ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przeróbka silnika BLCD bezczujnikowego na czujnikowy
Autor Wiadomość
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 03 Wrz, 2017   

Ponieważ halle są dość blisko siebie (odstęp tylko 1.5 nabiegunnika o szerokości 7mm) to udało mi się dzisiaj założyć jedynie dwa wiązania.Teraz mam inny problem, mianowicie z czego zrobić przedłużkę złączki halli do sterownika.Mam w domu mnóstwo różnych kabelków w tym i sieciowe z linki ale są w kolorze szarym a chciałbym czarne. Niby "duperela" ale problem istnieje gdyż wygląd też się liczy.Dzisiaj niedziela i pogoda raczej ponura żeby jechać gdzieś do Marketu, kurcze,ale mam "problemy". Dzięki za dorady zeeltom
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 03 Wrz, 2017   

Ja używam linek z kabla LAN. Potem możesz je owinąć czarną izolacją.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 05 Wrz, 2017   

No cóż,teraz zaczęły się "schody" bo koło za nic nie chce się kręcić do przodu. Samonauka powinna działać a nie działa,zmieniałem kolejność halli ale nic się nie dzieje,dalej do tyłu a nawet jak uda się, że pokręci do przodu to po kilku chwilach nagle staje zahamowane przez magnesy. Próbuję różnych ustawień a silnik i tak najlepiej kręci się do tyłu,już sam nie wiem co jest nie tak. Może halle nieopowiednie? bo są bipolarne (SS41) a może powinny być "zatrzaskowe-latch". Zmieniać fazy? to chyba nie ta droga ale może? Może źle przeprowadzam samonaukę? bo jak koło kręci się do przodu i wyłączam sterownik a następnie rozłączam samonaukę to po powtórnym włączeniu albo nie działa manetka albo koło rusza prawidłowo by po chwili się zatrzymać i ponownie nie daje się ruszyć manetką. Nie wiem co dalej robić,spróbuję jeszcze raz sprawdzić halle w już zmontowanym kole, może któryś padł?
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto 05 Wrz, 2017   

Zamontowałeś hale do silnika który ich nie miał , trzeba sprawdzić czy w dobrej kolejności się przełączają .
Razem z silnikiem i sterownikiem daj 3 diody świecące równolegle pomiędzy GND i 3 wyjścia hali .
W danym momencie mogą świecić tylko 2 diody po kolei , nie mogą 3 na raz zgasnąć/zaświecić .
jakby było inaczej to jeden z czujników(chyba środkowy) trzeba o 180 stopni obrócić na stojanie.

Tak u siebie znalazłem przyczynę , jezdziłem z diodami i okazało się że w silniku troche wody robiło lekkie zwarcie na halu.
Jakby diody przeszkadzały sterownikowi to można dać oporniki do każdej diody szeregowo 2.2 kom .

Tutaj animacja z pracą hali , https://www.youtube.com/watch?v=43JMIuwVrY4

I tutaj ledy https://www.youtube.com/watch?v=W1Qp0l90MvE
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 05 Wrz, 2017   

jak na moje oko zmiana flkabli dwoch fazowych na poczatek a potem odpowednie podlaczenie halli
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 05 Wrz, 2017   

Jak na wstępie pisałem silnik chodził bez halli z niewielkim problemem przy ruszaniu.Po rozebraniu okazało się, że w stojanie są fabryczne "kieszonki" na halle tak wyfrezowane, że wszystkie trzy ustawione napisami do góry. Zmieniałem kabelki od halli ale bez większego powodzenia,zmieniałem również fazowe z takim samym skutkiem.Wprawdzie wszystkich możliwych ustawień halli i fazowych nie wykorzystałem ale reakcja na samonaukę praktycznie była żadna i silnik poprawnie pracował jedynie na zwartych kabelkach samonauki tyle, że jednostajnie.Po wyłączeniu, nawet jak chwilkę zadziałał prawidłowo to przy zwolnieniu lub wyłączeniu już nie reagował na manetkę tak jak gdyby sterownik nie wyłączał zasilania halli a tym samym podawał prąd na fazę.Podejrzewam sterownik i jutro spróbuję na innym
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Śro 06 Wrz, 2017   

Noto jak na samo nauce działa to może nie zapisuje ustawień , u mnie w 6 mosfet tak się robi:
po zwarciu samo nauki silnik rusza , manetka zmienia kierunek
silnik musi w spokoju popracować przynajmniej 30 sek żeby zapisał ustawienia
wyłączamy stacyjkę , rozpinamy samo naukę.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 06 Wrz, 2017   

Już wszystko jest OK,okazało się, że tylko komputer się nie myli (jak dobrze zaprogramowany) a człowiek nie jest komputerem.Wszystko moja wina i cały problem polegał na pomyłce kabli.Podam jak to było,otóż oryginalny sterownik z tego rowerku (składak BORA) został pomyłkowo spalony a zastosowany uniwersalny był na tyle duży, że niewykorzystane złącza w tym i od czujników halla musiałem odciąć nie zaznaczając które są od czego.Po podłączeniu innego sterownika wszystko zadziałało na podstawowych ustawieniach a to z kolei spowodowało iż zrozumiałem, że podłączyłem wcześniej odciętą wtyczkę do kabelków chyba stacyjki? o takich samych kolorach i dlatego to "wariactwo" silnika.Zmieniłem wtyczkę na sterowniku i wszystko ruszyło jak należy.Bardzo dziękuję za zainteresowanie kolegów i chęć pomocy a siebie muszę chyba mocno "kopsnąć" w głowę gdyż już teraz gdy coś odcinam to opiszę od czego i dobrze zabezpieczę,poprzedni opis albo stał się nieczytelnym albo odkleił się i odpadł.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017   

Nie wiem czy należało by założyć nowy temat ale ponieważ dotyczy to tego samego rowerka i silnika będę kontynuował.
Gdy już wszystko fajnie zadziałało okazało się, że dodatkowy kabelek od halli i wtyczka to ciut za dużo by upchać w przeznaczonym dla sterownika miejscu.Postanowiłem więc założyć inny sterownik który na dodatek współpracuje z tradycyjnym wyświetlaczem LED,ma możliwość przełączania trybów wspomagania, włącznik sterownika i poziom naładowania baterii.Wymieniłem też manetkę kciukową z diodami LED stanu baterii na taką bez tego wskaźnika. Sterownik jest na 24V i sądzę z roweru Medion? Po wielu próbach podłączenia,kombinacji z przewodami fazowymi i od halli w końcu udało się zmusić sterownik do w miarę poprawnej pracy ale...pomimo, że silnik uzyskuje (wizualnie) znacznie większe obroty to jednak bardzo głośno pracuje a tego na poprzednim sterowniku z samonauką nie było. Dodam, że w trakcie zmian kabelków było takie ustawienie w którym silnik kręcił się do tyłu i wówczas pracował znacznie ciszej,bez jakichś zgrzytów czy innych dźwięków które teraz są drażniące.Może więc ktoś mógłby podpowiedzieć czy nadal kombinować ze zmianami kabelków czy po prostu ten sterownik (jest chyba do silnika przekładniowego?) się nie nadaje z powodu np.innego kąta rozstawu halli? Bardzo mi on "pasuje" gdyż obroty koła są zdecydowanie wyższe a jego wymiary pozwolą bez problemów pomieścić w oryginalnej skrzynce.
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017   

Kombinuj dalej z kolejnością hali/faz , są właśnie takie 2 ustawienia gdzie silnik się kręci do przodu ale raz szarpie-warczy ,
i drugie gdzie silnik chodzi płynnie-cicho i ma moment jak trzeba .
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017   

Swoją drogą, jest gdzieś gotowy wykaz tych kombinacji, tak aby go wydrukować i kombinując skreślać co już zostało użyte?
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017   

Tutaj coś jest , tabelki , kombinacje :
https://endless-sphere.com/w/index.php/Determining_the_Wiring_for_a_Brushless_Motor

Ale jak sterownik ma auto-naukę to po kilku próbach się trafi szybko.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017   

Dzięki KrzysiekEV,zmobilizowałeś mnie do dalszych "kombinacji" i w końcu znalazłem właściwe ustawienie.Teraz silniczek chodzi cichutko,nie ma żadnych wibracji i hałasów no i co najważniejsze pobiera znacznie mniej prądu niż przy błędnych ustawieniach.Z uwag które mi się nasunęły najważniejsza wydaje się ta, że gdy fabryka oznaczy kable fazowe standardowymi kolorami to tego należy się trzymać i podpinać kolorami do sterownika,kombinować można głównie hallami bo wtedy jest tylko 6 kombinacji i właściwe ustawienie szybko się znajdzie.Mój błąd polegał na tym,że zacząłem kombinować z fazami a wtedy możliwych ustawień jest aż 36 i trochę to trwa nim znajdzie się to właściwe.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 16 Wrz, 2017   

kombinacji jest w najgorszym wypadku 12, bo
laczysz fazowe i za 6 podejsciem silnik kreci sie cicho, ale do tyłu, wiec zamieniasz dowolne dwa fazowe i ponawiasz kombinacje z hallami, ktora moze byc poprawna znow dopiero za szostym podejsciem.
W rzeczywistosci na stole serwisowym ta operacja wychodzila mi po minucie.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 17 Wrz, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
kombinacji jest w najgorszym wypadku 12....


Kombinacji jest 36 a to z prostego wzoru 3! * 3! ( czyli 3 silnia * 3 silnia= 36 bo jak wiadomo 3 silnia to 1*2*3 = 6, czyli 6*6=36). Czasem uda się za pierwszym czy drugim razem szczególnie gdy ma się doświadczenie w takim zajęciu. Ja takiego nie mam bo to był drugi silnik który rozebrałem a dodatkowo pierwszy w którym montowałem halle, na dodatek ich rozmieszczenie (co ok.6 stopni) niczego nie sugerowało w zakresie sterowania fazami (kolorami).Przyznam również , że do dzisiaj nie wiem jaki był to "odpowiednik" kąta fazowego 120 stopni czy 60 stopni.Ważne, że silnik chodzi prawidłowo.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group