ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Rower - opór powietrza, a optymalna prędkość
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 01 Lip, 2010   

Może jakaś kabina od szybowca lub czegoś podobnego...
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010   

W kwestii obudów rowerów zapraszam na forum.poziome.pl, tam temat (przynajmiej jesli chodzi o uzdjęciowienie i teoretyczne dywagacje) został dogłebnie rozpoznany;)
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Śro 21 Lip, 2010   

Temat oporu powietrza był wałkowany na forum jakiś czas temu
http://forum.arbiter.pl/v...&highlight=#412
 
 
bobbud
[Usunięty]

Wysłany: Nie 25 Lip, 2010   Re: Rower - opór powietrza, a optymalna prędkość

mmoto napisał/a:
...przy 30km/h szumi mi w uszach może warto przerobić rowerek na 20 km, ....




Może warto by było założyć kask na głowę ? NIE będzie szumieć ci w uszach a i opór powietrza nieco się zmniejszy. Podczas uderzenia w drzewo, samochód itp. przy prędkości 30 km/h na rowerze, śmiał bym nazwać cię "kamikaze". Efekt porównywalny mniej więcej do skoku z czwartego piętra na ziemię. Jest na to oczywiście wzór fizyczny V=m*g*h gdzie V oznacza prędkość w chwili uderzenia, g to przyspieszenie ziemskie a h to wysokość z jakiej spada ciało fizyczne.

Uważam, że nie warto "grać kozaka" bo różnie może się to skończyć. Odradzam brać przykładu z amerykańskich filmów typu "Renegat". Każdy człowiek uczy się na błędach. TROCHĘ WYOBRAŹNI LUDZIE.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 25 Sie, 2010   Re: Rower - opór powietrza, a optymalna prędkość

bobbud napisał/a:
mmoto napisał/a:
...przy 30km/h szumi mi w uszach może warto przerobić rowerek na 20 km, ....

Podczas uderzenia w drzewo, samochód itp. przy prędkości 30 km/h na rowerze, śmiał bym nazwać cię "kamikaze". Efekt porównywalny mniej więcej do skoku z czwartego piętra na ziemię.
... wzór fizyczny V=m*g*h gdzie V oznacza prędkość w chwili uderzenia, g to przyspieszenie ziemskie a h to wysokość z jakiej spada ciało fizyczne.


Moim zdaniem nie czwarte piętro, a 3,5 metra (co też nie jest miłe, jeśli spadniemy na twarz).
A wzór jest na energię kinetyczną, a nie prędkość!
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Śro 25 Sie, 2010   

toft napisał/a:
W kwestii obudów rowerów zapraszam na forum.poziome.pl, tam temat (przynajmiej jesli chodzi o uzdjęciowienie i teoretyczne dywagacje) został dogłebnie rozpoznany;)
tak owiewki są tam w pełnym przeglądzie
co do drzewa to jeżdżę teraz 25 km/h w sumie prędkość rowerowa
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 25 Sie, 2010   

bobblud strasznie wszystko pomieszałeś!

V=Mgh - taki wzór nie istnieje!

Masz dwa, które ze sobą pomieszałeś:
E=M*g*h Energia (potencjalna) to masa + przyspieszenie ziemskie * wysokość
V=V0+a*t na prędkość w ruchu przyspieszonym

Przyda się też wzór na energie kinetyczną:
E=(MV^2)/2

Powiedzmy, że weźmiemy 9m/s (to jest 32,4km/h), g=10m/s^2

Z zasady zachowania energii (wybaczcie brak jednostek): Mgh=(MV^2)/2 => gh=V^2/2 => 10h=81/2 => 20h=81 => h=4,05m

4 metry nad ziemią to są okna na pierwszym piętrze...

...Poza tym spójż na konstrukcję tego roweru, to nie klasyczny rower na którym siedzisz jak na krześle, tutaj leżysz, masz "strefę zgniotu".

Swoją drogą mój kask strasznie szumi...
_________________
No i jest :)
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Nie 12 Wrz, 2010   

Najszybciej zminieszy się opór powietrza przez zmianę powierzchni czowej, czyli rower poziomy.
Odnośnie osłon teraz dobrym materiałem jest folia PET. Wytrzymałość podobna jak PC, bardzo dobrze się formuje i wysoka transparentność. W warunkach amatorskich można termoformować w piekarniku lub syszarką i odkurzacz.
eg: http://www.youtube.com/wa...aQ&feature=fvsr
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Jariko 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 58
Dołączył: 31 Maj 2006
Posty: 100
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 03 Maj, 2011   

Od niedawna mam pomiar mocy silnika w rowerze. Jazda 30km/h na samym silniczku po prostej to około 200-250W ale jazda 40km/h z wspomaganiem pedałami to już 500-550W.
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Czw 26 Maj, 2011   

mmoto
Cytat:

wynika z tego że w pozycji pionowej warto ograniczyć prędkość, teraz przy 250W mam max 24-25km/h i przy tym zostanę bo pozycja pionowa jest wygodna dla mnie


250W to nie jest dużo. Czy możesz przybliżyć nieco parametry tego roweru, sposobu jazdy i wagę jeźdzca?
Chodzi mi głównie o to, czy prędkośc którą uzyskujesz masz tylko dzieki silnikowi czy tez pedałujesz i używasz elektryki jako wspomagania? 20 kilka km/h to dla mnie wystarczająca prędkość więc zastanawiam się czy jest sens inwestować w silnik 500W co wiąże się z większym ciężarem bateriii itp.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
telemah
[Usunięty]

Wysłany: Czw 26 Maj, 2011   

30km/h i szumi w uszach ?? Ja zwykłym rowerem jeżdżę z taką i większą prędkością jeśli tylko mam dobrą nawierzchnię.Przy 100km/h na motocyklu "urywa łeb" ?? Ktoś mocno przesadza tak do ok 80-90km/h to się da z przyjemnością w kasku bez szybki jeździć. Później zaczynają od dłuższej jazdy oczy łzawić ale na pewno przy marnych 100km/h łba nie urywa .Mój motocykl rozwija prędkośc ok 110km/h i jeżdżę w lekkim otwartym kasku bez szybki bo moje prędkości przelotowe nie przekraczają 80km/h.

Solidny rower z silnikiem elektrycznym i akumulatorami waży tyle co lżejsze motorowery mają troszkę węższe koła stąd trochę mniejsze straty mocy ale ogólnie motorower typu "komar" ważący ok 46-47KG ze standard. ogumieniem przy mocy silnika rzędu 1,4km czyli pi razy drzwi 1kW zakładają kierowcę o wadze ok 70kg osiąga prędkość 45-50km/h.W rowerze z koła mają 26 cali a nie 24 i są nieco węższe choć niewiele bo komar miał opony 2,2 a typowy rower górski /trekingowy 1,9-2,0 .

Warto dodać że wzrost prędkości w stosunku do mocy nie jest zupełnie liniowy do osiągnięcia prędkości 100km/h pojazdem jednośladowym ważącym łącznie z kierowcą 230 kg należy założyć moc 12KM, jednak by osiągnąć tym samym pojazdem 200km/h trzeba przynajmniej 60KM żeby przyspieszyć o kolejne 100km/h trzeba już ponad 14 razy więcej niż przy 100km/h czyli jakieś 170KM

Tak więc jak dla mnie żeby takim rowerem jeździć max 30-35km/h potrzebujemy silnik o mocy 450-500W , na silniku 250W nie spodziewał bym się więcej jak 25km/h na samym napędzie ale znowu silnik 120W da nam prędkość nawet 15km/h tak więc widać że aby podbić prędkośc o jakąś konkretną działkę trzeba dołożyć sporo mocy.

Ogólnie dla mnie napęd nawet pomocniczy o mocy mniejszej jak 350-400W to nieporozumienie , szkoda zachodu na takie moce.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 68
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 26 Maj, 2011   

Ogólnie biorąc zgadzam się z Twoimi wywodami odnośnie mocy silnika,ale wytłumacz to tym którzy ustalają przepisy(250W/25km/h).Sam mam konstrukcję roweru elektrycznego który ma 350W z przekładnią planetarną,i powiem tak że nie ma na niego siły zwykły rower bez dodatkowego napędu(pomijam dziwne obudowane konstrukcje do bicia rekordów)Mnie to na dojazdy do pracy 10 km w zupełności wystarcza, i daje większą satysfakcję niż jazda skuterkiem,miałem takowy Italjet b.bystry z lekką konstrukcja ale nie ważył 47kg tylko ponad 100kg.Pozbyłem się go bez żalu.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 27 Maj, 2011   

Mam kilka rowerów z silnikami 250W i nie narzekam. Spokojnie jadę sobie 25-28 km/h i wcale mi nie są potrzebne większe moce. Przy okazji mniejsze baterie i większe zasięgi.
A zasięgi są rzędu 50-60 km. Mnie to w zupełności wystarcza, choć marzy mi się maszyna o zasięgu 250 km, bo wtedy spokojnie bym sobie jeździł na Mazury na ulubione grzybobrania ;)
 
 
pzinek 
młodzik


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 63
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 27 Maj, 2011   

kremir napisał/a:
mmoto
Cytat:

wynika z tego że w pozycji pionowej warto ograniczyć prędkość, teraz przy 250W mam max 24-25km/h i przy tym zostanę bo pozycja pionowa jest wygodna dla mnie


250W to nie jest dużo. Czy możesz przybliżyć nieco parametry tego roweru, sposobu jazdy i wagę jeźdzca?
Chodzi mi głównie o to, czy prędkośc którą uzyskujesz masz tylko dzieki silnikowi czy tez pedałujesz i używasz elektryki jako wspomagania? 20 kilka km/h to dla mnie wystarczająca prędkość więc zastanawiam się czy jest sens inwestować w silnik 500W co wiąże się z większym ciężarem bateriii itp.

Mam cos takiego jak mmoto. 250W na rolce bez sterownika. V max to jakies 25km/h. Waze ok 75 + rower 25kg = 100kg.Rower bez amortyzacji. Na warszawskie drogi rowerowe i chdoniki moc wystracza do spokojnej jazdy, bez wspomagania nogami. Rower nie ma sterownika wiec ze staru musze zaczynac pedałami i dopiero po pewnej predkosci wlaczam silnik. Silnik jedzie zazwyczaj na paelnej mocy , wiec jak zdarza sie jechac pod gorke to predkosc spada - czesc mocy idzie na zwiekszenie energii potencjalnej.
Wedlug mnie do spokojnej jazdy przydalaby sie moc 350 W . Byloby troche zapasu. Natomiast 500W wydaje sie dla mnie za duzo. To juz taki maly skuter.
 
 
telemah
[Usunięty]

Wysłany: Pią 27 Maj, 2011   

co to jest 500 w ?? to raptem niecałe 0,7KM skutery/motorowery spalinowe produkowane za dawnych czasów dysponowały mocą min 1,4KM przy wadze niecałych 50kg a i tak osiągi kiepskie miało.Do jazdy bez wspomagania pedałowaniem z możliwością w miarę płynnego ruszania z miejsca bez zamęczania silnika trzeba przynajmniej 800W(1KM) silnika. Tak więc pojazd z silnikiem 500W nie nazwał bym skuterem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group