ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
sterownik silnika bezszczotkowego jednofazowego 36v
Autor Wiadomość
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   sterownik silnika bezszczotkowego jednofazowego 36v

Witam wszystkich Forumowiczów i proszę o pomoc. Bardzo interesuję się rowerami ev, mam już jeden zbudowany na podzespołach niemieckiego Hainzmanna a niedawno zakupiłem rower elektryczny produkcji hińskiej. posiada bezszczotkowy silnik jednofazowy 36v wbudowany w tylne koło . Rower miał porozłączaną instalację elektryczną i kilka kabli poprzerywanych.Moja znajomość elektryki jest mizerna ale po podłączeniu napięcia iskrzy a silnik nie działa, kontrolki nie świecą. sprawdziłem jaki jest pobierany prąd 12amper. sterownik pobiera prąd nawet jak podłączone jest tylko zasilanie a wszystko inne odłączone. Szukałem nowego sterownika ale nie mogę znaleść, na moim nie ma oznaczeń a od firmy która kiedyś sprowadzała takie rowery dowiedziałem się że nie mogę zastosować zwykłego sterownika np. z allegro za 60 zł bo to są sterowniki do silników szczotkowych i moj nie będzie pracował i że sterowników takich jak potrzebuję nie ma na rynku. Co robić ? Na dniach załączę zdjęcia mojego sterownika. Bardzo proszę o pomoc.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

To jest raczej silnik trójfazowy. Sprawdź ile przewodów wychodzi z silnika. Jesli więcej niż 2 to na bank silnik BLDC. Możesz mieć 3 lub 8 przewodów. Sterowniki do takich silników dostaniesz w ekonapędach, allegro (trzeba polować) lub e-bayu. Nieraz któryś z kolegów na forum miewa takie wynalazki, to trzeba popytać.
Jak masz duży pobór prądu bez obciążenia sterownika, to najczęściej masz zwalone w nim tranzystory wykonawcze. Sprawdź omomierzem końcówki tych tranzystorów i będziesz wiedział. Jeśli jest zwarcie, to musisz po kolei wylutowć każdy i sprawdzić który padł. Zazwyczaj strzela jeden, ale kto wie... :)
A ta firma, to jakieś głupoty wygaduje. Nie słyszałem by do rowerów dawano silniki prądu zmiennego jednofazowe.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Dziekuję za zainteresowanie postem. z mojego silnika wychodza dwa kabelki , czerwony i czarny. są cienkie. W silniku Heinzmanna który posiadam w innym rowerze mają przekrój ze trzy razy większy, na ale tam 500w a tu 350. Co do silnika to pewnie będę musiał go rozebrać i zobaczyć jakiej jest budowy, ale może da się zmierzyc np opór i wywnioskować ?
załączam zdjęcia sterownika. na elementach wykonawczych jest oznaczenie p75nf - to chyba tranzystor mostet a drugi to chyba dioda do oswietlenia 12v y2010dn. Może ktoś podpowie jak sprawdzić czy te elementy są sprawne ?

az9784_100_1766.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 1125 raz(y) 118,32 KB

20100223910.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 2193 raz(y) 221,39 KB

20100223909.jpg
silnik
Pobierz Plik ściągnięto 1261 raz(y) 197,79 KB

Ostatnio zmieniony przez adam1973 Wto 23 Lut, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Mam jeszcze pytanie, czy mozma napędzać silnik bezszczotkowy jednofazowy np podając zasilanie prądem stałym impulsowo ? Gość ze sklepu o tym wspominał. Co jeszcze ciekawe jak podłączyłem silnik bezpośrednio pod 36v to zadziałał.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Jeszcze raz ja . właśnie zobaczyłem na stronie http://www.ekonapedy.com/images/3Wheel14cal.JPG
dokładnie taki sam silnik z felgą i jest opis że to jest silnik szczotkowy ale ten u mnie może tylko tak wyglądać no i jest na napiecie 36v a ten na 48.
 
 
DruhRafal
stażysta
Jeździec bez głowy



Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 138
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

adam1973 napisał/a:
Jeszcze raz ja . właśnie zobaczyłem na stronie http://www.ekonapedy.com/images/3Wheel14cal.JPG
dokładnie taki sam silnik z felgą i jest opis że to jest silnik szczotkowy ale ten u mnie może tylko tak wyglądać no i jest na napiecie 36v a ten na 48.


Jesli są dwa kable to obstawiam szczotkowy, ale rozkręć silnik i sprawdź - po co zgadywać?
_________________
EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Ze sterownik też wynika, że to szczotkowiec, klasyczny układ wykonawczy mosfet + dioda.

Co do sprawdzenia miernik w dłoń i sprawdź czy ma przejście między masą z aku a kablem "-" wychodzącym do silnika ze sterownika (zapewne czarny) - to test tranzystora. Później sprawdź między "+" i "-" idącymi na silnik, oba pomiary w obydwie strony, czyli ze zmianą polaryzacji wejść miernika. Napisz co wyszło.
Test oczywiście z odłączonym zasilaniem.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

daj zdjęcie tego silnika...
na 90% to szczotkowy... poszukaj na obudowie jakiś zaślepek pod którymi są szczotki -może takie coś być zastosowane celem łatwiejszej wymiany szczotek...(choć nie musi)
i poszukaj magicznych literek AC lub DC.
to może się wyjaśni jaki to silnik.

Acha i spoko możesz przyjąć, ze nie ma czegoś takiego jak "jednofazowy silnik bezszczotkowy" -nie do roweru... teoretycznie coś takiego może istnieć... ale... maleńka moc, bardzo mały moment... czyli nie da się zastosować do roweru -bo sensu by nie było...

możesz mieć albo szczotkowy -albo normalny bezszczotkowy ze sterownikiem już wbudowanym we wnętrzu.... tylko, ze wtedy raczej mieniałbyś zewnętrznego sterownika...
jak zwykła bezszczota to co najmniej 3 kabelki wychodzą... a zazwyczaj nawet 8 kabelków...

spróbuj dać tak -aku ze 12V iw szereg żarówkę od świateł samochodowych -i podłącz pod ten Twój silnik... + do czerwonego kabelka _ do czarnego -silnik szczotkowy powinien ruszyć... albo chociaż mieć chęci do pracy -bo żarówka ograniczy prąd -może być potrzebne pchniecie ręką aby ruszył... jak kreci -to masz zwykły szczotkowy...
_________________
Witek.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Dzięki za rady sprawdzę dzisiaj lub jutro i dam znać.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

adam1973 napisał/a:
...Co jeszcze ciekawe jak podłączyłem silnik bezpośrednio pod 36v to zadziałał.

Stałe, czy zmienne te 36V?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Ponieważ kable były porzeryane, to mi sugeruje, że teraz są źle połączone i pewnie dodatkowo jest zwarcie do ramy roweru. Musisz to dokładnie sprawdzić.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
mikews
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Ja tam ze zdjęć i postów kolegi obstawiam na 100% normalny szczotkowy silnik. Konstrukcja sterownika jest identyczna z typowym sterownikiem do szczotkowego silnika (sam takowy właśnie rozbierałem). Zrobisz pomiary i będziesz wiedział czy padł tranzystor. Wstawisz później mocniejszy i po robocie
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

A ja obstawiam połącznia i błąd w naprawach kablowych.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

witam i jeszcze raz dziekuję za podpowiedzi. sprawdziłem przejście (-) silnik i (-) masa i na mierniku nie wychodzi przejście a pomiar oporu w jedną stronę10,15 mega i jest stały; a w drugą 1,4 kilo; i co dziwnego pojawia sie i zanika. Przejście pomiędzy (+) i(-) silnika brak w obie strony a pomiar oporności w jedną stronę 667 kilo ( stały); a w drugą 2,67kilo; i podobnie jak poprzedni pomiar pojawia się i zanika.
Jutro sprawdzę podłączenie silnika 12v przez żarówkę .
Sprawdzenie podłączenia przez moment na krótko wcześniej 36v prąd stały z zestawu aku. silnik wystartował z dużą prędkością.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
A ja obstawiam połącznia i błąd w naprawach kablowych.


błąd w połączeniach raczej odpada ponieważ sterownik podłączyłem po wyjęciu z roweru bezpośradnio do aku i jest to samo. pozostałe wtyczki nie były podłączone, tylko zasilanie. pobór prądu 12a
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group