
Ja takie moduły lutuję, czyli serwisowalność jest 100 procentowa :-)
Sprawdzone....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017   

Budowa modułowa, przykład :
https://youtu.be/aKvpcOYkI_c
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017   

Dokładnie o takim koncepcie łączenia cel z śrubami rozmawialiśmy z Przemkiem podczas dojazdu na zlot :) I chyba mam rozwinięcie pomysłu - holdery takie jak ten: http://www.memoryprotecti.../BH-18650-W.jpg z śrubami z obu stron zamiast kabli. Mam projekty takich holderków do druku 3d nawet - muszę jakiś przerobić tak by miał otwory pod śruby..
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
Budowa modułowa, przykład :
https://youtu.be/aKvpcOYkI_c


Wojtek to jest dokładnie to o co mi chodziło! Genialna sprawa. Ma minusy (dodatkowy rozmiar i waga) ale dla laików elektroniki praktycznie pozwala kupić gołe ogniwa i w pół godziny skręcić sobie pakiet! Oraz wygodnie go serwisować.

Odlot! Kubuś dla Ciebie przy okazji ;)

Tylko... Teraz trzeba to "zaadoptować" na nasze realia i warunki bo dolar za ogniwo to zbyt duży PITA (ból dolnej części ciała).

To teraz pytanie - mając model 3d i prototypowy wydruk 3d jak zacząć to odlewać masowo? Ktoś się orientuje?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

leszcz napisał/a:

Wojtek to jest dokładnie to o co mi chodziło! Genialna sprawa. Ma minusy (dodatkowy rozmiar i waga) ale dla laików elektroniki praktycznie pozwala kupić gołe ogniwa i w pół godziny skręcić sobie pakiet! Oraz wygodnie go serwisować.

W rzeczywistości nie uważam by był to dobry pomysł bo nie (staramy) używamy aż tak przypadkowych ogniw, albo tak słabych, by warto było, był sens robić połączenia śrubowe, które wcale w wykonaniu amatorskim nie będą pewne. Cóż z tego że można szybko wkręcić i wykręcić śrubę, a poza tym to zabiera zbyt dużo miejsca.
Co innego gdyby to był moduł/przyrząd do szybkiego testowania wielu ogniw, to jeszcze wg mnie miałoby sens.
Sam idą nieco inną drogą, tzn lutowane moduły, łączone segmenty, tak by ew wymiana, była szybka - rozlutowanie całego modułu (+ i -) i wymiana na inny rezerwowy.
Spójrz na moje proste przykłady :


4 moduly 5P2S


Podstawowy modul 5P2S
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Vega 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Paź 2016
Posty: 11
Skąd: Małopolska-Śląsk
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

Możesz dokładniej opisać jak wykonujesz taki moduł?
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

Specjalistą nie jestem ale wydaje mi się, że prąd z ostatniego ogniwa (najdalszego względem wyprowadzenia z modułu) musi sporo więcej zapierdzielać więc ogniwa nie będą się równo rozładowywać. Jeśli by tak nie było to z jakiego powodu byłyby wszechobecne blaszki/łączenia równoległych ogniw....
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

leszcz napisał/a:
..ale wydaje mi się, że prąd z ostatniego ogniwa (najdalszego względem wyprowadzenia z modułu) musi sporo więcej zapierdzielać więc ogniwa nie będą się równo rozładowywać. .

Widoczne na zdjęciu pakiety są lączone srebrzanką 1,5 mm lub cieńszą skręconą na warkocz.
To mały pakiet do 17 A więc nie ma problemu na tak krótkich odcinakach by był odczuwalny
nierównomierny spadek prądu na ogniwach równoległych.

Większe pakiety są coraz częsciej robione z udziałem szerszej szyny, prowadzonej między ogniwami
i łączone cienkimi drucikami do pojedyńczych ogniw. To sprawdzona a rozpropagowana przez Teslę,
metoda pseudobezpiecznika, skuteczna w razie zwarcia któregoś z ogniw.

Ponizej przykłady takich konstrukcji:









_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 10 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

[quote="WojtekErnest"]
leszcz napisał/a:

Cóż z tego że można szybko wkręcić i wykręcić śrubę, a poza tym to zabiera zbyt dużo miejsca.

Nie każdy będzie potrzebował takiego rozwiązania ale nie można go z tego powodu skreślać bo są tacy co będą. Popatrz na zalety:
Opcja A- a aku lutowany zgrzewany, opcja B segmentowy:

-Budujesz pierwszy rower, jakiegoś HT po taniości - stwierdzasz ze to jest to ale przydało się jednak full:

A - sprzedajesz aku bo musisz zamówić nowy ze względu na kształt ramy. B - przebudowujesz aku w 1,5h

-Stwierdzasz ze full jest fajny ale falcon jeszcze fajniejszy więc:
A - j.w. B Dokupujesz ogniw, dokupujesz / dorabiasz mocowań i w 2h masz aku.

Itp :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group