|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: Nostusek Sob 07 Gru, 2013 |
Pytanie o łączenie akumulatorów w paczki |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010 Pytanie o łączenie akumulatorów w paczki
|
|
|
Do tej pory łączyłem akumulatory szeregowo do uzyskania konkretnego napięcia i dopiero takie szeregi równolegle. Jaka będzie różnica jeśli będą łączone najpierw równolegle, a dopiero potem w szereg? Chodzi mi tu głównie o akumulatory żelowe. Teoretycznie nie powinno być zasadniczej różnicy, a jak jest w praktyce? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010
|
|
|
W AGM-ach moim zdaniem i zgodnie z instrukcjami producentów robiłeś prawidłowo. Jednak producenci zalecają łączenie do max. 4 szeregów, przy większej ilości każą kontaktować się z producentem lub dealerem.
Każdy sposób ma swoje wady i zalety (podejrzewam, że na pewno je znasz).
Kiedyś w CHARADE kombinowałem różne łączenia (prawie 100 szt po 7Ah i po 12V). Przy szeregach po 7 sztuk w jednym szeregu, łatwiej znaleźć uszkodoną sztukę, lub błąd mostka. Przy równoległych zestawach, a te połączone szeregowo, jedna walnięta sztuka lub trafiony mostek ciągnie za sobą cały równoległy zestaw i trzeba natychmiast reagować.
Ogromna ilość mostków zawsze wpływa na całość, bo trudno utrzymać dokładne oporności mostków, a i ich pomiar jest trudny. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010
|
|
|
Mam w tej chwili 4 akumulatory 20Ah i są połączone szeregowo do 24V w dwa szeregi i tak zastanawiam się co da połączenie ich w środku na odczepie 12V? Będzie gorzej, czy lepiej? Czy nic nie ruszać? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
Ja myślę, że będzie lepiej, ale częsta kontrola musi być.
Ważne, aby grubość mostków i ich długość dawała jednakową oporność i do tego albo łączy się mostki dokładnie w środku między akumulatorami, albo w/g rysunku w pdf w którejś z ostatnich moich wypowiedzi w innym wątku (wydaje się, że trzy mostki dają jeden punkt, ale tak nie jest). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
Tu są prądy rzędu 30-40A więc chyba to nie jest aż tak rygorystycznie z tymi mostkami. Przy przewodzie 4mm2 na długości rzędu 10-15 cm chyba te spadki napięć są do pominięcia. A w grę wchodzą tylko 4 akumulatory.
Oporność miedzi jest 17,5 miliohma przy 1mm2 przekroju i 1 m długości. Dla 15 cm i 4mm2 oporność będzie rzędu 0,45 miliohma, więc przy takim prądzie spadek napięcia wyniesie około 0,02V. To chyba dla żeli jest do pominięcia
A tak po prawdzie, chodzi mi o sens mostkowania tego w środku. Da to coś konkretnego? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
W zasadzie to jest konieczne przy akumulatorach litowych.
Jednak przy większej ilości bloków kwasowych, to staje się bardzo ważne. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|