|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Łączenie ogniw na śruby zamiast taśmy |
Autor |
Wiadomość |
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017 Łączenie ogniw na śruby zamiast taśmy
|
|
|
Zamiast na stałe - zgrzane i "amen w pacierzu" - myślę nad elastycznym sposobem budowania pakietu.
Pomysł nr 1:
- ogniwa z gwintem (przylutowana śrubka lub kawałek taśmy i do niej śrubka),
- ogniwa ułożone w koszykach w dowolny sposób i w dowolny sposób łączone taśmą,
- otwory w taśmie i taśma przykręcana do ogniw.
Cel i korzyść oczywista - w przypadku padu jednej z cel, zamiast rozpruwać pakiet, odkręcamy taśmę i mierzymy i wymieniamy ogniwa które tylko chcemy by ponownie skręcić pakiet w 10 minut za pomocą jednego kluczyka.
Zapraszam do "burzy mózgów" w temacie. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Jesli zamierzasz uzywac ogniw 18650, polecam raczej budować pojedyńcze lub podwójne segmenty równoległe, które są łatwo łączone i rozłączane w szeregu. Wtedy zajmujesz się wymianą całego segmentu P, jeśli posiadasz taki zapasowy moduł. Oczywiscie warto mieć dostęp do złącza balansującego z zewnątrz, tak aby była prosta okresowa diagnoza stanu ogniw.
Ja takie moduły lutuję, czyli serwisowalność jest 100 procentowa
Sprawdzone.... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 09 Maj, 2017
|
|
|
Dokładnie o takim koncepcie łączenia cel z śrubami rozmawialiśmy z Przemkiem podczas dojazdu na zlot I chyba mam rozwinięcie pomysłu - holdery takie jak ten: http://www.memoryprotecti.../BH-18650-W.jpg z śrubami z obu stron zamiast kabli. Mam projekty takich holderków do druku 3d nawet - muszę jakiś przerobić tak by miał otwory pod śruby.. |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017
|
|
|
Wojtek to jest dokładnie to o co mi chodziło! Genialna sprawa. Ma minusy (dodatkowy rozmiar i waga) ale dla laików elektroniki praktycznie pozwala kupić gołe ogniwa i w pół godziny skręcić sobie pakiet! Oraz wygodnie go serwisować.
Odlot! Kubuś dla Ciebie przy okazji
Tylko... Teraz trzeba to "zaadoptować" na nasze realia i warunki bo dolar za ogniwo to zbyt duży PITA (ból dolnej części ciała).
To teraz pytanie - mając model 3d i prototypowy wydruk 3d jak zacząć to odlewać masowo? Ktoś się orientuje? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017
|
|
|
leszcz napisał/a: |
Wojtek to jest dokładnie to o co mi chodziło! Genialna sprawa. Ma minusy (dodatkowy rozmiar i waga) ale dla laików elektroniki praktycznie pozwala kupić gołe ogniwa i w pół godziny skręcić sobie pakiet! Oraz wygodnie go serwisować.
|
W rzeczywistości nie uważam by był to dobry pomysł bo nie (staramy) używamy aż tak przypadkowych ogniw, albo tak słabych, by warto było, był sens robić połączenia śrubowe, które wcale w wykonaniu amatorskim nie będą pewne. Cóż z tego że można szybko wkręcić i wykręcić śrubę, a poza tym to zabiera zbyt dużo miejsca.
Co innego gdyby to był moduł/przyrząd do szybkiego testowania wielu ogniw, to jeszcze wg mnie miałoby sens.
Sam idą nieco inną drogą, tzn lutowane moduły, łączone segmenty, tak by ew wymiana, była szybka - rozlutowanie całego modułu (+ i -) i wymiana na inny rezerwowy.
Spójrz na moje proste przykłady :
4 moduly 5P2S
Podstawowy modul 5P2S |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Vega
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Paź 2016 Posty: 11 Skąd: Małopolska-Śląsk
|
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017
|
|
|
Możesz dokładniej opisać jak wykonujesz taki moduł? |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017
|
|
|
Specjalistą nie jestem ale wydaje mi się, że prąd z ostatniego ogniwa (najdalszego względem wyprowadzenia z modułu) musi sporo więcej zapierdzielać więc ogniwa nie będą się równo rozładowywać. Jeśli by tak nie było to z jakiego powodu byłyby wszechobecne blaszki/łączenia równoległych ogniw.... |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017
|
|
|
leszcz napisał/a: | ..ale wydaje mi się, że prąd z ostatniego ogniwa (najdalszego względem wyprowadzenia z modułu) musi sporo więcej zapierdzielać więc ogniwa nie będą się równo rozładowywać. . |
Widoczne na zdjęciu pakiety są lączone srebrzanką 1,5 mm lub cieńszą skręconą na warkocz.
To mały pakiet do 17 A więc nie ma problemu na tak krótkich odcinakach by był odczuwalny
nierównomierny spadek prądu na ogniwach równoległych.
Większe pakiety są coraz częsciej robione z udziałem szerszej szyny, prowadzonej między ogniwami
i łączone cienkimi drucikami do pojedyńczych ogniw. To sprawdzona a rozpropagowana przez Teslę,
metoda pseudobezpiecznika, skuteczna w razie zwarcia któregoś z ogniw.
Ponizej przykłady takich konstrukcji:
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 10 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017
|
|
|
[quote="WojtekErnest"] leszcz napisał/a: |
Cóż z tego że można szybko wkręcić i wykręcić śrubę, a poza tym to zabiera zbyt dużo miejsca.
|
Nie każdy będzie potrzebował takiego rozwiązania ale nie można go z tego powodu skreślać bo są tacy co będą. Popatrz na zalety:
Opcja A- a aku lutowany zgrzewany, opcja B segmentowy:
-Budujesz pierwszy rower, jakiegoś HT po taniości - stwierdzasz ze to jest to ale przydało się jednak full:
A - sprzedajesz aku bo musisz zamówić nowy ze względu na kształt ramy. B - przebudowujesz aku w 1,5h
-Stwierdzasz ze full jest fajny ale falcon jeszcze fajniejszy więc:
A - j.w. B Dokupujesz ogniw, dokupujesz / dorabiasz mocowań i w 2h masz aku.
Itp |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|