ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak obliczyć ile Ah /Wh na postawie parametrów S oraz P
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

Dlatego piszę, że na akumulatorach zawsze jest podana przez producenta pojemność akumulatora w Ah i jego napięcie. Pokazując dwa czarne akumulatory z zakrytymi opisami ogniw niczego nie udowadniasz ;)
To samo będzie w przypadku podania wartości w Wh. Bez podanego napięcia, lub pojemności określenie wartości baterii jest do niczego. Wh mogą się przydać do porównywania pakietów o jednakowym napięciu. Chyba wszyscy tu na forum się zgodzą, że najważniejszą wartością baterii jest jej napięcie. A reszta, to tylko wyniki działań matematycznych. Bez znajomości napięcia akumulatora nie podłączysz do niego żadnego urządzenia bez ryzyka uszkodzenia.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

"Obrazowo" podawanie parametru Wh może się przydać jedynie gdy odbiornikiem jest silnik o mocy X watow. Wtedy intuicyjnie konsument ROZUMIE na ile czasu minimum mu starczy taki aku.
Ale NAJWAZNIEJSZYM parametrem ogniwa jest jego napięcie i pojemność wyrazona w Ah, bo ona okresla możliwość zastosowania i wydajnosc.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi w kwestii realnej pojemności i potrzebne jest napięcie baterii. Czyli już wszyscy się zgadzamy że same Ah nie wystarczą i nic nie świadczą o realnej pojemności pakietu bez znajomości napięcia?

Powinienem był się wyrazić techniczne i nie stosować mowy potocznej czy skrótów myślowych (mea culpa). Przyznaje racje i poniższa poprawka lepiej odda sens mojej myśli.

wcześniej:

Cytat:
(...)Ale amperogodziny (Ah) to nie pojemność. Pojemność to watogodziny (Wh). Aby obliczyć pojemność (Wh) należy przemnożyć średnie napięcie pakietu przez amperogodziny. Dla pakietu 20S9P (nominalnie 20*3,7 = 74V) daje to nam 74*21,6 = ok 1600Wh realnej pojemności. Z tego możesz od razu oszacować zasięg. (...)


poprawiłbym na:

Cytat:
(...)Ale amperogodziny (Ah) to nie wszystko. Aby obliczyć energię akumulatora (Wh) należy przemnożyć średnie napięcie pakietu przez amperogodziny. Dopiero energia akumulatora będzie świadczyć o realnej pojemności i zasięgu. Dla pakietu 20S9P (nominalnie 20*3,7 = 74V) daje to nam 74*21,6 = ok 1600Wh realnej pojemności. Z tego możesz od razu oszacować zasięg.(...)


-------------- edit
jeszcze co do mocy silnika...

WojtekErnest napisał/a:
"Obrazowo" podawanie parametru Wh może się przydać jedynie gdy odbiornikiem jest silnik o mocy X watow. Wtedy intuicyjnie konsument ROZUMIE na ile czasu minimum mu starczy taki aku.
Ale NAJWAZNIEJSZYM parametrem ogniwa jest jego napięcie i pojemność wyrazona w Ah, bo ona okresla możliwość zastosowania i wydajnosc.


też się nie zgodzę bo silnik o mocy nominalnej 250W może pracować i na 20W i na 500W (to sterownik decyduje w zależności od chwilowego zapotrzebowania na moc), ale nie chce już rozpętywać kolejnej gównoburzy... Ograniczę się do stwierdzenia że jak jeżdżę spokojnie to wiem że zużywam 8-10Wh/km, a jak jeżdżę dynamicznie to 15-20Wh/km i jeżeli znam ilość Wh akumulatora to mogę porównać sobie różne pakiety i wiem jaki będę miał zasięg. Nawet jeżeli to będą pakiety o różnym napięciu np. 48V 30Ah i 72V 20Ah - oba mają 1,44kWh i oba przy spokojnej jeździe dadzą w przybliżeniu ten sam zasięg. A w przybliżeniu, ponieważ realna pojemność zależy jeszcze od prądu rozładowania - czym większy prąd rozładowania na pojedyncze ogniwo tym mniejsza pojemność (większe straty), więc dochodzimy do punktu gdzie nawet podanie napięcia i amperogodzin nie wystarcza bo jeszcze przydałoby się znać konfiguracje pakietu i specyfikacje ogniw z jakich jest zbudowany) .
Ostatnio zmieniony przez esati Śro 23 Sie, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

esati napisał/a:
Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi i potrzebne jest napięcie baterii...

Dlatego producenci akumulatorów podają na obudowie obie wartości.
Samo Ah mówi dużo, bo wiemy czy to akumulatorek do zegarka, czy do np. ciężarówki.
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
esati napisał/a:
Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi...

Dlatego producenci akumulatorów podają na obudowie obie wartości.
Samo Ah mówi dużo, bo wiemy czy to akumulatorek do zegarka, czy do np. ciężarówki.


Samo Ah nic nie mówi... w kwestii realnej pojemności - już poprawiłem. Twój cytat już drugi raz jest wyrwany z kontekstu - uczciwiej by było gdyby cytat był z kontekstem (drugie zdanie w tym przypadku zaznacza że miałem na myśli realną pojemność). Cytat przed poprawką z kontekstem:

Cytat:
Samo Ah nic nie mówi i potrzebne jest napięcie baterii. Czyli już wszyscy się zgadzamy że same Ah nie wystarczą i nic nie świadczą o realnej pojemności pakietu bez znajomości napięcia?


Nigdy też nie twierdziłem że nie podają obu wartości na akumulatorach czy że napięcie jest zbędne i nie tego pierwotnie dotyczy dyskusja - o czym już Ci wyżej zwrócił uwagę kolega JerzyZ. Co więcej, powyżej podałem nawet przykład 2 akumulatorów o różnej wartości Ah bez podania napięcia - umyślnie aby pokazać że same Ah nie mają sensu. Nie wiem jak mam też interpretować fakt, że znów odnosisz się tylko do małego wycinka mojej wypowiedzi - zakładam, że z pozostałą częścią wypowiedzi się zgadzasz. Bez urazy, ale gdybyś nie cytował zwrotów wyrwanych z kontekstu to sam miałbyś szanse zrozumieć kontekst - nawet jeśli na początku nie wyraziłem się precyzyjnie. Podsumowując moją dyskusje w tym wątku - dziękuje za zwrócenie uwagi i wyciągnę wnioski z tej lekcji.
 
 
smekes 
młodzik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Wrz 2016
Posty: 85
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

Jak już z pierwszej strony wynika Na każdym akumulatorze muszą być napisane Ah i V żeby było wszystko jasne:D, niewiem o co chodzi w tym dalszym toku rozumowania, o jakąś kreatywność słowną :D
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

Ogółem dyskusja jest bez sensu bo praktycznie wszedzie podawane jest zarówno napięcie i pojemnośc w Ah jak i Wh które służa określeniu faktycznego czasu działania sprzetu, prosty przykład to baterie laptopowe od dawna mają jedne i drugie parametry wypisane i żeby wiedzieć który laptop jaką ma baterie to porównuje się ich pojemności w Wh a napięcie i Ah służa potwierdzeniu czy pasują do danego modelu laptopa, owe baterie występują w wersji 10,8b; 11,1v, 14,4v i może jeszcze wyższych. Kupujący porównuje sobie na ile godzin pracy starczy mu bateria na oko i widzi to po Wh bo rózne modele mają podobne podzespoly wiec podobne zuzycie mocy ale baterie innej pojemnosci i o innym napięciu.

Zależnie co potrzebujemy gdzie wykorzystać dane potrzebujemy bardziej Ah lub Wh a to, że każdy może sobie Ah przeliczyć na Wh i jest to banalnie proste nie każdy musi wiedzieć ale wie zato jak porównać parametr Wh i dlatego jest on coraz czesciej uzywany nawet jeśli kiedyś nie był w jakichś dziedzinach.
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

esati napisał/a:
Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi w kwestii realnej pojemności i potrzebne jest napięcie baterii. Czyli już wszyscy się zgadzamy że same Ah nie wystarczą i nic nie świadczą o realnej pojemności pakietu bez znajomości napięcia?
... .


A co Ci daje 1000Wh bez podania napięcia? Dokładnie tyle samo co podawanie Ah bez napięcia. Proponuję Ci zakupić taki akumulator w sklepie :mrgreen:
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

W ebajku daje, znając średnie zużycie na poziomie 10 Wh na 1 km mamy sposób na obliczenie przybliżonego zasięgu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 23 Sie, 2017   

Bzdura i tyle ;)
Nie znając pozostałych parametrów baterii nic nie wiemy.
Po co kombinować z jakimiś wyimaginowami wartościami, skoro producenci ogniw podają nam, to co potrzeba?
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017   

To ja mam takie zadanie, dla tych co uważają, że Wh nic nie znaczą.

Chcemy kupić rower, potrzebujemy zasięgu 50km + 10 km rezerwy, chcemy móc tą trasę przejechać z prędkością 30-35kmh, a zorientowany kolega powiedział, że potrzeba ok. 15Wh/km. Czyli podsumowując, chcemy przejechać 60km, przy zużyciu 15Wh/km. Wchodzimy na stronę 2 sklepów i otrzymujemy takie zestawienie:

sklep pierwszy, prowadzi elektryk, więc oczywiście napięcie i amperogodziny:

Kod:

lp.    V    Ah
1    47    18
2    72    13
3    25    25
4    50    17
5    86    10
6    79    11,5
7    36    21
8    58    14


sklep drugi, prowadzi handlowiec, który uważa, że za dużo liczb odstrasza zwykłych klientów

Kod:

lp.    Wh
1    850   
2    908
3    756   
4    936   
5    860   
6    812   
7    625   
8    846   


W którym sklepie wybierzecie szybciej rower, który spełnia wymagania?
Dla malkontentów dodam, że obydwa sklepy sprzedają pełne zestawy, łącznie z ładowarką, żeby klient nie musiał niczym więcej interesować. ;)

P.S. Napięcia jakie dobrałem, to popularne wartości S (ilość cel) * 3,6V i zaokrąglone.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017   

To ja uzupełnię pytanie

pozycja 4 sprawność silnika 70%

pozycja 3 sprawność silnika 90%

który zestaw wybierzesz :mrgreen:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sie, 2017   

Skąd ty wytrzasnąłeś takie napięcia? Typowy ciąg, to wielokrotność 12V. Które akumulatory tyle mają?
Od kiedy ludzie boją się podawania napięcia i pojemności na akumulatorze, skoro od kilkudziesięciu lat innych wartości się nie podawało? Prędzej się zdziwią, co to są te kWh na akumulatorze.
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017   

tkoko napisał/a:
To ja uzupełnię pytanie

pozycja 4 sprawność silnika 70%

pozycja 3 sprawność silnika 90%

który zestaw wybierzesz :mrgreen:


TO silnik na mniejszym napieciu ma dużo lepszą sprawnośc?

zeeltom napisał/a:
Skąd ty wytrzasnąłeś takie napięcia? Typowy ciąg, to wielokrotność 12V. Które akumulatory tyle mają?


Przecież napisał :
P.S. Napięcia jakie dobrałem, to popularne wartości S (ilość cel) * 3,6V i zaokrąglone
i napisał dobrze a to o czym ty myślisz to tylko potoczne wartości napięć.
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
asd123 
początkujący


Dołączył: 21 Cze 2017
Posty: 10
Skąd: Łódzkie
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017   

Nie chcę zakładać nowego tematu,a może na szybko ktoś mi będzie potrafił odpowiedzieć,czy jest różnica między akumulatorami o symbolach NCR18650, CGR18650ce, SE US18650gr, icr18650-28a i 26c i czy można któreś z nich połączyć ,aby stworzyć powerbank ,czy rączkę powinienem łączyć te same symbole ?

Mam od kolegi kilkanaście sztuk zbliżonej pojemności i chciałem je jakoś wykorzystać
Pozdrawiam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group